Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det låter lite på dina inlägg som att du oroar dig för vad din fru ska tycka. Jag skulle starkt rekommendera att du gör henne mycket involverad. Och en annan sak som inte skrivits i denna tråd men väl i andra liknande (ja, det finns nog ett hundratal trådar om ”jag har x kr och ska köpa segelbåt”). Titta på många båtar! Det är så lätt att bli kär i en av de första man tittar på och den är i de allra flesta fall inte rätt båt. Bestäm att ni ska ha hunnit titta på och varit nere i tex minst 7 båtar innan ni väljer. Man lär sig för varje båt man tittar på vad som just ni tycker är viktigt.
  2. 2 poäng
    Båtarna Peter_K tipsar om är i min värld stora och rymliga. Själv gillar jag Scanmar 33 väldigt mycket. Jag skulle i första hand rikta in mig på en eller några båtmodeller (typ dessa som Peter_K nämner) och se vad de ligger i för prisklasser utifrån hur de beskrivs i annons. Om de som verkar vara underhållna, kontinuerligt "uppgraderade" etc ligger inom budget så går det ju att få en sån båt i bra skick innom budget och ingen anledning att välja något mindre. Det jag försökte säga tidigare var att det är oftast ingen poäng att leta efter en båtmodell där bara de billigaste (oftast mest slitna) exemplaren är de som ligger inom budget.Utan leta efter modeller där de flesta ligger inom budget så du har möjlighet att välja en som är mer uppgraderad/underhållen än en som inte är det.
  3. 2 poäng
    Är väl lite så att vad man än ska köpa/bygga/byta/renovera på/till en båt har fantasi priser. Bättre att någon annan har betalt vad grejorna kosta nya för en sak är säker att köper du något nytt till en båt så höjer du inte värdet på en begagnad båt med samma värde som inköps priset är.
  4. 2 poäng
    Ja och om man så tänker att de är taskiga men jag köper båten ändå och byter sedan i tro att en uppgradering betingar ett visst pris och det i verkligheten blir det dubbla. Då kan några få tjatiga rader vara värdefulla…. /m
  5. 1 poäng
    Bränslepumparna ska gå några sekunder när du vrider på tändningen. Om du lossar kontaktstycket från en pump i taget och testar kan du höra om någon pump inte fungerar. Det är lätt att kolla bränsletrycket. Hansen Racing har en billig och bra mätare. Den heter PTOW80595
  6. 1 poäng
    Det går bra med vilket som helst.
  7. 1 poäng
    Jag köpte ny slang till mina "Insta-Trim" trimplan på Hydroscand häromdagen. Inga problem, de hade rätt slang på hyllan. Ta med slangen så får du en ny som passar.
  8. 1 poäng
    Har oxå haft en Grisslan med sprickor i akterspegeln, vi hade en 70 hk 2-takt på. Så det kanske är en vanlig sjukdom på de äldre. Om det inte finns tecken på att distans/förstärkningsmaterialet har sugit åt sig vatten så är det väl bara att täta. Vår låg uppe en säsong och på hösten spacklade vi bara igen sprickorna. Hade den två säsonger innan vi sålde den och sprickorna hade då inte kommit tillbaka. I vår hade nog trät i akterspegeln ruttnat, men det var inget vi tänkte på då för 20 år sedan. Vi var lyckligt ovatande🙂 Du kan ju alltid borra några hål och se om det rinner ut vatten, om inte bara spackla igen allt🙂
  9. 1 poäng
    Med två spänningsavkännande reläer mellan startbatteriet och de andra bankerna så gör det att när spänningen på startbatteriet överstiger en viss nivå så kopplar reläerna ihop batterierna och alla laddas samtidigt. Startbatteriet kommer inte nå "inkopplings-spänning" förrän det har tagit emot en del laddning och kommer laddas fullt tidigare än de andra, i de flesta fall. När sedan motorn stannas och spänningen efter ett tag sjunker kommer reläerna koppla isär bankerna igen. Självklart kan du ha bogis och ankarspel på startbatteriet också men avviker ju som sagt från Pentas rekommendation. En generell rekommendation är att ha en batteri-monitor så du dels kan se spänningen på två av bankerna och dels, det viktigaste, se hur mycket laddning du har i din förbrukarbank. Victrons Smartshunt är ett bra alternativ som är utan display (avläses via deras mobil-app) och deras BMV 712 ett annat med display.
  10. 1 poäng
    Att ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉 De flesta alternativen du nämner tillämpas här. Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. .
