Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-21 på alla områden
-
6 poängJag blir förvånad! Vi har fullskaligt krig i Europa och en despotisk ledare i öster som ställer om hela Ryssland till ren krigsekonomi och räknar med att 30 - 40 % av budgeten ska användas för kriget i Ukraina och upprustning av den ruska krigsmakten och samtidigt ser vissa problem med att öva vårt försvar. Det är sällan svårt att se var de militära områdena är belägna och det är sällan svårt att förstå vad som gäller, men det kräver viss ansträngning. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/uto/tilltradesforbud-uto-v20-2024.pdf Jag tror att problemet är att de flesta inte har papperssjökort och därför missar en hel del information som är lite knepigare att få fram i plottern. Det kan man inte beskylla Försvarsmakten för kan jag tycka. Som svensk medborgare får man segla genom militära skyddsområden, men som utländsk medborgare får man inte göra det. Sedan har väl de flesta militära skyddsområdena tagits bort jämfört med hur det var förra gången vi var rädda för ryssen. Dags att ta vårt försvar på allvar igen!
-
5 poängVet ej i vilken mån min erfarenhet kan vara till nytta men här kommer det. C-tek laddare, nytt vanligt startbatteri. Hörde en smäll i pannrummet. Hittar inget fel. Nästa gång ser jag en pöl på golvet å på arb.-bänken. Batteriet har exploderat. Tur jag inte stod bredvid när det small. Lade alltihop i tredubbla plastkassar å tog fram kvittona å åkte till företaget där jag köpte. De gav mig nytt batteri å C-tek laddare å dessutom reseresättning utan att blinka. Sedan dess så har jag ingen laddare på på underhållsladdning utan kopplar ifrån när det är fulladdat.
-
2 poängJag är intresserad av vad @excel319 känner, alltid intressant att känna till vad andra tycker, tänker, känner om olika frågor som rör båtliv. Det är därför jag även läser din tråd (även om jag försöker låta bli att vara aktiv numera) för dina inlägg handlar bara om tyckande och känslor, även om du själv tror att det handlar om fakta. Fakta har tyngd......men bara i rätt sammanhang och rätt plats. Lösryckt fakta tagna ur sitt sammanhange eller fakta som gäller andra områden än det saken gäller har ingen tyngd. Allt ditt hänvisande till den metod du kallar "MEPC-metoden" är fakta som faller under den sistnämnda kategorin. Du hittar något, tar det ur sitt sammanhang och tillämpningsområde och lägger fram det som bevis i ditt sammanhang och ditt tillämpningsområde eftersom du tycker att du har rätt och eftersom du tycker det är fel att formuleringen i förordningen som säger att det inte får förekomma TBT i skrovets antifoulingsystem tolkas av myndigheter som att det inte får förekomma TBT i antifoulingfärgen på din båt......det är alltså bara tyckande och känslor du själv för fram. Så tillbaka till din fråga, varför skulle de som läser i tråden vara intresserade av vad signaturen exel319 känner? Kanske av samma anledning som varför någon som läser tråden skulle vara intresserade av vad du känner, för det är vad ditt bidrag och start av tråden handlar om, vad du känner.......den handlar inte om fakta. Och vi verkar vara rätt få som läser den.....!
-
2 poängJag hade också problem med Ctek som överladdar batterierna som har den konstigheten som ChristerN beskriver. Jag hade dock deras DCDC-omvandlare som innehåller en sk smart laddare med samma laddkurva som deras nätladdare. Jag beskriver vad som hände här. https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/ Det intressanta är att jag när jag har nämnt detta problem i vissa marinbutiker har de berättat liknande historier som trådskaparen. Kunden kommer in med ett trasigt batteri. Kunden har haft en Ctek nätladdare. Kunden får ett nytt batteri med villkoret att han byter sin nätladdare. Kunden har har löst sitt problem.
-
2 poängAntar att du menar att de säger att man ska använda ”snöflinge-läget” när det är UNDER +5 grader? Ctek har en tendens att skicka pulser med ganska hög spänning under korta sekvenser. Det är en del i deras marknadsföring om att deras laddare laddar batterierna snabbare. Detta är vad jag skulle kalla en gimmick. Dessa pulser förstör/åldrar batterierna ganska fort. En annan egenhet dessa laddare har är att de påbörjar en ny laddsekvens så fort de ansluts. Detta gör att de laddar ett kanske nästan fullt batteri med start i bulk-fasen, en fas med ganska hög spänning, vilket också förkortar livslängden. Så, har din laddare ett sk Power Supply-läge är det bra att använda det när batteriet ligget på laddning en längre tid. Annars rekommenderar jag dig att byta laddare till en av Victrons ”smarta” laddare där du kan ställa in laddspänningen själv. Välkommen till MG!
