Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-16 på alla områden

  1. 1 poäng
    Det kärvar om det inte är blött vare sig du snurrar för hand eller med motorn, men det bränns inte sönder av några varv för hand.
  2. 1 poäng
    En pinne med rejält, snabbtorkande lim i änden som sticker du ner och väntar några minuter tills limmet har tagit. Sen bra lyfta ut.
  3. 1 poäng
    Det finns en äldre tråd i frågan som ger lite mer svar, Där har jag citerat en krångligare metod att byta typ av glykol. Jag är själv i färd att byta min gröna glykol i min VP D4 för andra gången. Jag kommer nog hålla mig till VPs gröna denna gång också. Förra gången jag bytte använde jag en oljebytarpump. Det snabbar på bytet rejält. Jag skall också använda avjoniserat vatten denna gång vilket jag missade för gången. När jag bytte då reagerade jag på hur grön och fin den gamla glykolen var längst upp i motorn medan det som kommer ut var väldigt rostigt rött. Många säger att de inte behöver byta glykolen för att den så bra ut i påfyllningshålet.
  4. 1 poäng
    Det kanske är dags att rensa sjövattensystemet ? Det ser ut att vara en del sot och annat gôtt i den där sörjan. Man tar en större hink och fyller med "Systemrens" och varmt vatten. Sen anv man en liten länspump kopplar in sig på utgående vatten samt inkommande och låter allt cirkulera i 4-6 timmar. Det är bra om man kan köra systemrens bakvägen ifall det är nåt som ligger och stoppar. Därefter byter man ut mot rent vatten och kör i nån timme till. Klart. Det finns mängder med videos på Youtube som visar hur man gör, kanske inte för just din motor men du kommer förstå principen. Det här är främst för att slippa problem med varmgång. Jag gör detsamma just nu, men på sötvattensidan då min glykol var väldigt "gojjig". Systemrens köpte jag på SeaSea.
  5. 1 poäng
    Då TS inte varit inloggad sedan 2011, så tror jag att du inte kommer att få något svar. Det verkad vara en trasig/läckande värmeväxlare.
  6. 1 poäng
    Hurrra. Ny tank. Nytt bränsle.. Vrrrooom. Startade direkt på första försöket. Vilken lycka! Men, vinterns glykol i sjövattens kylarn såg ut såhär svart och otrevligt ut med massa svart gummiavlagrings skrot etc. Inte direkt blått o fint som det var när man hällde i det. Brukar det se ut så eller bör jag bli orolig? Tack vänner!
  7. 1 poäng
    Om båten finns med alternativa motorfabrikat så är det fördel att undvika Penta enligt mig. Yanmar är det självklara valet enligt mig
  8. 1 poäng
    Jag tänkte komma med lite återkoppling för nu fungerar det. Vad skulle man göra utan sina expertvänner här på forumet. Jag kopplade precis som ni säger (och som jag först kopplat) till Plotterns NMEA0183 RX ledare. Sedan gick jag in i plotterns meny och konfigurerade Input-porten och satte den på High speed. Därefter fungerade det. Tack för er hjälp.
  9. 1 poäng
    Jag har själv varit med och mastat på och av kompisarnas Beason 31, och har själv en Beason 311. Har dussinet på- och avmastningar i ryggen. Jag kan hjälpa till om jag har tid. Dock ryggproblem så jag kan inte hjälpa till så mycket rent fysiskt men kan guida.
  10. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...