Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-03-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Baserat på användarnamnet och formuleringar i texten antar jag att trådskaparen har engelska som modersmål. Här är en kort och bra video som visar serviceproceduren och förklarar de olika stegen.
  2. 1 poäng
    Det fanns en liten bobar segelbåt på Älvsjömässan som hade en sådan stege inskjuten i kassett i akterspegeln. Stegen var ordentligt lång i nedfällt skick. Dessvärre inget minne av vad båten var för fabrikat. Den stod till vänster närmast ingången i A-hallen om det går att hitta i utställarförteckningen.
  3. 1 poäng
    Börja med att skrapa utan att värma. Funkar inte det, kan du slipa.
  4. 1 poäng
    Helst ska man blåsa upp med en cykelpump eller liknande. Utandningsluften innehåller massa vattenånga som kondenserar inne i flytblåsan och kan ge "påväxt" som mögel. Annars håller jag med. Gör servicen själv. Dels sparar man pengar, dels får man bättre koll på den utrustning man använder vilket gör att man lättare kan upptäcka skador eller andra fel på den. Det tar inte många minuter och är inte det minsta svårt. Jag har gjort det flera gånger på två olika västar.
  5. 1 poäng
    Jag har en liknande, teleskopisk men inte i kasett. Min badbrygga är ganska lång, så den stegen funkar bra, om man är rädd om sina tår och ”ser upp” snarare tittar efter var man sätter fötterna. Jag har klämt fingrarna i den vid några tillfällen också. Det kanske man slipper med en kasettstege. Jag har väl inte så mycket att tillföra, bara en sak! Oavsett vilken stege du väljer så skall du kunna fälla ut den själv om du druttat i och ligger i vattnet.
  6. 1 poäng
    Nuvarande bil från 05 köptes för 15000 kr 2018. Hade då gått 9000 mil. Nu 15000 mil. Bytt kamrem förutom andra slitdelar. Får samma för den i dag. Hoppas på 10000 mil till. Vad tror ni? Alltså i princip samma scenario, bara att båtmotorn är värd lite mer.
  7. 1 poäng
    Men @Georg_Ohm, jag frågade om hur du kopplade in lampan. Jag har fått ut en hel del av ditt svar på min kommentar, men inget om lampan. Eller så är jag helt slut i pallet nu.
  8. 1 poäng
    Jo, egentligen. Men är kabeln kort så funkar även 60A som kortslutningsskydd på 4mm², och säkringen hinner gå långt innan kabeln blir så varm att den tar stryk. Annars är det nog helt riktigt att kabeln bör ökas till antingen 6mm² eller säkringen minskas till 40A för att det skall vara helt bra. Fast oavsett är det ju bättre med en 60A än ingen alls, och det var väl det valet @Georg_Ohm hade. (Vill man f.ö. ha ett riktigt kraftigt relä men inte betala Båtbutikens pris så kan jag rekommendera detta, 70A kontinuerligt: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/relaer/fordonsrela-1-pol-70-a-12-v-p36113 )
  9. 1 poäng
    Jag använde Biltemas relä 52-134. 30 kopplade jag med en 4mm2 kabel via en 60A säkring till startbatteriets pluspol. 87 kopplade jag till mitt reservbatteris pluspol med likadan kabel. 85 kopplade jag till generatorns D+. och 86 till ett av batteriernas minuspol. När generatorn laddar blir D+ positiv, relät drar och kopplar ihop batterierna. Anledningen till att jag valde en 60A var bara därför att det redan fanns en sådan som maxisäkring tillgänglig. Generatorn kan ladda med omkring 30 A så en säkring på 40 A hade räckt, det hade gått bra utan säkring också, men jag tycker inte att några kablar skall vara osäkrade. Anledningen till ett relä styrt av D+ är den att startbatteriet är ett AGM som har litet högre utspänning varvid ett spänningsstyrt skiljerelä såsom Biltemas 25-219 inte funkar ihop med AGM då det drar hela tiden. Annars hade det varit en betydligt smidigare koppling med ett sådant. En testlampa med kablar och krokodilklämmor fixades till, men Alois Alzheimer slarvade bort den för mig, det var meningen att den tillfälligt skulle anslutas på 85 och 86, då hade den lyst när relät drar, men jag kopplade istället multimetern dit för att kolla, dessutom är min hörsel inte sämre än att jag fortfarande hör klicket (värre är det med syrsornas sång). Nu kopplades detta in igår, båten står på land, motorn startades och gick i någon minut medan jag mätte och så långt fungerade det, men jag vet ju inte hur detta relä fungerar i längden, men relät skall ju tåla en last på 40A. Biltemas relä 43-305 tål också 40A och har en inbyggd säkringshållare, men har å andra sidan klenare kontaktstift. 