-
2 poängJo, beroende på vad som står i sjökortet får man inte vara med båt överallt närsomhelst. Gäller inte bara militära områden. Vi har f.ö. skjutfält norröver som vi passerar ibland (de skjuter ju gärna ut över vatten), och det är tydligt markerat i sjökortet att det tänds blixtljusfyrar (på land) när området är "aktivt" och förbjudet att vistas i med fritidsbåt. Dessa syns väldigt långt, och om man ser dem håller man sig utanför sektorn enligt sjökortet. Just för att man inte får vistas där då (även om det saknas bojar och avspärrning). Är väl inte svårare att hålla sig borta när signal ges i ett skjutfältsområde än att låta bli att vara i t ex fågelskyddsområden/öar när det står att man inte får (står också i sjökortet).
-
1 poängHar en fråga om batterier. Köpte ett marinbatteri fabrikat Tudor för mindre än ett år sedan. Jag har en 30-hästare i aktern av modern årgång och en C-TEK laddare. Jag har väl kört 10-talet turer förra sommaren. Mellan varje tur har jag underhållsladdat i korta perioder. Under vintern tog jag ur batteriet i min båt och har underhållsladdat det. När jag monterade det i båten så är det enligt marinan dags att byta ut det då det har under 80% kapacitet kvar. Batteriet lämnar 12.3 efter att ha vilat ett dygn efter laddning. De verkar ha rätt. Men ett nytt batteri, fastän det gått 11 månader vill man inte ge mig. De menar att jag använt en ctek-laddare ansluten hela vintern med laddläge "snöflinga" som bara skall användas över 5 grader och det har skadat batteriet. Kollar jag så har det inte kokat torrt dock. Vatten över plattorna. Tittar jag på temperaturkurvorna från min utegivare så har vi haft enstaka toppar över 5 grader under hela perioden, det känns inte som att det skall kunna påverka ett nytt batteri så pass. Återförsäljaren lämnade ingen garanti, utan menar att jag skulle köpa ett nytt. Tudor har ingen förklaring. Batteriet var i 2000+ kronorsklassen och laddaren är något år gammal. Vill mest lära mig vad jag gjort fel för att inte upprepa det.
-
1 poängHar du inte sett ett enda nyhetsinslag om ryssarnas invasion av Ukraina och hur ukrainska soldater lever, jobbar och strider för att behålla sitt hemland fritt? Ser det ut som skjutbanor där man testar hur det går till att skjuta? Om Sveriges försvarsmakt med trovärdighet ska kunna försvara vår frihet och demokrati (det innefattar att de kommer att försvara även dig och andra försvarsmotståndare oberoende av om du/ni är kritiska till att försvarsmakten finns och genomför skarpa stridsövningar) så krävs det att de kan öva, med skarp ammunition och under så realistiska förhållanden som det går på de begränsade områden där de kan genomföra tillämpade skjutövningar med skarp stridsammunition under fredstid, även om det innebär begränsningar av allmänhetens tillträde till övningsplatser och riskområden.
-
1 poängDet där känner jag inte riktigt igen. Jag är helt med på att för djupa urladdningar skadar batterierna och att det är nyttigt att se till att de blir fulladdade men att ”för lite laddning” generellt är orsaken till batteridöd känns tokigt. Skulle det då också vara så att de högre spänningarna Ctek-laddarna pulsar in i batterierna skulle hindra en förtida död känns lika fel.
-
1 poängOm man skall ta Cetek lite i försvar så har de fokuserat på ett problem som också är vanligt där batterierna inte blir fullt laddade. Vid teknisk presentation av en båtelmek, med Kryssarklubben i höstas, fick jag tydligt information att för lite laddning var huvudanledningen till varför batterierna går sönder och att Ctek hade lösningen på problemet. Kursledaren hade installerat många Ctek-laddare åt sina kunder med gott resultat. När jag senare kontaktade föreläsare för att berätta min historia kände han inte igen problemet. Det kan hända att vi har haft otur. 😉 Så jag är inte förvånad att många köper Cteks prylar som verkar helt problemfria och slipper massa "krångliga" inställningar som kan göra med Victron-pryl. Även om det finns tester som visar motsatsen så tror jag Ceteks laddare är lite för pigga att lägga sig i absorptionsläget och har svårt att hitta en anledning att sluta och lägga sig float. Jag vet också att Cteks temperaturkompensering ligger -23mV/C medans Victron använder -16mV/C. Det är kanske inte mycket men det gör inte saken inte bättre att ladda med för hög spänning under för lång tid. Den förklaringen jag fick från Cteks är att ett bra batteri skall klara det. Jag håller inte med.
