Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ett batteri på +1000 Wh motsvarar ett batteri på drygt 80 Ah (som oftast används som begrepp i båtvärlden). Inte jättemycket. Tänk då på att antalet användbara Wh bara är hälften och det behöver finnas kräm kvar till att starta motorn också. Man ska ju inte ladda ur ett bly/syra batteri mer än max till 50%. 500Wh kvar om batteriet är nytt ger 4 dagars drift av din övervakningskamera, eller 8 nätter. Sen är batteriet slut och måste laddas omgående om du ska få ut något vettigt av det ytterligare. Som jag skrev tidigare så krävs två typer av säkringar. En ska skydda kabeln, placeras närmast batteriet eller vid ev polplint som drivs av grövre kablar som också är avsäkrade, och en bredvid elektronik-prylen. ”Man kan tycka att el är enkelt, men vänta bara tills jag förklarar!” Men visst kan du driva laddning av mobil via ett enkelt uttag om du bara laddar när motorn är på. En strömförbrukare med lågt uttag ger en hel del över tid dock.
  2. 1 poäng
    När jag började få dålig syn (ögat orkar inte fokusera linsen), så experimenterade jag på egen hand med läsglasögon. Och fann, att med +1.00 ser jag skarpt på alla långa avstånd, med +3.50 läser jag bäst böcker, +2.50 passar för fokusering på armlängds avstånd, och +4.00 använder jag för att arbeta med pilliga saker på nära håll. Det kan bli lite rörigt, och jag får huvudvärk när fel glasögon är på en stund. Kan en optiker verkligen ta fram glasögon som ser skarpt på flera avstånd genom samma glas?
  3. 1 poäng
    Som jag skrev, ta med dom till Hydroscand och berätta vad dom är till för. Dom har allt (nästa) på hyllan när det gäller hydrauliska slangar som klar 1 bar till 100 bar. Så jag ser inga problem med att du kommer hem med nya slangar som passar.
  4. 1 poäng
    Jag brukar ju inte säga emot @ChristerN, och gör väl egentligen inte det nu heller... Dom där cigarettändaruttagen med tillhörande stickkontakter har ju i allmänhet ett och annat att önska. Jag tog bort mitt sådant uttag för ett par år sedan som var till en kompressordriven kylbox. Det blev spänningsfall och kylboxen startade inte som den skulle, uttag och kontakten blev varma, plasten visade tecken på att börja bli deformerad. Säkringen på 10A löste inte ut, så det räckte med en ström understigande 9-10 ampere-nånting, för att den skulle börja smälta. Orsaken var, tror jag, att stickkontakten, hanen, på kabeln från kylboxen, plusstiftet i mitten på kontakten var väldigt spetsigt, det blev en liten kontaktyta som en relativt stor ström skulle passera. Här blev det då ett elektriskt motstånd med värmeutveckling som följd. Jag gjorde en någorlunda "fast installation". Kylboxens kabel blev fast ansluten till 2x 4mm2 kabel direkt från säkringsdosan och minusplinten, men den kabeln sitter i ett uttag i boxen. MEN... jag har andra grejer som drar en del ström och som ansluts till nämnda uttag, till dessa har jag en bättre hane, som har en större slät kontaktyta på plusstiftet. Så precis som det finns gradskillnader i helvetet, så finns det dåliga och något mindre dåliga sådana här stickproppar och sannolikt uttag också, det gäller att kolla noga innan köp hur dom ser ut. Man kan ju också byta ut dessa mot en annan sort, en annan standard, men då får man byta telefonladdrare och litet utav varje...
  5. 1 poäng
    Ska försöka svara, är ju i princip omöjligt svara via en dator om vari problemet ligger. Men du säger att spridarna är provtryckta och är ok, så då kan vi utesluta dem. Du har två frågor som jag ser det dels ojämn tomgång vid kallstart. Om vi börjar där så bygger ju principen i en diesel om kompression. Sviktar kompressionen så hänger alla cylindrar ej med. Upplever du att motorn går ojämnt som att den tappar någon cylinder ? Nästa är att det ryker och bildar oljefilm på vattenytan. Luktar det fet rök? Typ som oförbränd diesel, brukar lukta trangia kök. Där får man ju fundera om pumpen sprutar in dieseln i fel tidpunkt, eller om pumpen börjar bli trött. Finns inte så många andra felsökningar i detta skede, då pump och kamvinkel samt spridare jobbar ihop. Likaså ojämn vandrande tomgång kan hänga ihop med pumpinställning eller varvtalsregulator i pumpen. Om du har möjlighet att ta ett kompprov på samtliga cylindrar så kan man utesluta fel i någon cylinder etc. Efter det får man nog gå vidare på pumpsidan, och kontrollera inställningar där. Vad gäller turbo så om den sitter fast eller är slut så får du ingen kraft, vid gaspådrag. Kolla upp turbon så fläkten roterar lätt och inte fastnat. Gapet mellan fläktvinge och innerkant hus får inte vara stort, det blir då inte tillräcklig snurr på fläkten då avgaserna smiter ut mellan hus och vinge. Om turbon som du beskriver skulle läcka motorolja i avgaserna så skulle ju oljan minska ganska snabbt i motorns oljetråg. Kanske inte mycket till hjälp i detta inlägg från mig, men man lär börja i en ände för att komma till slutet av linan. // Lycka till Peter.
