Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-14 i Forum Inlägg
-
6 poängDen vetenskapliga sanningen är den som gäller här och nu. Den är ett levande dokument som förändras över tid, det har den alltid gjort och kommer alltid att göra, vilket vi vill det eller inte. Sedan finns det alltid extremister som hävdar motsatsen, som de som fortfarande hävdar att jorden är platt, som ett exempel. Det finns fler 😖
-
4 poängMin far var också högutbildad kemist, men följde med utvecklingen under hela sitt yrkesliv och omprövade ofta " gamla sanningar" vilket är nödvändigt för att hänga med. Precis som jag fått göra i mitt arbete med människor. Så det kanske är dags för dig Mellgard att acceptera att det som var sant en gång inte längre stämmer, tänk på DDT eller Trikloretylen till exempel.
-
2 poängPrecis, man får anpassa kostnaden efter vad man kan. Jag sparar en herrans massa renoveringspengar på att jag kan hantera cirkelsåg och spikpistol och en massa teknikpengar på att jag kan konfa en Linuxserver, men när det kommer till motorer är jag körd, då föredrar jag att pröjsa för något som bara funkar 🙂
-
2 poängDet är så att elinstallationerna i min hemmahamn (som drivs av GREFAB) är rätt gammalt och sannolikt också underdimensionerat. På de långa bryggorna finns det bara två stolpar med fyra eluttag vardera, och då sådana där Schuko-uttag, sådana du har hemma i källaren eller i garaget, vanligt jordat uttag med skyddslock, skyddslock som ibland är trasigt eller saknas. Säkringar kan bestå av halvgamla automatsäkringar eller medeltida ”proppar”. Nån jordfelsbryrae kanske finns uppsatt inuti en låst bod. Det förekommer emellanåt även att det är strömlöst i dessa bryggstolpar, och då kan det även vara så att bryggans belysning är släckt. Kanske har då den inlåsta jordfelsbrytaren löst ut. Sedan är det kanske en försäkringsfråga för GRFAB att det inte är tillåtet att ha el ansluten i båten då ingen är ombord. Det pratas dock om en modernisering av såväl (vissa) bryggor som dess installationer. Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat… Jag tycker diskussionen blir alltmer förvirrad och svårläst då saker och ting får nya namn. Jag tycker vi gör som @IngemarEskriver, vi använder etablerade och korrekta ord. Skyddsjord. Inte landströmsjord etc. Minus, inte minusjord. Sedan är diverse givare och annat anslutna till minus i motorblocket, inte ”jordade” som man sade förr i tiden. Och återigen, jordfelsbrytaren har ingenting med skyddsjorden att göra, den är inte ens kopplad dit. Sedan anser ju även jag att båtens landströmsystem och båtens interna elsystem skall hållas helt åtskiljda. Minus finns normalt sett på de flesta motorerna i dess gods. Det kan förekomma båtmotorer vars elsystem är tvåpoligt, och då finns inte minus i dess gods, ja det finns varianter på det temat, jag vet, men det vanligaste är att motorblock med mera är anslutna till minus. Jag misstänker att det har att göra med ett arv från fordonsindustrin varifrån flera litet större inombordare härstammar ifrån. Minus från batteriet skall inte kopplas till skyddsjorden i landströmssystemet.
-
2 poängHmm... Det är inget som förekommer i de två hamnar som jag haft båt i (Södra territoriet). I hemmahamnen är det elkort som gäller. Är båtägarna misstänkliggjorda per automatik eller är det erfarenhet att elkopplingar skapat brandhärdar? Kan tillägga till debatten att vår Nimbus 29C 1990 var ifrån dåtida fabrik i Visby levererad med ett katastrofalt 230V system. För avhjälp använde jag samma som nämnts tidigare i tråden SKK koppling av landström och däri avskild PE med båten i sjön med kopparskena ifrån ställverk monterat under badbryggan-båten på land slutet bleck(wago) mellan land PE och båtens PE. Det blev sedan omhubbade rostfria proppar på 290DP-A och extra offeranod på drevbygeln. Korrosionsproblem nästan helt borta. Bild visar anod efter 1 säsong innan åtgärder.
