Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-22 på alla områden

  1. 2 poäng
    TS har helt riktigt inte svarat på exakt det, men givit andra svar som väl bringat tillräcklig klarhet i det hela. Så det är uppenbart att det var rätt skrivet, 9W. Att batterierna var fulladdade är ju dessutom bekräftat: Så ärendet är nog avslutat 🙂
  2. 1 poäng
    Japp inga konstigheter. Jag kör det på min b20 aq130
  3. 1 poäng
    Frågan är om den är botten målad med biocidfärg eller biocidfri färg? Är det biocidfri färg och du ligger i saltvatten så kan det vara så att det redan hunnit växa ett lite på botten, ibland räcker det med förvånansvärt lite påväxt för att ge effekten av orkeslös motor. Pröva borsta/skrubba botten helt ren och se om det blir skillnad. Det är det billigaste tipset. Jag har själv haft den effekten och blev helt häpen över hur mycket den lilla påväxt mängd jag då hade bromsade toppvarv och fart.
  4. 1 poäng
    Hej Har en VP4,3GXI och jag hade liknande problem. Fick då tipset att kolla kontakten från högtrycksbränslepumpen om du har någon sådan. Min glappade och när jag tryckte ihop den ordentligt startade motorn utan problem och framförallt så dog den inte efter några sekunder.
  5. 1 poäng
    Vissa OMC har en SLOW-funktion (skrivs ibland S.L.O.W.) som varvtalsbegränsar med tändningen vid ca 2500 RPM. Finns massor av info om denna funktion på nätet. SLOW styrs av en tempsensor som kan gå sönder, men man kan även tänka sig fel i SLOW-kretsen i Switchboxen och då kan det nog bete sig lite annorlunda. Ett sätt att med enkla medel kolla tändningsbortfall är att rigga en radio så att man hör störningarna från tändsystemet. Det kommer höras ganska väl om tändningen börjar missa. För att testa om det är bränslebrist som är problemet kan man spruta in lite bränsle i insugen. Om man får ett höjning av varvtalet om än liten och kortvarig så sitter felet på bränslesidan.
  6. 1 poäng
    Trots att jag har en sådan laddare som du länkar till (fast varianten större) kan jag förstå @Georg_Ohm . Den laddaren du länkar till kostar ju dessutom dubbelt mot tänkt budget. Även om man KAN göra en massa saker med appar och Blåtand är det ibland enkelheten som både ger större säkerhet och funktion. Att ställa spänningen på en trimpot tar bort alla risker att data/programmering kan tappas, man kan ställa om kanske bara med en skruvmejsel utan att vara beroende av någon annan intelligent pryl (oj, bytt telefon, vad hette appen nu igen) o.s.v. Och så länge elektroniken är hel kan man använda den och t.o.m. ställa om parametrarna under oöverskådlig framtid. Nu är ju Victron hyfsat stora och etablerade. Men tänk t ex vad mycket "smarta hem"-prylar som kommit och gått under de senaste tio åren, med appar som försvunnit lika snabbt som de kom. Men som t.o.m. varit nödvändiga för att så i värsta fall bara tända och släcka vissa lampor, vilket gjort dessa "Smarta hem" mer än lovligt svåranvända och prylarna ganska kortlivade. Keep it simple ! (...även om jag också har en hel del Victronprylar i min båt, som sagt.)
  7. 1 poäng
    Men utsidan säger väl inget om insidan? tänker att den kan vara målad med fle bottenfärg och därför ser ut som den gör....
  8. 1 poäng
    Det är inte ett flggstångsfäste egentligen, det står pulpitfäste i bilden. Däremot går det såklart utmärkt att stoppa en flaggstång i den ändå.
  9. 1 poäng
    Du kan väl kapa stången själv om den ej är vinklad. Men som fästet ser ut så håller nog skruvarna stången utan snedkapning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...