Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-05 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Blir lite konstigt när de tre stora/enda butikerna har närmast identiskt sortiment, prissättning och kampanjer, sedan finns Biltema som ofta har runt halva priset. Kvaliteten är inte alltid lika bra, men ofta tillräckligt bra på det som behövs, annars finns bättre alternativ på nätet. Reservdelar ligger ofta högt över nätbutikerna kostnadsmässigt. Man ser inget driv och engagemang från tillbehörsbutikerna i att hitta nya leverantörer och produkter och då försvinner motivationen att handla där också. Ibland känns som de kompenserar svikande efterfrågan med högre priser. Tror inte det är långt kvar innan vi ser nerläggningar av butiker.
  2. 2 poäng
    Det är inte bara jag som hittar konstiga elfel i år. 😉 Min tankmätare har alltid varit konstig sedan jag köpte båten. Den har oftat visat överfullt i början på säsongen. Jag har alltid trott att flottören hade fastnat i något rör inne tanken. Det har i alla fall alltid hjälpt att plocka ut sensorn ur bränsletanken och monterat in den igen. Vid mitt senaste försöket att få igång den visade sig att det var avbrott i sensorn. Efter lite Ohm-mätning (!) i olika delar av sensorn, som är en öppen konstruktion med en vridpotentiometer, hittade jag avbrotten i två lödningar. Efter lite duttande med lödkolv och nytt lod är funktionen tillbaka utan någon större kostnad. Vissa lagningar gör en gladare än andra. 🙂
  3. 2 poäng
    Haft en Nimbus29C. Livsfarlig installation med en PK5, vid minsta läckage rinner gasolen rakt ner i hela båten bakom frontväggen, OM inte en tät låda/spann arrangerats, ser svårt ut på bilden dock.... Om så inte är fallet så hade jag vänt mig till föregående ägare för att informera installatören om placeringen, huvudlöst. Gasolflaskor ska förvaras stående så att smältsäkringen vid en brand kan avblåsa endast gas och inte vätska, gäller alla gasolbehållare. Vätska kan endast ta sig förbi avstängningsventilen om någon kör båt i krabb sjö samtidigt som gasolköket användes. Om du väljer att sätta en mindre stålflaska i ankarboxen så tänk på att skydda den ifrån ankarspel och betänk att dränaget ifrån ankarboxen inte ska kunna läcka bakom tvärväggen i fören. Eventuella kabelgenomföringar till ankarspel eller 230v intag ställer krav på gastäthet. Ordna säkrast en gasolspann och lös dränaget där. Dra kopparrör om möjligt ifrån ankarboxen till spisen utan skarvar. Vår 29C hade gasolen (PK5) i en tät specialspann i motorummet. Svårt dock att arrangera dränaget ifrån gasolspannen då det hamnade i vattenlinjen. Tänk säkert, det är en bomb om en av våra mest lättantändligs och brännbara gaser läcker i fel miljö.
  4. 1 poäng
    För att kontrollera oljetrycksgivaren, gänga loss den. Skaffa/låna en handpump koppla in dig med 1/8 gänga , pumpa upp ett tryck och se vad ditt VP instrument visar. Då får du kollat hela kedjan. Överkurs: för att simulera VP instrumentet låna ett multiinstrument som kan generera resistans. Koppla in instrumentet mot kablarna som går från/till givaren, här antar jag att 0-180 Ω så ser du om VP instrumentet ligger fel i skala eller är defekt. Jag vet att detta är lite långsökt då en oljetrycksgivare pirat kostar 200:-. Jag arbetar nästan dagligen med mätning och kalibrering inom industrin .
  5. 1 poäng
    Den där generatorn är en bilgenerator. Inte gnistskyddad. Bör inte användas tillsammans med bensinmotor i båt.
  6. 1 poäng
    Tack ska du ha! Väldigt bra tips. Jag tror att jag kommer att ta isär frontväggen och kollar hur är läget där innan jag börjar bygga om.
