Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-13 på alla områden
-
2 poängHe, he! Nämn något som inte kan gå fel! Det funkar troligen jättebra, men allt kan gå fel. Bara en tanke. Om du kör HVO så får du ju ingen tillväxt så varför lägga tid, möda och rätt mycket pengar på att byta tank. Det finns ingen anledning att vara "besatt" av ha en invändigt ren tank. Bättre att satsa några hundralappar på ett förfilter med vattenavskiljare om du inte redan har det, tycker jag.
-
2 poängBränsleförbrukningen blir större. Två motorers interna förluster är större än en motors, för sammanlagt samma motoreffekt. Färre större motorer är alltid snålare än flera mindre. Två "drev" i vattnet i stället för ett ger mer motstånd, så för samma effekt går båten lite långsammare. Två motorer med sammanlagt samma effekt som en stor lär väga mer tillsammans än den ensamma stora. Underhållskostnaderna närmast fördubblas. Jag ser i stort sett inga fördelar med det...
-
1 poängOkej, jag fattar. Det verkar som ett vettigt alternativ att byta tank. Jag skulle nog också övervägt ny tank i det läget.
-
1 poäng
-
1 poängMina erfarenheter är med segelbåt. Å för mig är det tvärtom, jag har inga som helst erfarenheter av hur motorbåtar uppträder vid svajankring.
-
1 poängEnda fördelen är att du kommer hem om en motor pajar. Tyvärr är inte mindre utombordare eller mindre båtar byggda för dubbla motorer.
-
1 poängMen om du har ett förprogrammerat som suttit i plottern så har det väl suttit i plotterns minneskortsfack? Om kortet så går det så klart inte att se sjökortet. Har du plockat ur sjökortet i samband med uppdatering av plotterns programvara, det är samma minneskortsfack så används för båda funktionerna.
-
1 poängEn tanke! Vi kanske ska nämna om vår upplevelse är med segel eller motorbåt det skiljer sig mycket mellan dessa har jag lärt mej. Mina inlägg handlar om att ankra med motorbåt. Mina erfarenheter att ankra segelbåt är för gamla att börja forska i.
-
1 poängNär vi låg till ankars i 22 m/s så hjälpte det inte att vi låg i en skyddad vik. Det var i början av vår "kättinganvändning" och vi gjorde felet att gå så långt upp mot land vi kunde för att få lä o där var bara 3 m djupt. Båten låg o pendlade från sida till sida o ryckte rejält i den dubbla lina vi hade till knaparna i fören. Lyckligtvis fick vi kvittens på att ankaret hade bra gripförmåga för vi draggade inte. Draggade gjorde ett par andra båtar i viken som hade sämre ankare/lina. De fick ankra om en gång i timmen då de draggat ner mot motsatta stranden. Efter det så lärde vi oss att ju mer det blåser desto djupare vatten ska vi ankra på. Numera väljer vi minst 5-6 m och ska det blåsa hårdare så gärna upp till 10 m djup. Då fungerar kättingens vikt bättre för att dämpa rycken. Sen har jag bytt ut den slagna linan med ryckdämpare till en flätad elastisk. Den dubbla linan med öglesplits i båda ändar skruvar sig inte och är väldigt enkel att lägga via halkiparna till knaparna. När det blåser friskt så blir kättingen rätt sträckt även på hyfsat djupt vatten o då tycker jag det är skönt med den sista elasticiteten i linorna.
-
1 poängJo, det är olika diesel på mackarna på sommaren och på vintern. Grumlingstemperaturen är fortfarande okej att få igenom filter så det finns en annan temperatur som är cirka 10 grader lägre och då är det kört så att säga, eller snarare går det inte att köra. Detta förvånade mig också. Nu är det ju sällan -26° söder om Gävle, men det är ju inte uteslutet. Något som också förvånar mig är att problemet med paraffinutfällning inte diskuteras oftare på båtforum. Alla har ju sommardiesel i tankarna. Plötsligt blir rådet att fylla tanken full inför vintern ännu konstigare för vem vill ha 500 liter paraffinerad diesel att ta hand om. Trots att jag är väl medveten om problemet med paraffinering så har jag aldrig tänkt på det i samband med båtåkandet. I lastbilar händer det ju att grönsakslaster från södra Europa blir stående på vägen eftersom de inte alltid har koll på det här med låga temperaturer och diesel.
