Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Utgången till startbatteriet klarar max 3A laddström. Om den överstiger det är det troligt att laddaren sänker spänningen så balans uppstår. Det du ser är att spänningen är kanske 13,5-13,8V (?) till startbatteriet. Men det är strömmen du behöver kolla också, för det kan ju hända (t.o.m. vara väldigt troligt) att startbatteriet vid högre spänning skulle vilja sluka mer än de 3A som laddaren kan ge på denna utgång. Det kan vara därför spänningen hålls nere. Först när batteriet börjar bli mer fulladdat kommer spänningen kunna öka. Sedan är det ingen risk att startbatteriet inte kommer laddas om så ända ner till 13,5V över det. Men det tar väldigt mycket längre tid än vid t ex 13,8 eller drygt 14V. EDIT: @ChristerN var före
  2. 2 poäng
    Även vid 14,0 V laddas startbatteriet. Man kan väl grovt säga att alla bly/syra batterier blir fullt laddade om spänningen överstiger vilospänningen vid fullt batteri, vilken ligger på ca 12,72 - 12,90 V beroende på vilken sorts batteri det är. Även mellan olika fabrikat med samma kemi varierar denna spänning.
  3. 1 poäng
    Gissningsvis är det du har en dyrare utgåva med mer högupplöst och detaljerad Hydrographica-information. Det som Lighthouse-sjökortet visar är samma som på eniro/Skippo, och bör därför vara samma som det som kommer direkt från Sjöfartsverket. Du jämför alltså två olika produkter. Här på västkusten, där det i princip inte finns några områden alls med Hydrographica-information (eftersom militären inte ger dem tillstånd till nästan nåt) ser Lighthouse-sjökorten ut som de andra, och jag är rätt säker på att även dina kort i Garmin gör det, om du hade dem här. Här är samma plats på eniro/Skippo:
  4. 1 poäng
    Jag är ofta och jobbar på båten, året runt. Oftast varje vecka. Jag kopplar då på landströmmen och har min laddare inställd på 13,3V (Power Supply-läget) vilket håller batterierna, såväl förbrukarbanken som startbatteriet laddade. Vill minnas att startbatteriet kommer upp i ca 12,80 V och ingen ström passerar till det efter några minuter. Mätt med en tångis med OK precision. Vid vila ligger startbatteriet på ca 12,76 V. Pga olika skäl har jag inte varit vid båten på ett par veckor och idag ligger startbatteriet på 12,76 V liksom det gjorde några timmar efter förra besöket. Förbrukarbatterierna ligger högre då de laddas av solpaneler som täcker upp för det min utrustning drar kontinuerligt (Victron GlobalLink 520, två regulatorer och lite annat). Optimalt vore att ha lite laddning från panelerna som också går till startbatteriet. Där funderar jag på att köra en variant på Load-utgången som matar på lite till startbatteriet. Det är nyttigt för batterierna att ha ett kontinuerligt "flöde" i laddningsriktning för att minska sulfatering och annat. Tror jag iaf.
  5. 1 poäng
    Bytte sjövattenfilter i em och nu fungerar kylningen...
  6. 1 poäng
    Men man har ju en huvudbrytare även på startsidan, mellan startbatteriet och motorn ? Hur menar de då att strömmen inte skulle passera huvudbrytaren ? Eller huvudbrytare kanske bara finns på förbrukarsidan i deras lilla värld .... Å andra sidan verkar den du har vara väl dimensionerad för att klara de flesta belastningarna som kan förekomma, precis som du skriver. En båt med bogpropeller, ankarspel o.s.v. är nog i allmänhet såpass stor att man har mer kapacitet (t ex fler parallella batterier) på förbrukarsidan. Då blir "strömförmågan" mycket större på förbrukarsidan även om de enskilda batterierna där skulle ha ett lite lägre CCA-värde vart och ett.
  7. 1 poäng
    Ärligt talat så har du rätt! Och det är inte jag som säger det utan Charles Sterling på Sterling batteries: https://youtube.com/clip/UgkxklFvRIdkazD41WlDKimUNuFLKpbQ1YEe?si=O6iV_wKtKs6EgFyi "A leisure battery is a starter battery with a fancy sticker on the top." "This is not my opinion - we are an engineering company. We test, and destroy batteries on a regular basis. Plus, the proof is on the battery label" Jag har 4 likadana CCA-batterier. 1 för start, 3 för förbrukare. Bogpropeller 2kW: Jag skulle lägga bogisen på förbrukarsidan. Enligt instruktionsboken så att säga. Du vinner alltid på att hålla startmotorsidan så enkel som möjligt. Börjar plottern att checka ut får du kanske tänka om. Men börja så. Lycka till!
  8. 1 poäng
    Tvätt och därefter 1 lager Hempaspeed skall räcka.
  9. 1 poäng
    Fenomenet är typiskt åtminstone för äldre Buster S. Lasta tyngre i fören brukar hjälpa (be sambon att flytta sig längst fram. På ett diplomatiskt sätt dock 🙂 ) En vanlig lösning för de som har för lätta sambos brukar vara sk. Smart Tabs. DVS trimplan som inte är styrda utan har en fjäderbelastad cylinder: Smart Tabs Watski Självklart kan man använda "riktiga" trimplan också men Smart Tabsen är betydligt billigare.
  10. 1 poäng
    Låter konstigt att den galloperar. Har du nån video från när du kör? Har en 02a, tror samma skrov med 30hk och upplever inte alls samma beteende. Visst trimmar man ut för mycket så börjar en gunga upp och ner med fören men då ska man trippa ut mycket. Fiskars uppgifter (se bifogad bild) känns inte helt sanningsenligt.. tror jag kommer upp i max 25 knop ungefär om jag är själv i (beroende på väder).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...