Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-23 på alla områden

  1. 3 poäng
    Kan vara svårt att hitta någon som vill byta ett så dåligt batteri😠 Du måste nog köpa ett nytt
  2. 1 poäng
    Tack, jag får då ta tag i polermaskinen med grövre rondell och se om jag kan få bättre skick på det.
  3. 1 poäng
    Att grå gelcoat ser flammig ut efter några år beror sannolikt på dålig skötsel av skrovet. Dåligt polerad gelcoat kritar och då blir det matt o flammigt. En sex år gammal båt ska inte se ut så om den skötts korrekt. Det räcker inte att stryka ut o torka av polischen. Visst kan du måla om båten men en målad båt är känsligare för repor o skavanker är en med gelcoatyta. Gelcoaten är mycket enklare att fixa till skavanker på utan att det ser lappat-o-lagat ut. Min rekommendation är att antingen själv eller med hjälp av någon marina polera upp båten ordentligt så den kritade gelcoaten tas bort.
  4. 1 poäng
    Generatorn är inte mycket tillskott med sina kanske 40-80A eller vad den nu ger på tomgång, när en standardbogis drar det flerdubbla. Då är det bättre med de ofta flera batterierna i parallell man har på förbrukarsidan som får dela på lasten, och som generatorn ändå kommer hjälpa via sammankopplingsreläet för laddningen. Det där tror jag alltmer är en myt eller försäljningssnack. I synnerhet numera är jag övertygad om att skillnaden är större mellan olika "motorbatterier" i t ex utström (kolla CCA-värdet t ex) än vad det är mellan "motorbatterier" och "fritidsbatterier" som batteritypgrupp. Dels genom egna indikativa tester och dels för att flera båttillverkare numera sätter samma batterityp på båda grupperna - med samma motivering.
  5. 1 poäng
    Mitt startbatteri i båten har 7,8 volt i vilospänning, kanske dax att byta😃
  6. 1 poäng
    Detta har jag också praktiserat och har fått rådet att tvätta tvärs fiberriktningen, just för att undvika fåror i trät.
  7. 1 poäng
    Både långa och korta snören är bra att ha, dock inga snören ombord, där har vi linor. Så här tänker jag: Då bogpropeller och ankarspelen används går motorn i allmänhet och då laddar generatorn, alltså kan man belasta startbatteriet med dessa tunga förbrukare. Jag vill inte ha ett extra batteri till bogpropellern i förruffen, då jag inte vill ha nån vätgas där när batteriet laddas. Och som redan sagts så kan det vara bra ur servicesynpunkt att samla alla batterierna på samma ställen. Man har olika batterier till olika saker. Startbatteriet skall kunna lämna en hög ström under kort tid, förbrukarbatterier (servicebatterier) är det tvärt om med, så dom skall man inte belasta med någonting som drar mer ström än vad kylskåpet gör och det kan vara illa nog det.
  8. 1 poäng
    Det finns en rekommendation "lika löser lika" och för teak så brukar det rekommenderas såpa (den är lite fet) som både rengör och återinfettar lite. Jag brukar blöta teaken o sen spritsar jag såpa som jag rengör med. Undvik att använda borste (i alla fall ingen styv sådan) då den gräver ner fåror i årsringarna. En scotchbrite att skrubba med är bättre. Sen är det bara att spola rikligt med vatten.
  9. 1 poäng
    Även om en vagn, serieproducerad men customizable, rimligtvis måste vara dyrare än bara stöttor eller vagga, så behöver man varken stöttor eller vagga om man har en vagn (så man bör alltså dra av den kostnaden för att se om det är så mycket dyrare). Bara stöttor till en båt i den storleksklassen lär gå på 15 - 20 000, i runda slängar (och på rea). Kanske motsvarar en halv vagn? Och kan man inte konkurrera med priset så får man konkurrera med kvalitet. Vad tillför vagnen som folk skulle vara beredda att betala för? Säkrare/tryggare, enklare och eller snyggare? Lägre försäkringskostnader? Fördelen med stöttor är också att de passar många båtar och är lätta att sälja på andrahandsmarknaden. Men en customized vagn är just customized. Behöver den byggas om sjunker andrahandspriset mer än motsvarande ombyggnadskostnad. Särskilt om köparen tillhör ett varv/marina där han/hon kan välja mellan vagn, stöttor eller vagga. Mina två cent i alla fall. Så mitt ekonomiskt orienterade svar är att nej, det finns inte en (mass)marknad för detta men som framgått i tråden ovan en nischmarknad. Men där verkar det finnas åtminstone en aktör redan (Weber). Snarare än att börja bygga vagnar själv, kanske ett bättre alternativ är att försöka skaffa generalagenturen för dem i Sverige (kanske också i andra delar av Norden). Och sedan börja jobba upp deras synlighet här, hitta ett bra koncept och konkurrera ut hemmabyggena från denna nisch. Låter inte omöjligt i mina öron att får det att fungera ekonomiskt, om man är beredd att stoppa in många timmar och har entreprenörens driv och uthållighet.
