Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-20 på alla områden

  1. 7 poäng
    Jag har visserligen inte induktionshäll, men väl mikro, kaffebryggare, AC på 230V m.m. och en inverter som - när allt är igång - med lätthet kan dra 150-200A från 12V för att leverera de kW som förbrukas på 230V. Kablarna är inget problem. Som nämnts sitter invertern precis vid batterierna, och de 50mm² som kopplar in den är gott och väl under 2x 1m i längd. Inte heller är prislappen på en bra "sinusinverter" av lite storlek ett problem idag - om man inte måste köpa de finaste fabrikaten från specialbutikerna förstås.... Batterierna (LiFePO4) är valda bl.a. för att kunna klara lite högre strömmar. Med 150A kontinuerlig urladdningsström per batteri kan de tre (teoretiskt) lämna 450A, och sedan ännu mer i kortvarig toppbelastning. Här är det akterpropellern som är dimensionerande, men det är klart - man vill ju inte skada batterierna eller riskera avstängning om mikron samtidigt råkar gå med förberedande måltid vid en tilläggning. Vilket är fullt möjligt. Därav lite "marginal". Däremot skulle jag inte, trots motorbåt och lite "kraftresurser" både med laddning och batterier, överväga en elektrisk häll eller spis av något slag. Det tär enormt på batterikapaciteten, mycket mer än man tror (och blir tyvärr lätt mer än @raols förträffliga uträkning ovan). Med 230V-bryggare och mikro löser man de korta, snabba behoven väldigt energieffektivt och billigt. Några koppar bryggkaffe eller en mugg te tar kanske som mest 5 min i bryggaren och ännu kortare i mikron. Värma gårdagens grillrester är gjort på några minuter och tar max 4-5Ah, vilket snabbt blir återladdat t.o.m. av solpanelerna. För mer långkok och konventionell matlagning används gasolhällen, men egentligen bara till det. Detta är i alla fall den lösning och kombo i "köket" vi kommit fram till är den mest optimala för vår del.
  2. 3 poäng
    Hej Vi har testat lite i förra sommaren, vi har en batteribank på 400 Ah, vanliga blybatterier, och en ren sinus Inverter som kan lämna 3600 W. Vi var på Bohuskusten i juni i och använde nästan enbart induktionshällen för matlagning. Trots att vi har en stor Inverter kan vi inte ta ut mer än ca 1500 W då spänningen blir för låg i batteribanken och Inverter slår ifrån. Koka kaffevatten, ångkoka ägg i en kastrull med lock och bara någon centimeter med vatten, rosta bröd och steka lite går väldigt bra. Koka potatis fungerade inte alltid, där blir tiden för lång och spänningen för låg. Vi har 230 W solceller, hade fint väder och vi gick för motor minst någon timma varje dag. Låg med landström någon dag och då är det ju inga problem. Erfarenheter, det skulle inte gå att bara ha Inverter och induktionshäll utan en bättre batteribank, en så stor Inverter som vår är meningslöst om man inte har mycket bättre batteribank, jag köpte den billigt sista dagen på båtmässan för många år sedan Hälsningar Ove
  3. 2 poäng
    Exakt och här håller jag med om att STATEN inte kan säga nej till spärrfärg om den är testad mot någon standard, vilket jag förstått färg som nämnts tidigare här är. Och jag önskar såååå mycket att Mellgard hade applicerat den enligt konstens alla regler och tagit den fajten istället för att försöka hävda att AFS- förordningen inte gäller hans båt och allt liknande trams (rätt ut sagt) som han hållt på med.
  4. 2 poäng
    Anekdotvarning: I sensomras, på Hönö, i Hönö Klovas gästhamn: Intill oss låg det en större och högre motorbåt kanske omkring 40 fot lång "daycruiser". Ägaren var ensam med sin hund ombord. Efter tilläggningen kom den obligatoriska tilltrasslade landströmskabeln iland, därefter en kissenödig hund.. Han höll på att reda ut landströmskabeln när jag var på väg upp på kajen tillsammans med min hund, och båtägaren frågade mig om jag visste om det fanns spänning (ja han sade "ström") i bryggstolpen eftersom han inte fick ihop det. Jag hämtade en spänningsindikator och kunde konstatera att det fanns spänning i stolpen och vidare i hans landströmskabel. När vi var tillbaka från hundpromenaden och skulle dricka kaffe och nyinköpta wienerbröd (samt en gammeldansk) på akterdäck, brummade det och luktade dieselavgaser från grannbåten. Jag knackade på och undrade om det var nödvändigt att köra elverket när han nu hade landström? Jo han skulle ju bara koka potatis på induktionshällen, och då räckte tydligen inte landströmmen till (?). Om nu detta stämde eller om han inte läst den nylvererade båtens bruksanvinsningar låter jag vara osagt. På kvällen kopplades då ytterligare en landströmskabel in till en annan bryggstolpe, jag vet inte varför. Morgonen därpå startades elverket igen, det skulle ju kokas ägg till frukosten. Jag dolde inte min irritation på något sätt. Än mer irriterad blev jag då denna båtägare hade gått iland för att duscha och lämnat sin hund ensam på fördäck, denna hoppade iland, kissade på en av mina förtöjningslinor och stod sedan och skällde på dobermannen som bor i villan bredvid hamnen (f.d fotoateljen). -Du har aldrig funderat på en sommarvilla vid havet, eller en 18 meter lång husbil? Det är rätt skönt att ha en gasolspis ombord, och hyfsat många solcellswatt (samt då en väluppfostrad hund). Elverk, är elvärk!
