Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-11 på alla områden
-
4 poängNär du tog körkort körde man på vänster sida. Svårt att förutse att den elaka staten ändrade det till höger sida 1967. Hur löste du detta? Anpassade dig till de nya reglerna, eller fortsatte köra på vänster sida och försökte ändra detta genom osammanhängande skrivelser till alla tänkbara och otänkbara inblandade i detta fasansfulla beslut?
-
3 poängEn extrakoll på en foldingpropeller på ett S-drev, är att mäta att det inte finns elektrisk kontakt mellan propellerns ytternav (som bladen har kontakt med) och innernavet (som sitter i kontakt med S-drevsaxeln). FInns det kontakt dem emellan så kommer anoderna på propellern och på S-drevet att samverka och skydda både drevet och propellern. Annars ser det på bilderna ut som om din propellers blad men framförallt navet har drabbatrs av små lokala gryn med avvikande legeringssammansättning än huvudblandningen detta kan inträffa då avsvalningen efter gjutning är felaktig. Då uppstår det sådan punktkorrosion som bilderna visar. FLexofold köpte under en period färdiggjuten stång av NiBrAl och svarvade sen fram navdelarna. Bladen gjöt de själva. Då förekom att naven fick denna punktkorrosion, medan bladen inte fick det. Bifogar hur det kunde se ut då.
-
2 poängJag körde ganska många år med roterande, men bytte för några år sedan till oscillerande. Båda har sin charm, men oscillerande är bättre för det mesta. Framför allt för nybörjare är den enklare att komma igång med. Har man en ok ulltrissa och bra polermedel, exvis Arcticleans Heavy cut går det utmärkt att få ordning på en matt gelcoat oavsett maskintyp. Sen får man ju såklart köra 2-3 steg och lite finare medel på slutet om man ska få till riktig finnish. Jag tycker att man ser färre och färre som kör med roterande maskin och de rekondare jag stött på har använt oscillerande, men med större slag än de billigare hobbymaskinerna.
-
2 poängJag hoppas också även om jag tycker mer att det lutar åt allvarligare fel, jag la en order den 11 februari, exakt två månader sen och ingen verkar kunna lova leverans förrän i början av juni, det är fyra månader och innan dess lovades leverans nu i mitten av april så man har skjutit fram det ytterligare två månader. Det känns lång tid för ett problem på en liten elgrunka 😜 Jag var bara tvungen att gnälla lite, de våta blybatterierna som ska bytas ut är mer eller mindre tvärslut (trots rekondförsök) så det är inget alternativ att stoppa tillbaka dem, men jag har några skapliga AGM i garaget som kanske kan duga i en månad och så får jag göra eljobbet med båten i havet, om jag inte går på någon annan lösning som funkar.
