Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-25 på alla områden

  1. 3 poäng
    Slänger en liten (förhoppningsvis) förklarande bild. Vet inte om du har genomgående skruv med mutter eller bara vanlig spetsig skruv. Risken är alltså att distansmaterialet sugit åt sig vatten som en vettextrasa. Det kan också vara så att det bara är någon mm i radie runt skruvhålet som är fuktigt. Det är alltså helt omöjligt att svara på här i forumet om det räcker med 24 timmar torktid. Ett sätt att undersöka kan vara att borra upp hålen med lite större borr och försöka undersöka distansmaterialet. Ser det bra och torrt ut så full igen med förslagsvis epoxi eller epoxispackel. I annat fall krävs nog lite mer omfattande undersökning och torkprojekt. Många skiter nog i det, torkar lite lokalt och fyller igen, vilket egentligen inte rekommenderas, i alla fall inte på båt med något värde i. Typ som reparera bil för 5.000kr vs bil för 500.000kr.
  2. 2 poäng
    If it aint boken dont fix it. Jag skulle inte byta, om jag vore orolig skulle jag montera en tempgivare/templarm på motorn istället.
  3. 2 poäng
    Du får väl fråga ägarna! Är de övergivna får du fråga markägaren då det blir dennes ansvar. Förresten, hur vet du att alla dessa har TBT-färg? Ligger de lagrade på land så bedriver de inte sjöfart och omfattas säkerligen inte på det sättet av AFS-förordningen, eftersom den underförstått gäller fartyg i vattnet......det är ju direkta utsläpp i vatten som den syftar till att reglera. Så de faller under annan reglering, även om det i sak egentligen borde vara orelevant för miljön. Min egen erfarenhet av detta kollektiv båtar som man drar upp och förvarar på stranden är att de sällan brukar vara målade med någon antifouling alls. Det är liksom lite poänglöst. Men på det området har jag mest erfarenhet från insjöar. I övrigt lite märklig fråga, eller så tolkar jag fel, för det låter lite som du tycker att det skulle vara poänglöst att sköta sig eftersom det finns sådana som inte sköter sig. På andra sidan Östersjön släpper man ut mycket orenat skit i Östersjön. Jag tar inte det som inteckning för att tycka det skulle vara okej att därför skita i att rena vårat avlopp.
  4. 1 poäng
    Jag har båt i Stockholms skärgård. Inför säsongen 2023 la jag på Hempaspeed enligt alla rekommendationer. (Primer som inte fick torka och sedan två lager färg etc). Säljaren på Erlandssons brygga lovade guld och gröna skogar. Båten skulle inte bara gå fortare, utan jag skulle också slippa måla kommande år. Det blev dyrt och krångligt. Mot slutet av sommaren tappade båten märkbart fart och när jag tog upp den såg den ut så här: När jag försökte reklamera hos Erlandsson fick jag höra att jag var den första kunden som hade klagat på Hempaspeed. Lite märkligt då jag samma dag stötte på 3 medlemmar i min båtklubb med samma erfarenhet av både färgen och bemötandet i butik. I år har jag därför gått i motsatt riktning och lagt på färg från Biltema. Jag spolade båten ordentligt och la på Biltemas Sealer, därefter två lager med Biltemas Östersjöfärg. Jag upplevde produkterna som lättarbetade och det ska bli spännande att se hur färgen klarar sommaren. Jag återkommer i höst med rapport på resultatet. Först Sealer: Klar med två lager Biltema Östersjöfärg:
  5. 1 poäng
    Varifold har liknande gummidämpare. Små kullriga med självhäftande tejp i botten. Det fungerade så klart inte länge utan dämparna var försvunna. Jag löste problemet genom att karva ut nya dämpare ur ett grovt lastbilsdäck. de sitter "med klämpassning" så det behövdes ingen självhäftande tejp. De har suttit kvar i många år nu...
  6. 1 poäng
    @Lintott Sånt som händer när man tror 😉 Varje dag får man lära sig något nytt, idag gullade jag med propellern vilket inte skett på kanske 2-3 säsonger för det har sett okej ut (bara lätt puts med hub och blad på axeln). I år såg den ut att behöva lite TLC så jag plockade loss bladen och märkte då något nytt, märken på bladen som jag misstänker beror på dåliga "shock absorbers". Fick hjälp av den danska FOF tillverkaren vilken variant som passar min propeller hub, båten tillverkad 2002. Det är 3 st runda svarta gummikuddar med diameter 13 mm. Nu råkade jag kika på ett foto tidigare i den här tråden, inser att min propeller har klena gummidämpare jämfört med senare modeller med breda gulbeige dämpare. Nya klena dämpare är bättre än de gamla slitna. Jag kör utan offeranod och seglar i saltvatten. Jag har tagit till mig rekommendationerna för Coppercoat när det gäller färg kontra underhåll av bronspropellern. För Coppercoat behöver man inte göra något med skrovytor som är gröna medans svart/bruna skrovytor behöver "aktiveras" genom lätt slipning. Därför har jag tagit det lätt med putsande av FOF men i år såg den för dj....g ut. Har i stort klarat mig utan havstulpaner på FOF, några enstaka på de rostfria axlarna till bladen har fått hyresgäster. Kollade foto från förra båten tillverkad hösten 2005 och det såg ut som att den hade breda gummi/plastdämpare.
