Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-12 på alla områden
-
4 poängDags för årets sjösättning Efter att hösten 2023 bestämde sig för att komma redan första veckan i Juli och vintern varade till första veckan i Maj var det äntligen dags för sjösättning! Men hjälp av två goda vänner lyftes damen snabbt ner i vattnet och alla genomföringar kontrollerades samt naturligtvis en nervös titt vid den nyligen installerade tunneln till bogpropellern – allt torrt. Maskinerna startades, kylning och oljetryck kontrollerades innan färden hemåt påbörjades. Efter bara 200 meter blev det problem. Babord drev lät illa så jag lade ur växeln och då blev det tyst. När växeln fram lades i återkom ljudet men backen fungerade felfritt. Mörker. Då kran- och traktorförare redan åkt hem beslutade jag att puttra på en maskin till hemmahamnen och därefter fundera på vad jag skulle göra nu. Meteorologerna hade lovat en fin helg och att få upp båten på torra land hade jag ingen möjlighet till. Min första gissning var att drevet hade totalknas och jag såg tusenlapparna flyga iväg men efter lite mera funderande hittade jag en något billigare teori. Det skulle ju kunna vara så att jag misslyckats med att justera växelviren korrekt och att växeln helt enkelt inte lades i ordentligt. Om så var fallet så är det en 10 minuters fix men som fortfarande kräver att båten lyfts (dreven sitter långt ner och det är 10 grader i vattnet….) Beslutade därför att fullfölja planen med en helg på den närbelägna klubbholmen med hjälp av en motor. Allt var dock inte katastrof. Efter mååånga timmar i båttältet har den här vårrustningen varit ganska omfattande: Bogpropeller Den nyinstallerade bogpropellern var inte bara tät – den fungerade också och var ett välkommet tillskott när jag skulle lägga till med en motor. Öppnad pulpit Att såga upp det stängda räcket och montera två hejfenor var ett riktigt bra beslut. Designen passar in på båten och att komma av och på underlättas dramatiskt Värmare Jag har ännu inte gjort en permanent installation av dieselförsörjning till den nya värmaren utan slangen ligger löst i en separat dunk. Detta gav lite problem i början då slangen envisades med att flyta upp och suga luft. En trallskruv som sänke tillsammans med två buntband löste problemet och sedan fungerade allt perfekt Polering Den i särklass ambitiösaste polering jag gjort gav verkligen utdelning. När båten togs upp polerades den två gånger och under våren polerades ytterligare tre steg. På sina ställen är båten även våtslipad. Wow – jag är sällan nöjd med glansen men det här överträffade mina vildaste fantasier. Flexiteek Jag har bara hunnit montera tre av de sex panelerna med flexiteek, men dessa tre har varit ”de viktigaste” och jag är supernöjd med resultatet Ny gasolinstallation Med en mera permanent gasolinstallation med dränering enligt konstens alla regler är det både smidigare och säkrare att koka morgonkaffet Trimplanen De fixade trimplanen fungerar nu för första gången sedan jag köpte båten. Dock var användningen ganska begränsad när jag tuffade i 5,3 knop så om det var värt besväret och pengarna återstår att se Nya lanternor Det är de små detaljerna som gör det och helhetintrycket av båten är långt bättre än när jag började I morgon, måndag lyfts båten igen för att kontrollera växelvire – håller tummarna för att den billiga teorin stämmer då ett nytt drev knappast ryms i budgeten just nu. Glad båtsommar på er allihop!
-
1 poängVet du att impellern verkligen snurrar? På vissa pumpar sitter det något slags kil mellan axel och impeller. Utan den snurrar inte impellern.
-
1 poängKul att du återkom. Felsöking är som du väl illustrerat inte alltid så enkelt. Mvh Guestsson
-
1 poängTja, hittade fakturan och de tog 2200 + moms för att fixa det. Tror det enda de bytte var behållaren till oljan som var av plast, nya originaldelen var av metall.
-
1 poängEn liten uppdatering efter mycket om och många men... Triggern kom hem till mig från Amerika igår (efter att Postnord för en vecka sedan glatt meddelat paketet kommit och att det tar ytterligare en vecka efter mitt godkännande att tulldeklarera vilket både Bring, FedEx, DHL och Schenker gör samtidigt som jag godkänner fullmakten och dan efter kommer deras paket...!), sprudlande glad började jag direkt igår eftermiddag att montera, men... Jag fick inte på den, crap, leta upp skjutmått och mäta innerdiametern som ska ligga an motorn och den var ju naturligtvis drygt en halv mm mindre än den gamla. Hur göra, jo jag kapade av en sliten sågkjedjefil jag hade liggande i lagom längd och satte i borrmaskinen och började fräsa lite försiktigt runt i hålet, halvhård plast blir mycket graining (ni som kollar motorsoport vet, alla som använt blyertspenna och suddegummi vet också) så det var mycket torka och lite slipa emellan. Testade dia ofta på plats och kunde av märken se var jag skulle slipa. efter nån halvtimma var jag nöjd, den vred sig såpass lätt att jag tror den kan justeras efter gaspådrag. Nästa men, kulinfästningen till justeringen satt kvar i gamla triggerarmen, hur få loss utan att göra sönder? Jag försökte först med naglarna men icke, sen kom jag på att jag har en bit styv luftslang i någorlunda rätt diameter. Letade en kvart och hittade den, fasade kanten inifrån med en såndär rensmanick för grader till rör