-
2 poängInte alls svårt att förutse att saker och syn på saker kommer ändras. Det har det alltid gjort rent historiskt och kommer (förhoppningsvis) alltid att göra. "Utveckling" kallas det. Du, liksom många i din generation, hade säkert lika svårt att, när du utbildade dig, inse att t ex DDT och annat som ju då ansågs "rätt ofarligt" skulle komma att bli förbjudet och skytt som pesten. Ja. Men bara så länge du har din båt i din egen lilla sjö och sköter den själv. Men om du är med i en båtklubb så får man rätta sig efter vad den tycker och säger. Gillar man det inte eller inte vill ställa upp på det så skall man inte vara med där. Är det så otroligt svårt att förstå, att båtklubben får ha vilka regler de vill från tid till annan, och det är styrelsens uppgift - på uppdrag av årsstämman - som styr och ställer med detta mellan årsmötena ? Behöver inte ens vara "otillåtet" ur lagens mening, det kan vara att de bestämmer att du inte får ha svart bottenfärg, inte får ha längre båt än 9m o.s.v. Om det inte passar dig så är du fri att byta båtklubb. Sedan skyller du på styrelsen, men betänk att det tydligen var årsstämman, dvs en medlemsmajoritet som valde att utesluta dig. Det är inte bara små antydningar till signaler till dig, det är ju rena mistluren ! Hör du inte den ? Den hörs ända hit, ur min dator.... 😉
-
2 poängDu kan inte justera maxströmmen, nej. Däremot kan spänningarna justeras. Jag har dock löst det där med maxströmmen lite annorlunda med mina två 30A (vilket jag väl skrivit om redan): De kickar in/ut vid två olika spänningar i "laddområdet" 13,2-14,0V. Det innebär att om generatorn har det tufft så går ingen eller bara den ena in (30A), om det laddar på ok så går båda (60A). Ungefär så, ja. De blir också lite varmare beroende på lite lägre effektivitet, men eftersom de är två och delar på effekten/större kylyta så är nog den skillnaden inte så påtaglig. Jag skulle gissa att Victron har någon form av utfall/produktionsproblem eller ev. inkörningsproblem i underlevarantörskedjan som gör att de inte kan möta efterfrågan på XS50 just nu. Bara en sådan sak som den bristfälligt lödda kontakten som en del råkat ut för kan orsaka stopp som dessa, då det kan innebära ändrad produktionsprocess/rutin som tar ett tag att få på plats. I allvarligare fall är det ett mer grundläggande designfel som orsakar produktionsstoppen, men då Victron har många liknande produkter och mycket erfarenhet av just omvandlare känns det som mer "puts av produktionsprocessen" nu i början som är orsaken. Får man hoppas i alla fall.
-
2 poängHar märkta att det har ploppat upp många "båtmekar" som annonserar att vi utför service ect. sedan pandemin. Dömer såklart inte MMG då jag ej känner till dom eller har haft göra med dom ,men sett exempel och städat efter några i mina trakter. För det första så MÅSTE man använda ett specialverktyg för att kalibrera växelvajern till ett Bravo drev, går inte att finlira med vajern i efterhand när drevet sitter på plats. Så tyvärr måste du lyfta båten, av med dreven och kalibrera på land. Detta görs med en speciell plåt mot Bellhouse. Sedan kalibrerar man vajerns längd i motorrummet till drevet (också med ett specialverktyg). Inga andra justeringar skall göras! Självklart kan MMG misslyckats totalt med genomföringen från skölden också, ligger i fel vinkel alltså, men tveksamt. Så gör som @ChristerN skrev, reklamera jobbet omedelbart. Fråga gärna hur dom kalibrerade vajern och återkoppla här på forumet.
-
2 poängFör att fortsätta vara lite OT - nej, "bunkra" är allmänt "påfyllning av förrådet". Absolut drivmedel (vilket väl är det vanligaste man menar numera), men kan fortfarande även innefatta annat, t ex "bränsle" för de mänskliga själarna ombord, utan att det är fel ord. Även segelskutorna förr lade ju till på sina resor för att "bunkra", och då handlade det ju knappast om motorbränsle överhuvudtaget. Men den allmänna betydelsen/tyngdpunkten i ordet har säkerligen förskjutits något genom åren.
-
2 poängHaha! Visste att det var någon som skulle reagera. Dock så kvarstår den nautiskt korrekta betydelsen. Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den.
-
1 poäng
-
1 poängHittar du inte felet med resistansmätning, så måste du mäta med en DVA-adapter. En sådan här duger bra enligt min erfarenhet. https://www.circuitlab.com/circuit/25mk3x/dva-adaptor/ Dioden minskar spänningen några 1/10 volt, vilket man kan behöva ta hänsyn till vid mätning på triggers. Var glad att du inte har ett CDM-system som kom 1996. Dessa kan vara svåra att felsöka.
