Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-22 på alla områden
-
3 poängJag har kört precis så, SB generator 60A (AD31) till förbrukningsbanken på 345Ah och BB 60A till 180Ah start-bog-ankarspel samt skiljerelä för möjlighet att stötta SB generator och batteribank. Som mest när vi varit ute några dagar ligger strömmen på drygt 30A och sen kan den tuffa på runt 20A, allt bevakas av en Nasa BM-1. Generatorerna nya sen 2 år. Så det har ju inte varit i närheten av 60A någon gång med den set-upen, fast nu har ju du lite stöddigare batteribankar så du kanske kan dra nytta av dubbla generatorer till vardags om det inte bara är för back-up om man tvingas köra på en motor.
-
3 poäng
-
3 poängJag skulle köra med relät. Tror inte heller att du får snabbare laddning annat än när förbrukarbanken är väldigt tom men jag gillar redundans, dvs du skulle kunna köra bara med BB motor och ändå få laddning i båda bankarna. Kör du bara med SB men vill få laddning även till förbrukarbanken får du använda startkablar emellan bankerna.
-
3 poängAlla dar i veckan, om man inte har saker och ting som yrke eller har kontakter. Men ibland kan man göra saker för att det är roligt också 🙂
-
2 poäng
-
2 poängEftersom det är bly/syrabatterier du har (AGM) så bestämmer de ju själva vad de vill sluka, och det är ju oftast inte så mycket som man skulle kunna tro. De 60-65A du kan få ut av SB generator till förbrukarbanken tror jag är ungefär vad den maximalt kommer sluka i sig om den är halvdåligt laddad. Min på 400Ah kom som mest upp i 40-50A, vilket sjönk ganska snabbt till 30-40A för att sedan (>80% laddade) gå ner under 20A. Med detta sagt tror jag inte du kommer få mer än marginellt snabbare uppladdning av förbrukarbanken bara för att du kopplar på en generator till, då batteribanken inte kommer dra mycket mer ström än den nuvarande redan orkar ge. I alla fall inte mer än precis i början i så fall. Skillnad blir det däremot om du bygger om till LiFePO4-batterier. Men det är ju en annan setup. Likaså skulle stora förbrukare på förbrukarbanken medan du kör kunna motivera en hjälp från BB. Jag ser egentligen inga problem att sätta ett spänningsstyrt relä emellan bankerna, med avkänningen mot BB generator/motorbatterierna. En konventionell generator av den typ du verkar ha har inga problem att jobba kopplade parallellt. Kanske någon annan ser någon hake ? Jag är ärligt talat lite för trött för att tänka just nu...😌
-
2 poängSer framför mig en strimma av skum bakom båten och en kapten som förtvivlat gnuggar sig i sina röda ögon.
-
1 poängDet mesta har ju redan sagts (skrivits). Men som en ren säkerhetsgrej kan du ju låta skiljerelät koppla ihop bankerna. Nu vet jag inte hur din batteriövervakning ser ut, men om du kan läsa ut någon skillnad, diff, så kan du ju se hur det fungerar. Jag har en sådan lösning mellan min förbrukarbank och reservbatteriet. Det motordrivna ”link-relät” kan du ju istället använda som en fjärrstyrd huvudströmbrytare/batteriavskiljare. Och man behöver ju bara en startkabel som nödlösning, minus är ju redan ihopkopplat. En annan variant kan ju vara att ha två (=4) olika batterisystem, ett startbatteri för varje motor, som då laddas av respektive generator, det är väl så du har det idag. Samt då två förbrukarbanker, som då laddas av var sin generator. Och sedan dela upp elsystemet i en sb- del och en bb- del. Det blir nu en aning krångligt, ungefär som dubbel bokföring… Men om det ena systemet slocknar finns ju det ju energi i det andra.
-
1 poängHade det först på min nya båt också. En tvångsstyrning av "sammankopplingsreläet" för laddning för att t ex kunna starta på förbrukarbatterierna. Fast det var inget vanligt relä utan snarare en motordriven brytare som klarade många hundratals A. Togs bort när jag byggde om till LiFePO4 på förbrukarbanken. Och på min gamla båt löste jag samma sak med en kort startkabel, med vilken man kunde brygga förbrukar- och motorbatteriplus om motorbatteriet var kasst. Hände dock aldrig på de nästan 20 år jag hade den båten.
-
1 poängDå monterar vi relät i helgen, enkel sak att göra. Tänkte mest om man avlastar SB generator lite. Att jag får snabbare (mera A) laddning var inte min avsikt, lite svar till dig också @IngemarE Glömde skriva att jag har en LINK knapp på panelen. Är någon elektronisk shunt som kopplar samman batteribankarna. Men har aldrig testat den och har kopplat bort den från mina 2 kretsar. Kanske ska kika lite på den på den också.
