Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-05 i Forum Inlägg
-
2 poängEn typisk shunt har kanske 50mV tapp vid 300A. Lika mycket spänningsfall får man redan med en halvmeter 50mm²-kabel. Eller snarare - lika lite. Om redan 50mV är något du tar sådan hänsyn till kan man fundera på vilken grovlek resten av ditt elsystemet har. Kanske t.o.m. Skyllermarks skulle ligga i lä.....😛 Och på tal om att förlora effekt: Den strömmätaren du länkar till drar c:a 25mA, och måste dessutom matas med stabil och fin 5V. Då tillkommer även förbrukning för regulator ner till 5V. Bara här kan det gå iväg 5Ah/vecka ur batteribanken. En shunt är passiv, och den mät/buffertförstärkare den ibland har påbyggd nära är mycket strömsnål (inte sällan med <1mA i egenförbrukning). Sedan skall du ha Arduinon igång till det, en display (?) o.s.v. och allt detta kan lätt dra minst lika mycket till (även om du kanske kan använda samma 5V som till strömmätaren). Så tänk på att använda strömsparmoder och ev. starta bara upp t ex 1 gång/s och mät, så snittströmförbrukningen verkligen blir försumbar. Men ett problem kan vara att den länkade sensorn ger en utspänning med nollnivån på halva matningsspänningen. Inte kring jord/0V. Det ställer väldigt stora krav på spänningsreferenser, kabelspänningsfall, design o.s.v. så att mätenheten (A/D:n i Arduinon) har samma uppfattning om 0-nivåspänningen "2,5V" som sensorn. Du kommer ju ha sensorn runt en tjock batterikabel och Arduinon gissningsvis många meter bort. Då kommer ett spänningsfall i matningsspänningskabeln (5V) till sensorn på bara 50mV att ge ett nolloffsetfel på 0,5A. Men det är inte det största felet - det skall adderas till sensorns Accuracy på 1% (bör tolkas som noggrannhet på 2,5V-nollnivån) som vid en 200A-sensor kan ge ett nollvärdesfel på ytterligare 2A. Alltså att sensorn kan säga att det flyter 2A när det i verkligheten är 0A. På ett dygn har du alltså ev. ett fel på upp till hela 50Ah (!). Det kommer tyvärr riskera att göra systemet oanvändbart. Linjäritetsfelet på 1%, dvs att den i värsta fall säger 198A istället för 200A, är ju däremot acceptabelt. Kalibrering kan i och för sig lösa en del. Men de flesta komponenter har en intern temperaturdrift också, så sannolikt är största delen av de "1%" Accuracy inte statiska. På ett ställe i databladet står en vit kabel definierad som "Vref", och skulle möjligen kunna vara en spänning man kan mäta för att korrigera en del av felet. Eller också är "Accuracy" 1% efter att hänsyn/korrigering gjorts utifrån spänningen man mätt upp på denna Vref från tid till annan. Nu är jag inte alls negativ till ditt projekt, om det nu låter så. Tvärtom ! Jag har ju själv ett multiinstrument på min båts panel som visar batteristatus på båda bankerna, en massa andra nödvändiga (och enligt en del av besättningen, onödiga) data, samt att den lyssnar på NMEA 2000-bussen och presenterar både tankmängder och motordata, FÖG m.m. genom den informationen (en PIC18F med CAN-interface står för intelligensen). Men det finns en anledning att jag valde passiva shuntar. De har 0V som referens, och att ta hand om lätt negativa spänningar (upp till -50mV) är mycket enklare än att hålla exakthet på en 2,5V-referens. Kanske är det samma anledning som gör att nästan alla kommersiella instrument du kan köpa till just båt även de bygger på passiva shuntar. Men det var en utmaning att få ner snittförbrukningen på alltihop till under 20mA, inkl en 3,5" TFT-display....
-
2 poäng
-
2 poängSom diskuterats i andra trådar är de fördefinierade lägena som/om de finns ofta lite väl "aggressiva". Så att lägga in egna värden är oftast att föredra. På en solpanelsregulator är de olika moderna och spänningarna dessutom sällan så relevanta som på t ex en kraftig landströmsladdare, då panelerna kommer lastas ner till att ge de få ampere de kan under största delen av laddtiden med utspänning under den inställda som följd. Inte förrän batterierna är nästan fulladdade kommer energin vara tillräcklig för att hålla spänningen vid inställt värde, och då spelar det ju mindre roll. Med en annan formulering: Batterierna kommer ju vilja ha mer laddström än panelerna kan ge under nästa hela laddfasen, så det går inte snabbare att ladda genom att sätta en högre spänning. Det är energin som går att få ur panelen som begränsar, helt enkelt.
