Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-06 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag säger som Peter Dalle som uppfinnaren från Sumpan i Lorry: ".... tänkte inte på det....HEJDÅ!" 😉
  2. 1 poäng
    Du vill ha en båt i originalutförande? Aq 280 ser man emellanåt på exv. Blocket, men de andra, särskilt q 100 är väl idag lika sällsynta och utdöda som mammuten. Sedan är det ju så att om man hittar ett bra begagnat drev kan det ha fel utväxling, där det i första hand skiljer sig om det har suttit på en båt med bensin- eller dieselmotor. Annars kan man ju tycka att denna klassiska och relativt tidlösa båt förtjänar ett modernare motoralternativ, med ett modernare drev. Här finns några filmklipp på Draco 2000 med litet olika motoralternativ.
  3. 1 poäng
    De med små blixtar på, ja. De utan är förmodligen telekablar, fiberledningar och annat som inte riskerar att ge magnetiska störningar.
  4. 1 poäng
    Jag hade råkat lägga en yxa på andra sidan skottet där min elektroniska kompass sitter. Det blev väldigt konstig avvikelse mellan vilken kurs plottern tyckte jag seglade och kompassens uppfattning... (Vid styrning på fast kurs och aktivering av autopiloten så fortsatte båten den intagna kursen så då märktes det inte att det var rejäl "missvisning".) Jag gick för motor söderut längs inomskärsleden från Björn och ned emot Öregrund (Roslagskusten). Autopiloten fick hålla kursen så jag kunde fokusera på navigeringen (där är rätt grynnigt). Plötsligt gjorde båten en skarp nittiogradersgir åt babord. Det blev lite bråttom att ta över rorkulten. Enligt kompassens gradtal så styrde vi i västlig riktning efter att jag tagit över kommandot mot ursprunglig riktning. Å enligt plottern gick vi sydlig kurs. Lika plötsligt svängde kompassen tillbaka och visade sydlig kurs. Tittade lite noggrannare på sjökortet och upptäckte att vi passerat över den kraftiga elkabeln från Forsmark till Finland....
  5. 1 poäng
    Sitter en helt elektronisk kompass, fluxgate, i dessa autopiloter, upphängda i en gimbal så att den inom vissa gränser alltid hänger horisontellt, trots att skutan lutar och t ex dyker med fören. Stampar och har sig. Mycket viktigt att inget hindrar dess rörelser. Ett visst avstånd krävs till högtalare, mobiltelefoner, fasta och rörliga magneter, magnetlister i t ex kylbagar. Andra föremål som kan vara magnetiska, känsliga för magnetism, elektriska ledningar till gud vet vad.... O s v. Flytta allt ovan så långt från autopiloten framände, där stången kommer ut, så går allt mycket bättre. Och kör kalibreringen genom att köra en cirkel mm, så som det beskrivs i bruksanvisningen när skutan kommer i sjön. Kanske någon gång mitt på säsongen också. Händer att autopiloten får spatt ibland ändå. Tror det har med lokal magnetiska områden i sjöbotten, då det upprepat förekommer. Ska snart plocka isär mina båda och laga skador i plasthusen.
  6. 1 poäng
    Det finns lite elektronik i panelen som kan vara defekt.
