Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-24 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Jag tror att jag klarade det!!! Stort tack alla, för råd och pepp! Nu ska vi åka båt. 😃
  2. 1 poäng
    Hur vet du det så säkert ? För om panelen lämnar 21V oinkopplad men 12,7V inkopplad så måste det ju flyta någon ström och vara någon form av belastning eftersom spänningen sänks. Men strömmen kan ju vara väldigt liten, dvs du har ett fel på panelen med en cell som inte är frisk t ex. Mät kortslutningsströmmen på panelen i sig så får du dock svar på det.
  3. 1 poäng
    Två skruvar och två banjokopplingar, det klarar du! Glöm inte byta till nya brickor i banjokopplingarna och dra lagom hårt, hålskruvarna kan ge sig. Man bör egentligen byta dom ibland+ ha reserv i båten.
  4. 1 poäng
    Detta var lösningen se länk nedan. Högtrycks bränsle pumpen satt fel, lite trixit att förstå hur den ska sitta men till sist så fattade jag hur den ska sitta i plast/plåt höljet https://www.marineengine.com/boat-forum/threads/bf50d-fuel-pump-issue.464987/
  5. 1 poäng
    Tyvärr är det (numera) väldigt många som kallar sig det ena och det andra, som egentligen borde syssla med något annat. Yrkesstolthet är något som blir alltmer ovanligt i det här landet. När problemet blir för stort eller ligger utanför ens kompetens är det alltför vanligt att verkstäder och hantverkare rekommenderar att bygga om istället för att byta ut eller underhålla det som fungerat i kanske 50 år. Med nya problem och fel som följd, ofta värre än det ursprungliga. Så följ rådet från @Rascal ovan ! ---------------- Har en till landet nyinflyttad kollega som fick ett litet takläckage i sitt uterum i vintras efter att det snöat på tvären. En snickare kontaktades i våras, som ansåg att det bästa var att bygga om lösningen och sätta en specialtillverkad plåt mot väggen och bygga om hängrännan ovanför. Visade kollegan en massa bilder på hur de gjort på andra ställen. Två (!) veckors arbetstid skulle det ta och kosta många tiotusen. Detta offererades utan att ens varit uppe på taket och kollat.... Vi coachade kollegan att tacka nej och att kolla lite själv först eftersom det verkade orimligt dyrt och inte minst en onödig ombyggnad. Det visade sig nämligen att alla plåtar redan fanns på plats, men tätmassan hade gett med sig på ett par ställen. Inte konstigt efter alla år. Så med lite underhåll som kollegan gjorde själv med material för ett par hundra så var allt ok.
  6. 1 poäng
    Vad menar Du med att justera ventilerna? Om du med detta menar att justera ventilspel, så är det inte troligt att något sådant påverkar rökutveckling. Att döma av filmen så kan Du räkna in detta som kraftig blå oljerök. Det första jag tänker på är tät oljefälla, brusten kolvring, trasig blockpackning, för mycket motorolja.
  7. 1 poäng
    OK, om du inte redan har isopropanol kan du lika gärna köpa aceton på en gång. Det kommer du ha användning för som jag skrev ovan. Köp då ren aceton, gärna hos en båttillbehörs affär, så det blir rätt och du inte får aceton med olja. Vad är det för fabrikat på båten? Borde finnas någon som kan svara på vilken färg det är. Gelcoaten härdar inte på ytan utan den förblir klibbig. Med så tunna lagningar skulle jag använda topcoat direkt. Finns en massa filmer på YT på hur man gör och en massa trådar här på MG som beskriver hur man gör. Räkna dock inte med att få ett ”osynligt” resultat. Dels är det svårt att matcha färger och dels krävs lite vana att få det snyggt. Man lär sig dock ganska fort.
  8. 1 poäng
    Är det samma mekaniker som rekommenderade dig att dra åt hårdare när det läckte vid O-ringarna? Krångla inte till det med någon elektrisk pump! Det finns nya matarpumpar att köpa som reservdel. Det behöver inte stå Penta på den. Crom-marin säljer motsvarande pump och dom funkar problemfritt i många tusen timmar.
  9. 1 poäng
    Hejsan Har letat men inte hittat nått lämpligt. På baksida av lås finns namn på tillverkare Southco. På deras hemsida Southco.com hittar jag inte denna modell. Söker på Aliexpress och där kommer många varianter upp men inte denna ovala. Har ni hittat något?
  10. 1 poäng
    Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den. (Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv). Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat.
  11. 1 poäng
    Det kan ju såklart vara en massa olika orsaker och vi (framför allt de som kan detta här på forumet) behöver mer info. Vad varvar motorn? Är båten bottenmålad? Har den gått snabbare tidigare? Vad sitter det för propp på? osv
  12. 1 poäng
    Låter som tändspolen. De kan dö när de blir varma när de är dåliga.
  13. 1 poäng
    Hej. Växelkonan har troligtvis låst fast i framläge. Svårt att åtgärda med båten i sjön. Man får ta loss växelmekanismen och försöka att lossa konan. Ingemar
  14. 1 poäng
  15. 0 poäng
    Koppla ur alla batterier utom ett åt gången. Så får du några värden att utgå ifrån. Kanske t o m hittar att ett batteri är kasst.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...