52-134 har däremot bredare flatsiftsanslutningar på 30, 87 och 87a. 87a används inte i denna applikation, då den ger spänning ut då relät är i viloläge. Isolera kontaktstift och kabelskor noga, det kan bli stora strömmar här (beroende på hur du säkrar upp). Vidare kollade jag upp skyllermarks skiljerelä, som mycket riktigt är tillverkat av firma Robert Bosch. Kabeln från dess 86 går till generatorns D+, 85 till minus, eller om det nu är tvärtom, det spelat ingen roll. Sedan kopplar 30 och 87 ihop förbrukarbanken och startbatteriet på respektive huvudbrytare/batterifrånskiljares utgångar. Relät fungerar som det skall. Reservbatteriets huvudbrytare/batterifrånskiljares utgång är i sin tur parallellkopplat med förbrukabanken på sin huvudbrytare/batterifrånskiljare. Det betyder att reservbatteriet inte får någon laddning från generatorn när dess brytare är avstängd, vilket är normalläget. Om den är påslagen är ju förbrukarbanken och reserven alltid parallellkopplade, och då är det ju ingen reservfunktion längre. Här var felet. Sannolikt hade förre ägaren rutinmässigt slagit på tre huvudbrytare innan start, den till motorn, den till förbrukarbatterierna och den till det jag kallar för ”reservbatteriet”. Det har jag aldrig gjort, varvid ”reserven” aldrig laddats av generatorn. Däremot hade jag för några år sedan kopplat en liten 50A solcellspanlel med en MPPT-regulator direkt på reservbatteriets poler, ja via en säkring förstås. Och det har i princip varit den enda laddningen det batteriet fått. Igår mätte jag upp ungefär 0,25A på batterikabeln till reservbatteriet, då är det radions minneskrets, en nivåvakt till länspumpen och larmet (som då var avaktiverat) som drog den strömmen. Normalt sett är även Zipwaken ansluten hit, men inte när jag mätte. Men jag tycker att dessa inte borde tömt ett 100Ah batteri på några dygn, iallafall inte då det varit en del sol. Men i fortsättningen kommer reservbatteriet att bli laddat av såväl generator som av solen oavsett om dess brytare/avskiljare är påslagen eller avstängd. Jo, jag vet att man inte skall koppla en massa saker på batteriets poler, men jag har jättedyra och multifunktionella polskor från en nu inte nämnd tillverkare (som även tillverkar långfärdsskridskor) som medger att man kopplar kablar av olika dimensioner dit, dessutom adekvat avsäkrat.
  10. 1 poäng
    Sannolikheten för det är väl nära noll skulle jag säga. Precis som med alla maskiner så behövs det så småningom bytas grejer som inte ryms inom begreppet service, iaf inte i min värld. Kamremmarna är ett exempel. (Bilverkstäderna har iof bara "servicetekniker" och inga reparatörer så jag kan ju vara fel ute?) Det finns många som köper en beggad motor och tänker att varje timme jag får ut av den kan jag räkna som vinst medan andra tänker att risken för motorstopp är så mycket större med en beggad än med en ny och det är det värsta jag kan tänka mig så jag köper nytt. Var du själv befinner dig på den skalan kan nog bara du själv veta. Glöm inte medlemskap i SSRS oavsett. En annan aspekt är att om det idag finns välfungerande tex Yamaha från år 2000 är det inte säkert att de som tillverkades 2010 kommer fungera lika bra när de blir 25 år. Man vet ju aldrig detta i förväg om man inte har en djup insikt i hela produktionskedjan för varje årsmodell.
