Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-18 på alla områden

  1. 3 poäng
    Har pratat med Christian, riktigt duktig. Har mätt upp givaren (som styr via minus) och den "jordar" konstant vilket den inte ska göra. Ny givare och ett dagsverk så ska det nog fungera igen!
  2. 2 poäng
    Jag bockade till en plåtbit och på den satte jag en strömbrytare och ringkabelskoanslutningar, i ena ändan sladden till boxen, i andra ändan nya kablar till säkringsdosan/minusplinten. Ungefär likadant som @ChristerN gjort. Anledningen till strömbrytaren är den att boxen alltid startar i ett standardläge efter den har varit spänningslös, och det standardläget brukar vara "lagom kallt", och det är lättare att slå på/av boxen med den än de små bubbelknapparna i boxens panel. Jag fick en gång batteribanken ordenligt utladdad en gång när boxen inte startade ordentligt, den körde startfasen hela tiden, då drar den rätt mycket ström. Detta berodde då på ett gediget spänningsfall i en sådan där cigarettändarkontakt. Och när strömmen blev hög minskade spänningen då det fanns ett motstånd i denna förfärliga anslutning.
  3. 2 poäng
    Har samma erfarenhet. Har provat med flera olika cigg-proppar och olika uttag men samma resultat, spänningsvakten larmar. På min kylbox satt sladden i en propp som man satte in i boxen. Drog helt sonika en fast kabel som ligger vid sidan av boxen när den inte används. Och, självklart, separat säkring och en strömbrytare till det hela.
  4. 1 poäng
    Tjena. efter 2 dagar i akrylatbensin så monterade jag ihop förgasaren idag. en hel del smuts hade släppt ur förgasaren och idag när jag provstartade motorn så fungerade den riktigt bra 😊👍 story tack för hjälpen.
  5. 1 poäng
    Då har vi kastat loss och landat på Skinnstrumpan (del av Romholmen). Snöblandat regn och riktigt isande ostlig vind. Men 22 grader inne i båten.
  6. 1 poäng
    Detta måttet är ju också ganska avgörande, är det för stort får du ju inte plats med rutan, och är det för litet blir det nog inte heller så bra.
  7. 1 poäng
    En Mercruiser är också ganska törstig🙂. Räkna med 1,7 liter distansen. Men den är väl relativ enkel att meka med och reservdelar finns det gott om. Men som sagt har du möjlighet sikta på en S64 med den modernare MPI motorn. Ett alternativ till Uttern kan vara en Ryds 23 WA🙂. Lite större och är en mycket trevlig båt. (har själv en DC)
  8. 1 poäng
    Uttern är något större och har väl även en stickkoj. Hänger lite på hur välskötta motorerna är men jag hade gått på Mercruisern om den är i bra skick. Förmodligen en 4.3l i denna båt. Kan du hitta en nyare med MPI är det att föredra.
  9. 1 poäng
    Hehe, allt är relativt. Jag har tvåtaktare från 80-talet på styrpulpeten ... 🙂 Men ja, förgasare får väl anses som omodernt.
  10. 1 poäng
    Utombordare är alltid praktiskt. Låttåtkomligt, lätt att byta ut, inget drev. Att hålla efter en gammal inombordare är inte kul. Nackdelarna är stöld och att badbrygan ofta försvinner.
  11. 1 poäng
    Har ett liknande (eller rättare sagt senare efterföljare) men har pillat lite med de gamla Engbo. Dock aldrig råkat på exakt det felet du nämner. Jag tycker det låter tveksamt om det verkligen är givaren. Den kan ju bara detektera eller inte detektera, men detekterar gör den ju. Så felet lär nog ligga "högre" upp" som du skriver. Sällar mig till @ChristerN:s råd - du behöver nog expertbollplank här.
  12. 1 poäng
    Är väl inte helt opartisk men jag skulle välja med inombordare alla dar i veckan. Motorn skyddad mot regn o rusk. Krångligare att stjäla motorn är en stor fördel. Min upplevelse är att inombordare går tystare, den kan jag ha fel på. 4 takt är väl slittåligare än 2 takt tycker o tror jag. Vad jag såg på bilderna när jag titta lite snabbt va att aktersoffan såg bättre ut med inombordaren. Blev mycket vad jag tror o tycker. Välkommen till forumet och lycka till med dit val.
  13. 1 poäng
    Ett efterlängtat paket Flexiteek på aktern Jag har någonstans tidigare i denna tråd eller möjligen någon annat beklagat mig att jag inte lyckats få något svar från Flexiteek när jag kontaktat dem via deras webformulär. När jag så sprang på dem på årets båtmässa meddelade jag att jag var intresserad av att köpa några paneler så de tog mitt nummer och lovade att återkomma efter mässan. Och visst gjorde de det 🙂 En super trevlig person ringer upp, vi diskuterade vad det var jag tänkt mig och jag gav ungefärliga mått för att kunna få en budgetoffert. Redan dagen därpå kommer så en offert med tydliga priser vad som ingår och vad som kostar extra. Visst var det en del pengar men det kändes ändå som ett bra erbjudande. Nästa steg var att skapa mallar av "täckplast" vilket är svårare än det låter då båten är helt befriad från raka linjer och räta vinklar men efter ett tag hade jag sex färdiga mallar att skicka iväg. Jag hade även bestämt mig för att ha logotypen i en av panelerna och här kom nästa utmaning. Att hitta en vektoriserad bild av en logotyp till ett företag som verkar ha försvunnit för nära 20 år sedan visade sig vara omöjligt. Jag fick istället be en väns son att skapa en bild som även den skickades till Flexiteek. Redan dagen efter ringde säljaren upp för att meddela att mallarna kommit och reda ut en otydlighet. Vi diskuterade också olika designförslag av logotypen och kom fram till att det skulle se lite nättare ut om vi hade två olika färger på nåten - svart och vit. Så idag kom så paketet - två veckor efter att jag skickat in mallarna och långt före utlovad leveranstid. Det blev raka spåret ut till båten för att provmontera och det ser riktigt bra ut! Jag har lite hål som ska plastas igen och spacklas innan de monteras permanent, men här kommer en bild
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...