Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-06 på alla områden
-
2 poängSjösatte i torsdags, åkte ut igår fredag, inte bestämt hur länge vi är ute men inget bokat förrän fredag.
-
1 poängKlokt råd att testa rankhet och roddegenskaper innan köp. Jag söker vidare och hoppas hitta bra objekt 🙂 /Mathias
-
1 poängKlorin funkade helt perfekt. Gnuggade en stund och lät det ligga ca en halvtimme. Körde sen på handtvätt i tvättmaskinen. Som nya!
-
1 poängJag tror du är rätt på det att man tog bort övre roderinfästningen från akterspegeln, jag kom åt det från akterstuven tror jag, men det är så länge sedan att jag inte har några superklara minnen från det. Det var inte svårt iallafall.
-
1 poängBytt fläkt. Nu med ny vekcylinder, ny glödtråd och ny fläktmotor startar den enkelt på första försöket. Inte ens om jag släcker i ruffen ser jag gnistor, än mindre rök från motorn så den mådde uppenbarligen inte heller bra. Tack för tipsen, de sparade säkert mycket pengar jämfört med att lämna in den. Ska se om jag hittar modellbeteckning på elmotorn, ser ut att vara en enkel simpel sak. Kanske kan spara pengar åt någon annan. För 1100 kr för fläktmotorn är nog snudd på ocker. Ja även de andra delarna var ju löjligt dyra.
-
1 poängOT Har för mig att det är ett Nederländskt företag som heter Xpert (möjligen eXpert) som gjort Battmetern och sen har både Odelco och andra tagit och ombrandat produkten.
-
1 poängJag tänkte också att det kunde bli ett problem så jag monterade en Victron battery smart sense innanför min interna BMS. Den ger alltid rätt spänning och temp på batteriet även om den bryter. Det finns fördelar med att bygga eget. Den förbrukar under 1mA så det borde funka om man inte glömmer bort sitt batteri fullständigt. Om man inte kommer åt sitt batteris insida är denna metod lite svårare. Ett mer komplicerat alternativ hade varit att koppla ihop den interna BMSen med en Cerbo GX. Många kända BMSer kan prata men VenusOS. Den kan nog hantera BMS-brytningar.
-
1 poäng
-
1 poängJag har jobbat som bärgare i x antal år och bara bärgat 2 Subaru under dem åren. En borttappade nycklar och en olycka. Sen att jag själv köpte en 2,5:a med motor ras och bytte motor i är det bästa jag gjort. Tester säger ju att Subaru ägare är de nöjdaste bilägare.
-
1 poängJag tänker ställa in mitt LFP-system så laddarna ligger under nivån för BMS brytvärde. BMS ser jag som en säkerhetsspärr för att det inte ska gå galet varken med överspänning eller underspänning. Om laddarna håller sig inom inställda värden så torde de arbeta jämnare. Jag har satsat på att individuellt kunna styra samtliga laddningskällors inställning på vilken utspänning de ska ge. Jag hoppas kalibreringen av spänningsnivåerna i de olika prylarna är tillräckligt exakt för att de inte ska komma i konflikt med varandra. Det är lite olika tillverkare så jag har ingen möjlighet att koppla samman dem i nätverk. Det kommer troligen att bli lite pyssel att ställa in dem efter sjösättningen men sedan hoppas jag att mitt LFP ska sköta sig själv med viss övervakning av Battmeter och BMS-data. Generatorladdning via Victron Orion med blåtand o mobilapp Solcellsladdning via Epever med usb till dator AC-laddning Mastervolt med Masterlink till usb o dator Batterimätning via Battmeter (Det står Odelco men jag tror det är en Mastervoltpryl, vem som skapat designen är nog omöjligt att få veta...) "knappinställning" BMS som tillverkats av JBD efter spec från Muller Energy, inställning med blåtand o mobilapp Det kan nog bli en utmaning att justera inställningar så att output landar på samma spänning... Det kan nog behövas referensmätning med mätinstrument. Det är rätt osannolikt att allt är kalibrerat lika. Jag har solpaneler på styrbord, babord och ibland hängande i akterstaget (på hösten när solen börjar bli svag). Samtliga är parallellkopplade. Framförallt de på rufftaket skyms tidvis av mast, bom och segel. Jag tycker min ensamma regulator trots detta verkar göra ett bra jobb med laddningen.
