Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-14 på alla områden
-
3 poängDet är för att jag (och säkert flera) inte har en aning vad det är ni snackar om här. Förstår ditt grundproblem, men sen är jag lost😉
-
2 poängDet går att koppla det länkade uttaget direkt på batteripolerna och eftersom det inte är en fast installation har jag för mig att det inte krävs avsäkring av sådan utrustning. Dock ska man fundera på lämpligheten. Vanligtvis så ska man säkra av kabeln med en säkring närmast batteriet. Säkringen ska dimensioneras så att kabelbrand inte uppstår. Sen ska man ofta säkra av elektronik med en säkring som hindrar för stor ström att skickas in i instrumentet. I dina kläder skulle jag ändå fundera på att installera huvudsäkringar och brytare och kanske ett förbrukarbatteri. Det beror ju bla på hur du avser att använda tillgänglig ström ombord och vad du har för plats. Att dra förbrukare till startbatteriet riskerar ju att göra så du inte kan starta motorn efter en paus. På min styris med utombordare har jag bara ett startbatteri och det enda som drar ström är plottern (förutom lanternorna) och den är bara påsatt när motorn är igång.
-
2 poängOutback? Har aldrig hört talas om deras Outlander men Outback är en uppskattad bil.
-
1 poängJag har båt i Stockholms skärgård. Inför säsongen 2023 la jag på Hempaspeed enligt alla rekommendationer. (Primer som inte fick torka och sedan två lager färg etc). Säljaren på Erlandssons brygga lovade guld och gröna skogar. Båten skulle inte bara gå fortare, utan jag skulle också slippa måla kommande år. Det blev dyrt och krångligt. Mot slutet av sommaren tappade båten märkbart fart och när jag tog upp den såg den ut så här: När jag försökte reklamera hos Erlandsson fick jag höra att jag var den första kunden som hade klagat på Hempaspeed. Lite märkligt då jag samma dag stötte på 3 medlemmar i min båtklubb med samma erfarenhet av både färgen och bemötandet i butik. I år har jag därför gått i motsatt riktning och lagt på färg från Biltema. Jag spolade båten ordentligt och la på Biltemas Sealer, därefter två lager med Biltemas Östersjöfärg. Jag upplevde produkterna som lättarbetade och det ska bli spännande att se hur färgen klarar sommaren. Jag återkommer i höst med rapport på resultatet. Först Sealer: Klar med två lager Biltema Östersjöfärg:
-
1 poängNi som epoxibehandlar era båtar, varför gör ni det? För att stoppa böldpest? För att täta plasten? Annat? Min båt är 48 år och har aldrig drabbats av böldpest och kommer antagligen aldrig att göra det heller. Någon vatten inträngning i laminatet har jag inte heller noterat, inte ens på ställen i rodret som saknar gelcoat. Avstår alltså både kostnad och arbete.
-
1 poängDu har helt rätt. Jag snurrade till det. Blev lite fixerad vid att bryta den svarta och blandade ihop det med att den vita är en jord. Naturligtvis fungerar inte mosfeten så bra. Jag bygger den på TPSen när jag hinner. Jag har faktiskt ett bra Budboard att sätta den på som funkar med TSOT23. Här sitter en DCDC omvandlare, MP2143, som jag skulle ha till mina cykelskovärmare. Men jag slutade cykla och skaffade båt iställe.
-
1 poängDet är knappt jag själv hänger med som du märker. Tanken är slutligen kommer det finnas en lösning som vem som helst skall kunna bygga när man har gått över till LFP och har en Webastovärmare. 😉
-
1 poängVälkommen till MG ! Ett tips - om du laddar upp bilder, så gör det i "fabrikatsoberoende" format såsom .jpg eller liknande. De specifika Äpplefilformat som du laddat upp går tyvärr t ex inte att se (utan en massa specialare) på en Windowsdator eller Androidtelefon....
-
1 poängDu har alltså inte varit i Gränna, om de nu inte har byggt om anslutningen och jag har fel. Där får man ingen sats för du är tvungen att lämna företräde till trafiken på huvudgatan, ståendes i den branta backen.
-
1 poängDe flesta ”vanliga” 12V-uttag (cigarettuttag) klarar inte belastningen från en kylbox. Du behöver ett uttag som klarar högre strömstyrka. Sen kan man ju ifrågasätta hur bra det är att driva ett kylskåp på startbatteriet. Och sen behöver du ju säkra av kabeln och uttaget. I ditt ställe hade jag gått på att installera ett förbrukarbatteri med spänningsavkännande relä och kopplat kylen till det batteriet. Tänk på att de billigare kylboxarna drivs av sk Peltier-element som drar ganska mycket ström och har lite begränsad kylförmåga. Satsa istället på en kyl med kompressor. Finns även såna som är portabla. PS Säkringar och huvudströmbrytare krävs idag vid ändring av el-installation i båt.
