Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Förvånansvärt många, 2383 personer, heter Landström i efternamn!
  2. 2 poäng
    Möjligen skulle du kunna gå upp till 14,1V men jag skulle inte sätta den högre. Kör också bara på User Defined och har stängt av automatisk Absortion var x:e dygn samt automatisk Recondition. Den extra tiden det tar att ladda för att nå kanske 90% vid denna något lägre Absortionspänning än batteritillverkarens maxvärde, handlar ändå inte om mer än 15-20% eller så. Över "nästan fullt" går det sedan långsammare till fullt, men det är just där det är viktigt att vara försiktig med spänningen då vissa celler kan vara mer laddade än andra (kanske nästan fulladdade) och istället gasa. Med ofta rejält förkortad livslängd som följd. Man glömmer ofta att det är sex seriekopplade celler i ett typiskt 12V blybatteri, som inte som i Li har utjämningselektronik. I den teoretiska perfekta världen är alla cellerna exakt lika i alla faser av upp/urladdning, och den pålagda spänningen blir då exakt 1/6 över varje cell. I verkligheten är det inte så exakt, i synnerhet inte om batteriet inte är alldeles nytt. Ligger man då med en toppladdningsspänning på precis gasningsspänningen per cell x6 så är risken stor att en eller flera enskilda celler hamnar över denna spänning och far illa.
  3. 1 poäng
    Laga först glasfiberskadan enligt tidigare svar, möjligen att lägga på lite extra på baksidan. Men för att inte samma sak ska hända igen så byt ut brickorna mot betydligt större så att kraften fördelas bättre.
  4. 1 poäng
    Exakt så. Jag får i teorin starta en seglarklubb, man får bara vara medlem om man har en segelbåt t ex. Vill man ha en motorbåt finns andra klubbar, t ex den teoretiska motorbåtsklubb som IngemarE startar exakt samtidigt, där jag och min segelbåt inte är välkomna som medlemmar. Eller raols teoretiska klubb, som bara tillåter personer med båtar tillverkade efter 1978 vara med. Diskriminerande? Faktiskt inte det minsta. Om vi däremot inte tillåter pensionärer, tjejer, icke svenskfödda, kristna, enarmade eller kanske någon med en annan hudfärg vara med av just den anledningen är det en annan sak. Då är det diskriminering.
  5. 1 poäng
    Exakt min tanke. Rätt så genomskinligt...
  6. 1 poäng
    Du får nog läsa på diskrimineringslagen, jag är rätt säker på att båtar med sedan länge förbjuden bottenfärg inte nämns i den. Har jag fel, visa gärna detta. https://www.do.se/diskriminering/lagar-om-diskriminering/diskrimineringslagen
  7. 1 poäng
    Fräs/rugga upp kanterna och få bort gelcoat minst någon cm runt hålet - BÅDE på in och utsidan. Sedan hade jag plastat med polyester och glasfiber ut detta område runt hålet, först ett par lager på insidan (inifrån) och låtit härda. Sedan byggt upp utsidan utifrån på samma sätt. Och slutligen lagt topcoat ytterst och slipat/polerat den. Anledningen till att du inte bara kan spackla i en plugg utifrån är att du måste ha väv och starkt på insidan. Ungefär som en "bricka" på insidan, om du förstår liknelsen. I annat fall blir det inte starkt nog och risken är stor att du sliter ur bultarna med ispacklat material igen. Epoxi i all ära, men du vill ju ha en gelcoatyta ytterst. Dessutom är min erfarenhet att det inte är några problem med vidhäftning av polyester bara man verkligen först slipar/ruggar upp in till rå polyester/matta först. Och i det här fallet måste du ändå lägga ett par lager med större bitar på insidan för att få styrka i lagningen. Så hade jag gjort. Men det finns säkert fler sätt 😉
  8. 1 poäng
    Som vanligt mycket bra beskrivet. Nu känner jag mig lite tjatig men jag petade ner alla inställningar och några kommentarer, vad tror du? Vad är skillnaden att använda User defined eller skapa en egen? Victron Blue Smart Charger Absorption voltage. 14,0v Float voltage. 13,6v Storage voltage. 13,2v Recondition voltage. Disabled Battery safe. On Temperatur Comp. -16,20mV/C Bulk time limit. 1d Re-bulk method. Constant current Re-bulk voltage offset. Disabled Re-Bulk Current. Disabled Absorption duration. Adaptiva Maximum absortion time. 6h Tail current. 1,0A Repeat absortion. Vad sätter du denna på? Recondition current percentage. 25% Recondition mode. Sätter du den då på 0h och 0min? Maximum recondition duration. 4h
  9. 1 poäng
    Jasså. Vad har du fått det ifrån? EU-förordning skall vara samma inom gemenskapen, att stifta egna lagar eller regler som inte följer förordningen är anledning till vite, precis som med alla andra förordningar. Transportstyrelsen mörkar att EUs medlemsstater godkänner t.ex spärrfärg. Var vänlig läs förordningen i sin helhet, inte ett ofullständigt utdrag som Transportstyrelsen presenterar.