  5. 1 poäng
    En variant är ju att köpa en lös induktionsplatta och använda den när landströmmen är inkopplad. Kompisarna köpte en sån på 1500 W och den funkade toppen för mycket av matlagningen. De var nästan bara i gästhamn ändå, pga barn som inte trivdes i naturhamnsmiljö.
  6. 1 poäng
    Bra återkoppling på frågan och har därför lagt indiktionshällen på hyllan. Fortsätter med gasol för matlagningen. Men det finns särskild mellanläggsplatta till induktionshäll om man vill använda sina gamla kastruller som inte fungerar på en induktionshäll. Håller med om att det är riktigt irriterande när någon "behöver" ladda batterierna i en gästhamn full med båtar. Särskilt när man vill ha lugn och ro och njuta av en maträtt utomhus i den egna båten.
  7. 1 poäng
    🤠 alltså No till Yes? Har inte Tom-Olof Ström och Valerius Hansson något bra focktvättmedel och nån bra genuaskölj att rekommendera? Eller kanske någon speciell stärkelse till stormfocken? Min salige fader använde en produkt från Turtle, om det var bil- eller ett båtshampo minns jag inte, men det kanske var samma produkt, till olika pris i olika förpackningar. Men vanlig såpa skall väl funka bra.
  8. 1 poäng
    Jag syftade på fajten om föreläggandet där jag tycker du valde fel ingång. Att Grödinge inte accepterar det är ju som sagt en annan sak.
  9. 1 poäng
    Hej Jag har spritkök, som jag tycker fungerar väldigt bra. Hälsningar Ove
  10. 1 poäng
    Det måste vara en fungerande spärrfärg enligt tillverkarens användarmanual, flera lager "vanlig" bottenfärg funkar inte.
  11. 1 poäng
    Och så länge de inte bryter mot lagen såklart. Helt rätt.att nationella regler inte får förekomma om sånt som är reglerat i EU-förordning. Men nu diskuteras ju inte nationella regler utan det diskuteras en enskilda frivilliga intresseföreningars regler. Du blandar ju äpplen och päron just nu. En förening får ha strängare krav än lag, EU-förordning, förordning och föreskrift......men inte mildare krav. Varför? - för föreningens ev. strängare krav är "frivilliga" , dvs de gäller bara en grupp människor som tillsammans och frivilligt (oftast majoritetsbeslut) kommit överens om dem för att de kanske tycker lagen är för mjäkig. Typ som ett avtal. Eftersom det är frivilligt att vara med så är det inget juridiskt problem, gå ur föreningen i fråga så slipper du de strängare kraven. Är det dock en förening som inte kan anses frivillig ( om det finns sådana?) så gäller ju lagens miniminivå precis som för alla andra. Men i en förening kan man ha strängare krav. Om man vill låna ut sin bil till barnen så kanske man vill kräva att de inte har mer än 0,05 promille alkohol i blodet. Det bör väl vara okej att kräva? Eller riskerar man hamna i domstol.
  12. 1 poäng
    Vore ju trevligt om man kunde hålla sig till en normal diskussionsnivå. Påhopp och förutfattade meningar hjälper inte. Alla är naturligtvis med på att TBT inte ska vara med i leken, det är hanteringen av problemet som det finns skilda meningar om, tolkning av lagtexten.
  13. 1 poäng
    Nä, nu blev det svammel bara… orkar inte citera allt. Åter igen - en FÖRENING får ha vilka regler den vill, så länge de inte är diskriminerande mot individer. Båtar omfattas inte av diskrimineringslagar. Det är inte diskriminerande och synd om gubbar som haft över 20 år på sig att åtgärda sin botten (…AFS-förordningen tillkom 2003…) och först nu börjar yla yrvaket i stället för att åtgärda problemet - oavsett hur många alias man har på ett båtforum.