-
1 poängI vinter har varvet bytt till en ny BJ, vågade inte ”krångla”, hade andra uppdrag för dem som var udda. Nu sitter jag med den gamla BJ framför mig art 828524, numret står på flänsen akterut. Ny BJ kit har art nr 828526, samma art nr ingjutet på BJ som den gamla. Mätt från främsta kanten till gummitätningarna främre tätning för blått vattenfett 17 mm (outer seal) aktre tätning för fettet 27 mm (inner seal) Med bild och mm mått vet jag nu exakt djupet för ”sugröret” med fett. Med en trasa runt BJ som skydd och en polygrip kan även kontorsslav med klena armar lufta BJ. Trodde jag skulle fått det gula verktyget men inte då
-
1 poängNej, jag ser normalt ingen större variation på spänningen från generatorn. Inte mer än att den tillsynes säckar lite i spänning vid hög last, men det beror nog mest på spänningsfall i kablage m.m. Var väl lite illa formulerat/motiverat, de olika spänningarna är egentligen mest satta för att inte kicka in med 60A last direkt och samtidigt utan med en liten tidsförskjutning så det blir stegvis, 0-30-60A. Detta sker t ex i samband med att jag släppt bogpropellern (som går på motorbatterierna), och generatorn kommer då ha säckat och när batterierna snabbt rampas upp efter detta och motorbatterierna återfylls av generatorn så blir det i alla fall ett par sekunder mellan inkickningarna 0-30-60A. Tror mycket riktigt som du säger att den mjukare upprampningen som XS har ger lite av samma sak som jag åstadkommit. Fast att XS gör det snyggare och mer steglöst 😉. Men i brist på XS, så.... Eftersom jag har 120A generator har jag lagt mig på c:a 50% för att just inte överbelasta även vid låga varv, då - mycket riktigt - generatorn sannolikt orkar hålla spänningen uppe vid mycket högre ström än vad som är hälsosamt för den.
-
1 poängEn liten okänd svensk firma med en seglare som konstruktör: BatteryBalance Jag fick upp ögonen för X2 BMS som YouTubern Johan på RAN Sailing installerade för några år sedan. Firman har troligen tack vare RAN sailing kunder runt om på jordklotet. En investering för att slippa problem under vår längesegling.
-
1 poängDet slutade väl ändå i tingsrätten, eftersom varken hovrätten eller HD beviljade dig prövningstillstånd enligt bifogat dokument..?
-
1 poängEn observation är att det finns folk som försöker lägga till utan att ha fendrat av och tagit fram tamparna i.tid. Är jag på däck ber jag dem att gå ut och förbereda och sedan hjälpa till vid deras förtöjning. Apropå fel ord, många sägar att bunkra när de har handlat mat och dryck men egentligen är väl bunkring påfyllande av bränsle (bensin/diesel)?
-
1 poängJag försökte lösa "korrosionen" på propellern genom att stoppa eventuella krypströmmar från landströmsanslutningen. Landströmmen har visserligen endast varit sporadiskt ansluten när vi varit i båten och velat ha upp temperaturen i vv-beredaren. Det skrivs sporadiskt om hur snabbt denna krypström kan förorsaka skada så jag ville eliminera möjligheten helt. Jag hade redan en dubbelpolig högkänslig jordfelsbrytare så jag valde att kapa skyddsjorden. Elanslutningen modifierades enligt Magnus Sterkys modell som han via SXK Tekniska nämnd fått godkänt som installationsmodell. En eloge till Magnus för det arbetet, utan det godkännandet hade väl inte någon vågat göra en sådan modifiering. Effekten av kapning av skyddsjorden var dessvärre obefintlig. Även efter modifieringen av AC-anslutningen så har korrosionsproblemen fortsatt. Jag har i varje fall inte kunnat notera någon minskad korrosion, det ser fortfarande lika illa ut vid upptagningen varje höst. Jag är tveksam till att installation av en skyddstrafo kan förändra situationen. Jag ska kanske nämna att min gamla propellerkropp (som ser bättre ut än propellerbladen) inte har några fästen för anoder. Jag har ibland funderat på om avsaknaden av anoder är orsaken till mina korrosionsproblem men efter att ha sett dina bilder så tror jag problemet helt o hållet beror på en kass legering i propellerbladen. Sådana här kvalitetsförsämringar får vi som konsumenter dessvärre aldrig kännedom om. Vi kommer nog heller aldrig att få några svar från säljare eller tillverkare. Vi ska kanske försöka väcka intresse hos SXK tekniska nämnd att försöka gräva i det. De är nog de enda som har en sådan tyngd och med "På Kryss" bakom sig att de kan få något svar från tillverkaren.
