Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-17 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Så börjar det bli klart med akterpropellern. Förberett med dubbla 50 mm²(100 mm² totalt) ,13 meter totalt(inkl avslutande med en meter 70 mm²). Beräknat spänningsfall 0,8 V vilket är acceptabelt för bog och akterpropellrar. Fick montera ny huvudbrytare till bogpropellern då denna tidigare var kopplad över båda startbatteribankerna och därigenom SB och BB huvudbrytare. Kanske var det därför som bogpropellern började tappa effekt efter 15 sekunders kontinuerlig drift. En sliten huvudbrytare kanske. Akterpropellern fick också en ny huvudbrytare. . Nu har jag 6 huvudbrytare i båten. Säkring placerad vid övriga huvudsäkringar. På akterspegeln monterades kopplingsplintar för övergång till 70mm² kabel ut till själva akterpropellern. Själva kabelpressandet avhjälptes med mitt fynd på en marknad i Wales för 8 år sedan, en skotsk Starrett som känns väldigt lik en kinesisk hydraulpress för rörkabelskor. Fick göra en egen borrmall i plyfa för att få bättre styr på själva borrningen av aktern. Det är med viss ångest man kör upp hål i akterspegeln , 4 st 13 mm och ett 140 mm. Nu ska bara kablar och fast manöverpanel monteras. Fjärrmottagare finns sedan förra sommaren i båten. Ska återanvända gamla manöver kablar vilka ska förses med Sleipners kontaktstycken som jag ska inhandla på Tibblin i Gbg, som varit väldigt hjälpsamma med utrustning såsom manöverpanel och extra fjärrkontroll. Sen ska jag vid lite varmare väderlek montera akterpropellern , ligger färdig med anpassade kåpor för montering.
  2. 1 poäng
    Gillar hydraulik, en yrkesskada. Lenco el blir det aldrig.
  3. 1 poäng
    Det brukar ju finnas fler sådana hantverkare än vad det finns kapellmakerier. Vad då underförstått kaplellmakarna kan, som inte skomakarna kan, är om det rör sig om stora arbetsstycken, som då inte får plats på skomakarens arbetsbord. Sedan måste man tala om för skomakaren att hen använder rätt sytråd, sådan som tål UV-strålning och som expanderar i hålen när det bli fuktigt.
  4. 1 poäng
    Mente Marin kostar 8-10000:-, och lite mer för två styrplatser. Kommer inte under 30000:- med Zipwake. Jag får nog åka med QL:s trimplan nått år till men har fått ett bra tips.👍
  5. 1 poäng
    Om det är original axelgenomföring siter tätningen ihop med stävlagret. Då går det inte att smörja med mindre att stävlagret demonteras. Det sitter två radialtätningar i stävlagret. Det bästa är att demontera stävlagret och byta tätningarna. Då måste propellern tas bort, och stävlagret demonteras genom att skruva bort två skruvar.
  6. 1 poäng
    Om du menar själva axeln så är den lagringen vattensmord och skall inte fettas in. Lagringen (Cutlesslagret) skall ha möjlighet till vattencirkulation och vanligen finns ett eller flera hål nära dess framkant som inte får sättas igen av bottenfärg t ex. Däremot har du en propelleraxeltätning på insidan av båten, alltså en del som ser till att vattnet hålls utanför. Denna kan vara av olika typ - oljesmord eller fettsmord med "riktiga" packboxar/flänstätningar eller talgsnöre. Eller tätad på annat sätt och vattensmord/kyld (VP "black jack", PSS m.fl). Så frågan är vad du menar med "fetta in propelleraxeln".
  7. 1 poäng
    Japp! Brimarin på Björcksgatan i Kålltorp. Rimliga priser, trevligt bemötande och snabb service (iallafall så här innan säsongen börjar)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...