Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-16 på alla områden
-
4 poängJa, han är jättekunnig. Annars hade han nog inte gett sig på att konstruera en egendesignad BMS. Även jag har haft kontakt med honom och deltagit i utbildning som han genomfört. Det jag gillar med min lösning (alla är väl saliga i sin tro..) är att jag styr laddspänningarna från olika källor och BMS kommer inte att slå till/från hela tiden. BMS kommer att ställas in så den skyddar LFP om/när det blir något knas med laddning så spänningen går upp. Så jag har en extra skyddsnivå om tekniken fallerar i någon komponent. Sen sköter den så klart även balanseringen efter vad jag ställer in den till. En annan positiv funktion i min variant är att jag inte behöver några externa reläer. BMS har kraftelektronik som styr brytning för över/underspänning. Detta underlättar installationen, jag har det trångt som det är i batteriboxen. Jag brukar ha mantrat att man måste utgå från hur installationen ser ut i båten, vilken topplast man har, mm och välja lösning efter hur man vill kunna utnyttja elen när installationen är klar. Du verkar ha kollat vad du vill ha och då hoppas jag bara att du får ett bekymmersfritt seglande med den lösningen.
-
2 poängJag har båt i Stockholms skärgård. Inför säsongen 2023 la jag på Hempaspeed enligt alla rekommendationer. (Primer som inte fick torka och sedan två lager färg etc). Säljaren på Erlandssons brygga lovade guld och gröna skogar. Båten skulle inte bara gå fortare, utan jag skulle också slippa måla kommande år. Det blev dyrt och krångligt. Mot slutet av sommaren tappade båten märkbart fart och när jag tog upp den såg den ut så här: När jag försökte reklamera hos Erlandsson fick jag höra att jag var den första kunden som hade klagat på Hempaspeed. Lite märkligt då jag samma dag stötte på 3 medlemmar i min båtklubb med samma erfarenhet av både färgen och bemötandet i butik. I år har jag därför gått i motsatt riktning och lagt på färg från Biltema. Jag spolade båten ordentligt och la på Biltemas Sealer, därefter två lager med Biltemas Östersjöfärg. Jag upplevde produkterna som lättarbetade och det ska bli spännande att se hur färgen klarar sommaren. Jag återkommer i höst med rapport på resultatet. Först Sealer: Klar med två lager Biltema Östersjöfärg:
-
2 poängHåller med @anuba om FB har sämre sökfunktion, appen som sådan är inte något vidare pga deras baktanke om att inte visa samma resultat och gärna fördröja för att göra att folk hänger längre tid där. Föredrar MG där det är lättare att söka vilket väldigt många glömmer bort men det positiva är att det blir fler klick för MG. Alla har vi varit nybörjare en gång men ibland ser jag frågor som indikerar att individen inte har ansträngt sig det minsta utan bara lägger ut en fråga. Hoppas mina frågor inte hamnar i den kategorin allt för ofta 😉 Härligt att en ny säsong sparkar igång.
-
2 poängSå var akterpropellern(numera i vår hamn kallad "hjälp aggregatet"), monterad och provkörd. Bra med fjärr för då kan man se att både bog och akterpropeller jobbar på samma håll. Drev tiltade till "beach läge" ger bra flöde till akterpropellern. Ska sjösätta i början på Maj så då får jag se om det blev tätt med all Sika och om batterierna orkar med två propellrar. Nu pågår uppfräschning av teak och lite fix med att stänga ute regnvatten på akterdäcket. Det blev lite smolk i bägaren när Höveling teakoljan klumpat sig. Missat att den ska skakas om regelbundet. Det kommer in regn genom akterdörren så den får lite gummilister och jag har två fotsteg på utsidan av båten som får ett rejält vattenflöde på sig vid regn vilket sedermera rinner in mellan reling och kapellet på akterdäcket. På flydäcket så kommer regn in vid targabågen där flybridgekapellet inte täcker. Regnvattnet är där tänkt att rinna till dräneringshålen, men luckramen till uppgången till flybridge har monterats för lågt så regnvattnet rinner ner till akterdäcket i stället. Propellrarna har fått en välbehövlig uppfräschning även om en hub har börjat vandra iväg. Har efter kontroll av demonterad läckande oljekylare funnit en trolig orsak till ventilproblem och lågt oljetryck på SB motor. En ledplåt till tubsatsen var avbruten vilket gjort att oljan inte kyldes av som tänkt, mer än halva kyleffekten borta. Har nu ett stadigt oljetryck på 3,5-4,0 bar(e) . Ska även stripa på en ny vattenlinje innan sjösättning samt åtgärda skarndäckens teak med Höveling och lite polering/vaxning med "oscillerade" maskin och en ny sorts hårdvax Collinite ifrån De Ijssel. Det är bra när man wrappar båten över vintern för det behövs inte mycket polish på skrovet på våren.