  7. 1 poäng
    Termostaten i en bilmotor lever i en vätska (glykolblandning) som är gjord för att inte saker skall korrodera. Termostaten i en utombordare lever ett tuffare liv i vatten, kanske till och med i saltvatten så nog bör man jämföra och fundera.
  8. 1 poäng
    Har varit delägare i 2 båtar, en i grekland och en i kroatien. Tror att det är lättare att få lite avstånd när man är 10 delägare än om man är 2-3 stycken familjer som delar på en SEGELbåt 😉 Avtal och budget är fundament för att ha klara regler och lyckligt samägande. I de båtar som vi varit delägare i har det varit en ordförande, kassör och det har gett sig när det gällt teknikansvar/intresse. Minimi krav på teoretiska och praktiska båtfärdigheter har ordföranden verifierat för det är tråkigt om det kommer en slarver/övermodig delägare som skadar båten. Rekommendation är att få tag på ett SXK avtal för delägande (killgissar) att Hugo Tiberg har medverkat vid framtagandet, det kontraktet kan vara en vägledning.
  9. 1 poäng
    Det lilla remhjulet är felvänt enligt skissen. Kantfasen som ska hålla remmen nedåt är nu i nederkant liksom på stora hjulet. Inget som hindrar remmen att vandra uppåt. O andra sidan om man lossar detta, så behövs det förmodligen giggar eller annat för att ställa timingen. Blir denna fel så blir det stora skador! Nr 10 är väl en krysskil, till svänghjulet? Vad låser läget på lilla kugghjulet mot axeln? Är hjulet flytande och fixeras när man monterar svänghjulet? Allt för att ställa timingen?
  10. 1 poäng
    Sika 291 med polyuretanbas är väl lite på väg att fasas ut till fördel för Sika 591 med en modernare terminerad polymerbas. Den senare är starkare och bättre på det mesta. 291 hade jag nog mer använt på prylar som inte skall vara i solen och som man enkelt vill skära bort senare, som att täta i skruvar. För det här problemet spelar det nog ingen roll vad man väljer.
  11. 1 poäng
    På hugget efter vinterdvalan🤭
  12. 1 poäng
    Instängt vatten mellan inner- och ytterlaminat fryser nästa vinter. Med risk för frost sprängning, som ökar riskerna förytterligar vatteninträngning o s v. Föreslår att Du tätar med Sikaflex inför denna säsong. Tar upp båten i god tid inför vintern, borrar lämpliga hål långt ned, för att tappa ur ev kvarvarande vatten. Vidtar dina permanenta tätningsövningar nästa vår. Sicaflex är så mycket bättre än Silicone. När Silicone härdat, bildar det liksom en gummipackning utan vidhäftning mot annat material. Sicaflex fäster ordentligt. Mina egna erfarenheter.
  13. 1 poäng
    Hej Thorberg ser att du skrivit totalt 10 inlägg här på maringuiden varav 10 handlar om TBT, hur kommer det sig att du har så stort intresse i frågan om TBT ?
  14. 1 poäng
    Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.
  15. 1 poäng
    När jag blir bemött så brukar jag kontra med att fråga om de alltså menar att jag ljuger. "Nej, inte alls, det är klart att vi tror på dig". Bra, men vad spelar det då för roll att ni inte haft andra som klagat, då ju JAG är här och nu och de facto har problem med produkten ? Ska inte jag tas på allvar ? För det de antyder är ju egentligen att jag far med osanning, och motiverar den uppfattningen med att ingen annan har sagt som jag. Och då måste ju jag ha fel. De flesta fattar när man utvecklar det, några ber om ursäkt och håller med om att det var dumt sagt, men påfallande många i "finbutiken" blir sura och beter sig ännu mer oprofessionellt.... Det är ett riktigt oskick. Ja, jag är en besvärlig kund. Mot dem som inte fattat sitt jobb.
  16. 1 poäng
    Bytt fläkt. Nu med ny vekcylinder, ny glödtråd och ny fläktmotor startar den enkelt på första försöket. Inte ens om jag släcker i ruffen ser jag gnistor, än mindre rök från motorn så den mådde uppenbarligen inte heller bra. Tack för tipsen, de sparade säkert mycket pengar jämfört med att lämna in den. Ska se om jag hittar modellbeteckning på elmotorn, ser ut att vara en enkel simpel sak. Kanske kan spara pengar åt någon annan. För 1100 kr för fläktmotorn är nog snudd på ocker. Ja även de andra delarna var ju löjligt dyra.
  17. 1 poäng
    Mät först och ändra sen. Ingen idé att byta kablar om du har god spänning (+12,5V gissar jag) fram till värmaren. (Alla båtägare bör ha en multimeter och helst en tångampere-mätare i båten för att eliminera dåliga kopplingar bla.)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...