-
1 poängDet var ju tyvärr en tråkig indikation, men inte helt oväntad... Tog kontakt med inköpsstället i höstas, de var hjälpsamma men skickade mitt ärende till Flexofold i Danmark, där var de tämligen kallsinniga och legeringen är tydligen lika publik som CocaCola receptet. Man börjar ju fundera på förkoppring som en möjlig utväg, har läst en del om det men lite oklart om det kan funka för att avhjälpa mitt problem....
-
1 poängSådärja! Nu har vi varit inne på manöverbarhet på olika båttyper och en hel del lingvistik... Jag skulle vilja påpeka/lägga till en annan sak. Inom filosofisk statistik finns en del intressanta saker att hämta. Bland annat så säger fler matematiker att om känsslan infinner sig så har karma inte mycket att komma med. Vad som menas är att du står inför ett "val" i ditt liv. Du kan "hoppa på" eller strunta i att gå till handling. Statistikt sett (och detta gäller inte enbart individer utan också organisationer, stater och hela gaia-kollektvet) om du inte gör det när du har chansen (första gången) - är risken att du ALDRIG kommer ha/få chansen igen, /större/ än det att du hamnar i detta läge en gång till och får möjlighet att ta beslutet en gång till. Det finns så mycket som kan hända på de 2-10 åren, och som hände många. Du kanske hittar en ny fru som hatar vatten, du kanske får en sjukdom, du kanske... och så vidare. Sååå.... verkar som du gillar båten, priset och den /tid i ditt liv/ där detta "dök upp". Så jag säger som Nike, "Just Do IT".
-
1 poängNästgårds till Mosshomen på Tjörn, iallafall inte jättelångt bort ligger ju Askeröarna. Om jag minns rätt finns det en kapellsömmarfirma på Lilla Askerön. Dom sydde nytt kapell till min förra båt, och det blev väldigt bra. men du är sent ute, jag misstänker att dessa firmor har oderböckerna fulla just nu, men ring/e-posta och fråga
-
1 poängJust gällande det här med att lägga till så har jag en intressant erfarenhet. Jag har egentligen aldrig kört vanlig snurrebåt eller modern motorbåt. Bara min 13 fots plastroddbåt med 3 hästars snurra. Däremot jag jag litet barndomserfarenheter av segelbåt och så har jag haft en gammal träsnipa med inombordsmotor och rak axel. Med påföljden att jag har lärt mig att en båt måste ha styrfart för att gå att styra eller manövrera på något vis. Då håller man ganska bra fart in mot bryggan och slår i växeln när man skall styra så man får en vattenström kring rodret och så slår man i backen vid rätt tidpunkt och gasar litet så båten stannar. När jag en gång skulle köra in grannens nya fina snurrebåt till bryggan höll jag på att strömma livet ur honom. Jag körde ju som jag var van. Han hade aldrig kört med rak axel och roder så han trodde uppenbart att jag var galen och tänkte fördärva båten hans då jag höll normal fart in mot bryggan. Tilläggningen gick utan skador men jag fick nog också en smärre chock då jag upptäckte att båten inte alls styrde som en båt brukar göra. Den svängde ju på stället som en värre dörrklinka och inget roder hade den. For inte alls dit jag ville och nästan med sidan före. Slutsatsen är: Ta det lugnt och sakligt oh lär dig hur din båt rör sig i vattnet. Vi är alla nybörjare någon gång. Om inte annat så då man hamnar i en främmande båt märker man hur litet man egentligen kan.