-
2 poängTycker det är härligt att se att man inte är ensam! Jag tänker precis som ovan. Har två bilar med sammanlagt värde 20-40 k beroende på väder. Byter olja och gör det mesta själv. Har haft båda i ca 5 år nu och ser i princip ingen värdeminskning. Jag räknar 20 kr per mil varav 10 kr är bränsle, och resten ska räcka till skatt, försäkring och reservdelar... kör ca 2000 mil per år. Min bror är elbilsfrälst och tittar bara på bränslekostnaden. Han hävdar även att han sparar 10 kr per mil på att köra elbil. Problemet som vi inte får nämna är att han köper begagnade elbilar för 3-400 000 kr. Kör dem kanske 2000 mil och sedan säljer dem igen och förlorar då ca 100 000 (snitt på de två senaste) Det ger 50 kr/mil bara i värdeminskning.
-
2 poängDet är därför många (inkl jag) förespråkar användning av MINUS som benämning på den negativa likströmsanslutningen, just för att det lätt blir sammanblandning. Sedan är det inte lika lätt att följa detta i praktiken (även jag trampar ibland i klavéret här). Så snart minus är kopplad till en struktur eller något "stort" blir det lätt "jord" som benämning i alla fall. En motors gods t ex. Det finns teorier om "bonding" av alla yttre metalldelar på en båt, dvs sammankoppling av genomföringar och alla yttre metalldelar till samma potential. Sedan har det också från tid till annan snurrat diskussioner om att landströmsjorden kan vara både dålig och ibland bortkopplad, så därför har man av några omtänksamma säkerhetsskäl också sett till att "jorden" skall vara ihopkopplad med något stort utanpå. Då har man en lokal jord utifall landströmsjorden inte är bra. Grundtanken är väl att antingen ha systemen helt isolerade (som förespråkats mycket i denna tråd) eller allt så mycket ihopkopplat att det inte kan bli några potentialskillnader och därmed korrosion. I några speciella fall kanske det sistnämnda faktiskt kan utjämna och göra att felströmmarna minskar. Men - i alla fall i min värld - kommer det i de allra flesta fall att istället orsaka strömmar och därmed materialvandring/korrosion som annars skulle kunnat undvikas med isolationsprincipen. Detta eftersom "strömvärlden" består av så mycket mer båtar, jordtagen är inte ideala o.s.v. och väldigt svårt att kontrollera och överblicka.
-
2 poängMin båt var ganska känslig i roll-led. När båten planar räckte det med att hunden (förra hunden vägde 30 kg) gick från den ena sidan till den andra för att båten skulle luta några grader. Jag körde i princip hela tiden med handen på trimplanens panel, och justerade ofta. Jag monterade Zipwake till våren 2016, och har sedan dess varit nöjd. Min akterspegel är lätt konvex så jag fick tillverka adaptrar av en ekplanka för att interceptorerna kunde monteras plant. Jag var snål och köpte ingen extra manöverpanel med display till den yttre styrplatsen. Interceptorernas jalusier är känsliga för påväxt av havstulpaner. Ett tag efter installationen laddade jag hem en programuppdatering med bland annat en rengöringscykel, man kan ställa in att interceptorernas jalusier motionoeras en gång per dygn eller mindre, för att förhindra att havstulpanerna får fäste. Detta inbegriper att systemets strömförsörjning kopplas innan huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, så att det alltid har spänning. Skall stängas av då båten skall torrsättas. I somras havererade den ena servomotorn i en av interceptorerna, jag har bara två 600 mm interceptorer, en på varje sida. Då den ena nu hade havererat hade det varit bättre om jag installerat fyra 300 mm, två på varje