-
1 poängHar du aldrig kört polermaskin är det ju lättare att använda en oscillerande maskin. Börja du så! (Från en som fram till förra året nästan uteslutande kört med roterande. Men visst har jag gjort misstag med den. Gäller ju att ”sikta på något billigt” om man är ovan )
-
1 poängÄr bilen godkänd för belastningen så orkar den. Vid ramper är det oftast greppet som är problemet. Se bara hur många stora husvagnar som finns i trafiken och det är inte tyngre att dra en båt än en husvagn. Ett ställe som sätter ekipaget på prov är där utfartsvägen från Gränna camping ansluter till huvudgatan. Där är det brantare än vid de flesta ramper jag sett.
-
1 poängNu är aktern redo för sjösättning (nästan)... Uppsnyggad ändalykt Ett av projekten som påbörjades redan i höstas men som har fått vänta in lite rimliga temperaturer har äntligen slutförts. Att snygga till aktern. Den gamla bottenfärgen skrapades av och botten bålades med epoxi. Det visade sig att båten redan var epoxibehandlad med Internationals Gelshield så jag valde att lägga på två lager av samma produkt mest för att snygga till. Fördelen med denna är dels att den inte behöver så höga temperaturer (5 grader) men också priset då den går att hitta på andra ställen än de vanliga båtvaruhusen. Jag köpte min på Jula för "rimliga" 369:- Första lagret lade jag på med Biltemas skumgummiroller vilket gick alldeles utmärkt. För det andra hade jag en roller från Jula som inte alls fungerade tillsammans med epoxi utan den mer eller mindre löstes upp.... Dreven har provtryckts, servats med olja, bälgar och anoder samt målats med Pentas origian sprayfärg och klarlack - vi får väl se hur väl färgen sitter när jag tar upp båten i höst. I övrigt har trimplan, belysningar, stag till badbryggan och ekoplodsgivare monterats bort och snyggats till innan de monterats. Allt med nya skruvar som tätats med TEC7 vid montering. Det som återstår är nya hydraulslangar till trimplanen, fastsättning av kablar samt tätningar av några genomföringar.
-
1 poängFör att få pinkoden kontaktar du Defas kundtjänst och uppger serienummret på huvudenheten till startspärren samt köpekontraktet eller annat bevis på att du är ägare till båten.
-
1 poängDet tycker jag inte men eftersom trissan är 150 mm så har jag även en roterande Biltemamaskin med 75 mm trissa för alla små ytor och kanter, särskilt på överbygget. Anledningen till att jag kör oscillerande maskin är att jag tycker att den är enklare att polera med och mer förlåtande än en roterande då min teknik säkert inte är den bästa. Jag upplever det som mycket ”tyngre” att stå med en roterande maskin i huvudhöjd och tröttar mer, men det beror med största sannolikhet på dålig teknik som sagt. Med rätt trissa och medel så funkar det med oscillerande för mig, och sen använder jag den till bilarna också. Det här med polermaskiner och olika polermedel och fabrikat delar ju upp folk i många läger, särskilt polermedel där varje märke har sina anhängare, så man får prova sig fram till man hittar någon kombination som man gillar att jobba med och som ger det resultat man är nöjd med för det som många av oss amatörer är nöjda och stolta över skulle säkert ett proffs inte vara imponerad av. Jag började med en oscillerande Carwise maskin från Mekonomen med 8 mm slag och Internationals produkter i de fyrkantiga blåa flaskorna och har sen provat både olika maskiner och medel tills jag (för stunden 😄) har fastnat för Rupes maskin, ulltrissor och Angelwax produkter, men även Biltemas lilla maskin som jag tycker är riktigt bra för mina ändamål. Fast snart blir jag väl frälst av något annat 😄
-
1 poängHmmm..... Du behöver ju en spänningsdetektor. Det där är ju "bara" en MOSFET, en transistor. Vilken returledare, du har ju ingen returledare på panelen ? Dessutom är det ju high side, dvs plus som skall switchas. Inte low side. Värmaren går väl när den får plus och ström in på SW. Sitter säkert en pull-down på kanske 1k innanför, vilket kommer ge lagom lys på LED i panelen. Tänk också på att omslagsspänningen på en MOSFET inte alls är lika "abrupt" som på en bipolär, då den är spänningsstyrd (till skillnad från en bipolär som är strömstyrd och mer uppbyggd som en diod). Det ser du t ex i figur 7. Man kan t.o.m. köra dem som variabla motstånd genom att variera gatespänningen kring omslagspunkten. Har gjort många enkla audiokompressorer där den "spänningsstyrda volympotentiometern" i kretsen utgjorts av just en MOSFET. Från det att den börjar leda till den leder fullt kan det vara flera volt. Dessutom behövs ju ingen kraft-FET som klarar massor av ström, då det bara är kanske 10-20mA som skall brytas/slutas. Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad den där transistorn har med problemet att göra, eller hur den skulle lösa det. Läst både databladet och det du skriver flera gånger men förstår inte i alla fall. Skillnaden mot en vanlig MOSFET är att den har lite överspännings/överströmsskydd inbyggt för att tåla mer misshandel och konstiga/besvärliga laster (kraftiga induktiva som kan förekomma i just fordon) utan att den tar stryk eller behöver kringkomponenter som tar hand om detta. Din utmaning är ju spänningsdetekteringen, inte drivningen. Om du tar den lösningen på kretskort som jag länkade till har du det mesta klart och borde som sagt kunna byta ut reläet (som ju är det som drar 10mA eller så) mot en PNP eller P-kanal MOSFET för att slippa minst 90% av strömförbrukningen i "on".