  10. 1 poäng
    Jag måste ändå säga att det är väldigt många båtar där som man kan känna och klämma på, och gå upp/in i. Det måste handla om ett flera hundra olika båtar från uppblåsbar släpdinge på ett par meter till stora motorbåtar, även om största storleken i år var lite mindre än förra årets monster. Dessutom stor representation från motortillverkare, åtminstone indirekt via återförsäljare av motorerna. Flera segelmakare var också där. Lundh, Elvström, UK-Syversen. Kanske nån mer som jag missat. Seldén hade en monter med massa detaljer utställda för att kännas på. Egentligen är det väl övervåningen som är den stora skillnaden, just att det saknas båttillbehörsbutiker. Men det ska tydligen handla om att det inte går att räkna hem ekonomiskt att vara på mässan, och det förstår jag.
  11. 1 poäng
    Fick ett likadant sms i lördags, så det visar ju på deras desperation... Nä, om de inte ändrar målbild för mässan -d v s båtar och båtprylar- så är här en till som gått sin sista båtmässa i Göteborg. Hade jag varit intresserad av lakrits, skoputsning, oliver, hur man gör eget snus etc så hade jag istället gått på t ex Rabbalshede marknad, eller liknande knallemarknader
  12. 1 poäng
    En båtklubb eller en kommun kan likväl kräva att medlemmarnas båtar fyller krav som klubben eller kommunen har. Detta kan vara krav som är strängare än lagstiftningen dock inte tvärtom. Lagen skall ses som ett minimikrav.
  13. 1 poäng
    Varken Transportstyrelsen, vissa kommuner vet skillnaden på en EU-förordning eller ett EU-direktiv. Ang TBT och bottenfärger så faller det under huvudgruppen biocidförordningen, vilken staterna måste följa till 100% och är lag. Inget som vår regering eller våra myndigheter kan ändra på. Den som hindrar en båt som är behandlad med spärrfärg att ligga i sjön vid båtklubb eller liknade, bryter mot biocidförordningen, eller begär intyg om detta. Samma sak med de som begär att båtar från -92 eller tidigare skall testas för TBT. Detta är en rekommendation från Båtunionen och har inget med någon lag att göra, vilket då vissa kommuner tycks påskina. Även detta strider mot biocidförordningen. Man kan varken lägga till eller dra ifrån egna "lagdelar" Myndigheten påstår att det inte finns spärrfärger som fungerar till 100%. Vart har man fått den informationen från ? "Killgissning" ? Det finns vetenskapligt testade spärrfärger som fungerar. Ja, man har vilselett både myndigheter, kommuner och båtklubbar. Det är bara att läsa förordningen, det är det som gäller, inget annat
  14. 1 poäng
    Sätt 14.00 volt som max och 13.80 volt som float. Kommer att ta lite längre tid att ladda upp, men du spar dina batterier. Jag bryr mig inte om Power läget, kör bara på User Defined. Hur stor bank pratar vi om, 1 st batteri?
  15. 1 poäng
    Ok, det är ju bara det att kapellsömmerskan vill kunna malla av din båt. Men ok, sök på: Brimarin, Kapellsömnad, Björcksgatan i Blöteborg. Det är en liten och bra firma som gärna syr upp kapell i högkvalitatva vävar.. Tipset kan ju även vara till någon annan som söker en "kapellmästare" i Gbg-området.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...