  10. 1 poäng
    Kollade över turbon i vintras och det var en del glapp i den samt olja i röret till aftercoolern. Så jag kontaktade Turboshop.se som ligger hyfsat nära hemmavid. Fick köpt en uppgraderad bytesturbo och fick veta att den jag lämnade in var orginal från 1987. Monterades för några veckor sen och igår fick båten bada. 15,8 GPS-knop vid 3850 varv och 12 m/s motvind. Schhhhhhhh...... Går aldrig mer är 14,5 😂
  11. 1 poäng
    Hej Windows XP fungerar inte med senaste versionen, men Windows 7 skall fungera i både 32 och 64 bitars versioner, allt enligt Håkan Svensson, en av utvecklarna. Hälsningar Ove
  12. 1 poäng
    Jo, dä ä just dä jag har i den...slö å gammal å bara skitt, men den duger för just å bara sjökorten å GPS dongeln tänkte jag. Å så om det går sönder i båten pga fukt så är ingen större skada skett. Men dä ä 32 bitars å jag undrar om senaste OpenCPN funkar med den, vill inte bara ladda ner å installera bara för att se att det inte går. Tänkte nån har gjort det före mig å vet. Det är frågan alltså. Den moderna datorn har jag linux i, långt över 10 år sedan jag lämnade Win, å den laptopen funkar med nyaste OpenCPN. Men jag vill helst inte ta den med ombord på långresor på salta havet. Jo, att det finns inte support längre för W7 å XP har ingen betydelse för jag skall bara ha det för sjökorten. XP använder jag för musik å ingen av dem går ut på nätet överhuvudtaget så ingen risk för virus å annat skitt.
  13. 1 poäng
    Jag hade lagt dem på förbrukarbanken. Det är ändå inte mer ström än att t.o.m. ett par Li-batterier i parallell klarar dem - om du skulle välja att gå på sådana i framtiden. Dessutom kör man ju sällan bogprop och ankarspel samtidigt, samt att det oftast sker när motorn ändå är igång och då laddar ju generatorn (förhoppningsvis) båda batteribankerna. Fördelen är att ha batterierna på ETT ställe och slippa en extra batteribank som ändå måste ha prylar för att kopplas ihop för laddning o.s.v. En batteribank som dessutom till 99% av tiden bara finns där och inte går att utnyttja för t ex förbrukning. Sedan har jag också råkat ut för att dator och plotter slocknat när man kört t ex bog och akterprop. Men då har grundfelet varit att förbrukarbatterierna varit slut, och det är ju ett "fel" som skall åtgärdas. Att designa elsystemet för att fungera även när det är sådana "fel" på batterierna är nog att gå ett par steg för långt. Tycker jag 😉
  14. 1 poäng
    Risken att Sommaren blir varmare? Är det inte så att du blir äldre och äldre dvs mer känslig och inte riktigt minns tidigare somrar 😉 Eller propaganda för MP? Oavsett så rekommenderar jag biminitop för undvika solsting på äldre dagar....
  15. 1 poäng
    Som så mycket annat är ju svaret "Det beror på". Ny installation eller råddar du i en gammal? Om gammal, hur mycket är du beredd att ändra? Om ny installation eller om du är beredd att ändra mycket så skulle jag gå för en separat bank för bogpropp och ankarspel och koppla den som om det vore en extra startbank med skiljerelä för laddningen från startbatteriet. Fördelen är då att du kan renodla förbrukarbatterierna till sådan som är avsedd att ge lite ström under lång tid och kanske på sikt ersätta bly/syra med LFP. Nackdelen är att det blir en del långa och grövre kablar till bogisen vilka kan vara lite knepiga att dra om de inte redan finns. Om det är en gammal installation eller om du inte just nu orkar/kan göra om mycket skulle jag utgå från de förutsättningar som finns idag och om dessa vet vi ju nästan ingenting.
  16. 1 poäng
    Kolla så att det inte är dålig kontakt i batterifrånskiljaren. Jag råkade ut för det. Spänningen räckte för att instrumenten skulle fungera men när jag försökte starta var det stendött.
  17. 1 poäng
    Kolla huvudsäkringen. Bör sitta på motorn? Ser olika ut på olika modeller. Kan säkert vara mycket annat som jäklas men total tysnad brukar peka på den. Om inte batteriet är 100% dött ? Lycka till med felsökningen. Hoppas det löser sig? // Mats W
  18. 1 poäng
    Mitt siste prosjekt, montere en eldre overhalt Wallas, synes det ble bra 🙂
  19. 1 poäng
    Gjorde en lyft idag med bottenspolning och hoppades få 4 knop extra på topp men trodde kanske inte riktigt på det. Efter att ha spolat rent allt och speciellt propellern var det dag för provkörning hemåt..... + 6 knop 14,5 knop på topp i 3700 varv 😆 Tack alla för tipsen, ovärderligt.
  20. 1 poäng
    Bra om man förstår vad detta något är, så man vet hur man skall reagera. Det är därför det finns ett reglerat signalsystem, smart om alla inte hittar på egna signaler då.
  21. 0 poäng
    Att ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉 De flesta alternativen du nämner tillämpas här. Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...