Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-07 på alla områden

  1. 3 poäng
    Nej. Du har bara letat dåligt. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/batliv-miljo/batbotten/regler-om-batbottenfarg/vad-gor-transportstyrelsen/
  2. 2 poäng
    Du kan ju inte rycka saker ur sitt sammanhang, även om jag mycket väl vet att du bygger väldigt mycket av din argumentation på det. Det kompletta citatet är: "Fritidsbåtar omfattas inte av någon skyldighet att ha certifikat eller försäkran som visar att man uppfyller AFS-förordningens krav. Därför kan tillsynen över fritidsbåtarna i stället inbegripa fysisk inspektion av båten, då vi testar om TBT förekommer på skrovet." (Fetstilat är bara för att förtydliga vad du citerade). Därmed finns förklaringen både till kontrollen av skeppsdokument istället för testning - där sådana är relevanta - och att tillsynen av övriga båtar såsom fritidsbåtar kan inbegripa fysisk inspektion av båten inklusive test. Men det har du ju redan själv svarat på i samma inlägg. Se citatet först i mitt inlägg där du själv skriver "som helt klart omfattas av AFS-förordningen". Dessutom är det ju väldigt tydligt att det är så i Transportstyrelsens text, om man bara låter bli att klippa ut hej vilt i texterna och ta dem ur sitt sammanhang. -------------- Vet inte vart du vill komma med dina ideliga startande av trådar om TBT och spridda och osammanhängande utkast till höger och vänster, nästan alltid baserat på tillrättalagda, isärklippta och/eller irrelevanta citat och slutsatser. För en som mest är på åskådarplats upplevs det mest bara som barnsligt trams. När man dessutom inser att den som ligger bakom är en av de mest seniora av våra seniorer här på forumet, kan man verkligen börja undra om det möjligen är sysslolösheten på äldre da'r som tagit sig märkliga uttryck.....🙄
  3. 2 poäng
    Den lades upp mars 2021, och den är fortfarande levande vilket betyder att den fortfarande gäller och inte är föråldrad. Är du osäker kan du alltid kontakta Transportstyrelsen och fråga om länken fortfarande är relevant i stället för att gissa och bygga scenarior och konspirationsteorier som faller som korthus efter en enkel googling.
  4. 1 poäng
    Det här måste vara någon form av nordiskt rekord i att göra en enkel sak maximalt komplicerad.
  5. 1 poäng
    Personligen hade jag placerat båten lite annorlunda i vaggan och skrapat bort färgen, så hade problemet varit löst i ditt fall. I mitt eget fall löste jag problemet genom att bygga en bock som jag ställde i aktern vilket gjorde att jag kunde släppa på vaggans stöttor i par (främre/aktre) och lösa allt när jag tog bort färgen. Jag tror det är vanligast metod, alternativt att man hyr eller lånar lösa stöttor. Om du är intresserad av att lösa detta, vill säga. Man undrar ju lite eftersom det är du själv som påtalat att det är färg kvar på din båt för Transportstyrelsen…
  6. 1 poäng
    Jag gillar idén med färgerna. Ja, bohusgraniten är förstås inte klarröd, men flaggors färger ska vara enkla, så den rosagråa färg graniten för det mesta har skulle se väldigt märklig ut på en flagga, och förmodligen uppfattas som vit eller blekgul i de flesta ljusförhållanden. Så rött är helt ok där, anser jag. Ljusblått för himmel och mörkblått för hav är också klockrena val. Min invändning är främst mot korset. Jag tycker inte religiösa symboler hör hemma på en nationsflagga. Jag är tämligen ointresserad av traditioner och att saker ska vara så för att de alltid varit så. Nä, man anpassar efter verkligheten och samtiden, tycker jag. Hade jag konstruerat en flagga för Bohuslän (framför allt norra halvan av Bohuslän då, eftersom södra halvan inte har bohusgranit och knappt granit alls vid kusten i övrigt förutom enstaka smala stråk på Tjörn och Orust och lite vid Uddevalla - resten är grå gnejs) så hade jag gjort den till en asymmetrisk, liggande trikolor. Så här:
  7. 1 poäng
    Kronorna är väldigt lika men Svenska Amerika Linjens (den till höger) kronor har en liten annan utformning. Jag trodde också att det var SAL men en medlem av familjen bakom rederiet var den som uppmärksammade mig på att det INTE var SAL. Kronorna är nog ganska generella, lilla riksvapnet har använts flitigt, se bild på Skultunas manschettknappar. Vem vet, om 10 år hittar någon inlägget och vi får ett svar
  8. 1 poäng
    AQ130(A,B,C,D) fanns med 200, 250, 270, 280, har inte för mig att 100 drevet satt original. Jag hade en Ockelbo T17i med original AQ115(B20 enkel förgasare) med 100 drevet. Vässade motorn med borrning av KG trimning till 2,2 liter och dubbla SU HI6 och durationskam sen gav drevet upp.... Hoppas du har 270 eller 280 dom var något bättre och starkare än 200 och 250.
  9. 1 poäng
    Du vill ha en båt i originalutförande? Aq 280 ser man emellanåt på exv. Blocket, men de andra, särskilt q 100 är väl idag lika sällsynta och utdöda som mammuten. Sedan är det ju så att om man hittar ett bra begagnat drev kan det ha fel utväxling, där det i första hand skiljer sig om det har suttit på en båt med bensin- eller dieselmotor. Annars kan man ju tycka att denna klassiska och relativt tidlösa båt förtjänar ett modernare motoralternativ, med ett modernare drev. Här finns några filmklipp på Draco 2000 med litet olika motoralternativ.
  10. 1 poäng
    Jag tror det fanns olika drev beroende på motor ich årsmodell. Gissar på aq100, aq270 eller aq280. Men gissar som sagt. En kul sida om Dracco. https://www.horizonblue.dk
  11. 1 poäng
    Det kan nog vara litet utav varje beroende på årsmodell. B18 eller B20, (AQ 130 med 280 drev).. det kan ju även ha suttit en B30 i kanske?? Idag finns det sådana båtar där man bytt till motorer av andra fabrikat, med motorer som har fler cylindrar...
  12. 1 poäng
    De med små blixtar på, ja. De utan är förmodligen telekablar, fiberledningar och annat som inte riskerar att ge magnetiska störningar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...