-
1 poängAtt sätta ett barn att ro en båt med bred och djup gavel är ett effektivt sätt att få dem att hata att ro och stanna på land med surfplattan i fortsättningen. Ju mera snipformat undervattensskrovet är destu bättre roddbåt. Faderullans båt är så gott som idealisk tycker jag. Jag har sett den i verkligheten och önskar att jag skulle ha tid att malla av den och bygga en likadan ät mig själv. Båten som jag lärde mig i från 12 eller 13 års ålder och framåt var väldigt initialrank men den var lätt att ro och en bra sjöbåt och ganska slutstyv. Den var bra att lära sig i. Den hänger förresten med än i dag. Ungefär 30 år senare. GB410 hette modellen. Nackdelen med den är att kölen är för kort och för mycket uppböjd i aktern så den håller kursen dåligt. Oj vad jag har svurit över den detaljen genom åren. En gång var jag i rena ilskan på väg till skogs för att hugga virke till en ny båt med bättre bottenform innan jag besinnade mig och insåg att jag inte hade tid med ett båtbygge.
-
1 poängBilden som jag la in lånade jag på nätet, men jag har en lika dan, det är en Örnvik 400 Finns många modeller och tillverkare av samma/liknade modeller runt 3-4,5. Bland annat Örnvik, Ryds med flera. Sök på Blocket under jolle/rodbåtar https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/batar/jolle_roddbat?cg=1064 Ett gått råd är att inte köpa grisen i säcken. Fråga här på forumet. Åk och prova båtar i vattnet som du funderar på att köpa, så att du känner dej nöjd med rankhet och roddbarhet. Finns tyvärr så många botten napp i båtar i den storleksklassen som man ska akta sig för.
-
1 poängIntressant, men när man tänker på det en sväng (kanske tänker annat efter nästa ) så låter det logiskt att det blir så. Borde man kunna fixa med någon inställning på något sätt tycker jag. Är ju inte igång med byte till LFP än på ett tag hoppas jag. Tack för upplysningen ändå!
-
1 poäng
-
1 poängKör man med Victron prylar dvs flera MPPT regulatorer kan det vara bra att koppla ihop med bluetooth nätverk. (Jag fick bryta mitt nätverk för BMV 712 skickade ut spänningsvärde för LFP sidan och när BMS bröt laddningen bidde det obra. Regulatorerna gasade på för fullt.) De med lite stora segelbåtar talar ofta om att ha flera regulatorer, en för styrbord, en för mitten och en för babord för att optimera laddning även om segel skymmer några solpaneler.
-
1 poängEj speciellt kunnig i detta med lite mer avancerade elsystem. Så jag slänger fram en fundering jag har. Hur fungerar det med två regulatorer, de har väl någon "intligens" och känner av spänningen på utgående sida om regulatorn. Finns det då inte en risk att de "stör" varandra så (de/den läser av hög spänning och går ner i underhålls läge) så det t.ex. bara i praktiken blir en som laddar och den andra vilar?
-
1 poängVi hade inte pallat en v i Croatien utan den. Här hemma skulle jag kanske satsa på vanligt kapell men risken är ju att somrarna blir varmare och varmare? // Mats W
-
1 poängBild uppifrån med bara bimin uppsatt och en bild med allt på plats. Ytterligare ett tips för sprayhooden är att ha mittenrutan öppningsbar...mycket användbart..
-
1 poängVår bimini fälldes bakåt och skyddades med en kapellstrumpa. Viktigt att ha ett skydd över den då den är fantastiskt skön att hålla sig i när det behövs.. Fett från händerna fastnar på kapellväven annars och ger fula fläckar och förstör impregneringen. Den var helt ur vägen för att se segel och riggen! Har sett en del som har en infälld plastruta i biminin..kanske inte är så dumt men jag hade nog valt att ha en "kapellucka" att dra över plasten för att stoppa solen när det är sådant väder.. Vi hade hund och det var viktigt att den kunde hitta skugga.. Skall se om jag kan hitta en bild på när hela konstruktionen är uppsatt..
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00