-
1 poängSpridarna fixade av Bosch i Arvika och monterade i båten. Det räckte att rengöra och justera till 255 bar. Motorerna har slutat "vandra" i varvtal vid kallstart, mer eller mindre slutat ryka och går nu klockrent. 2500 spänn kostade kalaset, när man räknat med det mångdubbla i nya spridarspetsar etc. Tack Larsa på Arvika El & Motor..
-
1 poängOm vi nu ska tjata OFF TOPIC. Ehh på eller i bryggan? Annars har väl båten en position bredvid bryggan.
-
1 poängJa, och den allmänna uppfattningen är fel, då personerna ombord på båten aldrig kom fram till bryggan och förtöjde där med inte i densamma. Men vi kan anta att de kom med båten utifrån sjön och då bestämde, angjorde, bryggans possition.
-
1 poäng
-
1 poängAbsolut, inte ok på något sätt. Stanna, backa och gör om (Baylinergubben, alltså). Trodde det var salig Monica's "fel" men Hasse å Tage var tydligen med. 100 poäng. Gäller de flesta lärandesituationer generellt.
-
1 poängFör femtio år sen var jag i samma situation som TS. En kompis som hade en liten segelbåt och alltså kunde det där, följde med första gången. Jag tänkte att vi kan väl åka en sväng med stormfock och motor. När vi kom tillbaka hade vi haft alla segel uppe, inkl spinnaker och stormfocken hissad bakfram på akterstaget för att se om det kunde funka. Det gjorde det inte. En nyttig lärdom var att ta det lugnt och att man ska ha rejält. avstånd till land när man ska ta ner spinnakern och inte sätta spinnakerskotet på en knap med ett halvslag. Minska/ta ner segel hellre för tidigt än för sent. Sen var det bara att segla på, ingen större konst. Det underlättade att vi hade bojplats så vi slapp förtöja vid brygga.
-
1 poängDet finns många termer som används felaktigt på sjön och som fått en vedertagen betydelse som är nautiskt felaktiga. Jag tänker t ex på ”tamp” och ”kölsvin”, men det är en annan tråd 😊
-
1 poängNu vill inte jag påtala att du har fel när du påtalar att någon har fel, men här har du fel! 😁 Se SAOL, som ju är ett rättesnöre i språklighet.
-
1 poängNu får du förstå mig rätt när jag kommer med ett påpekande på ditt ordval. Att angöra en brygga låter sig egentligen inte göras. Att angöra betyder att: "Angöring eller angöra innebär som sjöfartsterm att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt." Ganska många gör dock som du och använder ordet angöra som synonymt med "lägga till". Alla är vi nybörjare någon gång och alla gör vi fel. Den som inte gör några fel gör förmodligen ingenting alls och då är det bättre att göra fel några gånger. Själv är jag i princip född på sjön men har trots det gjort många fel i båtar som har resulterat i skador på material och i viss mån på mig själv någon gång. Min erfarenhet är att man måste vara så lugn man kan i alla situationer. Blir man stressad lär man sig oftast ingenting av vad som hände och vilka fel man gjorde. Dessutom ökar risken för fel när man är stressad. En mycket bra början är att se till att planera såväl segling som tilläggning väl och fundera tex på vilka linor man behöver vid en viss tilläggning, vad man ska göra om det hastigt blåser upp osv. Du börjar att fråga här och det är en bra början. Du ska ta en seglingskurs och det är också bra. Du ska öva vilket är kanon. Du kommer säkert få många fina dagar på sjön! Lycka till!