sida, men dom kostar ju sisådär 10.000 kr styck (600 mm kostade i höstas 11.000kr) För att byta servomotorn (som är en stegmotor med växellåda och snäckväxel) behöver man ju lyfta båten. Det gjorde inte jag då, utan byte fick ske i höstas efter torrsättningen. tur i oturen att jalusierna på den havererade sidan hade fastnat halvvägs i utfällt läge, då gick det att balansera båten med den fungerande interceporn. Automatiken fungerar inte om en interceptor har havererad. Jag köpte två nya servomotoprer för drygt 5000kr styck, bytet är enkelt. Jag tänkte att det är lika bra att byta båda för att undvika haveri igen. Tillverkaren tyckte inte att jag behövde byta den som fortfarande fungerade, men det gjorde jag ju ändå. När jag i vintras undersökte interceptorerna invärtes mer noggrant så jag att det hade flyttat in havstulpanslarver. Så det blev rengöring och så sprayade jag jalusierna med Hempels propellerfärg, Zipwake avråder från det, men försäljare på båtmässan tyckte det var en bra idé. jag har testat interceptorernas rörlighet och den har inte försämrats. Så sammanfattningsvis, som andra redan skrivit, bra men dyrt! Jag hade inte velat vara utan. Nu har jag sett att det finns ett liknande system som istället för servomotorer arbetar med tryckluft, minns nu inte namnet på det systemet.
-
2 poängPå vår förra båt (SeaRay 260/275) hade jag velat ha det. Där kunde båten luta mycket beroende på vind och vågor och fick alltid småjustera trimplanen vid kursändring och där har jag uppfattat zipwake som riktigt bra. Den båt vi har nu är mer stabil och där behöver man inte röra trimplanen om man inte vill och då försvinner nyttan. Behöver du justera trimplanen ofta under körning eller för att komma upp i plan är det säkert värt det om du är beredd att lägga pengarna.
-
2 poängMitt argumentet är fantastiska och dyra! Har ej köpt eller installerat dessa på min båt (satt såklart när jag köpte båten). Har haft på tidigare båtar hydrauliska (Bennett) och elektroniska (Lenco) och måste säga att Zipwake ligger ett steg snabbare än dom andra. Sen är bonusen att dom sköter sig själv (självklart kan man montera Mente på sina hydrauliska/elektroniska för att få automatiska). Priset är sjukt dyrt och jag skulle aldrig köpa dessa för att byta ut dom man redan har. Tänkte komplettera med en extra panel då jag har flybridge, glöm det, inte för det priset!
-
1 poängJag har 3 st datorfläktar monterade som startar när solcellerna börjar ladda i min båt sen 5 år tillbaks. En har gått sönder o blivit utbytt, dom två andra fungerade fortfarande i höstas iaf. Köpta från kina tror jag betala 100 eller 150 kr för 10 fläktar, så jag har några i reserv😁 Så man kan nog inte säga om och hur länge en dator fläkt fungerar i båten.
-
1 poängAv lätt insedda skäl kan man konstatera att en hög kemiutbildning inte på något sätt utgör en garanti för gott omdöme.
-
1 poängDet finns ju Mente Marin som är en automatik man ansluter till befintliga traditionella trimplan. Det har skrivits en del positivt om det systemet här på forumet.
-
1 poängJag har den förgångaren till Zipwake. Den heter QL-trim och har samma typ av låda under vattenlinjen som Zipwake. Den ger ett väldigt effektivt lyft som gör att båten kan köras i planning ner till 12knop. Jag har aldrig behövt ta isär dem för påväxt. Jag målar bara med lite bottenfärg på 1cm av toppen av interceptorerna. Därefter ser jag inte mycket påväxt på bladet. Ett rykte säger att det är samma mekaniska konstruktör av QL-trim, Zipwake och Humphree. Jag trodde den blev bättre med åren.