  7. 1 poäng
    Nu innan och efter sjösättning har jag haft några elfel, en trasig huvudbrytare/batteriavskilare till startbatteriet. Ingen minusförbindelse i motorblocket, samt diverse konstiga mätvärden i motorpanelen. Det blev en ny huvudbrytare. Hittade minusförbundelsen till motorn, putsade kontaktpunktera och sate dit ytterligare en minuskabel, men på andra sidan av motorn denna gången. Så var det det där med instrumenten i panelen, inga kontrollampor lyste, tempmätaren visade fullt, oljetrycksmätaren visade ingenting, voltmetern visade adekvat spänning med tändningen avstängd och bara någon enstaka volt när jag vridit på med nyckeln, instrumentbelysningen fungerade, liksom larmtestaren. Ibland gick det att starta motorn, ibland inte. Jag mätte upp tändningslåset, men det funkade, det var samma problem vid den andra styrplatsen i panelen där. Så jag misstänkte ju den där runda multikontakten i svarta boxen uppepå motorn som brukar krångla, petade rent i alla stiften, sprayade med elektronikspray, så funkade det, sjösatte och körde båten till hemmahamnen. Då återkom problemet. Efter minst en timmas felsökning fann jag felet i andra ändan av kabeln, i motorpanelen. Jag mätte litet här och var, blev inte klokare av det, lätt förvirrande också med oanslutna montaktblock som hänger i kablarna på några ställen, en dessa är till diverse extrautrustning. Av en slump drog jag litet i kontaktstycket till den där modulen med kontrollamporna, och se där var det dålig kontakt i minst en anslutning. Men litet motionerande och elektronikspray funkar det nu som det skall. Så det var ju som vi brukar misstänka, oxidering av kontaktstift med dålig kontakt, spänningsfall eller intermittent förbindelse. Modulen med kontrollamporna har nog en mer inverkan på kretsarna i panelen än vad man kan förledas att tro.
  8. 1 poäng
    Vad säger ni om den här då? Det är ju säker hela 10kr i materialkostnad, om ens det. https://www.seasea.se/påfyllningskit-hydraulolja-eur Men det är klart, man får ju också med en knappnål för att stick ett lufthål i flaskan. Det måste vara det som gör att priset drar iväg. 😜
  9. 1 poäng
    Syftet med sprajandet denna gången var att ta bort eventuell oxid, inte att skydda. Men det visade ju sig sedan att problemet fanns i andra ändan av denna sextonledade kabel. Men visst kan det vara bra att ha nån form av skyddade hinna över känsliga elkopplingar.
  10. 1 poäng
    Det som stör mig mest med dessa butiker är dem löjligt påhittade extrapriserna. Förstår dem inte att det genomskådas som en öppen dörr. Att dem är dyra är en sak men att gå ut med Kampanjer som nämns som Rea, lagerrensning, ”röda” priser osv osv till ibland ett högre alternativt oförändrat pris mot original får ju en att tappa hoppet.. Jag gillar också att klämma i en fysisk butik så skulle vara tråkigt om dem försvann men dem får skärpa till sig. Mvh,
  11. 1 poäng
    Ja, tyvärr tror jag båttillbehörsaffärerna gräver sin egen grav. Man vill ju gärna ha dem kvar för att kunna svänga förbi och köpa saker man hissat att köpa tidigare, men samtidigt blir det orimligt att handla av dem när priserna är helt vansinniga. Jag betalar gärna lite mera för att ha kvar möjligheten att kunna fråga, titta, klämma och känna på sakerna, men någon måtta måste det ju vara. I sådana fall lägger jag hellre mera pengar på livsmedelsaffärerna i skärgården för att få behålla dessa än att lägga pengar på båttillbehörsaffärer med fantasipriser.
