Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-05-01 på alla områden

  1. 3 poäng
    Har ingen erfarenhet av Optima själv men det sägs vara ett bra startbatteri. Tror det viktigaste är att du skaffar en annan laddare. Jag och många med mig rekommenderar Victrons laddare och helst de som heter något med Smart. Med dessa kan du nämligen själv bestämma vilka spänningar den ska använda vid olika faser av laddningen. Jag har ingenting med det företaget att göra mer än att jag har köpt några av deras produkter och har alltid blivit nöjd
  2. 2 poäng
    Menar du att batteriet fortfarande är varmt trots att du för länge sedan avbrutit laddningen och inte belastar det hårt? I så fall ska du sluta experimentera med det och skaffa nytt.
  3. 1 poäng
    Tack för alla tips! Provade idag igen med produkt med oxalsyra, det blev ett helt ok resultat, fick bort mycket av flammigheten. Var ju dryga 20 grader idag med så skrovet kanske var lite mer lättarbetat också. Sedan i kombination med rubbing, polish och vax. Tar med mig övriga tips och klurar på om det kan bli något för nästa säsong, nöjer mig för nu med nuvarande resultat iaf.
  4. 1 poäng
    Löst! Plockade isär enheten idag och placerade den på arbetsbänken. Gjorde rent allt och försökte lista ut hur saker och ting fungerade. Sedan anslöt jag den till elen i båten och började mäta och hittade felet! Solenoiden för babord drev fick endast 3,6V när jag tryckte på knappen. Gjorde rent alla kontakter i både pump och tryckknapp och mätte igen - 12,7V. Satt ihop allt och all fungerade perfekt! Tack för alla tips och råd!
  5. 1 poäng
    Uppföljning Med ett mikrokort med mindre utrymme så fungerade uppladdningen. Det påstods att att kort med större utrymme för data så tolkar plottern det som att det skall flyttas något ifrån plottern till kortet. Jag vet ej om det stämmer, men nu är det ok. Nu kom det upp en fjärde rad där det stod vill du uppdatera.
  6. 1 poäng
    Tack för tipset, fick av rackaren mha en hammare 🙂
  7. 1 poäng
    Hej. Vaxet säkerställer härdning av gelcoaten genom att bilda en yta som föhindrar att gelcoaten kommer i kontakt med luft. Om du inte har vax så kommer inte gelcoaten härdaordentligt utan vara lite "kladdig"
  8. 1 poäng
    Förmodligen har du Optima Batterier. Ladda dygnet före resan är bra.
  9. 1 poäng
    Konstant laddning med en CTEK är nog inte att rekommendera överhuvudtaget. Dessa är rätt kända för att med vissa intervall (tid ?) köra en del "smarta" moder för rekond och avsulfatering, som inte sällan består av pulståg med ohemult hög spänning. Samt gärna även i vanliga fall brassa på med lite väl hög spänning lite väl länge för att få batteriet att laddas så snabbt det går. Bra i garaget kanske, men inte under lång tid i en båt. Men om batteriet fortsätter att vara varmt efter urkoppling så känn om det är en del av batteriet eller hela. Skulle kunna bli så vid kortslutning/överledning i en cell, men det kan du konstatera genom att mäta batteriets vilospänning. Inte sällan har det då tappat c:a 2V. Nu ser jag inte riktigt vad det är för typ av batteri, men det ser ju inte riktigt ut som vanligt standard. Sedan mår inget batteri bra av att laddas konstant - det skall bara laddas tills det är fullt. Men det du menar är givetvis att det står konstant kopplat till laddaren, som - förenklat - lägger på en konstant spänning på batteriet. För att det skall laddas måste den vara minst lite över batteriets egen-EMK men under gasningsspänningen. Ju högre upp man lägger sig, desto mer ström slukar batteriet vid ett givet laddtillstånd. Men det blir - i motsats till vad många tror - fulladdat även vid en lägre spänning än nära gasningsspänningen. Fast det tar då lite längre tid. Om batteriet har konstant spänning pålagd på sig, bör denna hållas ganska ordentligt under gasningsspänningen. Gärna kanske "bara" 13,5-13,8V. Även om många laddare lägger sig här när de känner att strömmen gått ner, är det få som sedan förblir där utan att då och då (kanske med ett par dagars mellanrum) hitta på andra hyss. Som på sikt alltså batteriet inte alls mår bra av, i synnerhet inte när det är fulladdat.
  10. 1 poäng
    Jag slipade av all gammal lack och la på Internationals Woodskin, det har stått sig bra i tre säsonger nu och blir inte hal om det blir blött, som vid bad t.ex, så jag kommer att lägga det på fler ställen. Woodskin är något gulpigmenterad så durk med vit nåt blir lite gulaktig då förstås.
  11. 1 poäng
    Denna man hjälpte mig med min AQAD40B för en del år sedan. Finns i Sthlm Han är rörlig och kommer ut till båten. Mycket trevlig: Kommer inte ihåg vad firman hette? Johannes Gustavsson/ 072-553 13 53 // Mats W
  12. 1 poäng
    Om båten är torr skall du impregnera med kalpressad rå linolja. Den tränger in i träet och fyller porerna och gör det gamla torra träet mindre skört samtidigt som den hindrar vatten från att tränga in och orsaka röta. Gamla båtar som har stått länge på land brukar drabbas illa av röta efter några år om man tar dem i bruk utan att impregnera först. Det gamla träet har förlorat mycket av sitt naturliga rötskydd när det har torkat ut i åratal. Kallpressad rå linolja har små molekyler och behöver ingen förtunning. Du kan strunta i balsamterpentin. Däremot så lönar det sig att blanda i någonting lätt giftigt för att ta död på eventuella små början till rötangrepp. Jag brukar hälla 1-2 dl Valtti grundolja i en liters burk och sedan fylla burken med rå kallpressad linolja och blanda om. Den blandningen använder man både över och under vattenlinjen för att dränka in allt gammalt torrt trä och för den delen allt nytt trä också. När träet inte suger in mer impregnering kan man torka bort överskottet med en trasa dränkt i mineralterpentin. När oljan har torkat någorlunda på ytan (det tar några veckor) har du ett bra underlag för fernissa eller bottenfärg på utsidan. På insidan skall det inte vara någon tät yta så där är det kokt linolja och balsamterpentin som gäller. Jag som bara har hållit på med enklare klinkbyggda båtar vill gärna blanda tjära och kokt linolja och balsamterpentin och stryka på det invändigt på sådana ställen där det inte gör någonting om det färgar av sig. I synnerhet i botten invändigt under durkarna. Tjäran och linoljefernissan rinner in i nåten och färskar upp och tätar det gamla drevet. Utvändigt rinner det ful svart tjärblandning utanpå bottenfärgen men det bryr jag mig inte om. Ingen båt blir tät av den kuren men betydligt tätare blir den och dessutom skyddar all tjära och linolja spikarna litet så de inte rostar så snabbt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...