-
1 poängZipWake hävdar ju att det blir en mindre bromsande effekt av jalusierna i interceptorena än vad ett traditionellt trimplan genererar. ZipWakes interceptorer lyfter dessutom akterskeppet mer än vanliga trimplan enligt samma källa. Klart att det är firmans egna ord. Men @Makrovisade mig i somras en vetenskapligt skriven artikel som bekräftade detta. Försök hade gjorts på en Targa, om jag minns rätt, som var utrustad med fasta inte justerbara interceptorer. Pentas interceptorer gick väl under varunamnet QL och det fanns väl nån automatik även till dessa hur och vad släktskapet var till ZipWake har jag ingen aning om.
-
1 poängNu är alla nitar borta. Om någon ska göra jobbet framgent så funkar det bra att borra men tog ca 30 min att borra ut en nit. Snabbast gick det med att sätta en lagom stor torx i niten och slå till. Tack för hjälpen alla ni som bidragit.
-
1 poängJa gjord 12v från motorn är helt ok. Men nu pratar jag bara 230v, jordat i skölden har inget med penta att göra. Motorns läckage via 12v systemet är jag def inte orolig för. Sist då jag hade vv beredaren inkopplad var propparna alldeles vita av spinn. Så den har jag lärt mig att inte plugga in på 230 systemet. Har alla tänkbara anoder från gaffel till drevsida. Jag vill påstå att problemet ligger i grön gul jord kabel sammankopplade med motorns jord direkt i sköld. Kommer göra som de flesta anser att helt enkelt koppla bort den från systemet. Efter jag läst alla kunniga inlägg i frågan så förstår jag fortfarande inte hur man kan jorda på det viset, OCH vad ska denna jordning ha för funktion. Alla uttag i båten är ju skyddsjordade och sammankopplade via intaget från stolpen. Där finns ju även jfb som känner av och löser vid behov. Dessutom är ju de flesta elprodukter utan jordstift idag och är dubbelisolerade.
-
1 poängUrsäkta men jag förstår inte riktigt. Om man kollar med Zipwake skriver dom "Yes, the Zipwake Dynamic Trim Control System comes with a warranty of 2 years from the date of purchase." Står inget alls där om några dolda krav till tvättning... Och det var marina som instalerade skiten. Och som demonterade den ena och bytte den efter några väckor eftersom den inte drog sig in igen - roligt mad båt som lutar efter bara dagar efter nye grejer. Frun var sååå lycklig över att inte använda båten på dom få härliga dagarna man har med sol her i Norden. Och att det kostar ju att ta båten ur vattnet som inte du får tilbaks från zipwake även om det er skiten som har varit defekt mer eller mindre från fabriken. Jag tror nog att detta inte är robust i förhållandet till den jobben som dom ska göra och att "Lego" -bitar inte har någonting på båt eller i vatten att göra. Kolla på marina och prata med alla som har Zipwake, och alle som har gamla hål der dat har varit zipwake om vad dom tycker. Trimplan slutar inte att fungera även om dom har havstulpaner på sig. Drevet fungerar även om det har havstulpaner på sig. MEN zipwake går sönder. Både när dom har havstulpaner på sig och innan. Så varför inte välja bort saker som inte funkar?
-
1 poängVi har precis beställt vår första elbil, en ny liten Volvo för drygt 400 kkr. Det är klart vi inser att milkostnaden blir hög om man slår ut inköpspriset på milen, men vi tycker ändå det är värt det. Det är tystare, renare och mer okomplicerat. Sedan att man gör 0-100 på fem sekunder är ju en bonus. En bidragande faktor i mitt fall är iofs också att vi har gratis laddning på jobbet, så den kostnaden blir i praktiken noll. Och att hemma kommer strömmen från solpaneler, så det blir också billigt. Och det faktum att jag inte kan någonting om motorer, så att ha en billig gammal bensinbil går bort, blir så dyrt när någon annan måste laga på den åt mig... Kan för övrig kommentera det här med mildhybrid, verkar ju vara ett väldigt flytande begrepp. I min bil (Ford Focus) innebär det att när jag motorbromsar så tänds en lampa och ibland när jag gasar tänds en annan för att visa att den puttar på lite extra med en elmotor. Inte mer än så. Enda skillnaden i praktiken är väl att den drar någon milliliter mindre soppa.