-
1 poängDå missuppfattade du mig. Jag skrev "En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS lägger till mot" för att komplettera ditt inlägg med ytterligare tips till TS. Å att backa är lite speciellt. Jag backar själv in till min bryggplats, det tog ett tag - trots många års båtvana - innan jag fick snits på det. Utan propellersprutet på rodret så krävs det lite mer fart för att få ordning på styrningen. Å för att ge ytterligare erfarenhetstips till TS. Fega inte för mycket med gaspådrag vid manövrering, då tenderar båten att vrida sig istället för att svänga. På väg in mot en brygga så kan man ha rätt hög fart, lägga backslaget i "back" o fortsätta på tomgång framåt. Då blir det en kort stoppsträcka när man varvar upp för att bromsa och inga ryck i backslaget som kan riskera haverier.
-
1 poängVet inte varför du citera mej jag kan redan manövrera min båt😉 En liten fundering varför bara med fören eller sidan? Jag backade oftast in min kustkryssare till bryggan (lättare att kliva i land när man har en långsmal segelbåt) och ett förstag i vägen som vanligt.
-
1 poängEn fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS "lägger till mot" med fören i motvind, medvind, sidvind från båda håll (båtar beter sig olika med vind på ena eller andra sidan p.g.a. propellerverkan). Sen kan han fortsätta med sidledes tilläggning... Sen vet han rätt väl hur båten beter sig vid tilläggning/avgång. Man kan göra många kul övningar på sjön.... (Nästa är att bärga en fendert som simulerar att någon fallit överbord)
-
1 poängAtt kasta loss och lägga till är bra att träna på men skulle nog säga att det är bra att träna på öppna vatten att manövrera att vrida, vända med hjälp av roder, fram och back så att man kan hantera flytetyget i alla konstiga situationer som kan uppstå i framför allt trånga hamnar.
-
1 poängDet var den mindre vackra versionen på att spela nybörjare. Riktig så hemsk har jag inte varit. Men nyare motorbåtar utan slirkoppling till propellern, går rätt fort in hamnen. Antingen går den i 4 knop eller inte alls. I början vågade jag inte lägga in växeln närmare än två meter från bryggan. Det blev till att dra sig in sista biten. Om man har gått från en liten motorbåt till en större på båt med på/av-koppling är det lätt att ha för hög fart in mot bryggan.
-
1 poängBörja öva vid en mack-brygga när macken har stängt. De är ofta väl ”madrasserade”. Då upptäcker du hur den aktuella båten uppför sig.
-
1 poängHände mig en gång när jag var i yngre tonåren. En man med en Bayliner 2455 eller 2655 kom med för hög hastighet rakt mot bryggan och skrek om jag kan ta imot, instinktivt så tog man grepp och försökte trycka ifrån med handen mot peken, vilket naturligtvis inte gick, och klämde tummen mellan peken och bryggan. Så här i efterhand var det vannsinne av denne att be om detta istället för stå "stå på backen", även lika dumt av mig. Hursom. Körde första sommaren med en 28 fots, snipa ifjol. Som dom flesta säger så går det mesta om man tar det luuungt och planerar, hellre ta om flera gånger.
