Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-09 i Forum Inlägg

  1. 4 poäng
    personen anser att den är offer för en myndighet som missbrukar sin makt - check! ✅ ser inte sin egen roll i konflkten - check! ✅ personen är påstridig och kan hota med anmälan till andra myndigheter, polis, domstol eller att kontakta medier. - check! ✅ personen skickar flera mejl eller brev och dessa skickas med kopior till flera - check! ✅ personen skriver gärna med fet stil och i versaler. - Har ej noterat. ofta använder personen ett juridiskt språk, men den kan också använda starka metaforer. - check! ✅ personen spelar gärna in samtalen - Vet ej personer med rättshaveristiskt beteende söker gärna upp andra med liknande erfarenheter. De kan anmäla sig som ombud för andra om deras eget ärende inte längre är aktuellt. [5] - check! ✅ personen begär ut stora mängder handlingar och ställer detaljerade frågor kring dem.[6] - check! ✅ Sju av nio är ändå inte dåligt, grattis! https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist
  2. 3 poäng
    Börja öva vid en mack-brygga när macken har stängt. De är ofta väl ”madrasserade”. Då upptäcker du hur den aktuella båten uppför sig.
  3. 3 poäng
    Hände mig en gång när jag var i yngre tonåren. En man med en Bayliner 2455 eller 2655 kom med för hög hastighet rakt mot bryggan och skrek om jag kan ta imot, instinktivt så tog man grepp och försökte trycka ifrån med handen mot peken, vilket naturligtvis inte gick, och klämde tummen mellan peken och bryggan. Så här i efterhand var det vannsinne av denne att be om detta istället för stå "stå på backen", även lika dumt av mig. Hursom. Körde första sommaren med en 28 fots, snipa ifjol. Som dom flesta säger så går det mesta om man tar det luuungt och planerar, hellre ta om flera gånger.
  4. 3 poäng
    Stora båtar är lugnare och tryggare båtar. Saker händer i lägre takt. Det är, i min mening, bara tre saker som blir sämre med större båt: 1. Allt är dyrare 2. Tvätt, målning, osv, tar längre tid eftersom det är större ytor 3. Man kan inte ta emot med armkraft mer än i mycket, mycket låg fart, utan risk för skador
  5. 2 poäng
    Bussigt, då avfuktar du äver de båtarna närmast din 😊 (…man brukar ha antingen öppet ELLER torrboll; inte båda…)
  6. 2 poäng
    Nu vill inte jag påtala att du har fel när du påtalar att någon har fel, men här har du fel! 😁 Se SAOL, som ju är ett rättesnöre i språklighet.
  7. 2 poäng
    Då missuppfattade du mig. Jag skrev "En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS lägger till mot" för att komplettera ditt inlägg med ytterligare tips till TS. Å att backa är lite speciellt. Jag backar själv in till min bryggplats, det tog ett tag - trots många års båtvana - innan jag fick snits på det. Utan propellersprutet på rodret så krävs det lite mer fart för att få ordning på styrningen. Å för att ge ytterligare erfarenhetstips till TS. Fega inte för mycket med gaspådrag vid manövrering, då tenderar båten att vrida sig istället för att svänga. På väg in mot en brygga så kan man ha rätt hög fart, lägga backslaget i "back" o fortsätta på tomgång framåt. Då blir det en kort stoppsträcka när man varvar upp för att bromsa och inga ryck i backslaget som kan riskera haverier.
  8. 1 poäng
    Nä tror inte det har 1 mil till varvet och betalar 2500:- om året för 9*3 meter + jollen
  9. 1 poäng
    Suck Får snällt vänta till 26/4 då kommer mobilkranen till varvet.
  10. 1 poäng
    Japp, då kör vi 😊
  11. 1 poäng
    Köp en hink, durkslag och vägsalt som är tillverkat av kalciumklorid 25kg/300:- på Granngården https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25kg Så kan du tillverka en egen påfyllningsbar torrboll billigare. Det har diskuterats fram o tillbaks om saltet kan bidra till att saker rostar mer men aldrig upplevt eller sett någon trovärdig fakta om det.
  12. 1 poäng
    Ja, det är vatten under motorn, ska felsöka det så småningom. Båten står i Stockhom, -18 grader ungefär som kallast. Ingen dieselvärmare igång. Jag öppnade en mindre lucka till motor och ett par dagar senare var kondensen borta. Får nog se till att öppna upp under vintern OCH sätta in någon fuktboll...