  6. 1 poäng
    Det är knappt jag själv hänger med som du märker. Tanken är slutligen kommer det finnas en lösning som vem som helst skall kunna bygga när man har gått över till LFP och har en Webastovärmare. 😉
  7. 1 poäng
    De flesta ”vanliga” 12V-uttag (cigarettuttag) klarar inte belastningen från en kylbox. Du behöver ett uttag som klarar högre strömstyrka. Sen kan man ju ifrågasätta hur bra det är att driva ett kylskåp på startbatteriet. Och sen behöver du ju säkra av kabeln och uttaget. I ditt ställe hade jag gått på att installera ett förbrukarbatteri med spänningsavkännande relä och kopplat kylen till det batteriet. Tänk på att de billigare kylboxarna drivs av sk Peltier-element som drar ganska mycket ström och har lite begränsad kylförmåga. Satsa istället på en kyl med kompressor. Finns även såna som är portabla. PS Säkringar och huvudströmbrytare krävs idag vid ändring av el-installation i båt.
  8. 1 poäng
    Nu är aktern redo för sjösättning (nästan)... Uppsnyggad ändalykt Ett av projekten som påbörjades redan i höstas men som har fått vänta in lite rimliga temperaturer har äntligen slutförts. Att snygga till aktern. Den gamla bottenfärgen skrapades av och botten bålades med epoxi. Det visade sig att båten redan var epoxibehandlad med Internationals Gelshield så jag valde att lägga på två lager av samma produkt mest för att snygga till. Fördelen med denna är dels att den inte behöver så höga temperaturer (5 grader) men också priset då den går att hitta på andra ställen än de vanliga båtvaruhusen. Jag köpte min på Jula för "rimliga" 369:- Första lagret lade jag på med Biltemas skumgummiroller vilket gick alldeles utmärkt. För det andra hade jag en roller från Jula som inte alls fungerade tillsammans med epoxi utan den mer eller mindre löstes upp.... Dreven har provtryckts, servats med olja, bälgar och anoder samt målats med Pentas origian sprayfärg och klarlack - vi får väl se hur väl färgen sitter när jag tar upp båten i höst. I övrigt har trimplan, belysningar, stag till badbryggan och ekoplodsgivare monterats bort och snyggats till innan de monterats. Allt med nya skruvar som tätats med TEC7 vid montering. Det som återstår är nya hydraulslangar till trimplanen, fastsättning av kablar samt tätningar av några genomföringar.
  9. 1 poäng
    Jag tackar för svaret och infon!
  10. 1 poäng
    När väldigt många bilar på nätterna hade dubbla strålkastare, två ovanpå varandra på var sida, förstod jag det vart nått fel. Så istället för läsglasögon blev det optiker. Kan ej ha progressiva pga av olika fel vid vid olka avstånd, desutom hör jag nog till de som har svårt att inte se "som vanligt" överallt. Så nu får jag ta besväret att ha tre par. Egentligen 4. Ett för att lösa korsord vid köksbordet å läsa böcker. Ett annat för att jobbaa, tex med såg å hyvelmaskinerna eller liknande. Upp till 2 meters avstånd. Sedan ett par för att köra bil. Den har jag riktig glas i å inte plast. Plasten blir fort repigt. Tappade ett par ner i grusgången å det räckte för att få repor just där det störde som mest! Jo sen det fjärde paret har jag när jag letar efter de andra. 😉
  11. 1 poäng
    Vi har inge bottenfärg, så epoxin är ett bra slitstarkt material i borsttvätten. Dessutom blev botten väldigt slät med den lamineringsepoxi som vi använde vilket gjorde båten lite snabbare. Har men inte böldpest efter 48 år och använder bottenförg är det sannolikt helt onödigt att lägga pengar och tid på epoxi.
  12. 1 poäng
    Berättar en sak som hände för en vecka sedan.Skall handla vid en disk står en ung dam och riktigt plirar mot texten på ett paket.Jag frågar om jag kan hjälpa henne,svaret var gärna har glömt glasögonen och undrar om denna tårtan innehåller nötter.Jag läser och ser att den kan innehålla spår av nötter,hon avstår tårtan och tackar för hjälpen,samtidigt ser jag att hon undrar hur en 70 årig gubbe kan läsa så liten text utan glasögon.😆 Ronnie
  13. 1 poäng
    Ja med progressiva glas. Nackdelen med dem är att synfältet där man ser skarpt blir mycket mindre och de kräver tillvänjning. Fast man slipper hålla på och växla mellan glasögon.
  14. 1 poäng
    Oscillerande maskin duger inte till att få oxiderad gelcoat fin. Roterande är det du ska ha Har du inte några större krav på resultatet så är det dock väldigt mycket lättare att köra över båten med oscillerande maskin
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...