  11. 1 poäng
    Vi köpte vår nuvarande båt för ca 140 000 kr under 2020. Det får man inte för den i dag, utan kanske 80-100 k. Men det är i alla fall en 31-fotare med generösa mått och inget som behövde åtgärdas i större skala för att segla vanligt. Förhållandevis fräsch motor, dynor i närmast nyskick, segel som säkert är lite bukiga men inte nån katastrof. Spridare och spridarfäste var lite trasiga, så en spridare och båda spridarfästena behövde vi byta, men det handlade om under 5000 kr i delar och verktyg. Sen har vi uppgraderat en del, men det var inget som var nödvändigt, utan mer för att anpassa efter våra behov plus lite prylbehov... Vad jag vill säga med detta är att en budget på en tredjedels miljon skulle ge dig 2-3 båtar som vår, som knappt behövde nån åtgärd efter köp. Så med dagens priser behöver du inte gå ner till 28 fot för att få nåt i bra skick.
  12. 1 poäng
    Därför att TS frågade om det är värt betala extra för båt i bra skick med mycket nytt, eller betala mindre och fixa/uppgrader saker själv. Jag menar det sällan är lönsamt att köpa båt med t.ex. dålig sprayhood och dåliga dynor bara för att den är billig och sedan själv byta detta.
  13. 1 poäng
    Oj! Här lyser solen och är varmt, byte plats för att slippa kluckande.
  14. 1 poäng
    Fallen till sittbrunnen, rod kick, lazy jack med lazybag, ej teakdäck om det är skruvat o gammal båt. Limmat och nytt är ok. Genomföringar nya/bytta kolla, vrid på dem, går de lätt, trimmade med fett etc, ej rostiga, ventiler och skylight täta och droppfria, septitank med extern tömning, ej lukt, toapump ok, kölbultar, inget roderglapp, propelleraxeltätning, doften i båten - unket? rigg, ny/gammal, löpande gods, ankare, kätting alt tamp etc, elen - ormbo eller koll, batteripacken, lätt att byta impeller på motorn? instrument - plotter, ais, vhf, ekolod funkis, värmare ok, kolla driften, slagvatten i sludgen? motorrummet skötsel, länspump, el alt manuell, finish trä inombords, etc.
  15. 1 poäng
    Ytterligare ett steg mot vattnet på tisdag. Propeller slipad med 120 papper i maskinen, nästa steg målning med vanlig bottenfärg. Så får vi se hur det beter sig
  16. 1 poäng
    Jag ser autopiloten som viktigast när storseglet ska upp. Det är förbaskat svårt att styra rakt in i vinden samtidigt som man drar i storfallet med båda armarna...
  17. 1 poäng
    Den proppen skulle inte jag köra så mycket med! Skador på proppen ger obalans i axeln som på sikt ger/kan ge vatteninträngning i växelhuset. Inte för att ta entusiasmen ifrån dig men jag personligen skulle idag inte köpa en Evinrude då de lagt ner verksamheten globalt. Det pratas om att de hade stora problem med sina E-tec modeller. Oavsett så är det idag inte så många som åtar sig service/reparationer av dessa maskiner. Välkommen till MG!
  18. 1 poäng
    Ett 50-tal blogginlägg och några tusen timmar senare tuffar arbetet alltjämt på. Senaste nytt och mycket annat finns här : https://grinde-19.se/. Mycket nöje!
  19. 1 poäng
    Som jag skrev, ta med dom till Hydroscand och berätta vad dom är till för. Dom har allt (nästa) på hyllan när det gäller hydrauliska slangar som klar 1 bar till 100 bar. Så jag ser inga problem med att du kommer hem med nya slangar som passar.
  20. 1 poäng
    Det känns lite kymigt eftersom jag gillar Hjertmans, men nu har jag skickat en anmälan om detta till konsumentverket. Tillägg: Jag har även mailat Hjertmans och frågat hur de tänker när de försöker lura sina kunder. Jag ska även fråga hur Hjertmans tänkte när de gjorde som de gjorde. Jag har ytterligare exempel på samma agerande, bl.a. Le Fant Boat Cleaner som kostar lika mycket nu som tidigare trots att det nu är 19 % rabatt. Jag förstår att man måste höja priserna ibland, men jag gillar inte att man luras med kampanjpriser. Hjälp till! Klaga hos butiken eller anmäl. Läs mera och anmäl här, https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-pris/
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...