Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-03 på alla områden
-
2 poängMånga trådar finns det om vinterförvaring av batterier och självurladdningsgrad under vintervilan. Även fabrikat och kvallité har diskuterats. Trots det så tänkte jag delge läsarna här min efarenhet. Jag har en batteribank bestående av tre Biltema AGM- Batteri. De laddades fullt i mitten av oktober och efter det lossade jag plusanslutningarna. Vilospänningen efter ett par dagar var 12,9V på alla tre. Idag kopplade jag ihop banken men först kollade jag spänningen och den var 12,9 på två och 12,8 på ett. Ingen laddning under vintern. Kopplade på batteriladdaren som efter 4h var nere på 0,4A i laddström. Jag tycker det tyder på skapligt bra batterier.
-
2 poängNej, inte nödvändigtvis. Korta svaret är att du kan ladda nästan hur stort batteri som helst med vilken liten laddare som helst. Men det kommer (oftast) ta längre tid. Ett bly/syrabatteri laddas genom att lägga på en konstant (nåja, någorlunda) spänning över det, sedan slukar det i sig så mycket ström som det behöver. Man kan alltså aldrig "trycka" i ström i ett bly/syrabatteri som man gör med strömladdade batterier. Påstämplad ström på laddare, generator m.m. är vad de maximalt kan ge, inte vad de kommer ge vid laddning. För det bestämmer batteriet. Om strömmen det vill dra i sig är högre än laddaren orkar ge (t ex att det är ett stort batteri som är mycket urladdat) så sjunker spänningen från laddaren tills jämvikt uppstår. Vad som händer om man laddar ett stort batteri (=många Ah) med en liten laddare är att det tar längre tid än om man laddar ett litet. Sedan står det ofta ett Ah-intervall i specen på laddare, men det är bara ett riktmärke som laddtillverkaren tycker kan vara lagom för att få rimlig laddtid. Det som möjligen kan bli lite konstigt är om man laddar ett väldigt stort batteri med en liten laddare som har smarta moder. De flesta laddarna brukar gå ner på en med marginal gasningssäker spänning när de upptäcker att laddströmmen batteriet drar i sig är tämligen låg (=batteriet nära fulladdat). En väldigt liten laddare kan ligga med (onödigt) hög spänning lite väl länge, då det fortfarande tycker batteriet drar i sig en massa ström. Men för det stora batteriet är det inte mycket. Å andra sidan är problemet rätt teoretiskt, och så småningom kommer även ett stort batteri att sluta sluka ström och även en "smart" laddare lugnar sig.
-
2 poängNej, jag pratar om strömmen. Hade det gått åt flera hundra amperetimmar hade man ju tömt en hel batteribank varje start... Och ja, det är så. Batteriet kan inte "trycka" ström, utan startmotorn och kablarna styr hur mycket ström det blir.
-
1 poängHej Christer Båten var ny i maj förra året så det är första gången jag rengör silen i kranen. Dåligt färskvatten, eller tanktabletter eller så var det skit i de nya vatten tankarna. Oavsett nu är det löst, så enkelt att lösa egentligen. Nu har jag erfarenhet till nästa gång det händer. Aldrig varit med om något liknande på andra båtar jag ägt. Tack för hjälpen🙏
-
1 poängEn 021 med nästan vilket 12 V batteri som helst. Nu menar typ 60 Ah batteri och uppåt. Välj det du tror på mest. Vanligt PB (plumbum) och syra, AGM Li Po O s v. Alla har tillräckligt kraft för att harva runt denna motor. Men viktigast i sammanhanget är att ha goda och fräscha kablar, kontakter o s v, både på plus- och minussidan. Ingen sunkig batterifrånskiljare o s v. En sak som många inte tänker på att hänga på datorer, mysbelysning, tv, värmare mm.
-
1 poängOm det är användare som rapporterar in så måste det ju nästan vara så att det är priser från i höstas eller vintras som är inrapporterade för Strömma. Det är väl säkert rätt lite kommers där över vintern och våren, om den ens är öppen då. Den ligger ju inte riktigt i stråket för åretrunt pendlare. Men maten på restaurangen är ju typ dubbelt så dyr som smakupplevelsen, så de kör kanske samma prissättning på bränslet🤔
-
1 poängLåter som att du har luft i systemet. Luft kan komprimeras, men inte vätska.
-
1 poängStartmotorn drar inte mer än ett par hundra ampere under en start. Det större batteriet kommer förmodligen bara innebära att motorn startar aningen lättare eftersom spänningsfallet inte blir lika stort. Men knappast nåt särskilt tydligt.