  11. 1 poäng
    Det finns ganska många väl fungerande 4-taktare från 2000-talet marknaden. Min bedömning är en förväntad livslängd på 25-30 år förutsatt att den är välskött. Men visst nytt är nytt. Blir väl till slut ett ekonomiskt beslut att fatta.
  12. 1 poäng
    Jo, det är ju lite så jag tänker. Svaret att det beror på hur den är använd och skött ger mig inte så mycket vägledning. Jag kan gå på hur den ser ut. Om den är hel och ren. Hur rigg och propeller ser ut. Om den läcker olja eller ej. Om den går okej. Även om jag inte har tummen mitt i handen skulle jag ändå stå där om det händer något med bränsleinsprutning, tändsystem eller om den helt sonika skär ihop. Det jag undrar är väl egentligen att om jag köper en 15 år gammal maskin som verkar schyst. Hur sannolikt är det att den snurrar på i 10 år till med enbart service? Eller ska jag räkna med att behöva byta ut den? Säg att jag kan köpa 15 år gammal båt och motor för 150 tkr. Jag kan också välja att köpa fabriksny båt och motor (motsvarande) för 350 tkr. En ny motor ligger på 130-150 tkr. Dvs lika mycket som det gamla båtpaketet. Är jag då smart eller dum i huvudet som sneglar på begagnat? Skulle jag behöva byta motor har jag ju nästan lagt ut lika mycket som för något helt nytt, plus en massa jobb. Plus då att jag fortfarande bara står där med en 15 år gammal båt. Är det så att säga värt det? Det jag egentligen fikar efter är väl vilken sannolikhet det är att något sådant skulle ske? Det kanske ingen direkt kan svara på, men vad finns det för erfarenheter runt detta i forumet?
  13. 1 poäng
    Jag tänker om motorn är välservad, bra skick och 4-taktare kan den funka fint i många år framöver. Personligen skulle jag välja en Yamaha.
  14. 1 poäng
    Kvävgas(Nitrogen), precis samma som i gasstötdämpare på mc eller bil, Öhlins, Showa, Kayaba, Whitepower osv.
  15. 1 poäng
    Jag ersatte några tidigare dubbelstripes på min båt. Jag köpte dem från Dekaltrim. Då jag jag hade en tidigare stripas markerade jag med en tunn blyertspenna med några punkter längs tejpen. Sedan tog jag bort den. Sedan var det inga problem montera stripen torr med en skrapa, som man kan köpa hos Dekaltrim. Dekaltrim rekommenderar inte att montera med såpavatten.
  16. 1 poäng
    Man kan snåla ganska mycket även med en stor motor om man håller sig till deplacementsfart. Det är kanske inte så roligt att bara utnyttja nåt tiotal hästkrafter när man har ett flera hundra att tillgå, men billigare blir det. Och det går ju fortfarande att dra på nån gång när man vill passera ett stökigt parti snabbt om man så vill. Jag tror dock inte att bränslet blir ett så stort problem på 10-15 års sikt. Diesel är för svårersättligt i mycket av sjöfarten, i den tunga vägtrafiken, i byggmaskiner, i generatorer och en del annat. Mer och mer av dieseln kommer att vara ickefossil, t ex som helsyntetiska HVO100 eller liknande produkter. En del kommer att vara biodiesel som blandas in i den vanliga. Dyrare, absolut, men inte extremt. 30-40 kronor litern kan man nog räkna med, men inte 100.
