Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Så här står det i en av VP:s monteringsanvisningar: "Om landström ansluts (120V/230V), får inte säkerhetsjordningen anslutas till motorn eller annan jordpunkt i båten."
  2. 2 poäng
    Svarta buntband påstås vara UV-tåliga. Det är möjligt att de är tåligare än vita men de är inte opåverkade. Jag har fäst bomfendrarna med rätt grova svarta buntband, ungefär 25% behöver ersättas varje år. Det behövs ingen belastning för att se vilka som behöver bytas, det är bara att ersätta där de trillat av. Sen är det min uppfattning att ankarbandslarmet verkar överdrivet. Den största svagheten är nog tråden som öglan är sydd av. TS säkerhetsband hade en rostfri krok på bilden, en sådan fastsättning eliminerar sytråden och håller nog rätt länge. (Kan passa på att varna dem som har bekväma teryleneband i mantåget vid sittbrunnen. Bryt lite i sömmarna varje år så ser ni när det är dags att gå till skomakaren/segelmakaren och sy om banden. Å så slipper ni trilla baklänges i sjön.)
  3. 2 poäng
    Min erfarenhet är att UV-strålningen förstör vita men inte svarta buntband. Undrar om det är likadant med dessa säkertsband..?
  4. 2 poäng
    Jag brukar ta med den typen av båtgrejor till vår närmaste skomakare/kemtvätt. De har rejäla symaskiner som klarar kapelljobb. Senaste större jobbet var byte av blixtlås i fockkapellet inkl byte av ett par dragöglor, billigare än att gå till kapellmakare (och 500 m bort...). Förra vintern bytte jag 10 rutor i sprayhoden för 3.000:-. Jättefint jobb.
  5. 2 poäng
    Av lätt insedda skäl kan man konstatera att en hög kemiutbildning inte på något sätt utgör en garanti för gott omdöme.
  6. 1 poäng
    På båten vi köpte 2017 sitter det ett svart säkerhetsband som går från akter till för av fabrikatet Ankarolina. UV strålning dödar plastmaterial över tid har jag hört/läst: https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/bristande-ankarband "Ankarband som varit utsatt för dagsljus i 5 säsonger bytes. " ==>> Trigger för mig att byta säkerhetsband som verkar tillverkas med samma mtrl. Vid havssegling i grov sjö är det superviktigt att inte trilla överbord så att koppla sig till båten är standard för gumman och mig. Har för mig att "band" är bättre än rund wire/tamp som kan rulla under fötterna, stämmer min minnesbild eller finns det bättre lösning idag?
  7. 1 poäng
    Tja, gratis tycker jag är rätt billigt. https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/inkomstavtjanst/privattjansteinkomsterfaq/jagfarladdaminelbilmedminarbetsgivaresladdarevidarbetsplatsenskajagskattafordetta.5.2b543913a42158acf800014429.html
  8. 1 poäng
    Ni som klagar på era passfoton, tänk på oss som har glasögon då. Vi ser ännu mer korkade ut när vi inte kan fokusera blicken på kameran ordentligt. 🙄
  9. 1 poäng
    Alla drev jag har sett har nitarna monterade uppifrån. Är de monterade underifrån så är det säkert bytt tidigare och den som gjorde det tyckte väl att det var bra. Man borrar alltid bort från den sida som de har monterats! Från andra hållet lär det bli svårt att få ett borr att centrera eftersom det sitter en pinne med en kula på i hålet på niten. Ingemar
  10. 1 poäng
    Japp! Brimarin på Björcksgatan i Kålltorp. Rimliga priser, trevligt bemötande och snabb service (iallafall så här innan säsongen börjar)
  11. 1 poäng
    Frånsett felaktig inklistring av länk, så står svaret på rubriken i färgens beskrivning och det är nej.
  12. 1 poäng
    Jag kanske har missat att du skrivit om detta men har du verkligen kollat att det är "landströmmens" jordkabel som är ansluten till skölden? (någon 230V AC lär inte strömma genom skölden ändå om allt är rätt kopplat och kablarna är hela - om jag fattat saker rätt) Detta håller jag helt med om och OM det är så att @kossors landströmsjord verkligen är kopplad till skölden så vill jag mena att det är tokigt. Skölden ska, vad jag vet, kopplas till "motor"-minus. Men jag kan ha fel. (Det har hänt förut...) Kanske OT: Landströmsjord är, som någon tidigare påpekat, förbundet med marken i transformatorstationen som kan ligga långt ifrån bryggan. Därför kan det vara en potentialskillnad mellan denna jord och vattnet där båten ligger. (Tack @Seawolf för förklaringen för några år sedan!) Det är en av anledningarna till att jag installerat en isotrafo i min båt.