  14. 1 poäng
    Om vi bortser från klimatnytta eller inte samt hur elnätet är uppbyggt så är faktum att det är billigt att äga elbil kontra fossilbil/hybrid om vi jämför bilar från samma årgångar. Man kan inte jämföra med gamla fossilbilar under 50.000, den diskussionen får man ta när elbilarna nått motsvarande ålder. De flesta med elbil väljer ett elavtal som är rörligt, t.ex. Tibber. De gånger jag laddar och taxan med avgifter överskrider 1kr/kwh är lätträknade. Min månadskostnad för el till bilen är genomsnittligt 250:- över året och jag kör drygt 2000mil per år och har en lite vassare modell som drar mer el. Att däckkostnaderna skulle öka beroende på elbilarnas vikt är i princip strunt, de har bättre vrid och nyttjar man det slits däcken mer. Har dock inte sett något avvikande hittills mot vår andra bil eller tidigare bilar och vi är inte blyga med gasen. Servicekostnaderna är mycket lägre, iallafall på Tesla som helt saknar serviceintervaller. Vad gäller livslängd på batterier får framtiden utvisa, men av det man kan läsa i olika forum är det främst tidiga modeller med problem där tekniken i batteriuppbyggnad inte hade nått lika långt. Enklaste Teslamodellerna typ "SR" hittar man lätt under 300.000 idag, jämför det med motsvarande BMW 3serie t.ex. Kan man inte ladda på egen uppfart så är nyttan med elbil diskuterbar. Att alltid ha en fulladdad bil på morgonen är också bekvämt. Det är bra att jämföra, men då ska man göra det på lika villkor.
  15. 1 poäng
    Tro kan du göra hur du vill men det ändrar inte faktum att båtklubbar får ha vilka regler som helst. En ideell förening har regler som beslutas av medlemmarna själva och har ingen skyldighet att släppa in medlemmar som inte vill rätta sig efter de reglerna. Väldigt många båtklubbar har hårdare miljöregler än lagen kräver. Jag tror inte det finns någon enda båtklubb i Stockholmsområdet med varvsområde på Mälarsidan som tillåter giftiga bottenfärger överhuvudtaget, inte ens för båtar med huvudsaklig förtöjningsplats i Östersjön (lagen säger då att Östersjöfärger är tillåtna). Jag vet minst en båtklubb som har totalförbud mot glykol och enbart tillåter giftfria alternativ som t.ex. Vake.
  16. 1 poäng
    Tro och tro. Det får man göra i kyrkan. Det är inte en mänsklig rättighet att få ha sin båt i en viss klubb, det finns inget sådant lagstöd. Båtens skick måste följa klubbens regler. Det finns massor av klubbregler som saknar stöd i lagen såsom t ex krav på försäkring eller hur båten förtöjs i klubbens brygga.
  17. 1 poäng
    Då är det något nytt. Så sent som 2020 blästrades isbrytaren Sankt Erik helt ren från färg och rost ner till rent stål i GV dockan på Beckholmen. Och vad jag vet blästras det på övriga varv för kommersiell sjöfart runt Stockholm oxå än idag Beckholmen kör med skyddsnät och vattendimma för hindra dammspridning från blästring.
  18. 1 poäng
    Klubbar kan ha vilka regler de vill för sin hamn eller uppläggningsplats, så länge reglerna beslutats om i enlighet med klubbens stadgar. Man får t ex ha en klubb där endast gula båtar är tillåten om man vill. Eller regler om giftfria båtbottnar.
  19. 1 poäng
    Har man en stor batteribank så blir ju strömmen fördelad över flera batterier, så om ett enskilt batteri maxar på 100 A och man vill dra 100 A så kommer det bara bli 50 A per batteri om man har två. Eller 33 A om man har tre. Osv. En större batteribank ger också bättre marginaler för sånt här, så klart. Om vi bortser från kostnaden för grova kablar, en inverter som klarar 1500-2000 W och en stadig batteribank, så kan man ändå räkna på ungefär hur mycket batterikapacitet som krävs för olika saker. Batteri -> inverter -> 230 V: ~85 % verkningsgrad Vattenkokare -> vatten: ~75 % verkningsgrad Totalt ca 60-65 % verkningsgrad Att värma en liter vatten från 20 till 100 grader (räknar att en typisk färskvattentemp sommartid är 20 grader) kräver ca 335 kJ. Totalverkningsgraden gör att det krävs 500-550 kJ, låt säga 550 för det blir en del ångbildning. Vid 12 V nominell spänning motsvarar 550 kJ knappt 13 Ah. På en induktionshäll skulle jag räkna upp det där med 20-30 procent eftersom förlusterna är större där. Och detta är bara för att koka upp vatten till kokpunkten, t ex för att göra te eller kaffe. Effekten som behövs för att hålla kokande vatten kokande är svårare att räkna på, för en del av förlusterna är genom strålning från kokkärlets ytor och vattenytan och det mesta är från ångbildning. Men jag har hittat lite värden som jag räknat om till en liter kokande vatten i blank kastrull med lock på. Då handlar det, väldigt grovt räknat, om ca 70-100 W för att hålla koket igång (utan lock krävs det ca sex gånger mer effekt!). Ris, potatis och pasta kan man väl i snitt räkna behöver koka 20 minuter, så 100 W i 20 min innebär knappt 3 Ah. Värma upp en stekpanna för att steka lite kött, fisk eller grönsaker kräver inte så mycket eftersom det är så lite värmekapacitet i metallen och relativt lite massa i maten. Här höftar jag bara, men 10 Ah bör räcka för normal stekning. I runda slängar 20 Ah för en enklare måltid då, enligt mina antaganden, avrundningar och beräkningar.
