Konstant laddning med en CTEK är nog inte att rekommendera överhuvudtaget. Dessa är rätt kända för att med vissa intervall (tid ?) köra en del "smarta" moder för rekond och avsulfatering, som inte sällan består av pulståg med ohemult hög spänning. Samt gärna även i vanliga fall brassa på med lite väl hög spänning lite väl länge för att få batteriet att laddas så snabbt det går. Bra i garaget kanske, men inte under lång tid i en båt.
Men om batteriet fortsätter att vara varmt efter urkoppling så känn om det är en del av batteriet eller hela. Skulle kunna bli så vid kortslutning/överledning i en cell, men det kan du konstatera genom att mäta batteriets vilospänning. Inte sällan har det då tappat c:a 2V.
Nu ser jag inte riktigt vad det är för typ av batteri, men det ser ju inte riktigt ut som vanligt standard.
Sedan mår inget batteri bra av att laddas konstant - det skall bara laddas tills det är fullt. Men det du menar är givetvis att det står konstant kopplat till laddaren, som - förenklat - lägger på en konstant spänning på batteriet. För att det skall laddas måste den vara minst lite över batteriets egen-EMK men under gasningsspänningen. Ju högre upp man lägger sig, desto mer ström slukar batteriet vid ett givet laddtillstånd. Men det blir - i motsats till vad många tror - fulladdat även vid en lägre spänning än nära gasningsspänningen. Fast det tar då lite längre tid.
Om batteriet har konstant spänning pålagd på sig, bör denna hållas ganska ordentligt under gasningsspänningen. Gärna kanske "bara" 13,5-13,8V. Även om många laddare lägger sig här när de känner att strömmen gått ner, är det få som sedan förblir där utan att då och då (kanske med ett par dagars mellanrum) hitta på andra hyss. Som på sikt alltså batteriet inte alls mår bra av, i synnerhet inte när det är fulladdat.