Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-06-02 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Du kan kolla här: https://oh3zq.fi/wasa55se.htm , för mina tankar efter 20 år med en. /Jussi H.
  2. 1 poäng
    Hej! Nu fungerar ankarspelet efter att ha bytt solenoid och säkring, samt beställt 2 nya fjärrkontroll från någon obskyr återförsäljare. Får se om jag får ihop det, tack!
  3. 1 poäng
    Det vanligaste problemet är ett stödlager i riggen som skall smörjas. Vet inte om detta var problemet i ditt fall, men jag rekommenderar dig att inte kräva hävning i detta läge. För hävning skall verkstaden normalt ha två reparationsförsök och felet skall vara av väsentlig betydelse för dig. Vilket nog skall tolkas så att du inte kan använda motorn. Jag tror inte att detta är uppfyllt. Drar du hävningskortet i detta läge finns alltid risken att inser att de förlorat dig som kund och med vetskapen att du inte kommer komma någonvart med dina hävningskrav, kanske de istället ägnar den tid de har nu på våren åt någon kund som de kan göra glad.
  4. 1 poäng
    Mer sannolikt är att det beror på att de flesta berörda båtägare tycker det är bra att sanera sina båtar från hormonstörande gifter, att de ställer upp på och i förekommande fall varit med om att rösta fram skärpta miljöregler i sina båtklubbar.
  5. 1 poäng
    Och vård, skola och så blir bättre av att man fuskar med skatten så mindre kommer in? Det är sånt här som gör att jag tycker man ska helt avskaffa momsavdragsmöjligheterna för företag.
  6. 1 poäng
    Och båten är tjänstebåt, förstår jag?
  7. 1 poäng
    Inom viss elektronik, främst radio, har man idén att det kan vara nödvändigt med säkring även på minus när man har olika enheter sammankopplade som har minus (eller chassiejord) gemensam via någon annan väg. T ex en antennkabel eller kommunikationskabel. Om då matningsspänningskabelns minus till någon av de ingående enheterna inte har kontakt, kan den få strömförsörjningsminus "bakvägen" via någon annan enhet genom t ex antennkabelns skärm. Om då denna enhet som har en riktig minusförbindelse drar mycket mindre ström och har klenare kablar så riskerar dess minuskabelväg att brinna upp - om den inte är säkrad med en säkring avsedd för denna enhets klenare kablar även på minussidan. I ett fordon med metallchassie sitter ofta minus direkt via chassiet/karossen, och då menar man att det är mycket mer osannolikt att jord/minusförbindelsen försvinner. Därav det - enligt mig - något krystade och inte helt uttömmande svaret som citerats ovan: "Because negative is not bonded to ground in a standard DC power system". Sedan kan man ju diskutera relevansen i det. Är det enheter som inte har minus (dvs chassie/hölje/signaljord) ihopkopplade via någon alternativ väg, tillför en säkring även på minussidan för apparaten ingenting. Och att ha en lika stor huvudsäkring på minussidan som på plus direkt efter batteriet är alltså inte heller relevant enligt denna förklaringen (finns det någon annan ?). Men ibland tappas teorin bort någonstans på vägen och det blir en princip att "man skall ha på båda" - fast ingen egentligen längre vet varför. Sedan finns faktiskt en liten förhöjd felrisk med en säkring även på minus. Om den inte gör god kontakt eller t.o.m. går sönder, kommer ju returströmmen att just försöka ta en alternativ väg. Dvs den extra säkringen kan just bidraga till att skapa den situation som annars är väldigt ovanlig. Har man då inte konsekvent säkringar på alla andra (via chassie/hölje ihopkopplade) apparaters minusledning, så kan deras minuskablage fara illa. Denna "risk" blev tydlig för mig nyligen, när vi i vår lokala amatörradioklubb hade en kortvågsstation med dålig uteffekt. Men uteffekten blev högre när den kopplades via "ordinarie" anläggning än mot ett testinstrument. Visade sig vara okontakt i minussäkringen och att det tappades flera volt över den (och blev varmt !), men inkopplad i övriga anläggningen fick den bättre minus via andra källor. Så om man frågar mig så tillför en säkring på minussidan i allmän mer problem än den löser. Bättre att se till att ha goda minusförbindelser, t ex att sätta en bra minusplint i båten istället för att använda batterikabelskon som "igelkott" för en massa minuskablar. EDIT: Kladdade ihop en bild, i det här fallet en stereo som är kopplad till ett slutsteg via lågnivåkablar (med skärmen till minus), där minusmatningen till slutsteget tappat kontakten. I detta fallet får stereons minuskabel (samt lågnivåkablarnas skärm) bära hela strömmen från slutsteget. En säkring i stereons minusledare hade här räddat stereons kablage: Å andra sidan kanske stereon delar antenn med en VHF/AIS via splitter, och då kommer audiosystemet fortfarande ha minus via antennkabelns skärm. Och den stackars VHF-radion får axla all ström - om inte även den i sin tur har säkring på minuskabeln. Mycket säkringar och felkällor blir det....
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Hej! Tack för era förslag. Det hela kändes ganska hopplöst ett tag där. Tyckte jag hade kollat allt flera gånger så till slut fick jag en lokal mekaniker att åka förbi båten och han hittade felet ganska snabbt. Något som jag själv aldrig hade upptäckt. Där ser man värdet av erfarenhet och kunskap... Packningen som kom med impellern var för tjock så det blev luft mellan impellern och locket. Han hade "rätt" packning med sig och bytte med lyckat resultat. Jag var inte själv hemma och har inte heller hunnit prova än men kan direkt säga att det där felet hade jag aldrig kommit på tanken att kolla. Tack för allas funderingar och tankar!
  10. 1 poäng
    Utfärdar en liten varning för Nokias billigaste telefoner som nu har fått 4G-tillägg i namnet. Dessa stödjer inte telefoni via 4G - vilket stjärnan i informationen avslöjar. Namnen med ändelsen 4G är alltså rent bedrägeri. De dyrare 8110 4G, 800 4G och 5240 4G har 3G för telefoni och kommer därmed att fortsätta fungera. Med det sagt har jag en Nokia 105 (2G) i en vattentät ficka i båten med Comviq kontantkort som kan användas om allt skulle hamna under vatten... då fungerar inte touchskärmarna tillräckligt bra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...