  12. 1 poäng
    En laboratorieanalys är absolut mera exakt, men dyr. Syftet med xrf-mätningen är att det är ganska snabbt och billigt att göra sållningsprov. Klarar man inte sållningsprovet kan man välja på att betala för en dyrare analys och kanske slippa åtgärda båtbotten eller ta bort färgen eller naturligtvis ägna resten av livet åt att ondgöra sig över allt möjligt som har med TBT att göra. Det finns även en risk att båtar med tjocka färglager ovanpå TBT-färgen slinker igenom som rena. Metoden kan tex. jämföras med polisens utandningsprov vid kontroll av rattonykterhet. De som sållas fram som rattonyktra får göra ett mera noggrant utandningsprov och vissa slinker igenom för att de är påverkade av narkotika och inte alkohol. Det finns inget krav att använda xrf-mätning så det står var och en fritt att låta ett analysföretag ta skrapprov på båten och göra en laboratorieanalys istället för att göra en xrf-mätning.
  13. 1 poäng
    Gå till "Grisslehamns Motor- och Segelsällskap" https://www.gmss.nu/ och socialisera lite så ska du se att där finns någon som kan hjälpa dig. Varför inte passa på att bli medlem för att få lite lokala båtkontakter.
  14. 1 poäng
    HappyBoat bifogar nedanstående information i samband med XRF-mätning (kopia från delar av information om mätningens genomförande) - - - Mätningen utfördes med två handhållna röntgenfluorescensinstrument (SciAps X300) som är särskilt kalibrerat för mätning av tenn, koppar, bly och zink på plastbåtskrov (Ytreberg et al., 2015). Förekomst av koppar och zink innebär att båten varit målad med bottenfärger som innehåller dessa metaller. Förekomst av tenn i halter högre än 100 μg/cm2 är en stark indikation på att det finns kvar rester av gammal tennorganisk färg på båtbotten (Lagerström et al. 2017, Ytreberg et al 2017,) förmodligen i inre färglager. - - - Kvantifieringsgränsen för tenn är 50 μg/cm2 och för koppar, zink och bly 100 μg/cm2. - - - Idag finns ännu inga nationella regler för vilka halter som är tillåtna i bottenfärgen utan det är de lokala miljömyndigheterna som avgör vad som ska gälla. Resultatsiffrorna är angivna med två siffrors noggrannhet. Vid beräkning av medelvärden har för värden < LOQ (limit of quantification) halva kvantifieringsgränsen använts, dvs 50 μg/cm2 för metallerna koppar, zink och 25 μg/cm2 för tenn. - - - Tills det finns nationella regler är det kommunerna som beslutar vad som ska gälla inom kommunen. Stockholm stad har tagit fram rådgivande referensvärden för tillåten förekomst av tenn och koppar i bottenfärg på fritidsbåtar. Många andra kommuner följer dessa regler och i denna rapport har jämförelser av mätresultaten gjorts med Stockholm stads rådgivande referensvärden. För sötvatten är dessa referensvärden för koppar 1000 μg /cm2. För båtar med hemmahamn i brackvatten eller i saltvatten finns inga angivna referensvärden för koppar eller zink för vad som är tillåtet att ha i bottenfärgen på båten. För tennförekomst är referensvärdet enligt Stockholm stad 100 μg /cm2 och värden högre än detta indikerar att det finns tennorganiska föreningar som TBT (tributyltenn) och är vanligen en anledning till att båten bör saneras. Men det är de enskilda kommunerna som avgör vad som ska gälla inom den egna kommunen. - - - Idag finns det inga nationella riktvärden för metaller på båtskrov. Stockholms stad har tagit fram rådgivande referensvärden för plastbåtar och halter av tenn och koppar i sötvatten (https://tillstand.stockholm/batklubbar/). Myndigheter med Transportstyrelsen i spetsen, arbetar för att ta fram nationella föreskrifter. Intill det finns nationella regler på plats är det de lokala myndigheterna som beslutar om vad som ska gälla. Vid en sanering är det viktigt att iaktta stor försiktighet både för att skydda sig själv och den omgivande miljön. I september 2021 kom Transportstyrelsen ut med en rapport, TSS 2021-3499, med titeln ”Rekommendationer till