-
1 poängMitt inlägg va inte någon kritik eller att ifråga sätta något.🙏 Behöver man dämpning så har man ankrat på en utsatt platts😉 Sällan eller aldrig min kedja blir sträckt. Tror vi har lite olika förutsättningar här har vi skärgård så det går alltid att välja en väl skyddad vik även när det blåser(eller iaf oftast).
-
1 poängJa. Det beror lite på motorn, vissa har inte returledning, andra skickar returen till bränslefiltret. Någonstans att fylla på är också bra. Till utsidan av skrovet/överbyggnaden. En avluftningsventil med insektsnät är bra att använda. Fråga 2 vill jag inte svara på. Det beror på hur mycket ”cowboy” du är; risken är såklart att något går snett, tanken välter, båtbrand osv.
-
1 poängJag skall prova slipa på en begräsad yta och se hur snabbt det går. Börjar på p150 och stegar upp p500. Går det hyfsat fortsätter jag så. Kör Mirka Gold papper som skall vara bra för aluminium, såklart slipar jag med maskin kopplad till dammsugare. Att måla tex. t-coat innebär iallafall 3 lager om man skall grunda. Det arbetet tar nog minst samma lika mkt tid som att men resultatet blir troligen slätare än p500. Återkommer med mina erfarenheter.
-
1 poängDu har inga fördelar.... Så köp en propeller med bättre grepp... om du vil ha ner bensinkostnaderna... Eller sleng ut några kilo med grejer du inte borde ha i båten, spola ren botten/borsta av botten på båten så spar du kostnader.
-
1 poängTror det är rätt vanligt på båtar. Avslutningen sitter i nästan samma höjd som påfyllning och kan vara klent dimensionerad. Jag tankar ibland med tändning påslagen så jag kan se bränslemätaren(diesel). Vill du inte göra så så lyssna när du fyller bränsle, påfyllningsljudet ökar i frekvens ju mer du fyller. När du bara har påfyllningsslangen kvar ökar frekvensen snabbare.
-
1 poängDen har kortläsare men jag har inget kort utan läser av kartan från det förprogrammerade kortet som funnits i plottern sedan i köpet 2020. Får slå en signal till Garmin idag när de har öppnat. I värsta fall får jag ju köpa ett kort med kartan men det är sura pengar.
-
1 poängJag skulle välja att måla, men det är bara baserat på att jag är för lat att slipa en hel botten. Om någon annan läser den här tråden så rekommendera jag er att välja ett snällare blästermedel än sand till en aluminiumbåt.
-
1 poängMätt spänningen vid värmaren? När jag köpte min verkade de flesta inlägg bero på klena kablar eller klent batteri. Drog fram 6mm2 till min och aldrig haft problem.
-
1 poängNej, det är troligtvis diesel. Du får tappa av och kolla om du inte bara kan se på färgen. Vitsen med filtret är att vattnet har högre densitet och lägger sig i botten. Då kan du tömma bottensatsen med den skruven men som du själv skriver så fungerar det sådär. Sen tvistar vissa om att dagens diesel blandar sig bättre med vatten och då gör den "vattenavskiljande" delen av filtret ännu mindre nytta.
-
1 poängPå dessa filter brukar avtappningspluggen sitta stenhårt och brista om man försöker lossa den. Bättre att lossa övre skruven och släppa ner kopp och filter i en passande burk.
-
0 poängMorgondimman som legat tät då de svenska trupperna hade ryckt fram hade bara förtätats under förmiddagen. Den hade dessutom blandat sig med brandrök som kom från själva staden Lützen som Wallensteins hade satt eld på. Men omkring klockan 11 började dimman lätta så att striden kunde börja.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00