Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-26 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hejsan, tänker att tråden behöver en closure. Äntligen efter en allt för lång tid har nog facit kommit, eller iaf fakturan. Trasigt vattenrör (var exakt vet ej) Impeller tydligen dålig (efter stora servicen...) Men den stora boven verkar trots allt varit poppet valve där justering av trycket när den öppnas var fel. Förhoppningvis en tråd med inte enbart frågor 😀
  2. 1 poäng
    Här i Finland använder vi elektriker och kylmontörer ett kitt när vi tätar genomföringar. Vistakitt heter det här. Det säljs i en stav som är 10 cm lång och ungefär 2*2 cm tjock. Kittet levereras i en pappersförpackning och har en konsistens som smör ungefär. Det håller sin konsistens i evigheter. Det brukade jag täta sprickor med innan sjösättning när jag hade träbåt. Pressades ut när träet svällde och lämnade kvar i själva sprickan som en tätning. Bilentusiaster jag känner brukar använda det på karossfogar också. Kanske elektriker och kylmontörer i Sverige använder någonting liknande.
  3. 1 poäng
    Täta sprickor med cocosfett, lämnar inga ränder som tjära och är mjukt när trät sväller.Är det stora spricker dra maskeringstejp på utsidan där fogararna är, samt följ tidigare råd ang blöta mattor på insidan. Det sväller igen fort. Ronnie
  4. 1 poäng
    Innan du kör på tipsen ovan - som är väldigt bra tips - kolla att alla spant är hela. Om inte, se till att åtgärda det innan sjösättningen.
  5. 1 poäng
    Det finns vibrationssensorer, g-kraftssensorer och gps-spårsändare till flera av de larm som finns på marknaden. Sensorer för temperatur, spänning, lutning, vattennivå, mm. kan också finnas. Vissa larm kan även ta in nätverk som tex. NMEA, Det är nog bara fantasin och kostnaden som begränsar vad som är möjligt att övervaka.
  6. 1 poäng
    Jag är intresserad av vad @excel319 känner, alltid intressant att känna till vad andra tycker, tänker, känner om olika frågor som rör båtliv. Det är därför jag även läser din tråd (även om jag försöker låta bli att vara aktiv numera) för dina inlägg handlar bara om tyckande och känslor, även om du själv tror att det handlar om fakta. Fakta har tyngd......men bara i rätt sammanhang och rätt plats. Lösryckt fakta tagna ur sitt sammanhange eller fakta som gäller andra områden än det saken gäller har ingen tyngd. Allt ditt hänvisande till den metod du kallar "MEPC-metoden" är fakta som faller under den sistnämnda kategorin. Du hittar något, tar det ur sitt sammanhang och tillämpningsområde och lägger fram det som bevis i ditt sammanhang och ditt tillämpningsområde eftersom du tycker att du har rätt och eftersom du tycker det är fel att formuleringen i förordningen som säger att det inte får förekomma TBT i skrovets antifoulingsystem tolkas av myndigheter som att det inte får förekomma TBT i antifoulingfärgen på din båt......det är alltså bara tyckande och känslor du själv för fram. Så tillbaka till din fråga, varför skulle de som läser i tråden vara intresserade av vad signaturen exel319 känner? Kanske av samma anledning som varför någon som läser tråden skulle vara intresserade av vad du känner, för det är vad ditt bidrag och start av tråden handlar om, vad du känner.......den handlar inte om fakta. Och vi verkar vara rätt få som läser den.....!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...