Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-09 på alla områden

  1. 3 poäng
    Så kom hon äntligen i vattnet för skarpt test av akterpropellern. Gick på tvärs ut från kajen mellan två segelbåtar lekande lätt. 6 sekundmeter rakt i sidan när vi backade in emellan Y-bommarna till vår plats. Akterproppen gjorde den tilläggningen enkel utan trimmade drev. Fjärrkontroll sköttes av gasten på badbryggan som hade full koll och var det var till belåtenhet. Får sätta upp kamera över aktern uppe i targabågen så blir det ännu enklare framöver. Fick också ett svar på varför bogpropellern sackade efter 10 sekunders drift förra säsongen. Nu ligger den på en separat brytare vilken är helt ny och den sackar inte ens vid 30 sekunders drift. Ska masta på targabågen i morgon.
  2. 2 poäng
    Vill ni ha AIS för att kunna se andra och själva synas, så är det en komplett AIS-transponder som krävs. Lite beroende på vad man har för krav, och vilka länder man är beredd att handla från, kostar en transponder från kanske 3500-4000 kr för de billigaste Kina-modellerna till flera tiotusentals kronor för de stora märkenas prestigemodeller. Eftersom plottern är modell äldre, utgår jag från att den arbetar med NMEA 0183 (här är det bra att kolla upp om plottern alls kan ta in och visa AIS-data!), och då måste AIS-transpondern också klara det. Mitt förslag är denna: https://www.svb24.com/en/amec-camino-108-ais-transponder-gps-patch-antenna.html ckså klara det. Till detta krävs också en antenn (inget avancerat, men nånstans mellan 600 och 1000 kr får man räkna med) och en antennkabel. Det finns specialanpassade för de specifika AIS-frekvenserna, som ligger i överkanten av det marina VHF-bandet, men en vanlig VHF-antenn funkar fint. Eftersom det är en motorbåt blir placeringen inte så hög och därmed blir antennkabeln inte så lång, så en RG58 med färdiga kontakter, kanske 5 m lång (mät vad som behövs!) duger fint, och kostar kanske 200-300 kr. Många tycker att man ska köpa dyra lågförlustkablar, men för en så kort kabel till en antennhöjd som är så starkt horisontbegränsad, är det bortkastade pengar. AIS-transpondern behöver sen matning med 12 V från båtens elsystem, men drar inte så mycket så det krävs inga grova kablar. AIS-data från transpondern till plottern kräver bara två tunna eltrådar som ska kopplas ihop med rätt färger i båda ändarna, två färger för utgående från transpondern och två andra färger för inkommande i plottern. Med AIS:en på plats krävs ett unikt ID-nummer för båten, kallat MMSI, och det utfärdas av Post- och Telestyrelsen, PTS, tillsammans med tillstånd för radion. Kostar runt 250 kr per år. Strikt juridiskt krävs också att det finns en ansvarig ombord med SRC, dvs certifikat för marin VHF-radio. För att få ett sånt krävs att man betalar (drygt 600 kr) för och avlägger ett godkänt prov för en provförrättare från NFB. Man kan läsa in kunskaperna på egen hand (som jag gjorde) med hjälp av olika kursböcker (pris från några hundra), eller gå en kurs hos nån av de olika utbildningsverksamheterna som finns, både kommersiella och föreningsbaserade (t ex SXK). Så om man väljer den jag länkar till, en normal antenn, en enklare kabel och lite annat smått för att fästa antennen och lite kablar och säkringar, så landar det förmodligen totalt runt 9000 kr i dagsläget. Är det värt det? En annan lösning är att välja att se, men inte synas. En AIS-mottagare utan sändningsförmåga kostar mycket mindre, runt 2500 kr från Storbritannien (med frakt och moms pga EU-import) och då krävs inte heller radiotillstånd eller certifikat. Antenn, antennkabel, strömmatning och AIS-dataledningar är samma. I så fall rekommenderar jag en sån här: https://www.quark-elec.com/product/qk-a026-wireless-ais-gps-receiver/ Appar och AIS-tjänster på nätet kan verka bra, men det finns inga som helst garantier för att AIS-sändande båtar på en viss plats fångas upp och visas i dem. De förlitar sig på landbaserade mottagare, som inte har fullständig täckning av vatten på alla ställen. Det kan vara träd, hög terräng eller bebyggelse i vägen. En antenn och mottagare på den egna båten ger god chans att fånga upp alla eller de flesta sändande fartyg i närområdet, inom några sjömil eller så.
