Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-29 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag mätte etanolhalten i 98 för några veckor sedan. Den var 0%.
  2. 1 poäng
    Kan väl eventuellt bero på att det bildas övertryck när man tvångskyler med vattenslang. Normalt är det ju sug.
  3. 1 poäng
    Hej. Så skall det inte vara. Det beror inte på att du skall dra skruvarna mer. Det beror inte på att du inte kört motorn och det kommer inte ordna dig själv när du kör. Däremot innebär det att motorn inte får tillräckligt med kylvatten så kör inte mer med den. Som jag uppfattar det har du lämnat in motorn till någon för impellerbyte. Hör av dig igen och reklamera. Det är nog inte så märkvärdigt fel men eftersom du inte valt att byta impeller själv så tänker jag att de som gjort det får fixa det. Lycka till /Mathias
  4. 1 poäng
    Jag körde min båt i 28 knop - med motorn nere. Sen lyfte jag motorn utan att röra gasen - och det blev 42 knop. Og köra med tung båt gjorde att motorn måste ner. Helt ner. Och också efter lång tid med hög plassering - som ger masser med ljud, så blir man lite trött på det ock kör ner motorn... Men ger massor med möjligheter som inte något annat kan de dig!
  5. 1 poäng
    Innan du börjar med någonting överhuvudtaget. Vänta tills det blir vår. När skrovet blir 14-15 grader varmt eller varmare, så kommer det att gå bra.😀
  6. 1 poäng
    Jag var inne på den iden innan jag byggde om mitt system. Men jag vågade inte efter all info om att DCDC-omvandlaren bara skulle suga ut all ström från laddaren och i värsta fall tömma startbatteriet. Men efter mina mätningar av min Orion XS i den här tråden https://www.maringuiden.se/forum/topic/107230-lifepo4-uppgraderingar-lite-frågor-kring-dcdc-laddare/page/3/#comments ser det ut som Orion reglerar ner ström om källan inte kan leverera rätt spänning. Spänningsnivåerna går att ställa med Vstart och Vshutoff. Jag är dock inte säker på om detta skulle fungerar i en permanent lösning då man vill att Vstart och Vshuttoff skall vara optimerad för generatorn. Jag skall testa detta med min Ctek M100 i veckan. Kommer att toppa upp startbatterierna innan sjösättningen. Återkommer med resultat.
  7. 1 poäng
    Kan vara likriktaren i generatorn som pajat. Byt generator med andra motorn eller om det går att plocka bort remmen utan att något annat slutar funka. Kan också vara jordfel någon stans.
  8. 1 poäng
    Enklast är att ta bort slangen och ta loss slanganslutningarna och montera bränsleslang med vanliga slangklämmor. Man behöver inte ha några pressade slangkopplingar. Metallomspunna slangar är olämpliga då man inte kan se skicket på gummit. Det är bättre om korden är i gummit. I klassade installationer är slangar med metall eller väv på utsidan inte godkända, då man inte kan besikta slangen.
  9. 1 poäng
    Hej, intresset ligger mer hur EU-förordningen tolkas. Vissa kommuner följer inte förordningen, har egna regler, trots att Sverige har signat förordningen. Nationella regler får inte förekomma då det handlar om förordningar inom EU. När det gäller Mellgard har han inte följt förordningen, då han inte använt dokumenterad funktionell spärrfärg för att hindra lakning av TBT från sin båt. Spärrfärgen måste via studier dokumenterat fungera, annars kan man inte styrka att spärrfärgen inte blöder TBT. Förövrigt har jag byggt båtar och konstruerat pluggar och är i övrigt båtnörd Trevlig kväll
  10. 1 poäng
    Köpte en Express på mässan när den kom på slutet av 70 talet om jag inte minns fel.Saknar i bland denna underbara båt,det var jag och frugan hon åkte med inget intresse för att sköta segel eller att styra.Kan säga att jag skötte allt inga problem,ibland för mycket segel,så hon skar när rodret lämnade vattnet.Dödköttet var väl våran Labrador som alltid låg i lä och luktade på vattnet.Ensamseglar min Sveakryssare har i bland funderat på mindre båt Expressen ligger högt på den listan över tänkbara objekt.Vi hade inget av den extrautrustning du räknar upp,enligt mig behövs den inte.Storseglet har rev skulle satsa på en autopilot,resten klarar du dig utan.Ronnie
  11. 1 poäng
    Det är rätt vanligt att skrovgenomföringar och kulventiler gifter ihop sig och går inte att få isär oavsett vilken metod du sätter ihop dem med. Det viktiga att det blir tätt. När det gäller kompositprylar hade jag nog följt de rekommendationerna från tillverkaren. Gängtejp och gängtråd kräver oftast en metallgänga. För att det skall bli tätt läggar man på så mycket tejp/tråd så att det tar emot ordentligt. Jag är osäker på hur mycket en plastgänga tål det.
  12. 1 poäng
    Det skulle nog fungera alldeles utmärkt. Men varför konstra till det och inte köra med billigast möjliga standard "bilbatteri" i storleken 45-65Ah eller liknande ? Finns mycket att välja på, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/silver-kalcium-batterier/startbatteri-silver-12-v-62-ah-2000045895
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...