-
1 poäng
-
1 poängFör att få det starkt och inte riskera att det spricker behövs i alla fall ett par lager matta+polyester från insidan också, så lagningen i sig s.a.s. har en större insida än hålet och sitter bra fixerad. Ser f.ö. ok ut om du slipat ur motsvarande även på insidan. Sedan utesluter ju inte detta att ändå ha stora mothåll i metall på insidan som @raol rekommenderar. Antingen stora rostfria brickor men ännu hellre metallplattor av något slag som sprider ut kraften ännu mer. Såhär ser det t ex ut på insidan på min båt där jag monterat en extra badstege:
-
1 poängMen insidan är det väl ingen som ser? Utsidan kan du ju göra lika snygg, eller snyggare, även om kravet på hållfasthet minskar...
-
1 poäng
-
1 poängBilligare o lättare är nog att sälja projektet och istället köpa en båt som är anpassad för utombordare.
-
1 poängMan får väl ut o segla i ösregn, då borde allt tvättmedel sköljas ur seglen oberoende om det är Yes eller såpa man tvättat med😎
-
1 poängJovisst var det så, och kanske till och med ekonomipack för ”stortvätt” 😎 Annars tror jag mest på såpan, bra med gul så den gröna inte förväxlas med sk. styrbordssåpa
-
1 poäng🤠 alltså No till Yes? Har inte Tom-Olof Ström och Valerius Hansson något bra focktvättmedel och nån bra genuaskölj att rekommendera? Eller kanske någon speciell stärkelse till stormfocken? Min salige fader använde en produkt från Turtle, om det var bil- eller ett båtshampo minns jag inte, men det kanske var samma produkt, till olika pris i olika förpackningar. Men vanlig såpa skall väl funka bra.
-
1 poängFörstår att du redan har tagit en ståndpunkt som du inte tänker rucka från , undrade just när favoritargumentet ” nettoexportör ” skulle komma , man kan ju studera Danmark som gått all in på vindkraft , de ( få ) gånger de exporterar så är det näst intill minuspriser . Rekomenderar att man följer Svenska kraftnäts ” kontrollrummet ” en längre tid så man inte bara ägnar sej åt ” cherrypicking ” : Kolla gärna upp vindkraftverks drifttid mellan renoveringarna , framför allt de nya stora verken . Sant är följande: Vi hade en av världens bästa elförsörjning , Totalt självförsörjande med reservkraftverk i händelse av brist . vettiga priser , låga priser till industrin ( även skattebefrielse ) för att svensk industri skulle vara konkurenskraftig . Vi styrde över folk till att satsa på elvärme för att minska oljeberoendet .Det var det stora argumentet 1980 när vi röstade om kärnkraftens vara. Idag är vi i läget att folk/ industri går på knäna av elpriserna samt industrier kan inte etablera sej på grund av elbrist ( Kolla gärna med Uddevalla kommun ) . Nu är det även hetsjakt på vattenkraften som har varit vår ryggrad i nästa 100 år . Läs gärna på mera om svängmassans betydelse . Studera gärna svks löpande data om vad frekvensen på elnätet är och vad som kan påverka den negativt o vad det får för följder . Inser nu att det här blivit en ideologisk diskussion som egentligen inte har på ett båtforum att göra så jag väljer att tacka för mej .
-
1 poängFräs/rugga upp kanterna och få bort gelcoat minst någon cm runt hålet - BÅDE på in och utsidan. Sedan hade jag plastat med polyester och glasfiber ut detta område runt hålet, först ett par lager på insidan (inifrån) och låtit härda. Sedan byggt upp utsidan utifrån på samma sätt. Och slutligen lagt topcoat ytterst och slipat/polerat den. Anledningen till att du inte bara kan spackla i en plugg utifrån är att du måste ha väv och starkt på insidan. Ungefär som en "bricka" på insidan, om du förstår liknelsen. I annat fall blir det inte starkt nog och risken är stor att du sliter ur bultarna med ispacklat material igen. Epoxi i all ära, men du vill ju ha en gelcoatyta ytterst. Dessutom är min erfarenhet att det inte är några problem med vidhäftning av polyester bara man verkligen först slipar/ruggar upp in till rå polyester/matta först. Och i det här fallet måste du ändå lägga ett par lager med större bitar på insidan för att få styrka i lagningen. Så hade jag gjort. Men det finns säkert fler sätt 😉
-
0 poängEn annan variant kunde vara att helt isolera startkretsen från förbrukarkretsen. Köra en generator enbart kopplad till startbatteriet och en enbart till förbrukarbanken. De kommer ju få gemensamt minus, men det är allt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00