Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-23 på alla områden

  1. 1 poäng
    Är det samma mekaniker som rekommenderade dig att dra åt hårdare när det läckte vid O-ringarna? Krångla inte till det med någon elektrisk pump! Det finns nya matarpumpar att köpa som reservdel. Det behöver inte stå Penta på den. Crom-marin säljer motsvarande pump och dom funkar problemfritt i många tusen timmar.
  2. 1 poäng
    Det är mycket svårt att avgöra hur djupa reporna är på dina bilder. Om du tittar närmre, är det repor igenom den blåa gelcoaten? I så fall går de ju inte att polera bort utan det som gäller är att försiktigt lägga i gelcoat (topcoat) i rätt färg i reporna och polera efteråt. Har du riktigt klart blått nere i reporna (det kanske du kan se genom att tvätta med isopropanol) så går det att polera bort men om de är djupa så kommer du behöva polera bort ganska mycket runt dem.
  3. 1 poäng
    MS- polymer borde funka, men om du är osäker på om det härdar så testa först på en liten bit.
  4. 1 poäng
    Jag har tvärtom monterat de jag använt av denna typ t.o.m. med anslutningarna nedåt och aldrig haft några problem...
  5. 1 poäng
    De va värst... Vad det blev ett omfattande Motorkontroll mm... Nästan som inför köp av båt. - Kylvatten och annat enligt ovan, har inget med generatorns laddning att göra. Men en bra beskrivning hur och vad som normalt regelbundet bör kollas. Här börjar enklaste felsökningen: - Lyser lampan för att visa att "tändningen", motorns elsystem är på, när du vrider på nyckeln i första läget? D v s utan att starta motor.
  6. 1 poäng
    Klassiskt fel. Denna spole jämförs ofta med Boschs blåa tändspole och den fungerar väldigt bra till Bosch fördelare med nummer som slutar på 034, 043, 009 och liknande. Som @IngemarE antyder är denna spole en favorit i veteranbilskretsar, hos dem som kör Volvo, VW, eller andra europeiska veteranfordon med Bosch elsystem. Kolla att gröna kabeln från brytarna/kondensatorn sitter ansluten på anslutning 2, och plus från tändningslåset finns på anslutning 1 (eller vice versa) ingenting annat skall vara anslutet till samma anslutning som brytarspetsarna/kondingen iallafall. Kondensatorer och tändspolar är förbrukningsvaror, om det är kortis i kondensatorn blir det ingen induktion i spolen och därmed ingen gnista, och det är avbrott i eller vid kondensatorn får man fula brännmärken på brytarspetsarna, och då blir det ingen gnista och spolen blir väldigt varm.
  7. 1 poäng
    Urinen kan tömmas lite var som utom i sjön. Och efter normal hänsyn och förnuft. T.ex. i en toalett i en hamn eller bakom ett träd en bit upp i skogen och bort från stigen. Jag har hittills under mina säsonger inte behövt tömma tvåans innehåll förrän på hösten när säsongen varit över. Vill man kan man även låta den stå och jobba vidare över vintern så finns det bara mull däri. Jag tror att Airhead själva säger att en toalett som används flitigt av två vuxna behöver tömmas en gång i månaden.
  8. 1 poäng
    Tanken är in eller under båten. 100l. Båten är en Finnsport 650 ac.
  9. 1 poäng
    Hade exakt en sådan i en veteranbil som fick en B20 istället för originalmotorn. Funkade sedan klockrent de 15 år jag hade kvar den. (Men fördelaren på välanvända B20 är ofta glappig och risig. Fast då går ju motorn, men kan t ex missa på vissa varv). Låter som att det är kortis på brytarspetsledningen, dvs att den ligger konstant till minus/chassie. Eller att brytarna aldrig öppnar, alt. att det är felkopplat.
  10. 1 poäng
    För min del skulle jag behöva tömma fekalier 8-9 gånger om året. Betydligt enklare och trevligare att suga tanken om man inte åker ut på öppet hav och tömmer. Men smaken är som baken, jag har svårt för att gröpa i fekalier.
  11. 1 poäng
    Japp inga konstigheter. Jag kör det på min b20 aq130
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...