  3. 1 poäng
    Hej Vänner, Tänker att det som kan spela roll är CA eller EN värdet på batteriet, se vidare på https://growenergy.com.au/news/15616-cca-en-ratings-car-batteries
  4. 1 poäng
    Det finns visst en hel del små abrovinklar som de stora lagt in/kräver för att inte blocka e-post. Något som kalla C-record poppar upp i mitt huvud. Men det handlar om ett pågående "krig" mellan olika mailproducenter och vridna SMTP-servrar. Det där är alltså mer ett politiskt/kommerisellt krig än ett tekniskt och om man inte jobbar med det där så skulle jag sluta spekulera och bara vit-lista. Proffesionellt har jag blivit "shamad" för att inte ha någon liten fil som Micro$oft vill jag skulle ha på en linux-server. När jag kontaktade min leverantör och bad om denna lilla fil så fick jag också vet att det inte är helt problemfritt att ha filen av andra anledningar. Du kan aldrig få alla de stora nöjda. Dagen IT-fågelbo är (ofta med mening) visseligen ofta baserade på "öppna" protokoll men så j*kl* snårigt så man bara lämnar det.
  5. 1 poäng
    Pumpen skall SUGA inte matas med tryck från trädgårdsslang!
  6. 1 poäng
    Tror nog att det vart bättre nu när jag gjorde lite ändringar. Lusläst manualen och kollade videon på Victrons hemsida. Gick i ca 1.5 timme för motor och följde laddning via shunten. 7% höjde jag status med, innan vart det 100% nästan på en gång. 3 nätter med värmare och diverse förbrukning vart 128ah. Rekommenderar alla att se över sina inställningar.
  7. 1 poäng
    Nädå, många har inte wifi ombord, inväntade svar på det först. Inköpt hos Kjell och Company.
  8. 1 poäng
    I en del mailsystem finns möjlighet att lägga in "godkända mailavsändare" i en "vitlista" (brukar även finnas motsvarande spärrlistemöjlighet "svartlista") så ska de komma fram. Jag använder OneCom för mail och där finns en sådan funktion. För mig så har alla mail från Båtunionens BAS-system (bland annat bryggplatsfakturan som ju är jätteviktig att få tag på) fastnat tidigare men det gick att lösa. Sen kan jag tycka att det är kass om stora mailavsändare inte kan reda ut sådana problem med mailoperatörerna när de får reda på det.
  9. 1 poäng
    Jag har bensinare men skulle verkligen gasa på med diesel. Inget kul att sitta på en 400 liters molotovcocktail.
  10. 1 poäng
    Om du får kylvatten uten att ha nytt intag på skrovet eller under propellertorpedo så är det inte högt monterat motor. Men aldrig fel att hitta propellrar som passar sin båt och hur man använder den. Det är oftast mycket att förbättra på både topp och marchfart. Och hur båten går i sjö med noslyft etc
  11. 1 poäng
    Det är alltid roligt att höra att någon vill optimera sin båt! Det borde fler göra. Dock så är jag skeptisk till att en jackplate gör någon större skillnad. Med en bra stålpropeller, som passar din båt, så kan du montera motorn högt med bibehållet grepp. Sen trimmar du ner motorn om du ska köra vattensport. 4-bladig propeller ger inget på en lätt Silver Hawk, du bara tappar ork och fart. Jag har testat flera olika proppar till min buster, inklusive 4-bladig Revolution 4, och hittade en som gav absolut bäst grepp och högsta toppfart. I mitt fall, på en Buster XL, var det Mercury's Enertia. Men 4-baldig kändes båten tung och toppfarten blev 46kn. Med Enertian blev båten piggare i accelleration och toppfarten 49kn. När du köper propeller, titta inte på prislappen! Det är kanske den enskillt viktigaste variablen i hur din båt uppför sig på sjön. Spara in någon annanstans. Sen plockar du ut allt onödigt som väger ur båten. Du behöver en paddel, en släckare, en liten verktygslåda och ett ankare med lina. Allt placeras längs bak i båten. Här ser du monteringhöjden jag har på min motor. Kavitationsplattan ligger en bra bit ovan ytan vid körning. https://www.youtube.com/watch?v=5DogpT9lf8E
  12. 1 poäng
    RIB Unlimited 700 med 150 Etec - 60 knop, marshfart på 50. Något tyngre än a4 papper.. 😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...