-
1 poängFrågan om inte skölden och motorn är svåra att koppla ifrån. Det går trots allt en axel från motorn genom drevet och drevet. Något typ av kontakt blir det nog kvar. Lustigt att Nimbus har det från början. Då kan jag förstå din skepsis till alla goda råd du får här i tråden. Personligen blev jag övertygad att hålla isär landjord och motor från en båtmekanikerutbilding som SXK höll i. Läraren jobbade också som konsult åt olika båttillverkare så han verkade förtrolig.
-
1 poängEfter att ha arbetat hela livet, är jag nu pensionär, sedan några år tillbaks. Snart är huset med älskade garaget vidbyggt, helt betalt. Har en Cumulus, sedan 2007. Skulle kunna sälja huset, flytta till enkla sommarstugan och köpa mig en helt ny elbil eller två. Men det känns liksom inte helt rätt! Bilparken hos oss består av tre bilar, varav en ständigt står standbye. Sammanlagda värdet på bilarna är ca 30 000 kr. Håller efter dessa till en mycket låg årspeng, och de rullar säkert mer än fem år till. Verkstadskostnader? Nej. Värdeminskning? Nej. Så totala bilkostnaden per år torde bli lägre för dessa tre än två elbilar räknat på 10 år. Men så räknar inte folk i dag.
-
1 poäng
-
1 poängEfter flera månaders väntan att skaffa nytt pass så var det dax för något år sedan. Min fru fick gå först fram för fotografering och när hon blev ombedd att ställa sig framför skärmen så vände hon sig mot den vita skärmen som är bakgrunden. Tyvärr blev det inte ett foto från fel håll men fotot när hon vänt sig åt rätt håll blev inte det bästa men får väl duga tills det om några år är dax igen för nytt pass. En annan dam som skulle skaffa pass vid samma tilfälle var ytterst petig och tyckte att fotot inte blev bra, men efter kanske fem försök blev hon till slut nöjd. Det sitter en Canon systemkamera i apparaten men bilderna blir inte bra. Jag skulle nog kunna ta betydligt bättre foton men det ska tydligen vara standardiserat dåliga foton numera. En bekant skulle åka på en tjänsteresa för några år sedan och när han kom till incheckningen på flygplatsen visade han upp passet. -Tänker du åka utomlands med detta pass? - Jaaa, vad är problemet? -Detta pass verkar inte vara du? Passet han hade med sig var tyvärr inte det rätta utan det var frugans pass. Hans fru var lyckligtvis hemma och fick ta en snabb taxi till flyplatsen med det rätta passet. Så kolla att rätt pass är med när ni ska ut och resa!
-
1 poängViss skillnad på 230VAC Jord(PE) och 12VDC Jord (-12V), blanda inte ihop dom. Jordfelsbrytare på fritidsbåt bör 10mA som nämnts tidigare. En jordfelsbrytare har kopplingsmässigt inget med jord-kabeln att göra. En jordfelsbrytare är en balansvåg mellan fasen(L) och nollan(N) ström mässigt, som sagts tidigare. Tänk på att har man 290DP-A/DP-B drev med rostfri powertrim brackett och rostfria orginalvulkade propellrar så ska extra offeranod monteras på drevbygeln, framförallt om landström nyttjas frekvent.
-
1 poängJa Och det ska tydligen vara så enligt en del i branschen. Och jag bara undrar varför. Till vilken nytta kopplar man ihop hela havet med varandra? Kommer ta bort jorden i skölden till i år.
-
1 poängNu pratar vi om olika jord tror jag. Jag pratar om 230 v jord och inte motorns jord som är 12v. 12v är anslutet på enligt föreskriven inrådan.
-
1 poängJag har flera bilar men kör just nu en V50 jag gav 5000 sek för och lagade för ytterligare 5000. Värdeminskning på en sådan bil är noll och trafikförsäkring räcker gott. Men jag kör så mycket att en elbil skulle spara ca 25 000 sek per år. Jag skulle kunna köpa en bil för 100-125 000 sek och ha den betald på 4 till 5 år. Det finns billigare elbilar än så men de passar inte mig tyvärr. Jag behöver inte åka premium varken som bensin eller el bil och köper begagnat. Men möjligt blir jag kvar i fosilbil ett tag till jag trivs som slutanvändare av mina bilar.
