Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-01 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 2 poäng
    Kanske lite off topic, men kan inte låta bli att nämna mina tidiga år på Mälaren. En god vän hade alltså en fd. livbåt. Ca 5,5 m lång å tung å den "bråkade" i hög sjö, så hög den nu kan bli på Galten, viken längst in i Mälaren. Båten låg in i vassen å var nästan osynlig från både land å sjö, man har huggit en krokig väg ut genom vassen. Man forkade ut. Det var en lång stör med lite påskruvade träbitar å såg ut som en grisfot eller klövar. Sen ute så startade man snurran. Vill minnas det var en Archimedes, två liggande cylindrar som en boxer. Startsnöre å spak för tändningen som man ställde på låg. En kran för blandningen som gjordes fet vid starten, å jag tror det var även en luftsrkuv. Längsta resan var tvärs över till Kungsör. Ofta gick vi till Broken-stugan. På den tiden fick den vara i fred å alla skötte den. Man la upp ny ved å städade efter sig. Det var på 60 talet. På samma vatten lärde jag mig segla med en Skärgårdstrettia, Zorra, Schelinbyggd med krokig mast, en "rule"-cheater sade man. 11 meter å en fena mitt under. Ägaren var Mr Jekyl å Dr Hyde. Allt var skinande blankt å nåde den som gick med sand under fötterna, blank som en Haupt byrå, men vid kapsegling så var det fan själv som flög i å inga medel skyrdes. Ja det var tider dä......
  3. 1 poäng
    Har två gamla VP TAMD60B i båten och skulle provtrycka spridarna då dom släppte igenom oförbränd diesel i avgaserna. Spridarna satt som berget och när jag inte hittade något lämpligt demonteringsverktyg på nätet så fick jag tillverka ett eget. Tänkte dela med mig hur jag gjorde till den/de som stött på patrull vid demontering. Spridare ser olika ut men det här fungerar iallafall på diverse gamla Volvo Penta. 1. Tog en stång och gjorde gängor motsvarande dom som sitter i toppen på spridaren, oh skruvade i stången. I andra änden har jag M10 gänga. 2.Tog en bit rör, kapade ur ett 20 mm spår så att inte flänsen till matarröret tar i när man trär på röret över spridaren. 3. Shimsade med muttrar och brickor, på med en M10 mutter och drog åt muttern. Då drar man spridaren rakt upp. Drog enkelt ut 12 st spridare som satt som berget innan. Dom såg f ö ut som om dom aldrig blivit inspekterade innan, det får bli helrenovering av samtliga. Förhoppningsvis så hjälper detta någon därute:).. /Ulf
  4. 1 poäng
    Varför inte en bit aluminium? På detta forum brukar det ibland föreslås IKEAs skärbräda ”Bergtunga” eller ”Legitim” som är i något lättberabetat plastmaterial. Men jag vet inte om den går att lackera.
  5. 1 poäng
    Kanske narvad ABS kan vara ett allternativ? https://www.gop.se/industri/industriprodukter/abs/abs-narv/
  6. 1 poäng
    Rör inget som fungerar. Om du missade något så bör detta märkts. Polera eller bottenmåla istället, snart ska hon ju i😉.
  7. 1 poäng
    Det är nåt hemmagjort. En vanlig gummimatta som satts dit med korta skruvar eller nåt sånt. Ny gummimatta kan du köpa från Biltema och andra liknande butiker för småpengar. Inget som behövs. Tveksamt om det gör nån nytta alls, men tanken är förmodligen att minska vattenmotståndet en gnutta.
  8. 1 poäng
    Vad renoverade du? Gick in lite snabbt och kikade vilka oringar som finns till ett 290 hos drevdelar.se. Hoppa in där och jämföra, då vet du vart den ska/skulle vara. Men samtidigt så kan det medfölja extra i ett kit och passar övriga modeller, har märkt att många oringar blir över när man beställer kit som passar flera modeller.
  9. 1 poäng
    Om du vill ha tips på en bil som ÄVEN fungerar som vardagsbil för dig, måste du ju åtminstone beskriva hur din vardag med bilen ser ut. Det är ju just för att folks bilvardag/användning till vardags ser olika ut som gör att det finns så hiskeligt många olika modeller att välja på..... Tolkar det som att du till vardags INTE vill ha en bil med 4WD (varför inte ?) och automat. Skall den dessutom vara bränslesnål, billig skatt, lågt inköpspris och bra komfort så har du ju begränsat utbudet till det nästan omöjliga. Eftersom du har bra koll på vikter och alla regler så börja med att titta på en vardagsbil du skulle kunna trivas till just vardags med. En som uppfyller alla regler och krav på papperet. Fråga sedan vad panelen har för erfarenhet av den eller de, så tror jag du får mycket mer konstruktiva svar, än om vi skall börja med att gissa dina bilmässiga vardagsvanor och behov 😉 (Nej, inte alls sur eller sarkastisk, bara rent krasst realistisk)
  10. 1 poäng
    Tror det är nog med tips tills vi vet om det verkligen är det gulbruna som avses: Av TS beskrivning låter det ju misstänkt att det är den svarta bottenfärgen som h*n vill ha bort.
  11. 1 poäng
    Biltemas fägrengöring innehåller oxalsyra 😊
  12. 1 poäng
    På en del motorer fungerar bensinpumpen med tryckvariationerna i vevhuset. Om det har gått hål på membranet i bensinpumpen kan bensin läcka in i vevhuset den vägen.
  13. 1 poäng
    Tack för tipsen såhär långt. Dina bilder och förklaringar var lösningen på förstå den. Köpte servicesatsen, plockade ur wallasen ur båten. Hejdlöst mycket sot, smuts å vad det nu är. Cylindern satt väldigt hårt. Men hylsa på 15 mm löste det. Däremot så är sladdarna till glödspiralen väldigt dåliga, delvis av. Så får köpa ny glödspiral med. Däremot var sladdarna till den 4 mm2 så det var ju bra.
  14. 1 poäng
    Den skall klara 25mm men har problem att få plats med finkardelig kabel. Då får man klippa bort några trådar. Jag skrev lite om det här,
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...