  13. 1 poäng
    För femtio år sen var jag i samma situation som TS. En kompis som hade en liten segelbåt och alltså kunde det där, följde med första gången. Jag tänkte att vi kan väl åka en sväng med stormfock och motor. När vi kom tillbaka hade vi haft alla segel uppe, inkl spinnaker och stormfocken hissad bakfram på akterstaget för att se om det kunde funka. Det gjorde det inte. En nyttig lärdom var att ta det lugnt och att man ska ha rejält. avstånd till land när man ska ta ner spinnakern och inte sätta spinnakerskotet på en knap med ett halvslag. Minska/ta ner segel hellre för tidigt än för sent. Sen var det bara att segla på, ingen större konst. Det underlättade att vi hade bojplats så vi slapp förtöja vid brygga.
  14. 1 poäng
    Det finns många termer som används felaktigt på sjön och som fått en vedertagen betydelse som är nautiskt felaktiga. Jag tänker t ex på ”tamp” och ”kölsvin”, men det är en annan tråd 😊
  15. 1 poäng
    Haha! Visste att det var någon som skulle reagera. Dock så kvarstår den nautiskt korrekta betydelsen. Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den.
  16. 1 poäng
    Som jag tolkar manualen så drivs enheten via NMEA 0183-kabeln där röd/svart ska kopplas till plus/minus. Så, ja, 0183 måste också anslutas som jag tolkar manualen.
  17. 1 poäng
    Tack ChristerN. Du fick mig att garva rätt gott åt mig själv. Och gav mig en liten fingervisning om att man inte ska använda termer man inte är säker på. Efter kursen i maj och lite seglingslitteratur blir vokabulären förhoppningsvis rikare och mer korrekt, liksom kunskaperna på sjön. Och som du säger, övning övning övning är nyckeln till framgång och fina dagar på böljan utan att adrenalinnivåerna slår i taket. Tack för tillropet! Allt gott.
  18. 1 poäng
    Kan du utveckla lite? Jag har svårt att se att ett enda av skälen skulle vara relevant i ditt fall, men jag har haft fel förut. Bussigt av dig. Tror det inte funkar så dock, rättsinstanser brukar inte falla till föga för utpressning är min erfarenhet.
  19. 1 poäng
    Nu får du förstå mig rätt när jag kommer med ett påpekande på ditt ordval. Att angöra en brygga låter sig egentligen inte göras. Att angöra betyder att: "Angöring eller angöra innebär som sjöfartsterm att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt." Ganska många gör dock som du och använder ordet angöra som synonymt med "lägga till". Alla är vi nybörjare någon gång och alla gör vi fel. Den som inte gör några fel gör förmodligen ingenting alls och då är det bättre att göra fel några gånger. Själv är jag i princip född på sjön men har trots det gjort många fel i båtar som har resulterat i skador på material och i viss mån på mig själv någon gång. Min erfarenhet är att man måste vara så lugn man kan i alla situationer. Blir man stressad lär man sig oftast ingenting av vad som hände och vilka fel man gjorde. Dessutom ökar risken för fel när man är stressad. En mycket bra början är att se till att planera såväl segling som tilläggning väl och fundera tex på vilka linor man behöver vid en viss tilläggning, vad man ska göra om det hastigt blåser upp osv. Du börjar att fråga här och det är en bra början. Du ska ta en seglingskurs och det är också bra. Du ska öva vilket är kanon. Du kommer säkert få många fina dagar på sjön! Lycka till!
  20. 1 poäng
    Det låter som om det kommer att va bra att öva på det där vid en brygga som inte är alltför fullbelagd. Tack!
  21. 1 poäng
    Jag har inte haft min nuvarande båt i alltför många år. Den är lite större än min tidigare med just de egenskaper som @raol nämner. De senaste åren har jag börjat få koll på hur den uppför sig och att men bara vissa saker i rätt väder. Det har varit mycket att lära sig. Ett knep som jag och min fru tillämpade vid tilläggning in täta hamnar var att tydligt deklarera att man är nybörjare. Då får man mycket mer hjälp. Det ser kul ut när folk hoppar ur sina båtar för att ta emot oss för att man inte skall riskera sin egen. Det är väldigt sällan någon av oss behöver hoppa i land för att förtöja. 🙂
  22. 1 poäng
    Kolla även med de här: https://agderkalesje.se/ Eftersom de är en norskbyggd båt har de troligen kapellet på hyllan och du kan få det med bågar och allt. Lite annorlunda kvalitet på materialet, nåt Helly Hansen som är starkt och tunnt. Väger i princip ingenting. Satt ett sånt på båten jag köpte i höstas.