-
2 poängMasterLi/X2 BMS har många bra funktioner men dessa är mer eller mindre "standard" i de flesta moderna BMS. Det finns BMS som enligt min kartläggning har motsvarande funktioner till lägre pris och med t.ex. kraftfullare balansering. Jo, jag har haft med MasterLi/X2 som kandidat och har läst specifikationen och installationsmanualen men valde bort den. Jag tycker det är en dyr BMS. Enligt hemsidan kostar den 495 euro + moms (med dagens kurs är det en bit över 7.000:-). Sen är listan över vad men får för den summan lite oklar. Vad är det för kapacitet på de reläer som redovisas? Det finns en display som inte redovisas i öppet material på hemsidan. Senaste priset jag såg för den var 3.000:- (en några år gammal uppgift). Jag blir alltid lite undrande över produkter där specifikationen göms bakom inloggning. Vad är det de inte vill visa? Inte heller en komplett installationsanvisning går att hitta. Det är sådan information jag gärna vill kolla innan jag bestämmer mig för tekniklösningar av den typen.
-
1 poängNär jag blir bemött så brukar jag kontra med att fråga om de alltså menar att jag ljuger. "Nej, inte alls, det är klart att vi tror på dig". Bra, men vad spelar det då för roll att ni inte haft andra som klagat, då ju JAG är här och nu och de facto har problem med produkten ? Ska inte jag tas på allvar ? För det de antyder är ju egentligen att jag far med osanning, och motiverar den uppfattningen med att ingen annan har sagt som jag. Och då måste ju jag ha fel. De flesta fattar när man utvecklar det, några ber om ursäkt och håller med om att det var dumt sagt, men påfallande många i "finbutiken" blir sura och beter sig ännu mer oprofessionellt.... Det är ett riktigt oskick. Ja, jag är en besvärlig kund. Mot dem som inte fattat sitt jobb.
-
1 poängDen proppen skulle inte jag köra så mycket med! Skador på proppen ger obalans i axeln som på sikt ger/kan ge vatteninträngning i växelhuset. Inte för att ta entusiasmen ifrån dig men jag personligen skulle idag inte köpa en Evinrude då de lagt ner verksamheten globalt. Det pratas om att de hade stora problem med sina E-tec modeller. Oavsett så är det idag inte så många som åtar sig service/reparationer av dessa maskiner. Välkommen till MG!
-
1 poängSe till att du skaffar medlemskap i Sjöräddningen innan du åker så får du assistans även i Finland om något skulle inträffa på vägen. Man vet aldrig om man får sig överraskningar när man handlar en ny eller begagnad båt.
-
1 poängHåll inte på och kladda med spridare. Ta riktiga kompprov, mät så vet du, börjar du så har du snart ringat in problemet. Du får gärna knäppa en bild på pumpen, och serienumret så kan du få information om den. Är kompen bra och oljan ser bra ut. Sätter jag nog pumpen.
-
1 poängDet är det här som är så underbart med detta forum - har hittat en båt i Esbo i Finland som jag funderar på att köra hem själv. Och här har jag en bra beskrvning på hur någon annan gjort - till och med med sträckorna i nm :-) Spelar inte så stor roll att den är ganska exakt 10 år gammal, öarna ligger ju kvar på samma ställe :-D
-
1 poängKonstruktören vill troligen skydda sitt IP. Seriösa kunder får ett lösenord för att läsa installationsmanual och användarmanual. Eftersom jag inte visste något om LFP och BMS förut var säljaren/konstruktörens support värdefull för mig vid köp och installation. Har man egen kunskap går det att programmera tex en liten Raspberry Pi (min killgissning). Kontaktorerna/reläerna jag köpte är märkta 500 A, för att minimera förluster valde jag att köpa ett bistabilt relä till förbrukarsidan som är tillslaget hela tiden vid normal drift (ingen tomgångsström). Jag gick på RAN sailings val/rekommendation och en seglarbekants rekommendation, gjorde ingen egen marknadskoll. (Mtp längesegling valde jag bort eget köp från Kina och Victrons LFP system hade i mina ögon bra teknik men ett högt pris.) Kvalité kostar mer än enklare konstruktioner så ett högre pris är okej för mig om det kan minimera framtida möjliga driftproblem vid längesegling. BatteryBalance hemsida gjorde mig fundersam men efter flera bra telefonsamtal med Mikael, han är kunnig och service minded, slog jag till.