-
2 poängVälkommen till livet på sjön! Alla 3 båtar är bra båtar, det är skicket som avgör. Men det är stora båtar att börja med som första båt. Se till att du har lite erfaren hjälp med i början. Det är inte helt enkelt att manövrera en 2 tons båt i hamnar och bland andra båtar. När du köpt båt så är det första du ska göra är att gå in på denna länk och bli medlem: Sjöräddningssällskapet - www.sjoraddning.se. Det är den bästa liv- och sakförsäkring som finns! Alla båtägare bör vara med.
-
2 poängKöp så nytt som möjligt, motor med modern insprutning. Ofta strul med förgasarvarianterna med t.ex. att motorn kan dö vid växling fram/back och det är det sista man vill. Se till att limpor och knän är bytta i närtid, annars planera in det snarast. Jag hade gått på Monterey av de du listar, dock skulle jag rekommendera att kolla på 26fot framför 24fot på de amerikanska modellerna. De är ofta nästan identiska men de 3dm gör stor skillnad i den storleksklassen och påverkar också andrahandsvärdet. Jag har haft både 24 och 26fot av den typ du tittar på, både med förgasare och MPI (insprutning). Modellerna är svårkörda. Stort vindfång, en motor och sällan bogpropeller kan orsaka stressiga moment och det är gaska tunga båtar. Men om du kollar Youtube för tips om hur man ska köra och sedan övar mycket när du köpt båten så lossnar det nog tillräckligt, men bra att vara medveten om. Monterey och Sea Ray tycker jag nog har bästa kvaliteten/finishen och välj gärna en båt på andra sidan -00, då är det rätt hög nivå i mitt tycke.
-
2 poäng
-
1 poäng
-
1 poängGeneratorn är demonterad ock testad alla lampor är Ohm mätta ock hela ,rund kontakt bakom panelen är kollad ,ska kontrollera andra änden vid tillfälle
-
1 poäng
-
1 poängJag var inne i montern igår. Tyckte dingehållare såg snygg ut. Den såg inte så svårtinstallerad ut tills jag insåg att jag också måste ha en sänkbar badbrygga. Det är ett lite större jobb. Jag tror att jag hoppar över det projektet i år. 😉
-
1 poängOm du har en tillräckligt kraftig shunt så låt den sitta kvar och sälj din gamla display med den nya 100A shunten. Värdet på shunten går väl att ställa om i inställningarna.
-
1 poängEn "kvalitets och funktionskontroll" som man kan ställa som krav vid köpet kan vara att kräva att säljaren följer med på en sådan leveranskörning. Törs han ställa upp på det så bör det vara mindre risk för att han har farit med osanning om skick på båt o motor. Dessutom kan det vara lärorikt att från tidigare ägaren få lite erfarenheter av båtens uppträdande o hantering under en längre tur än provkörning, speciellt om man är nybörjare.
-
1 poängLampan är kopplad till D+/61 på generatorn. Om du lossar den bruna kabeln från D+ på generatorn och håller den mot minusanslutningen med "tändningen" på, ska lampan tändas, om lampa och kablage är ok. Om den tänds ligger felet i generatorn. Troligen regulatorn.
-
1 poängEfter att du valt din regulator, välj kugghjulet uppe till höger, välj battery, välj battery preset, välj select preset, välj Smart Lithium...
-
1 poängDe har nog kommit med en uppgraderad version som skall klara Lifepo4. Jag är dock skeptisk till NASA's produkter då de inte kan ställas in lika mycket som Victron BMV-712 och Smartshunt. Om du till exempel vill bestämma att ditt LFP-är fullt vi 3.55V/cell istället för 3.65V, som är standard, så är det inga problem att ställa in det med en Victron-pryl. Jag hade en NASA BM-1 som åkte ut förra året för den inte hade någon logg där man kunde se hur låg kapaciteten var innan gryningen. Med många av Victrons apparater kan man se mycket kul info via en smartphone. Du kan också använda en Victron-shunt som sensor i ditt laddsystem så du är säker på att laddaren mäter strömmen genom batteriet och inte andra laster. Det kräver dock att du har Victron-prylar som stödjer VE. Smart Networking.
