Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-03-25 på alla områden
-
5 poängNär koppar kommer i kontakt med fritt vatten så bildar den tillsammans med ämnen (som kallas liganer) biologiskt önskvärda kopparföreningar. Detta sker inom några hundradels mm från kopparyta, förutsatt att liganerna inte är slut. Vilket de inte är i fritt havsvatten. https://www.ivl.se/download/18.694ca0617a1de98f473d3e/1628418165283/FULLTEXT01.pdf Bakgrunden till kopparhysterin är laboratorieförsök gjorda för några tiotals år sen av en miljöfobisk person, som kade koppar i laboratoriebägare, och han fann då att mikroberna mådde dåligt där. Lignerna tog nämligen slut i bägarna efter ett tag, till skillnad från vattenvolymerna i haven inklusive Östersjön. De som inte orkar eller vill sätta sig in i IVL-rapporten i länken, rekommenderas (försiktighetsprincipen!) att sluta använda det vatten som de flesta bostäder och andra lokaler har i kranarna, för det transportera och står stilla i kopparledningar! Det bör ju rätteligen vara nästa område som kopparfobikerna angriper......
-
3 poängTack för alla svar. Snyggt jobbat med ditt Patrik. Sist jag pratade med kapellmakare om laga sömn sade dom som er, sömnen är det första som går. i mitt fall så ramlade jag in i kapellet under stormen hans, så förhoppnings var det störa anledningen att det gick sönder, men jag är rädd för att det kommer behövas sys om på fler ställen. Kommer att göra detta tvärtom nu, åka in med smutsigt kapell till kapellmakarna för bedömning/kostnad för att fixa sömnar. Sen kommer jag skicka iväg det för tvätt/impregnering. Känns dumt att göra det först innan jag vet hur skicket är generellt.
-
3 poängKul att läsa att du fortfarande får jobba lite med henne😄 och framförallt att du inte sålt och köpt Husbil🥶
-
3 poängI höstas vid upptagning upptäcktes det vatten i oljan på drevet, något förvånande då jag packade om drevet i fjol vinter. Vid demontering såg man sönderskuren tätning runt tunna axeln, vid provtryckning läckte det naturligtvis. Hur detta gått till har jag ingen aning om då drevet var tätt i 2 dygn under tryck. Nåväl har idag packat om axlarna återigen, och det verkar hålla tätt även denna gång. Kontroll av axel och kugg innan montering Tejpning av axel för att skydda tätningarna när lagerhuset skjuts på Permatex innan montering tätar bra när det trycker ut vet man säkert det är tätt Slutligen ihopmonterat och det håller trycket 1,2 kg får tappa 1,5 hg inom 15 minuter med det trycket. Efter 5 timmar håller det fortfarande 1,2 kg och det är bra mycket bra Så nu är det bara hoppas det håller tätt denna säsong, annars tappar man ju självförtroendet på att få något tätt. Troligtvis har jag dragit in något under sommaren som skar sönder tätningarna mellan propparna.
-
2 poängVad är det för relä ? Svårt att förstå vilken B+ du menar i de olika meningarna. I synnerhet som det är oklart vad det är för relä du köpt och tänker koppla in. Tittar man på din ritning ser det ut som att generatorn och motorn ligger till ett "Batteri" (startbatteriet ?) hela tiden och inte via brytare. Dvs vad har du motorbatteribrytaren till då ? Sedan är det minus till batteriminus, gissar att du inte har jord i båten 😉 (om man skall vara petig). Om det är på generatorn och dess B+, så är den (motor)batteriplus. D+ på generatorn är anslutning av förmagnetiseringsström, vanligen via laddlampan upp till tändningsplus. Den KAN man också ofta koppla in ett relä och styra ifrån, men som sagt - allt beror ju på vad det är för relä du tänker koppla in. Du har inga säkringar inritade, vilket rekommenderas från resp. batteriplus för att rädda inte minst kablarna i händelse av något "dumt". Sedan hade det nog varit bättre att starta en ny tråd istället för att ställa din fråga som en kommentar i en tråd som inte varit aktiv på fyra år....