  13. 1 poäng
    Det är så att elinstallationerna i min hemmahamn (som drivs av GREFAB) är rätt gammalt och sannolikt också underdimensionerat. På de långa bryggorna finns det bara två stolpar med fyra eluttag vardera, och då sådana där Schuko-uttag, sådana du har hemma i källaren eller i garaget, vanligt jordat uttag med skyddslock, skyddslock som ibland är trasigt eller saknas. Säkringar kan bestå av halvgamla automatsäkringar eller medeltida ”proppar”. Nån jordfelsbryrae kanske finns uppsatt inuti en låst bod. Det förekommer emellanåt även att det är strömlöst i dessa bryggstolpar, och då kan det även vara så att bryggans belysning är släckt. Kanske har då den inlåsta jordfelsbrytaren löst ut. Sedan är det kanske en försäkringsfråga för GRFAB att det inte är tillåtet att ha el ansluten i båten då ingen är ombord. Det pratas dock om en modernisering av såväl (vissa) bryggor som dess installationer. Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat… Jag tycker diskussionen blir alltmer förvirrad och svårläst då saker och ting får nya namn. Jag tycker vi gör som @IngemarEskriver, vi använder etablerade och korrekta ord. Skyddsjord. Inte landströmsjord etc. Minus, inte minusjord. Sedan är diverse givare och annat anslutna till minus i motorblocket, inte ”jordade” som man sade förr i tiden. Och återigen, jordfelsbrytaren har ingenting med skyddsjorden att göra, den är inte ens kopplad dit. Sedan anser ju även jag att båtens landströmsystem och båtens interna elsystem skall hållas helt åtskiljda. Minus finns normalt sett på de flesta motorerna i dess gods. Det kan förekomma båtmotorer vars elsystem är tvåpoligt, och då finns inte minus i dess gods, ja det finns varianter på det temat, jag vet, men det vanligaste är att motorblock med mera är anslutna till minus. Jag misstänker att det har att göra med ett arv från fordonsindustrin varifrån flera litet större inombordare härstammar ifrån. Minus från batteriet skall inte kopplas till skyddsjorden i landströmssystemet.
  14. 1 poäng
    Efter flera månaders väntan att skaffa nytt pass så var det dax för något år sedan. Min fru fick gå först fram för fotografering och när hon blev ombedd att ställa sig framför skärmen så vände hon sig mot den vita skärmen som är bakgrunden. Tyvärr blev det inte ett foto från fel håll men fotot när hon vänt sig åt rätt håll blev inte det bästa men får väl duga tills det om några år är dax igen för nytt pass. En annan dam som skulle skaffa pass vid samma tilfälle var ytterst petig och tyckte att fotot inte blev bra, men efter kanske fem försök blev hon till slut nöjd. Det sitter en Canon systemkamera i apparaten men bilderna blir inte bra. Jag skulle nog kunna ta betydligt bättre foton men det ska tydligen vara standardiserat dåliga foton numera. En bekant skulle åka på en tjänsteresa för några år sedan och när han kom till incheckningen på flygplatsen visade han upp passet. -Tänker du åka utomlands med detta pass? - Jaaa, vad är problemet? -Detta pass verkar inte vara du? Passet han hade med sig var tyvärr inte det rätta utan det var frugans pass. Hans fru var lyckligtvis hemma och fick ta en snabb taxi till flyplatsen med det rätta passet. Så kolla att rätt pass är med när ni ska ut och resa!
  15. 1 poäng
    Svarar mig själv för framtida sökningar av andra... Jag hade fått bort alla skruvar. Tråget satt oerhört hårt fast. Kilar runt skarven på båda sidor så släppte det till sist. Fått reda på att tråget brukar sitta väldigt hårt. /Mathias
  16. 1 poäng
    Nja, Personskyddsautomat är väl en JFB kombinerat med dvärgbrytare/automatsäkring ? https://www.elbutik.se/category.html/personskyddsautomat
  17. 1 poäng
    Vi är 64 stycken i släkten Ohm... Alla är inte medlemmar i motståndsrörelsen. Såvitt jag vet är ingen segelbåtsinnehavare, men det lär ha funnit en Opel Omega hos nån släkting.🤮
  18. 1 poäng
    Förvånansvärt många, 2383 personer, heter Landström i efternamn!
  19. 1 poäng
    Konsten att inte lura en batteriladdare för blybatterier. Moderna batteriladdare har oftast en ”intelligens” som ser till att batteribanken laddas så fort laddaren orkar, och efterhand anpassar laddspänningen för att nå fulladdat. Slutligen, när laddaren tror att batteriet är fulladdat vilket ofta sker genom att den ser att laddströmmen går ner, så övergår laddaren till att ha underhållsladdspänning. För 12V-batterier är laddspänningen för att nå fullt ofta c:a 14.4 – 14.8 volt. Underhållsladdspänningen är ofta c:a 13.4 – 13-8 volt. Skulle laddaren upptäcka att strömmen ökar i läge underhållsladdning så är det vanligt att den tolkar detta så att den återigen skall lägga sig på fulladdningsspänning under någon tid, ofta timme/timmar. Detta händer typiskt om en värmare startar eller om kylen startar, båda är ju termostatstyrda. Laddaren har ju inte en aning om vilken del av dess utgående ström som går till banken och vilken del som går till värmare, kyl, etc. Konsekvensen blir för batteribanken att den under alltför långa tider utsätts för den höga laddspänningen trots att banken egentligen är fulladdad. Effekten av detta blir över tid att banken torkar ur och skadas. (Har man gammaldags och påfyllbara batterier kan detta problem minskas om båtägaren då och då kontrollerar och fyller på batterivatten). Den som har kylen igång i hamn, eller bor i båten i hamn och även har värmaren eller annat igång, behöver därför se till att batteribanken bara har ladddaren ansluten, men inte båtens förbrukare. Ett sätt att åstad-komma detta är att förse båten med ett någorlunda kraftigt 12V spän-ningasggregat, och lägga en om-kopplare så elcentralen och andra förbrukare antingen matas av banken eller av spänningsaggregatet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...