Detta innebär att det i så fall borde finnas motorer hos Deutz med samma cylinderantal/borrning/slaglängd som VP D6/D4. Men, enligt Deutz finns det inga motorer med samma cylinderantal/borrning/slaglängd som VP D6/D4. Deutz motorprogram är helt offentligt via deras hemsida https://www.deutz.com/en/products/engine-finder/, varför vem som helst kan kika på det.
Det är faktiskt så att Deutz inte har något som helst med Volvo Penta D6/D4 att göra. De är helt igenom VP-produkter, konstruerade av VP i Göteborg och Vara, motorblocken gjutna av Volvos gjuteri i Skövde, sammansättning av motorerna och slutkontroll av desamma av VP i Vara, utleverans från VP i Vara.
Volvo Penta insåg mitten av 90-talet att de inom kort skulle behöva marinmotorer i ungefärlig fysisk storlek med "staketmotorn" fast med uteffekter överstigande 300 hk. Man var dock överens om att "staketmotorn" hade nått sitt maximum med den planerade 44:an, och att det därför behövdes ett helt nytt koncept för att förse marknaden med intressanta prestanda. Beslut togs därför att utveckla en ny motorfamilj, D6/D4. Utvecklingen av D6/D4 tog dock längre tid än planerat och i väntan på D6/D4 fick staket-44:an en vidareutveckling som blev staket-300.
Volvo och Deutz kom 1998 överens om att samarbeta gällande dieselmotorer från 5 liters slagvolym upp till 8 liter. Volvo köpte i samband med detta 10% av aktierna i Deutz av Deutsche Bank. 2012 ökade Volvo sin andel i Deutz till 25%. 2017 sålde Volvo sin 25%-iga andel i Deutz. Volvos motor D5K har liknande cylinderantal/borrning/slaglängd som Deutz TCD5.2, medan Volvos motor D8K har liknande cylinderantal/borrning/slaglängd som Deutz TCD7.8L6. Dessa motorer, D5K och D8K, används inom hela Volvos produktion, LV, Buss, CE, Marin, samt Industri.