Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-07 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag kom en bit till på installationen igår. Nu sitter Orion XS fastskruvad och kablar är pressade o dragna från generatorn (via min Sterling som fick sitta kvar) och fram till huvudströmbrytaren där mitt LFP kommer att anslutas. Sen ska polskruvarna i säkringsboxen kompletteras med maxi-säkringar men det är ett snabbt jobb som får vänta till alla kablar är kontakterade o dragna. Jag klippte av några trådar från tjugofemkvadrataren och fick in dem i Orion. Med avlastaren på plats så sitter de mycket väl fast. Den längsta kabeln från Orion är ca 30 cm sedan är matningen från Sterling 35mm och anslutningen från säkringspanelen till huvudbrytare 50mm (en gammal kabel var lagom lång så varför byta?) Att ha klippt ett fåtal trådar när resten av kabeln är orörd kan omöjligt påverka laddningen så det kommer att märkas. Så här ser pressningarna av rörkabelskorna ut i olika färdigställningsskick (presstången i bakgrunden). 25 o 35 kvadratkablarna var lite mindre krävande att pressa än de 50mm jag anslutit tidigare. Dessvärre blev det inget foto av monteringen - det får komma senare.
  2. 3 poäng
    Feedback kommer jag att ge, ska montera den innan sjösättningen om den kommit tills dess. För min del så är det enkelt att byta impeller gott om plats. Jag tar ur impellern varje vinter. Jag törs leka lite med impeller testet eftersom jag har temperatur mätning med larm både här och där i motorn, bland annat på inkommande kylvatten vid pumpen och där stiger tempen ganska snabbt om impellern är trasig.
  3. 2 poäng
    Brukar köpa från Axmarin men 239,00 kr mot 30,02 kr inklusive frakt så skiljer det 208,98 kr. Det va inget annat jag behövde just nu så fraktkostnaden skulle belasta priset på en impeller. Det drabbar ju ingen fattig om Kina impellern är skräp😁 Det är sällan jag handlar/beställer något från Hjertmans, samma gäller alla dom större svenska butikerna. Brukar titta vad dom vill ha betalt för grejorna och förvånas varje gång.
  4. 2 poäng
    Klorin funkade helt perfekt. Gnuggade en stund och lät det ligga ca en halvtimme. Körde sen på handtvätt i tvättmaskinen. Som nya!
  5. 1 poäng
    Det ser snyggt ut. Jag klippte också ner mina kablar för att passa in. Pinkabelskorna blev för fula. Jag fick slänga min krimptång från Temu. Det blev en lite dyrare hydraultång från Amazon istället. https://amzn.eu/d/6CdAE0D
  6. 1 poäng
    Jag tror inte jag hängde med men jag har svårt att tro att ett nätagg kan simulera hur en generator jobbar. Jag tänker så här: I stort sett finns det två typer av generatorer. Den ena sorten levererar mycket ström redan från låga varvtal. Dessa är enligt min erfarenhet relativt nya (<25 år typ). Den andra sorten levererar mer och mer ström ju högre varvtal den har. Bägge exemplen förutsätter en bank som kan ta till sig allt generatorn kan ge, vilket nästan är fallet med litiumbatterier, och att man inte kör motorn på full fart från början. Den första generatorn kommer bli överhettad ganska snart då dess kylning inte kommer räcka till på de låga varvtalen där den får jobba hårt med för lite kylning. Den andra typen kommer ta lite längre tid på sig att bli överhettad då den inte kommer ge så mycket vid de lägre varvtalen men vid de högre varvtalen kommer dess kylning inte räcka till ändå. Ingen av dem är nämligen gjorda för den typen av belastningar! Men jag kan ju ha fel - det har jag haft förr.
  7. 1 poäng
    Och hur tror du att generatorn mår om den får ge ca 100A kontinuerligt? Risken handlar ju inte om att generatorn inte ska orka utan att den blir överhettad. Nä, i dina kläder skulle jag testa en säsong med din XS och se vad du får ut.
  8. 1 poäng
    1000:- på Hjertmans är ju ocker😯 Kina för 30 :- är ju raka motsatsen. Jag hade också köpt, för man blir ju nyfiken. Skulle säga att det är det uppenbart att det är skillnad i material, annan sämre metall i navet och annat sämre material i gummit. Är det skit för det? Behöver inte vara, men säkert nästan garanterat kortare livslängd. Det är väl hur mycket kortare som avgörande för om man tycker det blir en bra eller dålig affär. Kör man lite och den funkar fint i två år så är det väl en bra affär. Måste man byta varje år och det är ett helvete att byta (som på min båt) så är man kanske mindre nöjd för bytes processen är avgörande. Måste man byta varje år och det är lätt att byta så är det väl en bra affär etc etc. Som reserv så lär det i alla fall vara en bra mycket bättre affär än att betala 1000kr. Hoppas du ger en feedback när du fått den
  9. 1 poäng
    Bytt fläkt. Nu med ny vekcylinder, ny glödtråd och ny fläktmotor startar den enkelt på första försöket. Inte ens om jag släcker i ruffen ser jag gnistor, än mindre rök från motorn så den mådde uppenbarligen inte heller bra. Tack för tipsen, de sparade säkert mycket pengar jämfört med att lämna in den. Ska se om jag hittar modellbeteckning på elmotorn, ser ut att vara en enkel simpel sak. Kanske kan spara pengar åt någon annan. För 1100 kr för fläktmotorn är nog snudd på ocker. Ja även de andra delarna var ju löjligt dyra.
  10. 1 poäng
    Jag har jobbat som bärgare i x antal år och bara bärgat 2 Subaru under dem åren. En borttappade nycklar och en olycka. Sen att jag själv köpte en 2,5:a med motor ras och bytte motor i är det bästa jag gjort. Tester säger ju att Subaru ägare är de nöjdaste bilägare.
  11. 1 poäng
    Nu gillar jag ju inte sport över huvudtaget egentligen och är ganska ointresserad av liknande evenmang. Men precis som Peter skriver finns det ju så många olika tävlingar hit och dit så det måste ju finnas något som passar. Jag är glad att man övergav katamaranerna som jag anser var en återvändsgränd. Foilande båtar är kanske framtiden och jag hade inte haft något emot om vi kunde snitta 20 knop istället för 7-8 på våra lite längre seglingar.. För klubbsegling så känns dagen skutor alldeles tillräckligt, men framtiden måste ju alltid hägra! Personligen så har jag inte förstått mig på formel ett som har samma problem med verklighetsfrånvaron. Tacka vet jag BTCC (som jag såg när Sverige hade en chans med Richard Rydell i volvo 850)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...