  23. 1 poäng
    Rikta in motorn med backslag mot axeln. Efter byte av en eller flera motor kuddar är nödvändigt för att undvika vibrationer, lagerslitage mm. I princip går det till så här: Dela flänsarna med de fyra skruvarna enligt inlägget ovan. Lossa axeltätningen (dit den felande plastslangen nu går enligt din bild) från propelleraxeltrumman, bilen propelleraxeln går igenom. Kila fast axeln med tre små träkilar mitt i axeltrumman. Nu ska motor tassarna justeras, endera med muttrarna eller typ U-formade brickor tills flänsarna lätt utan bryt går att göra samman. Så kommer finliret. Med flänsarna ihopskjuvna, så sticker man in ett valfritt tjockt bladmått där flänsarna ligger mot varandra. Säg att du valt 1 mm bladmått. Nu kommer det verkliga injusteringslvningen. Springan mellan flänsarna ska nu vara 1 mm mätt på fyra ställen mellan flänsarna. Uppe, nere inunder, babords sida och styrbord sida. En del jobb med att justera motorn mot motor kuddarna. Men med noggranhet så blir det så mycket mindre slitage och vibrationer. Jag skulle byta alla motorkuddarna. De blir stela och sjunker ihop lite med tiden.
  24. 1 poäng
    Lossa bara de fyra skruvarna som håller ihop fläns kopplingen. Skjuv sedan axeln bakåt så flänsarna glider isär. Rör inte de sex som håller bakre delen av flänsen mot axeln.
  25. 1 poäng
    Hempulet med den blanka slangen är en veritabel säkerhetsrisk! Plastslangar blir rött snart sköra. Och riskerar att gå sönder om man stöter till dem. Alla slangar under vattenytan bör dessutom vara försedda med dubbla rostfria slangklämmor vända typ 180 grader mot varandra. Där behövs ingen slang möjligen en löstagbar plugg i huset till axeltätningen. Tanken är att efter sjösättningen släppa ut luften i axeltrumman som smörjer dess packboxar / tätning. Vissa tätningar är fettsmorda. Det behövs ingen vattengenomströmning.
  26. 1 poäng
    Enklast är att lossa tassarna i bädden. Lossa backslagsfänsen. Hänga upp motorn i bakkant och lossa hela motorfästet från motorn. När du har bytt gummikuddarna måste motorn riktas upp mot axeln.
  27. 1 poäng
    Rössy kapell på Smögen är snabba och väldigt bra. Kanske inte billigast, men som sagt bra. Börjar väl bli lite tajt nu också eftersom säsongen närmar sig med stormsteg.
  28. 1 poäng
    Vart i vårt avlånga land kommer du segla?
  29. 1 poäng
    Står det vatten under motorn på vintern? Kallt klimat där du har båten ? Kör du dieselvärmare som placerad i samma utrymme som motorn?
  30. 1 poäng
    Det är inga problem om man tar det lugnt och tänker till och planerar innan man kastar loss. Jag seglade optimistjolle och ok jolle nån sommar i min ungdom och köpte en 44 fots kustkryssare när jag va 30 års ålder och jag överlevde. Seglade den ofta själv.
  31. 1 poäng
    Det räcker rätt bra med en säkring mellan solpanelen och regulatorn. Den är enkel att dra ut när du vill koppla bort panelen. Det rekommenderas i alla fall av Victron. Har man har en regulator med app brukar man också kunna stänga av laddningen med mjukvaran.
  32. 1 poäng
    Jag ställer en fuktslukare i motorutrymmet. Det gör nytta. Kan inte ha motorluckan öppen på vintern. Kommer inte in i båten då.
  33. 1 poäng
  34. 1 poäng
    Jag har motorluckorna öppna på vintern, har aldrig haft kondens på motorn vad jag vet iaf.
  35. 1 poäng
    Risken med att använda olika alias är att man plötsligt besvarar inlägg som gäller den andra profilen
  36. 1 poäng
    De öppnar vid 81 grader fullt öppna vid 90. Nej ha locket på du får inget tryck utan lock. Och inget tryck ingen bra cirkulation. Går 19 liter i systemet så du är där med lite efterfyllning Ta inte bort termostaterna det är två st, gör du de lär du byta tätnimgsring å packning
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...