Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-11 på alla områden

  1. 1 poäng
    Garmin support. Du är inte brydd att ringa? Ha alla id-uppgifter till hands, så löser de problemet.
  2. 1 poäng
    En liten uppdatering efter mycket om och många men... Triggern kom hem till mig från Amerika igår (efter att Postnord för en vecka sedan glatt meddelat paketet kommit och att det tar ytterligare en vecka efter mitt godkännande att tulldeklarera vilket både Bring, FedEx, DHL och Schenker gör samtidigt som jag godkänner fullmakten och dan efter kommer deras paket...!), sprudlande glad började jag direkt igår eftermiddag att montera, men... Jag fick inte på den, crap, leta upp skjutmått och mäta innerdiametern som ska ligga an motorn och den var ju naturligtvis drygt en halv mm mindre än den gamla. Hur göra, jo jag kapade av en sliten sågkjedjefil jag hade liggande i lagom längd och satte i borrmaskinen och började fräsa lite försiktigt runt i hålet, halvhård plast blir mycket graining (ni som kollar motorsoport vet, alla som använt blyertspenna och suddegummi vet också) så det var mycket torka och lite slipa emellan. Testade dia ofta på plats och kunde av märken se var jag skulle slipa. efter nån halvtimma var jag nöjd, den vred sig såpass lätt att jag tror den kan justeras efter gaspådrag. Nästa men, kulinfästningen till justeringen satt kvar i gamla triggerarmen, hur få loss utan att göra sönder? Jag försökte först med naglarna men icke, sen kom jag på att jag har en bit styv luftslang i någorlunda rätt diameter. Letade en kvart och hittade den, fasade kanten inifrån med en såndär rensmanick för grader till rör jag hade liggande sen pressade jag ner den över fingrarna som håll den på plats och den hoppade ur så snällt. Nåväl, skruva fast stator, på med svänghjul och testa gnista! Denna cursed cyl 1... Ingen gnista. Dottersonen på 18 månader hade anlänt för att ha sovis med mommo och moffa och fullständigt vanhelig över motoreländet bestämde jag mig för att lägga ner projektet för dagen, umgås med Elton (barnbarnet, för att undvika missförstånd) och frun och fortsätta med eländet idag. Elton älskar pangkakor (En vis gammal man, ljusnehåkan sa att det stavas så) så jag gjorde smet till en halv armé och fixade 6 pangkakor till mig och elton att dela på, resten av smeten stekte jag upp idag och bjöd dottern och svärsonen på en riktig pangfrukost. Lyckat, i den lyckliga stunden bestämde jag mig för att nolla all motorfelsökning och börja från början. Efter de åkt gick jag till båten och mindes tillbaka vilken min första tanke var, det var att CDI-boxen gett up och det var den jag först beställde i höstas. Leveransen drog ut på tiden och gick över det utlovade levansdatum, 4-6 veckor, och jag anmälde. No problem, pengar tillbaka på mitt konto dagen efter anmälan, även fraktkostnat återbetaldes. Letade upp en ny box och beställde, återigen 4-6 v. leveranstid. Det var under dessa andra 4-6 veckor allt sket sig, jag började ju söka på nätet efter liknande problem och då ramlade jag över en sida där det stod att en orsak till att CDI-box pajjar kan vara defekta tändspolar vilket också kunde verka tvärt om. Dvs. en kass CDI kunde pajja tändspolarna. Vad gjorde jag då, jo jag beställde tändspolar också. Stift och kablar hade jag redan beställt sen innan och de hade kommit, spolarna kom redan efter 2 veckor men jag ville inte testa allt förrän jag satt dit ny CDI. När jag hade funderat lite, och lite till gick jag in i garaget och hämtade en av de gamla tändspolarna och kopplade in på cyl. 1, vips där var gnista! Vad jag inte berättat tidigare är att innan jag fick loss svänghjulet*** hade även gnistan på mittencyl. ramlat bort. Samma där, gnista med gammal tändspole. Mer bry i huvudet, ytterligare svår felsökning. MEN Mr. Murphey hade hjälpt mig att montera en ny defekt tändspole på samma cylinder där problemet var tidigare, för att ytterligare försvåra pajjade han en till under tiden jag höll på. Jag har nu en väl fungerande gammal tändspole i reserv, en beg. triggerplatta i reserv, MEN, jag är inte bitter nu när jag sitter och ser tillbaka, imorgon ska motorn testas skarpt i sjön. En liten sammanfattning och råd till andra: Gå på din första känsla i felsökningen! Hade jag hållt fast vid min första tanke hade mitt fel varit åtgärdat så snart jag hade fått hem CDI-boxen, dock först efter 12 veckor med leveransmissödet. MEN med facit i hand hade jag då kunnat börja fiska redan i Mars så som jag hade planerat, nu är vi snart i mitten på Maj... Betänk också att Mr. Murphey ALLTID ser till, och med det menas ALLTID, att om det finns en pytteliten väg till ett fel så väljs den i första hand, ALLTID! Dubbelkolla allt 2 ggr. och kolla allt en gång till innan testkörning!!! Han är inte nådig, Murphey, han såg till att jag satte en ny defekt spole på samma plats där jag inte hade gnista tidigare. Jag är nu väldigt glad och lättad att guestsson inte tog det där giftet, där lurade han Murphey på en vass