  7. 1 poäng
    En typisk shunt har kanske 50mV tapp vid 300A. Lika mycket spänningsfall får man redan med en halvmeter 50mm²-kabel. Eller snarare - lika lite. Om redan 50mV är något du tar sådan hänsyn till kan man fundera på vilken grovlek resten av ditt elsystemet har. Kanske t.o.m. Skyllermarks skulle ligga i lä.....😛 Och på tal om att förlora effekt: Den strömmätaren du länkar till drar c:a 25mA, och måste dessutom matas med stabil och fin 5V. Då tillkommer även förbrukning för regulator ner till 5V. Bara här kan det gå iväg 5Ah/vecka ur batteribanken. En shunt är passiv, och den mät/buffertförstärkare den ibland har påbyggd nära är mycket strömsnål (inte sällan med <1mA i egenförbrukning). Sedan skall du ha Arduinon igång till det, en display (?) o.s.v. och allt detta kan lätt dra minst lika mycket till (även om du kanske kan använda samma 5V som till strömmätaren). Så tänk på att använda strömsparmoder och ev. starta bara upp t ex 1 gång/s och mät, så snittströmförbrukningen verkligen blir försumbar. Men ett problem kan vara att den länkade sensorn ger en utspänning med nollnivån på halva matningsspänningen. Inte kring jord/0V. Det ställer väldigt stora krav på spänningsreferenser, kabelspänningsfall, design o.s.v. så att mätenheten (A/D:n i Arduinon) har samma uppfattning om 0-nivåspänningen "2,5V" som sensorn. Du kommer ju ha sensorn runt en tjock batterikabel och Arduinon gissningsvis många meter bort. Då kommer ett spänningsfall i matningsspänningskabeln (5V) till sensorn på bara 50mV att ge ett nolloffsetfel på 0,5A. Men det är inte det största felet - det skall adderas till sensorns Accuracy på 1% (bör tolkas som noggrannhet på 2,5V-nollnivån) som vid en 200A-sensor kan ge ett nollvärdesfel på ytterligare 2A. Alltså att sensorn kan säga att det flyter 2A när det i verkligheten är 0A. På ett dygn har du alltså ev. ett fel på upp till hela 50Ah (!). Det kommer tyvärr riskera att göra systemet oanvändbart. Linjäritetsfelet på 1%, dvs att den i värsta fall säger 198A istället för 200A, är ju däremot acceptabelt. Kalibrering kan i och för sig lösa en del. Men de flesta komponenter har en intern temperaturdrift också, så sannolikt är största delen av de "1%" Accuracy inte statiska. På ett ställe i databladet står en vit kabel definierad som "Vref", och skulle möjligen kunna vara en spänning man kan mäta för att korrigera en del av felet. Eller också är "Accuracy" 1% efter att hänsyn/korrigering gjorts utifrån spänningen man mätt upp på denna Vref från tid till annan. Nu är jag inte alls negativ till ditt projekt, om det nu låter så. Tvärtom ! Jag har ju själv ett multiinstrument på min båts panel som visar batteristatus på båda bankerna, en massa andra nödvändiga (och enligt en del av besättningen, onödiga) data, samt att den lyssnar på NMEA 2000-bussen och presenterar både tankmängder och motordata, FÖG m.m. genom den informationen (en PIC18F med CAN-interface står för intelligensen). Men det finns en anledning att jag valde passiva shuntar. De har 0V som referens, och att ta hand om lätt negativa spänningar (upp till -50mV) är mycket enklare än att hålla exakthet på en 2,5V-referens. Kanske är det samma anledning som gör att nästan alla kommersiella instrument du kan köpa till just båt även de bygger på passiva shuntar. Men det var en utmaning att få ner snittförbrukningen på alltihop till under 20mA, inkl en 3,5" TFT-display....
  8. 1 poäng
    Sist jag var på mässan (Sthlm innan Corona) så kom jag därifrån med två burkar sardiner och ett fästingvaccin i armen. Inte planerat men ändå ett bra resultat🙂 Nu är det dags för påfyllnadsdos, så kanske blir det ett besök på mässan i år😂
  9. 1 poäng
    Jag tackar för informationen ska kontrollera kontakt jag kan inte förstå varför bara oljelampan lyser när jag slår på tändningen
  10. 1 poäng
    Nu skall vi inte va såna.... Sincro har nu börjat fixa inställningarn,a å jo, det finns en massa saker att ställa in.Inte bara deviation. Kanske inte på modell 1000 men på nästa storlek som jag har. Man kan ställa in hur snabt den skall reagera, hur mycket styra emot å så avvikelsen från magnetkursen. å saken är att jag har inte lyckats ställa in dessa saker på min segelbåt/autopilot. dessutom varierar det med olika segelsättningar. Så inte ens att bara hålla kursen rakt fram funkar alltså "rakt av". Eg borde jag göra lika som sincro å fråga här om hjälp. Fast den hjälp jag behöver är av praktisk art ute på sjön med seglen satta å sen där å då pillra på knapparna. Vem ställer upp? Hmmmm...... Jag får försöka pillra lite mera kommande säsong, för det blir la en sommar till snart? Snön har ju töat här. Åh, visst ja, för motor fungerar det hur bra som helst, "rakt av"...... 😉
  11. 1 poäng
    Jo jag har manualen men menyn till kalibreringen hade låst sej! Men det är löst nu fick hjälp av suport så nu vet jag hur man gör!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...