Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ett efterlängtat paket Flexiteek på aktern Jag har någonstans tidigare i denna tråd eller möjligen någon annat beklagat mig att jag inte lyckats få något svar från Flexiteek när jag kontaktat dem via deras webformulär. När jag så sprang på dem på årets båtmässa meddelade jag att jag var intresserad av att köpa några paneler så de tog mitt nummer och lovade att återkomma efter mässan. Och visst gjorde de det 🙂 En super trevlig person ringer upp, vi diskuterade vad det var jag tänkt mig och jag gav ungefärliga mått för att kunna få en budgetoffert. Redan dagen därpå kommer så en offert med tydliga priser vad som ingår och vad som kostar extra. Visst var det en del pengar men det kändes ändå som ett bra erbjudande. Nästa steg var att skapa mallar av "täckplast" vilket är svårare än det låter då båten är helt befriad från raka linjer och räta vinklar men efter ett tag hade jag sex färdiga mallar att skicka iväg. Jag hade även bestämt mig för att ha logotypen i en av panelerna och här kom nästa utmaning. Att hitta en vektoriserad bild av en logotyp till ett företag som verkar ha försvunnit för nära 20 år sedan visade sig vara omöjligt. Jag fick istället be en väns son att skapa en bild som även den skickades till Flexiteek. Redan dagen efter ringde säljaren upp för att meddela att mallarna kommit och reda ut en otydlighet. Vi diskuterade också olika designförslag av logotypen och kom fram till att det skulle se lite nättare ut om vi hade två olika färger på nåten - svart och vit. Så idag kom så paketet - två veckor efter att jag skickat in mallarna och långt före utlovad leveranstid. Det blev raka spåret ut till båten för att provmontera och det ser riktigt bra ut! Jag har lite hål som ska plastas igen och spacklas innan de monteras permanent, men här kommer en bild
  2. 3 poäng
    Hej igen, Uppdatering... Hade ett långt trevligt och mycket givande samtal med Seawolf, tack igen för det. Nibral, eller NiBrAL legeringen som används skall inte korrodera i saltvatten. Till och med Flexofold själva har i historien sagt att anoder är en eftergift gentemot marknadskrafterna. På Seawolfs inrådan kommer jag att putsa upp propellern med sandpapper och måla den med vanlig bottenfärg, och inte montera anoder. Detta är bara aktuellt om propellern är isolerad från resten av båten vilket är fallet med Flexofold på S-drev. Erfarenheter av ovanstående är naturligtvis intressant, bottenfärg är ju lite att betrakta som förkoppring ur ett galvaniskt perspektiv.... Det finns även en teori som är svårbevisad, om ovan nämnda legering svalnar på fel sätt bildas typ små korn med variation i legeringen vilket skulle kunna ge upphov till de utslag som uppkommer på min propeller. Detta har varit ett problem för Flexofold ngn gång i historien, där de insåg att detta var ett problem och bytte leverantör och eller metoder. Vi detta tillfälle byttes felaktiga nav ut. Hur som fortsätter att mäta på alla möjliga och omöjliga sätt :), inte hittat ngn möjlighet för läckström ännu. Förslag på möjliga eller omöjliga saker att kolla mottages fortfarande tacksamt.
  3. 1 poäng
    Uppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!
  4. 1 poäng
    Men då har redan träet förhoppningsvis svällt och tätnat, och då behövs inte Ettan längre. Dessutom är Ettan ju så KLADDIGT så den havstulpan som rycker loss Ettan tror jag inte finns.
  5. 1 poäng
    Ettan ska ju pressas ut när träet sväller så jag lägger ettan sist.
  6. 1 poäng
    I "IT-branchen" är det oerhört löjligt hur många leverantörer som säger, men framför allt hur många kunder som "köper" uttalandet "det har vi inte sett förut" eller "det funkar här på min dator". Det är åt helvete. Man tar kunder på allvar, öppnar ett ärende, sätter rätt folk på det, samlar in all grundinfo (alla paramterar) och se, abrakadabra, det var visst det en "bugg". Både enorma datasystem och dyra färger är komplicerade saker nuförtiden som kräver dokumentation och expertis. Det är därför inte ett osick, det du råkat ut för, det är rätt ut oproffesionellt, idiotisk, kortsiktigt och till råga på det kränkande.
  7. 1 poäng
    Se till att du skaffar medlemskap i Sjöräddningen innan du åker så får du assistans även i Finland om något skulle inträffa på vägen. Man vet aldrig om man får sig överraskningar när man handlar en ny eller begagnad båt.
  8. 1 poäng
    Då kör vi premiär för i år!
  9. 1 poäng
    Det har varit lite dåligt med uppdateringar men vårrustningen är i full gång... I går var det i alla fall dags för en milstolpe där hålet för bogpropellern sågades och röret passades in. Nu väntar vi in lite värme så att allt kan plastas på plats
  10. 1 poäng
    Monterat en Sleipner SX80 Akterpropeller i vinter. Drog likt båtbyggaren Nord West monterat till bogisen dubbla 50mm² kablar mellan startbatterier(dubbelmontage) till Skyllermarksplint på aktern där gick jag över till 95mm² sista metern. Extra batteri blir aldrig aktuellt i båten varken i aktern eller fören. Nya brytare (en till bog och en till akter) samt säkring, tidigare gick bogisen över startbatteribrytarna. Mycket kabel på jordplinten blir det. Skaffa ett hydrualpressverktyg(kinamodell funkar), använd dubbel sexkantspressning, montera krympslang, använd riktiga rörkabelskor( fått av ställverksbyggare). Jag hittade 17 meter 50mm² H07V-R på Tradera för 900kr. Sammanlagt 14 meter dubbel 50mm² ger teoretiskt beräknat spänningsfall på 0,8 volt vilket anses acceptabelt för bog o akterpropp.
  11. 1 poäng
    Föga förvånande kom nu "mässpriset" på 12.990:- på bogpropellern.....
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...