skalp! Skapa dig en kedja av händelser av det som ska ske i slutändan, i mitt fall en gnista på tändstiftet. Arbeta dig tillbaka från slutpunken, typ byt stift, byt kabel osv. Hjälper inte första åtgärd och den detaljen är bytt, gå till nästa problemkälla i kedjan. osv... Jag gjorde allt rätt fram till att min beställda detalj inte kom som utlovat. Då hoppade jag ett steg i kedjan och litade på ett foruminlägg som störde min felsökning. Jag föll på mitt eget råd tack vare att jag inte fick min första detalj i tid och började leta andra fel innan det första stoppet var avklarat. Den som inte tror att Murphey hade ett finger med i spelet har aldrig felsökt på riktigt! Hoppas länken funkar: Brummar fint, test i vatten i morgon Ett stort tack till guestsson i den här tråden som varit till stor hjälp! En fördel med att jag fått vänta är att jag har kunnat byta batterikablar och det mesta av hela elinstallationen i båten, alltså en 6 mm2 kabel där varenda ledare i kabeln var svartoxiderad runt om till +matarström, jag klippte av 1,5 dm och lika svart där, ingen kontakt när jag mätte på kabeln. Den är bytt till ny 10 mm2, likaså en jordkabel 10 mm2 fram till den nya elcentralen. Under sommaren ska jag byta delar av kablaget ut till förbrukare, bla. så att jag skiljer på nav.ljus och ankarljus, nu tänds alla på nav_ljus. Jag ska sätta in mörkervänliga lampor i sittbrunnen, dock har jag inga röda, men jag tänker orangea är ganska milda också? ***Fick hjälp av en arbetskamrat att tillverka en avdragarplatta, vägrade att betala 700-1000 spänn för en bult med ett gängat hål i, Hansen Racing hade i lager för 1295 kr, tro fan de hade dom kvar i lager. Dyrare fanns, den jag numera har kostar att min fru bakar en tårta (jag skulle kunna göra det själv, men då fick jag nog aldrig hjälp därifrån nåt mer...) till verkstadsavdelningen på jobbet. 😎 https://www.mercurydelar.se/privat/lyftogla-895343t02
  3. 1 poäng
    Uppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!
  4. 1 poäng
    DC/DC-laddaren enligt bilden/länken fungerar utmärkt att ladda LiFePO4 med. Det trevliga är att man kan koppla flera i parallell om man vill ha mer ström. Jag har två, och kommer då upp i (teoretiskt) 60A maxström. Men för att inte fresta generatorn (120A) för hårt så har jag lagt den ena att kicka in vid c:a 13,2V och den andra vid 13,8V. Då släpper den ena om generatorn är mycket lastad, och om t ex bogisen körs släpper all laddning tillfälligt. Med en kabel till enhetens styrplint från båtens KL15 ("tändning till") kan man säkerställa att de håller sig avstängda om motorn inte går. T ex kan det ju hända att spänningen går upp för att man laddar motorbatterierna (i mitt fall AGM), och då vill man inte att DC/DC:n skall kicka igång och i praktiken sänka batteriladdaren. Alla konstiga "laddmoder" som kan finnas tillgängliga är ändå inte aktuella utan jag har lagt mina DC/DC på en utspänning på dryga 14V till LiFePO4-batterierna. Enligt kurvor och tabeller kommer de då inte laddas till 100% utan stanna på kanske 95%. Å andra sidan är det bra, för Li mår inte bra av att töjas till och ligga länge vid sina yttersta gränser. Det är ju därför många elbilar har "standardladdning" bara till 80 eller 90%, och om man vill ha 100% (för man kanske skall resa långt dagen efter) måste man manuellt välja det. Edit: Ja, och de 40A är vid högt varvtal med bra snurr på remskivans kylfläktvinge. Så för att inte bränna generatorn är det förnuftigt att sikta på halva dess märkström, och ställa in vettiga tröskelvärden för in/urkopplingsspänning som jag redogjort för ovan. Ett blybatteri kommer ju successivt sluta dra ström om generatorn "säckar", och de drar dessutom sällan så mycket. Så de är snällare mot generatorn. Edit2: Sedan är ju inte verkningsgraden 100%, så i mitt fall drar det 70-75A på motorsidan för att få 60A laddström till LiFePO4-batteribanken. Så en "18A" lär dra kanske 22-23A.
  5. 1 poäng
    Blir ganska off topic, men visst är det så att man får räkna med om det är värt att lägga 10 000 på ett rembyte till när andra delar är tveksamt om de klarar 12 000 mil till, dessutom varar förmodligen remmen betydligt mer än de 12 000 mil som bytesintervallen är. När man jämför med icke märkesverkstad så gäller det kanske också att ställa de besvärliga frågorna oxå.... på bensinmotorer kanske inte det är aktuellt, men på min turbodiesel skall bränslepumpen justeras efter kamremsbyte, och det kräver tillgång till rätt programvara i datorerna, och det har inte andra verkstäder haft tillgång till. Man kan få remmen bytt och köra på gamla inställningen, men det kan innebära högre bränsleförbrukning eller mindre kraft.... så man får fundera på vad man prioriterar. Hade ingen aning om det på min första turbodiesel och körde en hel kamremsintervall med fel inställningar, inget som går sönder , det enda är att förbrukningen blev märkbart lägre efter nästa byte på märkesverkstad....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...