-
1 poängNej, jag är helt med på hur den laddaren funkar. Min poäng var att utspänningen till startbatteriet mycket väl även kan vara mycket lägre än 0,2V under den andra utgången, eftersom den är strömbegränsad. Men jag missuppfattade nog och läste in en fundersamhet kring dina spänningsmätningar som inte alls var oklar och inte ens en fråga egentligen. Oavsett så kommer startbatteriet att få laddning och så småningom bli fulladdat, och det är ju det viktigaste.🙂
-
1 poäng
-
1 poängHej. Detta var snart tre år sedan, men inget svar. Detta irriterade mig så till den milda grad att jag var tvungen att regga mig enkom för detta! Bilderna är nämligen väldigt tydliga och visar en komplett installation av Eberspächer X2 på en Albin-båt från tiden det begav sig. Varianter av denna fanns även på Albin Vega samt massor av bussar och lastbilar. Så till frågorna: 1. Den lilla "pipen" är en dräneringsslang för att leda bort eventuellt kondensvatten i avgaskröken. 2. Det är en Hardi bränslepump av membrantyp som används som extern bränslepump. Düsk Kvalität! Den behövs om dieseltanken är monterad lägre än bränsledoserpumpen (den lilla klumpen som "tickar".). Den skall vara av samma typ som används till förgasare eller som matarpump, dvs. ha ett lågt tryck, ca 0,2 Bar, och tåla diesel. Hardi tillverkar fortfarande samma typ av pumpar i Tyskland och är mycket lämpade för ändamålet, men dyrare (ca 1200 kr 2024) än andra lösningar. Man kan fråga sig om det är värt att hålla liv i dessa, men visst är de kult och det brandgula höljet ger mig Televerket-vibbar. Glödstift går fortfarande att hitta men solenoidpumpen kan det bli problem med eftersom det måste vara rätt mängd "per sprut". Å andra sidan är det en mycket enkel konstruktion och bör inte gå sönder med mindre än att den korroderar. Så, nu känns det bättre. /Limoncello
-
1 poängFantastiskt dag för första övernattningen! Bävrarna har gått hårt fram, hoppas få sällskap av dem ikväll. Hitintills bara orm å havsörn😃
-
1 poängTack Christer N och alla andra här som gett tips till en nybörjare. Problemet är löst. Se bifogad fil. Tack så mycket🤗🙏. https://photos.app.goo.gl/ia38ssMd4mXQr9BT6
-
1 poängHej, Tack för alla inlägg. Lika svagt tryck på varmt som kallt vatten, ingen skillnad. Är inte i båten nu men ska kolla kranen och första kopplingen från den. Återkommer om jag lyckas hitta felet. 🤗
-
1 poängHar du gjort något på båten i vinter? Spontant tänker jag veck på slang eller slang i kläm. Kolla slangen från kranen till den första t-koppling där du vet att du har flöde.
-
1 poängHar du spolat så att ev luft tryckts ut? Brukar vara lite lurigt ibland. Annars kanske det sitter någon skit i kranfiltret, det där i pipen på kranen?
-
1 poängOk, bra. Jag känner mig mer trygg med spisen jag tänkt vi ska skaffa nu. Omnia har vi funderat på att skaffa, verkar populär. 😊👍
-
1 poäng
-
1 poängKG Trimmning i Dalby Skåne. Annars anlita en bilmeck eller köp renoveringskit av KG Trimning och gör jobbet själv över vintern. Ingen rocket science.
-
1 poängVanligt stål brukar inte råka illa ut i syrefri/syrefattig miljö. Däremot är syrefattig miljö riktigt dåligt för rostfritt stål.
-
1 poängJo då - och allt är sammanlänkat och är en konspiration mot Mellgard som bara vill få sprida ett hormonstörande ämne i naturen. Taskigt.
-
1 poängNej. SBU ger inte godkännanden till kommunala förvaltningar. Det är inte så det fungerar. Däremot har SBU satt press på sina medlemsklubbar för att framtidssäkra båtägandet så det inte försvinner pga framtida pålagor och regler, man vill visa att man bryr sig om närmiljön och havets välmående. Om du missat det går den största delen av världen - framför allt den västra - mot en miljövänligare samhälle än tidigare. Bottenfärg är en del i den stora omställningen, precis som toatömningsstationer, sopsorteringar, utfasning av tvåtaktare och liknande. Bara att gilla läget och anpassa sig till nuläget, eller att sälja båten.
-
0 poängPrecis. Och vad händer när strömmen begränsas ? Jo, den begränsas genom att spänningen sjunker tills jämvikt uppstår. Är lasten så tuff att det är kortslutning (extremfallet) kommer spänningen t.o.m. att bli mycket nära 0. Om du ägt/använt ett spänningsaggregat med strömbegränsning någon gång, så har det (minst) två rattar - en för att ställa önskad utspänning (maxspänningen) och en för att ställa önskad maximal utström som aggregatet skall kunna lämna. Så länge strömuttaget håller sig under max, så är det maxspänningen som är styrande och konstant. Om strömuttaget vid inställd spänning går över max så är det strömmen som istället hålls konstant och spänningen som sjunker tills grunkan på utgången helt enkelt inte drar mer ström än aggregatet är inställt att lämna, dvs ner till den spänning där jämvikt råder. Antingen har man konstantspänning eller konstantström. Båda kan inte vara "fasta" eftersom lasten ju varierar. Dvs om den ena av maxutspänning eller maxutström är fast måste den andra kunna få variera - som funktion av lasten. Ett exempel till: Likna batteriets slukande av laddström med ett motstånd/belastning. U = R x I sade Ohm en gång, eller I = U/R om man vill. Om R är 5 Ohm och U är 14V kommer I = 14V/5Ohm = 2,8A. Dvs under de 3A som är utgångens maxström. Fine. Men om lasten är tuffare, t ex 4 Ohm, kommer I vid 14V bli 14V/4Ohm = 3,5A. Det är för mycket, så då räknar vi på andra hållet istället: Vid 4 Ohm och 3A måste U vara U = R x I = 4Ohm x 3A = 12V. Dvs om utströmmen är konstant så ändras spänningen vid varierande last.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00