jag hade liggande sen pressade jag ner den över fingrarna som håll den på plats och den hoppade ur så snällt. Nåväl, skruva fast stator, på med svänghjul och testa gnista! Denna cursed cyl 1... Ingen gnista. Dottersonen på 18 månader hade anlänt för att ha sovis med mommo och moffa och fullständigt vanhelig över motoreländet bestämde jag mig för att lägga ner projektet för dagen, umgås med Elton (barnbarnet, för att undvika missförstånd) och frun och fortsätta med eländet idag. Elton älskar pangkakor (En vis gammal man, ljusnehåkan sa att det stavas så) så jag gjorde smet till en halv armé och fixade 6 pangkakor till mig och elton att dela på, resten av smeten stekte jag upp idag och bjöd dottern och svärsonen på en riktig pangfrukost. Lyckat, i den lyckliga stunden bestämde jag mig för att nolla all motorfelsökning och börja från början. Efter de åkt gick jag till båten och mindes tillbaka vilken min första tanke var, det var att CDI-boxen gett up och det var den jag först beställde i höstas. Leveransen drog ut på tiden och gick över det utlovade levansdatum, 4-6 veckor, och jag anmälde. No problem, pengar tillbaka på mitt konto dagen efter anmälan, även fraktkostnat återbetaldes. Letade upp en ny box och beställde, återigen 4-6 v. leveranstid. Det var under dessa andra 4-6 veckor allt sket sig, jag började ju söka på nätet efter liknande problem och då ramlade jag över en sida där det stod att en orsak till att CDI-box pajjar kan vara defekta tändspolar vilket också kunde verka tvärt om. Dvs. en kass CDI kunde pajja tändspolarna. Vad gjorde jag då, jo jag beställde tändspolar också. Stift och kablar hade jag redan beställt sen innan och de hade kommit, spolarna kom redan efter 2 veckor men jag ville inte testa allt förrän jag satt dit ny CDI. När jag hade funderat lite, och lite till gick jag in i garaget och hämtade en av de gamla tändspolarna och kopplade in på cyl. 1, vips där var gnista! Vad jag inte berättat tidigare är att innan jag fick loss svänghjulet*** hade även gnistan på mittencyl. ramlat bort. Samma där, gnista med gammal tändspole. Mer bry i huvudet, ytterligare svår felsökning. MEN Mr. Murphey hade hjälpt mig att montera en ny defekt tändspole på samma cylinder där problemet var tidigare, för att ytterligare försvåra pajjade han en till under tiden jag höll på. Jag har nu en väl fungerande gammal tändspole i reserv, en beg. triggerplatta i reserv, MEN, jag är inte bitter nu när jag sitter och ser tillbaka, imorgon ska motorn testas skarpt i sjön. En liten sammanfattning och råd till andra: Gå på din första känsla i felsökningen! Hade jag hållt fast vid min första tanke hade mitt fel varit åtgärdat så snart jag hade fått hem CDI-boxen, dock först efter 12 veckor med leveransmissödet. MEN med facit i hand hade jag då kunnat börja fiska redan i Mars så som jag hade planerat, nu är vi snart i mitten på Maj... Betänk också att Mr. Murphey ALLTID ser till, och med det menas ALLTID, att om det finns en pytteliten väg till ett fel så väljs den i första hand, ALLTID! Dubbelkolla allt 2 ggr. och kolla allt en gång till innan testkörning!!! Han är inte nådig, Murphey, han såg till att jag satte en ny defekt spole på samma plats där jag inte hade gnista tidigare. Jag är nu väldigt glad och lättad att guestsson inte tog det där giftet, där lurade han Murphey på en vass skalp! Skapa dig en kedja av händelser av det som ska ske i slutändan, i mitt fall en gnista på tändstiftet. Arbeta dig tillbaka från slutpunken, typ byt stift, byt kabel osv. Hjälper inte första åtgärd och den detaljen är bytt, gå till nästa problemkälla i kedjan. osv... Jag gjorde allt rätt fram till att min beställda detalj inte kom som utlovat. Då hoppade jag ett steg i kedjan och litade på ett foruminlägg som störde min felsökning. Jag föll på mitt eget råd tack vare att jag inte fick min första detalj i tid och började leta andra fel innan det första stoppet var avklarat. Den som inte tror att Murphey hade ett finger med i spelet har aldrig felsökt på riktigt! Hoppas länken funkar: Brummar fint, test i vatten i morgon Ett stort tack till guestsson i den här tråden som varit till stor hjälp! En fördel med att jag fått vänta är att jag har kunnat byta batterikablar och det mesta av hela elinstallationen i båten, alltså en 6 mm2 kabel där varenda ledare i kabeln var svartoxiderad runt om till +matarström, jag klippte av 1,5 dm och lika svart där, ingen kontakt när jag mätte på kabeln. Den är bytt till ny 10 mm2, likaså en jordkabel 10 mm2 fram till den nya elcentralen. Under sommaren ska jag byta delar av kablaget ut till förbrukare, bla. så att jag skiljer på nav.ljus och ankarljus, nu tänds alla på nav_ljus. Jag ska sätta in mörkervänliga lampor i sittbrunnen, dock har jag inga röda, men jag tänker orangea är ganska milda också? ***Fick hjälp av en arbetskamrat att tillverka en avdragarplatta, vägrade att betala 700-1000 spänn för en bult med ett gängat hål i, Hansen Racing hade i lager för 1295 kr, tro fan de hade dom kvar i lager. Dyrare fanns, den jag numera har kostar att min fru bakar en tårta (jag skulle kunna göra det själv, men då fick jag nog aldrig hjälp därifrån nåt mer...) till verkstadsavdelningen på jobbet. 😎 https://www.mercurydelar.se/privat/lyftogla-895343t02
-
1 poängUppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00