  17. 1 poäng
    Om man nu har pengarna så kan det ju alltid vara värt att.. Komma till gästhamnen, sidvinden viner och gubbarna i sina axelbåtar sitter och pinar ut över hamnbassängen. Legat där i 3 dagar och ätit potatis och sill för att boka den bästa platsen och de visste ju det skulle blåsa 6-7ms idag, sjön går krabb på fjärden men här ligger vi bra! Här ligger dom verkligen bra! In kommer du?! I lätt storm...man vet ju att de redan inte tycker om din båt, för stor och dyr...va fan är det tonade rutor?! Covidbåt kanske, köpt ny?! Jag har minsann varit på sjön sen -62, man ska förtjäna sin båt...och inte ens då hade jag köpt ngt annat än Storebro el Nimbus, svensk kvalite. Men det kan räddas om du manuellt lägger till med axlar och kanske en gång använder bogen...en gång är okej... Men.. Ut går du med din fjärrkontroll!? Har han elektriska sjökort oxå kanske?!, trycker på en knapp så båten själv ligger still...han måste ha elektriska sjökort för annars funkar nog inte den funktionen väl...Bettan vet du om..nä det är klart inte Bettan vet ngt om elektriska sjökort och båtar som ligger still...Bettan tittar upp från sin solbädd lite yrvaket...Bengt...är du okej? Jaja Bettan jag är okej... Du lägger ut dina fendrar medans båten håller positionen själv med vinden i sidan... Man hör gubbarna börjar muttra...lite svaga grimaser och blickar som vittnar om en förhoppning om att dina kontroller ska vara lite ostabila så du ger den där segelbåten, för dom tycker man inte heller om!, en liten liten touch. Segelbåtens ägare tittar upp under sin solhatt och tittar även han snett på dig...tänker du ens på världens undergång och miljön?! Du har väl förbrukat lika mycket diesel som jag gör på en hel sommar bara på denna till läggningen! Bengt blir lite konfunderad om vad han tycker mest illa om...dig el segelbåten...svårt val...sån stor båt och kör med joystick, kan han ens byta ett oljefilter?! Hur länge har han varit på sjön... Fördröjningen går bra. Lite kommentarer läggs, fendrar hängs ut från grannbåtarna. Välkommen, va bra du körde i denna vinden, är det lätt att köra med joystick..? Ja själv har jag ju bara en axel... Lite i bakgrunden hör man Bettan säga till Bengt: Oj det va en stor fin båt Bengt, och va bra han kunde lägg till i sidvinden. Bengt muttrar lite och fortsätter skrubba potatisen och gästhamnslivet fortsätter även denna juli eftermiddag...
  18. 1 poäng
    Fast det är väl ingen motorbåt med utombordare? Det var väl det frågan gällde…
  19. 1 poäng
    Kanske kan du tejpa mellanrummet först, med tejp som har exakt rätt bredd, och sen bara använda kanterna av den för att placera den andra tejpen?
  20. 1 poäng
    Lucas electrics tillverkar även kylskåp, det är därför man dricker ljummen öl på de brittiska öarna.
  21. 1 poäng
    Hjälpen i nöden är VC17 Eco i kombination med följande. Lite som att köpa glögg på ICA och sen tillsätta det som fattas till angenäm styrka och smak. https://www.google.com/search?q=cupper+powder&rlz=1C1ONGR_svSE1084SE1084&oq=cupper+powder&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgkIAhAAGA0YgAQyCQgDEAAYDRiABDIJCAQQABgNGIAEMgkIBRAAGA0YgAQyCQgGEAAYDRiABDIJCAcQABgNGIAEMgkICBAAGA0YgAQyCQgJEAAYDRiABNIBCTU3MDZqMGoxNagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  22. 1 poäng
    Alla dar i veckan, om man inte har saker och ting som yrke eller har kontakter. Men ibland kan man göra saker för att det är roligt också 🙂
  23. 0 poäng
    Säkert kommer bränslet att finnas men det blir dyrt. I slutändan blir det en politisk fråga om vi prioriterar de rikas nöjen eller den nationella matförsörjningen. Redan nu är bränslepriserna på smärtgränsen för bönderna. Bränsle och gödning äter upp allt betalt de får. Det börjar gå rykten om konkurser. Mat måste vi ha för annars dör vi. 0,8 liter sjömilen är en hög förbrukning. Då jag puttrade omkring i 5,5 knops fart med den gamla 21 fots träsnipan räknade jag med ungefär 7 liter diesel på 30 sjömil. Det blir väl kring 0.25 liter sjömilen. Jag tror att framtidens motorbåtar behöver klara sig under 0,4 liter sjömilen och då går det inte att ha ett planande skrov som drar upp svall och virvlar kring den breda gaveln och inte heller en stor motor.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...