Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja, du har faktiskt rätt i att denna kombinerar funktionen med en mot nätet synkad inverter, 12->230V (om nät/landström finns) och "enkelriktning" av landmatningens effekt genom att den passerar invertern, så det man ev. skjuter till bara kan förbrukas på den egna båten. Men så kostar den också > 20.000:- 😵
  2. 2 poäng
    Nja. Om jag har fattat det hela rätt så kan man med Victrons Multiplus och dess Power Assist köra med batteribanken som stöttning. I det fallet handlar det alltså om att en laddare (Multiplus) laddar batterierna och samtidigt agerar växelriktare (Multiplus) till 240-enheterna ombord. Räcker inte ”strömmen från bryggan” tar Multiplusen ström från batterierna och ger därmed mer totalt än bara med landströmmen.
  3. 2 poäng
    Viktigt är att den i så fall kopplar om, inte bara bort den ena. För om båda 230V-källorna av misstag skulle "se" varandra så lär det sluta med i bästa fall blåsta säkringar och i sämsta fall vissa pyrotekniska effekter.... Finns säkert "mininverter" eller liknande för mikrokraftverk som skulle kunna gå att montera i båt (har inte bra koll på dem). Men problemet med att du tappar kontrollen på om du försörjer någon annan i hamnen kvarstår ju. Själv har jag ett kraftigt flerpoligt relä med 230V-spole i min elcentral, som kopplar om eluttagen i båten från inverterns utgång (=reläets viloläge) till landströmmen (=relä draget) med automatik när landström finns. Med en brytare på reläets kontrollspänning skulle man ju kunna uppnå det du vill, dvs kunna köra uttagen på inverter även om landström är inkopplad. Men det är bara eluttagen som går via detta relä. Säkringsgrupperna för VVB, laddare m.m. ligger givetvis alltid på landström - om den finns. Sedan är en sådan här inte dum att ha i elcentralen på inkommande (t ex direkt efter JFB) istället för en simpel kontrollampa. Då har man koll både på spänningen/kvaliteten på landströmmen och inte minst hur mycket man drar ur stolpen:
  4. 2 poäng
    Teoretiskt ja, men praktiskt - nej. Du behöver nämligen då en inverter som synkar sin fas/frekvens mot det fasta elnätets, som t ex en inverter för solpaneler på hus kan göra. Det är en mycket mer avancerad pjäs än de invertrar vi talar om här, och kräver också helt andra godkännanden eftersom de kommer fungera som "minikraftverk" som skall leverera in elkraft på det fasta nätet. Och här blir det ju också ev. ett problem. Det är ingen självklarhet att denna invertern bara skjuter till ström till prylarna i din båt. Eftersom elsystemen på 230V blir ihopkopplade kan ju i värsta fall dina batterier bidraga till att försörja grannbåtens utrustning.
  5. 2 poäng
    Jovisst var det så, och kanske till och med ekonomipack för ”stortvätt” 😎 Annars tror jag mest på såpan, bra med gul så den gröna inte förväxlas med sk. styrbordssåpa
  6. 1 poäng
    Billigare o lättare är nog att sälja projektet och istället köpa en båt som är anpassad för utombordare.
  7. 1 poäng
    Där var ju den prylen jag letade efter! Det ju här man få de bra tipsen. Jag hade missat att den hade Power Assist. Sedan visste jag visste jag inte att jag behövde Power Assist förrän idag. 😉 När jag tittade på Multiplus II 12/3000/120-32 för ett tag sedan försökte jag förstå om det hade bra stöd för LFP-laddning. Då manualen gav ett rätt diffus information. Priset för en separat laddare och inverter är också lägre än 20 000kr. Så valde jag bort Multiplus. Det blev en Victron Phoenix Smart ip43 12/50 . Med den kan man tydligt använda VictronConnect och VE.Smart Networking för att låta laddningen styras med strömshunten.
  8. 1 poäng
    En väldigt stor skillnad är ju också att husbilar nästan alltid har "landström", så goda möjligheter att ladda. Dessutom har de flesta ett enormt tak som säkert rymmer 1500-2000 W solpaneler i normalfallet.
  9. 1 poäng
    Jo, men vet man inte vad det heter är det inte så enkelt att leta upp. "DIN rail" är ett helt okänt begrepp för mig, t ex. Tack för länken. Det var ett vettigt pris ändå.
  10. 1 poäng
    Din enkla skiss var tydligare än din inledande beskrivning. Det framgår att du har en dc/dc som har separata anslutningar till ingående o utgående minus (det är nog inte vanligaste utförandet av dc/dc-laddare). Då behöver du inte koppla samman minus från motorn med minus till förbrukarna. Som jag skrev i tidigare inlägg - det finns många sätt att strukturera ett elsystem. Ditt är lite annorlunda strukturerat men kommer att fungera väl med de funktioner du vill ha för laddning och mätning av laddningsnivå i förbrukarbatterierna.
  11. 1 poäng
    Segmo har producerat en mängd Smugglerbåtar och är erkänt duktiga båtbyggare/reparatörer. Kontakta Kalle (son till Segmobåtars grundare Lennart Pettersson) på Segmo Plast så får Du nog en hel del tips även om eventuella ombyggnationer. https://www.segmoplast.com/
  12. 1 poäng
    En variant är ju att köpa en lös induktionsplatta och använda den när landströmmen är inkopplad. Kompisarna köpte en sån på 1500 W och den funkade toppen för mycket av matlagningen. De var nästan bara i gästhamn ändå, pga barn som inte trivdes i naturhamnsmiljö.
  13. 1 poäng
    Bra återkoppling på frågan och har därför lagt indiktionshällen på hyllan. Fortsätter med gasol för matlagningen. Men det finns särskild mellanläggsplatta till induktionshäll om man vill använda sina gamla kastruller som inte fungerar på en induktionshäll. Håller med om att det är riktigt irriterande när någon "behöver" ladda batterierna i en gästhamn full med båtar. Särskilt när man vill ha lugn och ro och njuta av en maträtt utomhus i den egna båten.
  14. 1 poäng
    Om vi bortser från klimatnytta eller inte samt hur elnätet är uppbyggt så är faktum att det är billigt att äga elbil kontra fossilbil/hybrid om vi jämför bilar från samma årgångar. Man kan inte jämföra med gamla fossilbilar under 50.000, den diskussionen får man ta när elbilarna nått motsvarande ålder. De flesta med elbil väljer ett elavtal som är rörligt, t.ex. Tibber. De gånger jag laddar och taxan med avgifter överskrider 1kr/kwh är lätträknade. Min månadskostnad för el till bilen är genomsnittligt 250:- över året och jag kör drygt 2000mil per år och har en lite vassare modell som drar mer el. Att däckkostnaderna skulle öka beroende på elbilarnas vikt är i princip strunt, de har bättre vrid och nyttjar man det slits däcken mer. Har dock inte sett något avvikande hittills mot vår andra bil eller tidigare bilar och vi är inte blyga med gasen. Servicekostnaderna är mycket lägre, iallafall på Tesla som helt saknar serviceintervaller. Vad gäller livslängd på batterier får framtiden utvisa, men av det man kan läsa i olika forum är det främst tidiga modeller med problem där tekniken i batteriuppbyggnad inte hade nått lika långt. Enklaste Teslamodellerna typ "SR" hittar man lätt under 300.000 idag, jämför det med motsvarande BMW 3serie t.ex. Kan man inte ladda på egen uppfart så är nyttan med elbil diskuterbar. Att alltid ha en fulladdad bil på morgonen är också bekvämt. Det är bra att jämföra, men då ska man göra det på lika villkor.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...