  20. 1 poäng
    Hej, Jag håller med om att det förmodligen inte är värt besväret då det kommer ta tid att "ladda tillbaks" den ström som spisen förbrukar. Dock bör inte kabeldragningen bli särskilt dyr då man väl oftast sätter invertern i närheten av batteribanken och för att köra 230V från inverter till spis kostar inte många kronor. /Christian
  21. 1 poäng
    Om det inte är OK att ifrågasätta och diskutera forskningsresultat så tror jag att vi är ute på en farlig väg. Även om forskare är specialister och disputerade inom sitt område så utgår de från någon grundtes och gör antaganden som deras slutsatser kommer att baseras på. Om antagandena inte är verklighetsförankrade så måste de tåla att diskuteras. Den aktuella forskningsrapporten verkar ha gett som resultat att myndigheter är beredda att utfärda viten med hänvisning till slutsatserna i rapporten. Jag har varken disputerat eller studerat kemi på högre nivå. Jag hänger inte heller med i alla de redovisningar som beskrivs i rapporten (jo, jag tvingade mig till att ögna igenom den igen). Men jag tillåter mig att ifrågasätta om testmetoden som jämförelse med båtbottentvätt är korrekt. De skriver "Valet av fem kilo och tre minuters borsttid baserades därför på det tryck en person med rimlig ansträngning kan åstadkomma manuellt.". Är detta en relevant testmetod för att simulera en båtbottentvätt? Utan att ha gjort praktiska tester med slitaget från en båtbottentvätt så finns det nog ingen som kan svara på det. Jag anser i alla fall att den i rapporten beskrivna modellen för båtbottentvätten (se bild från rapporten längre ner) har rätt stora olikheter mot den du visar i ditt svar. Sen är ett par av slutsatserna i rapporten: "Spärrfärger kan fungera om ytan INTE borstas" och "Borstning av yta som är målad med spärrfärg ökar läckaget och spärrfärg kan därför inte rekommenderas som förseglingsmetod för skrov som man vill borsttvätta". Men rapporten har gett som resultat att all användning av spärrfärger förkastas av svenska myndigheter. Jag tillåter mig att ifrågasätta om detta är korrekt och rättssäker myndighetsutövning.
  22. 1 poäng
    Så börjar det bli klart med akterpropellern. Förberett med dubbla 50 mm²(100 mm² totalt) ,13 meter totalt(inkl avslutande med en meter 70 mm²). Beräknat spänningsfall 0,8 V vilket är acceptabelt för bog och akterpropellrar. Fick montera ny huvudbrytare till bogpropellern då denna tidigare var kopplad över båda startbatteribankerna och därigenom SB och BB huvudbrytare. Kanske var det därför som bogpropellern började tappa effekt efter 15 sekunders kontinuerlig drift. En sliten huvudbrytare kanske. Akterpropellern fick också en ny huvudbrytare. . Nu har jag 6 huvudbrytare i båten. Säkring placerad vid övriga huvudsäkringar. På akterspegeln monterades kopplingsplintar för övergång till 70mm² kabel ut till själva akterpropellern. Själva kabelpressandet avhjälptes med mitt fynd på en marknad i Wales för 8 år sedan, en skotsk Starrett som känns väldigt lik en kinesisk hydraulpress för rörkabelskor. Fick göra en egen borrmall i plyfa för att få bättre styr på själva borrningen av aktern. Det är med viss ångest man kör upp hål i akterspegeln , 4 st 13 mm och ett 140 mm. Nu ska bara kablar och fast manöverpanel monteras. Fjärrmottagare finns sedan förra sommaren i båten. Ska återanvända gamla manöver kablar vilka ska förses med Sleipners kontaktstycken som jag ska inhandla på Tibblin i Gbg, som varit väldigt hjälpsamma med utrustning såsom manöverpanel och extra fjärrkontroll. Sen ska jag vid lite varmare väderlek montera akterpropellern , ligger färdig med anpassade kåpor för montering.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...