Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-27 på alla områden

  1. 3 poäng
    Båtens tyngd skall tas upp av kölrullarna. Sidorullar/-hjul är till för att balansera båten.
  2. 1 poäng
    Om det kommer ut bensin i luftintaget så ska man kolla nålventilen och ev. byta den. Ingemar
  3. 1 poäng
    Tack. Drar nog ner lite på bredden!
  4. 1 poäng
    Vi hade samma bekymmer i liknande båt. Absolut dödstyst då man vred om nyckeln trots 100% nyladdade batterier. Det var oxid i huvudsäkringen som satt mitt på motorn. Rengöring med lämplig spray. Sedan var det bara att köra. Lycka till med din felsökning. // Mats W
  5. 1 poäng
    Ett större bibliotek kan också vara ett alternativ. På stadsbiblioteket i Eskilstuna (där jag bor) har de hela årgångar av äldre tidningar man kan låna, det har jag gjort några gånger när jag varit intresserad av ett gammalt båttest.
  6. 1 poäng
    Kortslutning kan du utesluta, för om det blir kortslutning skulle det gå så mycket ström att kabeln fram till där kortslutningen är nästan omedelbart börjar brinna. I bästa fall går en säkring tidigt i kedjan. Däremot kan du (och har troligen) okontakt/glappkontakt. Frågan är om du har spänning in när du inte har någon ut. Och framförallt - mot vad/vilken punkt mäter du, dvs vilken är din nollreferens/minus ? Det kan ju lika gärna vara minusanslutningen som inte har bra kontakt. Alltifrån batteriet till panelen. Att bara lossa en kontakt och sätta dit igen kan visserligen tillfälligt få saker att fungera. Men man skall inte tolka det som "åtgärdat" utan mer som en hint att det kan ha något med felet att göra. På en A25 sitter ju motorbatteriet (eller har du bara ett för allting ?) i utrymmet under förarplatsen. Ett utrymme som i de flesta A25 jag sett kan innehålla en hel del olika kablar lite härs och tvärs. Ofta måttligt fastsatta och strukturerade.... Om man lossar batterikabelskorna på batteriet är sannolikheten därför stor att man ruckar något annat. I synnerhet som dessa (i alla fall i original) inte hade mycket till jord/plusplint utan batterikabelskorna utgör kopplingsplintar. Inte sällan med 4-5 olika kablar inkopplade på varje kabelsko. När felet inträffar igen - mät spänningar på olika ställen utan att röra något kablage. Använd batteriminuspolen som referens för instrumentet, och mät även de (oftast) svarta minuskablarnas potential i sin andra ände. Är det okontakt på dem kommer du troligen ha flera volt istället för 0V. Dyker det inte upp igen så gå över anslutningskablarna från batteri till panel, även minuskablarna. Sådana som ser snygga ut är oftast ok. Dra lite försiktigt i dem för att se att de verkligen sitter fastklämda ordentligt i kabelskon. Och glöm inte snurra på/kolla säkringarna. Är det inte bytt sitter porslinssäkringar som ju är kända för att kunna glappa.
  7. 1 poäng
    har aldrig haft en båt med trailer men hade jag haft det hade jag monterat fler hjul och tänkt på att placera dom på ställen där det är förstärkt på insidan av skrovet så det inte blir missformat av tyngden.
  8. 1 poäng
    Har du kontaktat Egmont, förlaget som gav ut Båtnytt? Gissar att de har minst ett arkiverat exemplar av varje nummer sen starten. Har du tur kan de kanske scanna in och dela med sig av testet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...