-
1 poängInte undra på när båten ligger på land, men skämt å sido, påminner om min klient som drev processer mot (till en början) en koloniförening vilket slutade illa då han förlorade i alla instanser så klienten förlorade allt inkl. fru och bostad. Så illa ska det säkert inte gå gör dig Mellgard för du inser väl vid det här laget att du kommit till vägs ände och livet är för kort för att gräva ner sig när man redan befinner sig djupt ner i gropen? Såg en nässelfjäril idag och vet att sommaren är på väg så passa på att njuta för precis som Gustav Hellström skriver " I morgon är en skälm".
-
1 poängÄr det någon det är synd om i denna historia så är det din hustru som får spendera ålderdomen med en person som driver meningslösa processer, håller båten på land i flera år och beställer viten åt sig själv. Till ingen nytta alls.
-
1 poängI sak har du givetvis rätt men när det ändå bara visas sport eller realitysmörja på TV är det lite kul att tjöta med muppen. 🙂
-
1 poängOm det är en yta som behöver omfattande arbete kan det bli väldigt tidskrävande att köra med en excenterslip då dessa i regel har väldigt liten slaglängd.
-
1 poäng
-
1 poäng"Inget varar särskilt länge. Allt förändras, om än i olika takt. Vissa saker kan verka etablerade, men de rör sig bara långsammare. Allt är i ofrånkomlig förändring." (David Bowie) Tänkte jag inte skulle skriva något mer här, men jag vet ju att du verkar gilla citat Mellgard🙂
-
1 poängDina Hermodskurser i kemi till trots verkar förmågan att förstå korrekt information begränsad. Som skattebetalare kan jag inte annat än bedrövas över att behöva vara med och finansiera din förvirrade lekstuga.
-
1 poängJag körde ganska många år med roterande, men bytte för några år sedan till oscillerande. Båda har sin charm, men oscillerande är bättre för det mesta. Framför allt för nybörjare är den enklare att komma igång med. Har man en ok ulltrissa och bra polermedel, exvis Arcticleans Heavy cut går det utmärkt att få ordning på en matt gelcoat oavsett maskintyp. Sen får man ju såklart köra 2-3 steg och lite finare medel på slutet om man ska få till riktig finnish. Jag tycker att man ser färre och färre som kör med roterande maskin och de rekondare jag stött på har använt oscillerande, men med större slag än de billigare hobbymaskinerna.
-
1 poängNär du tog körkort körde man på vänster sida. Svårt att förutse att den elaka staten ändrade det till höger sida 1967. Hur löste du detta? Anpassade dig till de nya reglerna, eller fortsatte köra på vänster sida och försökte ändra detta genom osammanhängande skrivelser till alla tänkbara och otänkbara inblandade i detta fasansfulla beslut?
-
1 poängInte alls svårt att förutse att saker och syn på saker kommer ändras. Det har det alltid gjort rent historiskt och kommer (förhoppningsvis) alltid att göra. "Utveckling" kallas det. Du, liksom många i din generation, hade säkert lika svårt att, när du utbildade dig, inse att t ex DDT och annat som ju då ansågs "rätt ofarligt" skulle komma att bli förbjudet och skytt som pesten. Ja. Men bara så länge du har din båt i din egen lilla sjö och sköter den själv. Men om du är med i en båtklubb så får man rätta sig efter vad den tycker och säger. Gillar man det inte eller inte vill ställa upp på det så skall man inte vara med där. Är det så otroligt svårt att förstå, att båtklubben får ha vilka regler de vill från tid till annan, och det är styrelsens uppgift - på uppdrag av årsstämman - som styr och ställer med detta mellan årsmötena ? Behöver inte ens vara "otillåtet" ur lagens mening, det kan vara att de bestämmer att du inte får ha svart bottenfärg, inte får ha längre båt än 9m o.s.v. Om det inte passar dig så är du fri att byta båtklubb. Sedan skyller du på styrelsen, men betänk att det tydligen var årsstämman, dvs en medlemsmajoritet som valde att utesluta dig. Det är inte bara små antydningar till signaler till dig, det är ju rena mistluren ! Hör du inte den ? Den hörs ända hit, ur min dator.... 😉
-
1 poängKlart du kan fortsätta använda dem. Går motorn dåligt kan du ju alltid test att byta. Det är väl bara vissa Evinrude som långsamt går sönder med fel/dåligt tändstift.
-
0 poängXC70 tillverkades efter Subaru Outlander, 1996 när den första Outlandern kom till Sverige från USA köpte Volvo den för en okänd summa och plockade ner den i molekyler en tid senare så dök XC70 upp på den svenska marknaden. Självklart så ställer man sig inte och vinschar om det är trafik i rampen, men det är ett bra alternativ. Själv så drar jag på båten så pass mycket på trailern så den hänger med upp om det är mycket folk i i kö och sedan gör man färdigt när man är ur vägen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00