-
2 poängHar erfarenhet av det där. Hade "en" söm som släppt och bestämde mig för att sy den lilla biten själv för hand. Slutade med att jag tillbringade 50-60 timmar med att sy då jag efterhand upptäckte att fler sömmar var dåliga. Fick väl sy om samtliga sömmar i det kapellet. När jag sedan satte upp det på båten så sprack kapellet - förmodligen för att jag tvättat det flera gånger med ShipShape. Jag arg? Inte då 😕 Det där med att laga sömmar på ett kapell är väl lite som att jaga rost på en gammal bil (om nu någon kommer ihåg hur det var i ungdomen). Man hittar bara mer och mer ...
-
1 poängOM det är Biltemas skiljerelä som du har, eller ett som ser likadant ut, skall dom två anslutningarna på baksidan kopplas till + på startbatteriet via en säkring och + på förbrukarbatteriet, anslutningen med en röd prick på skall anslutas till startbatteriet. Den klena svarta sladden skall kopplas till minus någonstans i båten. Detta relä känner av när spänningen höjs då generatorn laddar, och kopplar då ihop batterierna med varandra, samt då kopplar isär dom när laddningen upphör. OM det istället är Skyllermarks/Bosch kraftiga relä, så skall anslutningen 86 kopplas till D+ på generatorn, anslutning 85 skall kopplas till minus. Anslutningen 30 kopplas till startbatteriet helst via en kraftig säkring, och då 87 skall kopplas till förbrukarbatteriet. Ett sådant relä styrs helt av generatorns D+ som ger en utspänning då generatorn laddar, och kopplar ihop batterierna. (Nu säljer Skyllermarks/Sutars även ett skiljerelä som är identiskt med Biltemas, det är säkert bra det också, men mycket dyrare.) Din skiss är litet svår att förstå, du kanske skall ta en bild istället? B brukar betyda "batteri", B+ är då batteriplus, om det står B+ på generatorn betyder det att den anslutningen skall kopplas till batteriplus. D betyder "dynamo", en gammal benämning som lever kvar. DF betyder "dynamo field" alltså generatorns magnetiseringslindning. Det finns nu rätt så många diskussioner på detta forum som handlar om dessa saker, det brukar stå samma saker i diskussionerna, men dom kan vara litet knepiga att hitta då forumets sökfunktion kan vara litet trög. Om du står i begrepp att köpa ett skiljerelä rekommenderar vi nog allihopa Biltemas skiljerelä, då det är väldigt prisvärt och busenkelt att koppla in.
-
1 poängman kunde ju önska att bilderna ovan var 2024😄 har inte vågat lyfta på pressen ännu,,,
-
1 poängJag har lämnat in på Kapelltvätt, Sjöverkstan. (Göteborg,Hisingen,Tuve) tvätt och om man vill/behöver mögeltvätt men du är nog lite sent ute nu för dom har en del att göra nu,,,
-
1 poängTycker det ser ut som ett halvstort Bålstasläp så det är nog inga problem med att klara vikten. Se till att ha ordentliga C-däck och rejält med luft i dem och bra hjullager, har hämtat en del båtkärror där inte däcken och lager klarat vikten eller hastigheten. spänn med rejäla spännband 80% av lastvikten framåt, 50% bakåt och åt vardera sidan. Hällabacken och Silverhöjden är väl inte så roliga ställen men med bra dragbil och lite trafik så borde det inte vara några problem det är ju bara drygt 10 mil. Bil och körkortsregler antar jag att det är full koll på. Har kört många s.k. tattarlass och det har gått bra, med bra grejer och ordentligt surrat så det ser bra ut klarar man sig långt.
-
1 poängFörst klickade jag på "Gilla" men klickade bort den eftersom någon kan uppfatta det så att jag gillade att det läckte... 😉 Tejpen på axeln var ett bra tips. "Gilla-knapp" på den. 👍
-
1 poängJag använder Biocool mot mögel funkar mycket bra även på kapell. https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/kapellutrustning/kapelltillbehör/mögeltvätt-bio-cool
-
1 poängNär vi lämnade in kapellet för tvätt och impregnering 2016 så gick det från att vara kolsvart på insidan till som nytt. Men man märkte att det nog blev lite tunnare.
