Jag är ofta och jobbar på båten, året runt. Oftast varje vecka. Jag kopplar då på landströmmen och har min laddare inställd på 13,3V (Power Supply-läget) vilket håller batterierna, såväl förbrukarbanken som startbatteriet laddade. Vill minnas att startbatteriet kommer upp i ca 12,80 V och ingen ström passerar till det efter några minuter. Mätt med en tångis med OK precision. Vid vila ligger startbatteriet på ca 12,76 V. Pga olika skäl har jag inte varit vid båten på ett par veckor och idag ligger startbatteriet på 12,76 V liksom det gjorde några timmar efter förra besöket. Förbrukarbatterierna ligger högre då de laddas av solpaneler som täcker upp för det min utrustning drar kontinuerligt (Victron GlobalLink 520, två regulatorer och lite annat).
Optimalt vore att ha lite laddning från panelerna som också går till startbatteriet. Där funderar jag på att köra en variant på Load-utgången som matar på lite till startbatteriet. Det är nyttigt för batterierna att ha ett kontinuerligt "flöde" i laddningsriktning för att minska sulfatering och annat. Tror jag iaf.