-
1 poängTack för input, nu har vi fått en litet tips att jobba med. Återkommer med facit..
-
1 poängDet finns många funktioner i logiken som seglaren & konstruktören tycker är bra, den som vill djupdyka får läsa manualen. Mig veterligen är det inget som går att programmera i X2 BMS vilket passar mig som bara vill få ett genomtänkt system som fungerar länge över tid.
-
1 poäng
-
1 poängSka försöka svara, är ju i princip omöjligt svara via en dator om vari problemet ligger. Men du säger att spridarna är provtryckta och är ok, så då kan vi utesluta dem. Du har två frågor som jag ser det dels ojämn tomgång vid kallstart. Om vi börjar där så bygger ju principen i en diesel om kompression. Sviktar kompressionen så hänger alla cylindrar ej med. Upplever du att motorn går ojämnt som att den tappar någon cylinder ? Nästa är att det ryker och bildar oljefilm på vattenytan. Luktar det fet rök? Typ som oförbränd diesel, brukar lukta trangia kök. Där får man ju fundera om pumpen sprutar in dieseln i fel tidpunkt, eller om pumpen börjar bli trött. Finns inte så många andra felsökningar i detta skede, då pump och kamvinkel samt spridare jobbar ihop. Likaså ojämn vandrande tomgång kan hänga ihop med pumpinställning eller varvtalsregulator i pumpen. Om du har möjlighet att ta ett kompprov på samtliga cylindrar så kan man utesluta fel i någon cylinder etc. Efter det får man nog gå vidare på pumpsidan, och kontrollera inställningar där. Vad gäller turbo så om den sitter fast eller är slut så får du ingen kraft, vid gaspådrag. Kolla upp turbon så fläkten roterar lätt och inte fastnat. Gapet mellan fläktvinge och innerkant hus får inte vara stort, det blir då inte tillräcklig snurr på fläkten då avgaserna smiter ut mellan hus och vinge. Om turbon som du beskriver skulle läcka motorolja i avgaserna så skulle ju oljan minska ganska snabbt i motorns oljetråg. Kanske inte mycket till hjälp i detta inlägg från mig, men man lär börja i en ände för att komma till slutet av linan. // Lycka till Peter.
-
1 poängKörde hem min andra Buster Magnum från Finland nu i helgen (16-17 maj). Köpt i Helsingfors hos Waltic.fi. Första sträckan HEL- Hangö, 72nm. Startade ca 11:30 i lätt,lätt duggregn, 6 deg, 2-3 ms. Jobbigast var att gena över Porkalfjärden. Gammal sjö med rejäla dyningar. I Hangö bröt solen igenom och sedan hade vi klar himmel hela tiden. Öl o macka på bryggan i Hangö. Hangö-Hällsö, 69 nm. Helt vindstilla, fjärdarna låg blanka som parkettgolv. Körde nordväst efter Hangö genom Skärgårdshavet och kom till Hällsö från nordost. Öl o macka i båten utanför inloppet till Hällsö gästhamn. Hällsö-Degerby, 18 nm. Framme 19:00 i Degerby gästhamn. Middag på Seagram's restaurang. Övernattning på Degerby Cafe B&B. Startade 09:30 från Degerby och mindre än två timmar senare passerade vi Tjärven en bit norr om oss. Ingen sjö att tala om på Ålands hav, kunde hålla ca. 25 knop trots att det blåste ca. 8-9 m/s. Tankade fullt i Helsingfors, 170 liter. Tankade 148 liter i Degerby. Motorn drog 0,93 l/nm. Kända skador- sönderbränd panna, näsa och nedre delen av öronen som inte mössan täckte.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00