-
1 poängKöpte en båt i höstas som hade mycket mögel och kåda på kapellet. Handskrubbade 2 gånger med SS utan att spä ut det. Alla rutor byte jag också då det inte gick att se igenom. Samtliga sömmar har jag sytt om (vill ha ett perfekt kapell i år) och gjorde rutorna lite större också. En gammal maskin tuggar igenom allt som jag köpte på en loppis för några hundralappar. Sen måste man även impregnera, valde 303 då jag vet att det är starkt (motverkar mögel) och underbart att lägga på.
-
1 poängDet kan jag intyga att det är sant. Rekommenderar det bara till de som har mycket mögel på kapellet. Sen kan jag tycka att lite fläckar inte spelar så stor roll. Patina! Huvudsaken är att möglet är borta för det är inte hälsosamt och det tar många medel bort. Om man använder SS så rekommenderar jag att man låter kapellet ligga i blöt länge efter sista sköljningen och sedan lufta länge. Det luktar ganska starkt av klor.
-
1 poängJag tvätta de med Ship Shape för några år sedan med ungefär samma resultat som dig. Vissa svarta fläckar försvann inte. När jag har kollat med kapellfirmor om att använda klorin sade de att den tog styggt på sömmarna. Mitt senaste källartips är att göra kapellrengöringen en regnig dag och lägga på ship shape på morgonen låta det ligga på några timmar. Tanken var att inte rengöringsmedlet skall torka in. Jag kommer testa detta inom de närmaste veckorna så jag återkommer med resultatet.
-
1 poängNja , är en glad amatör men jag har tänkt tanken att starta VP-service men det stannade vid tanken. Fått mycket gratis i livet via framförallt Volvo fordon/marin och Yamaha/Ducati motorcykel. Inom industrin som servicetekniker har mycket kontakter byggts upp genom åren samt att elkunskap/behörigheter varit ett måste. Mycket VVS och pneumatik har det blivit genom åren som idag lett till kylbranschen och speciella turbovärmepumpar på flera MW. I helgen fick 355:an en modifierad elcentral för 230V. Blev lite stor för sin placering då frontluckan endast går att öppna 60 grader. Lite blandat med Schneider, ABB och Siemens komponenter. Försökt att dra om de mesta av 230:n i flexslang. Endast matningen till Victron laddare/invertor saknar flexslang. Blev en huvudbrytare Kraus Naimer för att välja mellan intag i fören eller aktern eller frånkoppling. Mycket komponenter inhandlade lokalt på Elbutik till bra priser. Ska sätta två 230V uttag på badbord sida i båten. Vet inte hur jag ska använda invertorn som separata 230V uttag vid 12V läge eller i automatik oavsett 230V eller 12V. VVB:n fick en tvåpolig brytare och Ctek laddaren ett eget 230V uttag. Fick åtgärda glykolläckage på BB motor. Klassiskt felkälla , plaströret mellan termostathuset och avgaslimpan. Montering med Molycote o-ringsfett. Svårast att få på plats var kontakten till tempgivaren utan att riva bort kopplingsboxen. Antar att jag snart får renovera sötvattenpumpen också. SB motor fick den nyare remspännaren monterad och ska nu återmontera kompressorn och expansionskärlet. Snart blir det lite varmare så att akterpropellern kan monteras och provas. Manöverpanelen och egentillverkade kablar monterade. Kontaktstyckena till kablarna med flatstift kontakter kostar 12 kr st. , ny crimptång inhandlad därtill. Gick bet på att få av den läckande trimkolvens ändlock på plats så den får läcka en säsong till då det blir drevdemontering till hösten. Den sitter invändigt med bult o axel bakom avgasröret, mkt trångt. Kan bli aktuellt att kapa axeln i höst. Konstigt nog så läcker den inte nu, kan bero på att ATF-oljan är lite trögare vid 5 grader än vid 20 grader. Snart sjösättning utan att måla på bottenfärg känns konstigt.
-
0 poängHej, jag har kopplat in ett skiljerelä mellan starta förbruknings batteri men vet inte om jag kopplat rätt. Relät är inkopplat efter huvud-brytarna, B+ går till generatorns B+ som är samma som kabeln från generatorn till startbatteriet. Verkar konstigt, då kunde jag lika gärna kopplat mellan B+ och startbatteriet på relät. Sedan är det en jord till batteriet. Jag såg på något kopplingsschema att det stod inte B+ utan D+, vad är skillnaden. Tacksam för hjälp. Thomas
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00