-
1 poängJag har inte haft min nuvarande båt i alltför många år. Den är lite större än min tidigare med just de egenskaper som @raol nämner. De senaste åren har jag börjat få koll på hur den uppför sig och att men bara vissa saker i rätt väder. Det har varit mycket att lära sig. Ett knep som jag och min fru tillämpade vid tilläggning in täta hamnar var att tydligt deklarera att man är nybörjare. Då får man mycket mer hjälp. Det ser kul ut när folk hoppar ur sina båtar för att ta emot oss för att man inte skall riskera sin egen. Det är väldigt sällan någon av oss behöver hoppa i land för att förtöja. 🙂
-
1 poängDet är oftast vad jag oroar mig mest för, att någon på bryggan inte fattar att min båt väger 7,5 ton och försöker stanna/stoppa den med en hand på fel ställe. När jag styr så står jag inne så jag hör inte vad folk ute säger... På andra plats kommer att ha sönder något dyrt och kanske till och med tyskt. Men oavsett - det vanligaste felet vid tilläggning (typ gästhamn) är att man försöker "ta den där platsen innan vi driver mer nedåt" i stället för att backa och göra om och göra rätt, finns oftast mer tid än man tror. Och absolut som många skriver, planera ordentligt - tampar, båtshake, ankarspel, bogpropeller, linor med mera att allt är som det skall, du vet vart allt finns och lagt det så du undviker trassel eller annat som kan kullkasta en välplanerad tilläggning/utgång. Sen var det en bryggranne som frågade om jag var nervös häromsistens när jag lade till. Ja, visst sa jag, kan man inte erkänna det är man nog dum. Han hade haft samma båt i 20 år och var alltid nervös. Inte som att parkera bilen direkt.
-
1 poängAtt segla en större båt är precis som raol skriver inga problem , men storleken gör manövrar i hamn knepigare så "träna, träna, träna" på att lägga till/manövrera med motor. Och ta det lugnt. Du kommer få en härlig sommar för; "Navigare necesse est"
-
1 poängMan behöver inte lossa någon hålskruv. Systemet luftas automatiskt. Om det inte gör det är luftningsslangen mellan turbon och expansionskärlet blockerad. Ofta är det slanganslutningen på expansionskärlet som är igensatt av rost.
-
1 poäng
-
1 poängStora båtar är lugnare och tryggare båtar. Saker händer i lägre takt. Det är, i min mening, bara tre saker som blir sämre med större båt: 1. Allt är dyrare 2. Tvätt, målning, osv, tar längre tid eftersom det är större ytor 3. Man kan inte ta emot med armkraft mer än i mycket, mycket låg fart, utan risk för skador
-
1 poängDet är inga problem om man tar det lugnt och tänker till och planerar innan man kastar loss. Jag seglade optimistjolle och ok jolle nån sommar i min ungdom och köpte en 44 fots kustkryssare när jag va 30 års ålder och jag överlevde. Seglade den ofta själv.
-
1 poängTag det bara lugnt och undvik stress. Om du tänker igenom vad som ska göras och vilka prylar som behövs när du ska lägga till och kasta loss så minskar problemen. För ensamseglare så rekommenderar jag alltid att skaffa en enkel autopilot. Då har du en extra besättningsman som hjälper dig att styra när du måste plocka med annat ombord. Vi har samtliga varit nybörjare någon gång. Lycka till och välkommen till forumet.
-
1 poäng
-
1 poängSåhär blev det i verkligheten: För direkt jämförelse med PS:
-
1 poängThomas Du blev medlem: 2008-12-17 Du skulle vart med 2005 på hösten. Det var tider det. Steve med selcon och rövarn och all va de hette. Denna tråden är inte en en storm i ett vatteglas, mot på den gamla goda tiden - då hela havet stormade, Trodde först att det var prins Carl Philip - men jag ser ju dåligt - borde gått till optikern för länge sen. Hör dåligt också. Fast det man inte ser och inte hör har man ju inte ont av. Sen kan det ju va en aning taskigt om resårena i badshortsen blir för uttöjda.
-
0 poängOm det finns något otillåtet på bottnen av min privatägda fritidsbåt så ska det handläggas av rättsväsendet (polis/åklagare). Inte av båtklubbens styrelse. Ansökte om medlemskap i båtklubben år 1991. Svårt att förutse att klubben 30 år senare skulle förbjuda sjösättning av min båt. Grundat på indikation (ej bevis) om att tidigare ägare använt en före 1990 tillåten bottenfärg. Regeringen fann det vara helt i sin ordning att Transportstyrelsen krävde mig på 100 tkr i vite om jag inte lät ta bort all ny och gammal bottenfärg. När blev Sverige en bananrepublik?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00