Hej,
För tre säsonger sedan tappade vi vår foldingpropeller i Marstrands hamn (efter påhälsning i spökgarn dagen innan), den tappade propeller var en Eliche Radice.
Denna propeller hade vi haft i ganska många år, den hade inga anoder och visade inte minsta tecken på korrosion.
Den ersattes med en Flexofold, som har anoder på själva propellern. Noterade redan första sommaren att dessa var helt borta vid torrsättning.
Så har det varit varje år, men i höstas var propellern klart anfrätt, bladen är OK men "navet" ser sådär ut. Tror inte det är ngn stor fara hållfasthetsmässigt ännu men detta måste få ett stopp.
Anoden på drevet behövde bytas vartannat år med gamla proppen, nu händer där typ ingenting med den....
Lite avvikande båtnyttjande förra sommaren, bodde på båten i två månader och seglade från hemmahamn i Öresund upp i Östersjön och sedan kanalen tillbaka.
Inga gulaktiga oxidskikt som ögat kan se på den anod som är kvar (på S-drevet).
Motor är en VP2030 med S-drev, VP har ansträngt sig för att isolera drevet från blocket och resten av motorn, med en vanlig multimeter lyckas jag inte mäta fram ngn form av ledningsförmåga från varken motor, batteri minus eller landströmsjord till propelleraxeln.
Vidare är motorn bara batterijord när man kör startmotorn (om jag fattar kopplingschemat rätt) generatorn har "feta" kablar direkt till batteribankerna (vi avskiljare).
Generatorn ny sedan mitten av förra sommaren, förstår dock inte hur det skulle påverka
Vi har samma bottenfärg Jotun Nonstop VK som vi haft under den gamla propellerns liv (innehåller 22% kopparoxid enligt kemikalieinspektionen).
Jag behöver förstå hur detta kan hända, har ngn en teori som kan mätas eller på annat sätt verifieras?
TIlls gårdagens mätövningar trodde jag att min egen landströmsjord kunde ta sig "ut" via varmvatten beredaren (vanligt problem)
Har inte heller lyckats mäta ngn läckström, landströmmen har jordfelsbrytare.
Om det är ngn grannbåt med "landströmsjord till vattnet" hur kan man påvisa det?
Om det är "batteri" med ngn annan del av båten hur listar man ut det?
Har läst många inlägg här och förstår att en isolationstrafo, egen jordplåt/platta etc är den bästa lösningen, men då behöver man ju innan den investeringen veta att det är landström och jord antingen båtjord eller landströmsjord som är problemet, är det ngt annat är det ju bokstavligen 10 papp i sjön...
Tacksam för era tankar, idéer inspel för vidare undersökning.
Fram till den 23:e kan jag mäta på land därefter blir det blötare förhållanden...
Bifogar några bilder på propeller innan den kördes över med stålborste...