Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Igår fick jag monterat min Cumaru på Nidelv 28:an. Nu är det rent på badbryggan och övre delen går att gå på 🙂 Passade även på att olja in träet med Hagmans Teakolja. Lite svag färg i den som gjorde susen. Passade på att montera en kassettstege under också, så man slipper slå tårna i nåt 😉
  2. 2 poäng
    Min lilla dieseltank var enklare att hantera så jag kunde ta hem den o högtrycksspola genom tankmätarhålet. (Började på samma sätt med oljebytessugen innan den lyftes ur...) Jag satte ett vinklat underspolningsmunstycke på högtryckslansen. Det kunde vridas i alla riktningar och hade bra tryck. Jag torkade inte ens rent efter att vattnet hällt ut ur tanken. Det blev spegelblankt i tanken.
  3. 2 poäng
    Jag rengjorde min 320 liter tank första gången förra året. Jag hade ca 20 liter diesel kvar som jag tömde ut med hjälp av en oljebytarpump. För att inte få med mig för mycket skräp tömde jag genom grovfiltret. För att underlätta tvätten passade jag på att såga upp en inspektionslucka. Men genom den kom jag bara åt ett av utrymmena i tanken. Den har två skvalpskott som skapar tre utrymmen in tanken. Ett av utrymmena kom jag åt genom hålet för tankmätaren. Efter att ha tömt tanken försökte jag torka upp det sista med hjälp av trasor. Som lösningsmedel av de svarta bakterierna lyckades jag bäst med Biltemas rengöringsmedel till smådelstvätt, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/smadelstvattar/rengoringsmedel-till-smadelstvatt-4-l-2000041533 Det löser sig också bra i vatten. Jag testa först med några dunkar rödsprit som alla andra rekommenderar med den bet inte på det svarta. Som bearbetning använde jag en högryckstvätt. Jag skaffa också en slang till högtryckstvätten som är för hängrännor men den gav inte så mycket effekt då trycket var lägre. Efter rengöringen fick jag skölja igen vatten några gånger och tanken fick stå och torka några dagar. Innan jag fyllde på ny diesel hällde jag några liter som jag körde runt genom grovfiltret med hjälp av oljebytarpumpen för att få bort överblivet skräp och vatten.
  4. 2 poäng
  5. 1 poäng
    Du ska alltså ha en strömbrytare mellan solpanel och regulator, jag förstår inte varför men vad tänker du dig för strömbrytare om du skulle behöva en wagoklämma? De flesta strömbrytarna brukar ju flatstiftsanslutning och då är det ju bara att klippa kabeln och klämma på två flatstift och på med krympslang och sen en strömbrytare. Det känns som om du tänker starkströmskoppling?
  6. 1 poäng
    Mina dieselvärmare har inte fall från värmaren till utblåset. (En sitter nere bakom motorn nära skrovet o utblåset längst upp under relingen på akterspegeln.) Däremot har jag "svanhals" innanför utblåset så det inte kan regna/skvätta in vatten i slangen. Eventuell kondens bör väl förångas o följa med avgaserna ut.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Vet inte vad du menar med "vanliga förskruvningar... " men riktiga pressade kabelskor, helst isolerade, brukar jag använda. Helst ska ju dessa pressas med en riktig kabelskotång med en bred pressyta och sen är det ju inte fel att ha lite vaselin eller liknande på kontakterna så de inte ärgar. Wago? Kanske bara för tillfälliga installationer när jag vet att jag ska flytta/byta prylarna.
  9. 1 poäng
    Skrapa då av de sista rutorna efter stöttorna, dokumentera det, skicka in till TS och lägg all din energi och tid på att planera för en längre säsong istället. Segla åter igen över till Norge och njut av segling och klättring i en härlig kombination. Lägg energin på det istället. Hoppas du får en fin säsong.
  10. 1 poäng
    Så då är det medveten ful-tolkning av texten du försöker dig på alltså..?
  11. 1 poäng
    Beställde skrapprov från Transportstyrelsen ? Transportstyrelsen tillhandahåller ingen sådan service. Det får man skrapa själv och skicka in till ackrediterat lab. https://www.kemiskanalys.se/
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...