-
1 poängJag tycker att beror på vad man har för typ båt och hur man kör/ använder den, om är värt pengarna.
-
1 poängJa man får hoppas att det går att hitta en begagnad som är rejält billigare än 581300kr/månad som trådstarten gällde. Det borde nog rimligen gå att hitta många nya elbilar som är billigare än det också 😂 t. o.m. om man köper ny varje månad
-
1 poängFör att förklara det där med jordfelsbrytare så är det så här. I en kabel som är kopplat till ett jordat eluttag finns det tre ledare, fas, nolla och skyddsjord. Enkelt uttryckt så leder fasen ström fram till förbrukaren, nollan leder strömmen tillbaka till eluttaget- transformatorstationen-kraftverket... Skyddsjorden skall ta hand om oönskade strömmar som kan komma från höljet på exempelvis en felaktig elektrisk apparat eller en felaktig installation och leda denna ström bort från dig till jord (som brukar vara en nedgrävd kopparplatta nånstans vid en transformatorstation). Om nu skyddsjorden är klippt leds strömmen från den felaktiga apparaten, eller installationen genom din kropp och ner i jorden. Om man har otur får man ett ordentligt hjärtflimmer som innebär att hjärtat inte pumpar någonting nämnvärt... eller då dör man direkt beroende på om strömmen passerar i bara huden eller om den tar vägen via hjärtats sinusknuta. Man blir man själv "jordad" direkten, om man har otur, vanligtvis kan ju en vuxen och frisk person klara väldigt litet ström genom kroppen, men det kan man inte ta för givet. MEN... Jordfelsbrytaren är kopplad så att fas och nolla passerar genom denna. Om jordfelsbrytaren upptäcker den allra minsta skillnad i strömmen i fasen jämfört med nollan så bryter den, det går på millisekunder, innan du hinner få en stöt. Som redan nämnts har ju skyddsjorden ingenting med en jordfelsbrytare att göra, den gul/gröna kabeln skall passera obruten på utsidan av jordfelsbrytaren. Man kan då tycka att namnet är förvirrande, och det är det ju, men namngivaren hade väl tänkt att jordfelsbrytaren bryter en ström som passerar genom din kropp för att nå jord... eller någonting sådant. En jordfelsbrytare är definitivt billigare än en gravsten! Jordfelsbrytare kallas ibland även för "personskyddsautomat" som är ett mycket bättre namn, dom som säljs under namnet "personskydautomat" brukar vara känsligare och snabbare än de som säljs under namnet "jordfelsbrytare" men det är inte helt givet.
-
1 poängExakt så. Jag får i teorin starta en seglarklubb, man får bara vara medlem om man har en segelbåt t ex. Vill man ha en motorbåt finns andra klubbar, t ex den teoretiska motorbåtsklubb som IngemarE startar exakt samtidigt, där jag och min segelbåt inte är välkomna som medlemmar. Eller raols teoretiska klubb, som bara tillåter personer med båtar tillverkade efter 1978 vara med. Diskriminerande? Faktiskt inte det minsta. Om vi däremot inte tillåter pensionärer, tjejer, icke svenskfödda, kristna, enarmade eller kanske någon med en annan hudfärg vara med av just den anledningen är det en annan sak. Då är det diskriminering.
-
0 poängKompis köpte Zipwake til sin Bavaria 30. Herligt i flera veckor - sen tog havstulpaner och annan skit dom. Och ena sidan gick lite upp och ner av sig själv. Sen funkade dom inte alls. Ingen garanti... Du måste tvätta och rengöra dom, annars ingen garanti. Han har trim tabs nu. Jag förstår inte hur det går att leva i marin världen med sådant produkt och service.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00