-
1 poängAbsolut närmaste vägen är 104 M, men då missar du det mesta längs vägen. Det är absolut värt 14 M extra att krångla sig runt mi långa väg.
-
1 poängHär är mitt förslag, 120 M. Jag återkommer med fina platser längs vägen. Följ länken så får du upp Eniro sjökort. https://kartor.eniro.se/m/cer4O Du kan också ladda ner en app med Eniro sjökort, funkar bra även som gratisversion. Lycka till! Mackey
-
1 poängFör sent satt svara--- felet är åtgärdat. Men mig veterligen har alla generatorer, startmotorer, jord genom godset å bultarna som håller det. Du har monterat bort å återmonterat å det funkar. Så enkelt kan det vara. Påminner mig om en resa. 100 meter hemifrån kunde jag inte återstarta bilmotorn. Det var bara att skruva loss startmtorn å så undersöka, inga fel. Återmonterade, hur kul var det... å så funkade det. Men jag skrapade noga rent alla kanter där det skall ge kontakt å bultskallarna å brickorna å motorns gods. Samma gäller för generatorer. På båtar har man inte chassit som återledare så motsvarande minus-tråd är viktig att den har jord-kontakt mot motorns gods. Ofta är felet där.
-
1 poängFörklara... vi börjar enkelt med en gammal 50cal browning monterad på tex en dominant 78... hur utbildar du soldaten?
-
1 poängEn regulator kan inte mäta hur mycket som finns kvar i något batteri. Möjligen kan den mäta spänningen. Dock är ju det vanligaste att man har ett startbatteri med någon sorts skiljerelä som slår till och laddar förbrukarbatteriet/-banken från startbatteriet när motorn går. Lika vanligt är att solpanelerna laddar bara förbrukarbatteriet. Så, med detta sagt så gissar jag att ditt startbatteri är urladdat och isf förmodligen också inte så fräscht då det har laddat ur sig på så kort tid och om inget ligger och drar tjuvström. Prova att ladda upp startbatteriet!
-
1 poängFakta är bra, men hittills har det inte gått så bra, eller. Men det är klart, det beror på vem som läser och tolkar fakta.
-
1 poängHej, dina bilder är lite otydliga men så här gjorde jag på flera fönster på min Flipper 850 då listerna blev torra, spruckna och muggiga. Skär loss allt gammalt tätningsmaterial som du kan komma åt med vass hobbykniv. Tvätta noga med T-Röd eller liknande. Sätt maskeringstejp utmed fönstret både på alu-profilen och gellcoaten bredvid. Applicera UV-beständig Sikaflex mellan tejpremsorna . Fukta ett finger och jämna till fogen. Dra försiktigt bort tejpen och låt härda. Det blev mycket snyggt och höll tätt så länge jag hade kvar båten. Lycka till med ditt projekt. // Mats W
-
1 poängKan kanske funka att lägga på svart Tec7 eller någon annan MS-polymer som skydd mot barnfingrar.
-
1 poängFick någon gång tipset att inte använda S/Y före båtnamnet om man programmerar in det i en sändande AIS.. Kommer inte riktigt ihåg varför men det kan helt enkelt vara att allt för många tecken går till spillo med onödig info om det bara finns några få tecken tillgängliga på t.ex en display.. Dessutom väljer man ju vilken symbol som skall representera sin egen båt så det kan ju ändå framgå på omgivningens instrumenteringar. Annars tycker jag att det är fint! Vår tidigare segelbåt namngav vi S/Y Aquelina.
-
1 poängJag rekommenderar alltså tre bra båtmodeller som alla uppfyller dina krav och är inom din budget, och du skriver sedan att du inte har råd och pratar om båtar som kostar 1/10-del av din budget. Därför får jag inte ihop det du skriver.
-
1 poäng"Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud för tillträde eller avbildning § döms till böter eller fängelse i högst ett år.[11] Den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett skyddsobjekt döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Avseende raols inlägg är det inte ens värt att bemöta.
-
0 poängFast att skjuta hej vilt ut över havet eller in i nån stackars gran är ju inget man får ut nåt vettigt av. Meningslöst och onödigt dyrt. Med "skjutbana" menar jag självklart ett skyddat, invallat område med måltavlor på fasta avstånd och fullgott kulfång.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00