båtägare, båtklubbar och andra verksamhetsutövare: Sanering av bottenfärg som innehåller TBT eller andra farliga ämnen från fritidsbåtskrov” - - - Min sammanfattning och kommentarer om ovanstående: Jag har inte hittat några nationella myndighetsbeslutade nivåer av när TBT behöver saneras. Transportstyrelsen har gett ut "rekommendationer". Rekommendationer är normalt inte att betrakta som "lag". Kommunerna har beslutanderätten (lite underligt att kommunerna ska kunna bedöma risknivåerna när nationell myndighet bara har rekommendationer). Läs gärna Stockholm Stads regler https://tillstand.stockholm/batklubbar/ och om Miljöförvaltningens rådgivande referensvärden (notera "rådgivande") https://tillstand.stockholm/globalassets/foretag-och-organisationer/tillstand-och-regler/tillstand-regler-och-tillsyn/fritid-och-underhallning/batklubbar/miljoforvaltningens-radgivande-referensvarden-for-utfasning-av-biocider-pa-batskrov-220510-ta.pdf HappyBoat skriver om nivåer för tenn (inte TBT - utan "tenn") Över 100 μg/cm2 tenn är en stark indikation på förekomst Kvantifieringsgränsen för tenn är 50 μg/cm2 (jag vet inte vad som avses med kvantifieringsgränsen) Min slutsats är att nivåerna för vad som räknas som farlig nivå av TBT (fast det är "tenn" som redovisas) är väldigt flummigt. Det verkar som att HappyBoats kvantifieringsgräns- 50 μg/cm2 för tenn - har blivit nationell riktlinje som kommunerna följer. Det var i alla fall den nivå som tillsynsansvarigt miljökontor satte som saneringsgräns för båtar i min klubb.
  15. 1 poäng
    Ett kullager i en vattenpump ska hålla mer än ett år. Går det sönder så snabbt så är något fel på grejorna: - Felaktig kullagermodell - Tätning mellan impellerhus o kullager saknas/är utsliten - Läckage från slangarna så vatten kommer in i lagret "bakvägen" - Remspänningen är för hård så lagret blir överbelastat och utslitet i förtid Du ska nog göra en felsökning om det förekommer något av dessa fel. Att byta lager årligen är ingen hållbar lösning. Det finns/har funnits många motorer med denna typ av vattenpump som fungerar år-efter-år så felet finns nog i din installation. (De gamla Yanmar 8 o 12hk har liknande lösning o sådana motorer finns det massvis av.)
  16. 1 poäng
    Jag har provat ett par olika sprayburkar med skyddslack som blir torr och någon vax som inte torka. Som jag tycker fungerar bra för att skydda el kopplingar i båtar, bilar och maskiner.
  17. 1 poäng
    Jag använder WD-40 som jag tycker bättre om än 5,56, den lämnar ytterligare lite kladdigare yta men det gillar jag för den sitter kvar länge.
  18. 1 poäng
    Tack för svaret! Jag väntade också runt 20 sekunder. Och ja, den har också en knapp så att man kan gasa utan växeln. Det har jag testat med. Efter att den startat första gången så startar den direkt så fort jag trycker på knappen och funkar som en klocka.
  19. 1 poäng
    Det där om prov från yttersta färglagret har vi varit igenom flera gånger.
  20. 1 poäng
    Rent larv som vanligt från din sida. Miljöreglerna bygger tvärtom på en insikt att giftiga färger är just giftiga och att båtlivets fortsatt existens bygger på att vi slutar använda dessa färger. Vår klubb är inte bara hårda mot giftiga båtfärger utan även mot trasiga presenningar och båthus (byggda av presenningsväv) då dessa riskerar att sprida miktoplasger till msrk och det vatten. Att det sedan finns gamla konfusoriska gamla som saknar sjukdomsinsikt och likt en treåring kastar sig på golvet i ren trots så fort de inte får som de vill kan man inte göra så mycket åt förutom att utesluta dem ur klubben och anmoda dem att flytta sin båt från klubbens mark. När du på ålderns höst sitter på hemmet och tittar ut på vårens första solstrålar och bris kommer du också komma till insikt att alla andra hade rätt och du hade fel och att du slösat bort 10 bra år på att bråka med båtklubbar och myndigheteter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...