-
1 poängDen är för blybatterier. Det finns en annan speciellt för LFP batterier: https://www.nasamarine.com/product/clipper-bm-1-lithium-lifepo4-battery-monitor/ Däremot kan du ändå kan ha viss nytta av NASA BM2 då den kan mäta strömmen och räkna på den. För ditt blysyrabatteri funkar den utmärkt. Jag har tittat på ett sätt att koppla ifrån LFP när de är fulladdade, så att man kan cykla dem mellan fullt laddade och tömda till t ex 20% istället för att ladda dem kontinuerligt som blybatterier. Det är väl inte helt 100% fastlagt att detta skulle vara bäst för batterierna, men mycket tyder på det. Googla på BBMS så finns det en produkt, men den sälja bara i USA just nu. Jag labbar med att bygga en liknande baserad på Arduino R4 som även har Bluetooth. Dock en bra bit kvar innan den är klar för testning.
-
1 poängKul och rimliga båtar alla tre. Men frågorna är många: 1. Vad ska ni göra ombord? Hur många ska ligga och sola - var? Ingen vill ligga på golvet. Hur bra går det att ligga på fördäck? 2. Hur långt ska det köras i vilken hastighet? Efter 5 minuter i 30 knop vill alla sitta i vindskydd vid föraren, kan man sitta 3 eller 4 i vindskydd? 3. Spelar bränsleförbrukningen en roll? Smallblockarna drar väl 1,5-2 liter per sjömil och bigblockaren 1,8-2,5 liter per sjömil. Jag kör 200-400 sjömil per år. FÖrgasarmotorer drar 10-15 % mer än insprutade motorer. 4. Ska ni åka vattenskidor eller "banan"? Med hur många i båten? Hur lång tid tar det att plana ut med 4 vuxna i båten? Hinner killen på vattenskidorna få gorillaarmar innan det tar fart? 5. Vill man verkligen ha pentryt i sovrummet? Nuförtiden har de flesta köket ute. 6. Skicket på interiören är viktig - har du en bra mögel/fuktnäsa? Luktar det parfym eller tvättmedel för att dölja mögel i stoppningen? 7. Skicket på drevet är viktigt, när servades vad senast? Låter det bra, testa gärna på land - då hör man kuggarna väl (i sjön är det tystare). 8. Skicket på motorn är viktigt. Hur många timmar har de gått, det finns "alltid" en mätare nånstans för detta? Är motorn bytt? Bensinmotorer äts upp i en båt, alternativt rostar bort. 9. 4 vuxna ombord med sitt bagage är mycket för denna båtstorlek, men en natt eller två går alltid. 10. Finns det gångvärme (motorvärme för att värma inuti)? Finns det en Webasto eller annan värmare? Finns det en varmvattenberedare? 11. Finns det ett ankarspel? Fram eller bak eller båda. Fram behövs för ankring på sandstrand och bak när man ligger mot klippor. 12. Skicket på kapellet, speciellt dragkedjor och plastfönster. Alla är ganska gamla (därmed också lågt pris), detta betyder oftast att underhållet kostar en hel del. Kan man göra en del själv är det ok, men annars går det nog 15 000-20 000 kr per år hos lokala meken. Detta i genomsnitt. Vissa år bara olja, impeller, filter (3000-5000kr). Men andra år delas drevet och avgasdelar behöver bytas (10000-30000). Nytt kapell 35000-50000kr. Klä om dynor och stolar 20000-40000kr. Men man har riktigt kul. Frågan är bara hur mycket tid man kommer njuta av i båten. Det är den tiden som ska balansera arbetet och kostnaderna. Båtar kräver omsorg på ett helt annat vis än en bil. Mer att jämföra med en trädgård eller hel sommarstuga.
-
1 poängÄr det så att butikerna har så små marginaler, plus förväntingar på bra mässpriser, att det inte går ihop ekonomiskt med avgifterna för att ha en plats på mässan?
-
1 poängOch på tal om Båtmässan och då också Mässpriser - hur långt kan Båtbutikerna gå i sin marknadsföring utan att de någon gång fälls ? Visserligen följer man numera oftast den nya lagen om att presentera lägsta pris de föregående 30 dagarna, men genom just detta är det ju uppenbart att man bryter mot reglerna kring att använda ord som "Kampanj", "Mässpriser" o.s.v. Fick just ett utskick från Erlandssons, och roade mig med att följa länken till deras Kampanj med Mässpriser på hemsidan. Resultat: Av de 8-10 första produkterna så var inte en enda prisnedsatt jämfört med vad den kostade före mässan. Visserligen anges ett ordentligt högt "ordinarie pris" som jämförelse, och först om man öppnar respektive varas länk kan man se längst ner vad det "verkliga" ordinariepriset var innan kampanjen. Ännu mer anmärkningsvärt är att tre av de åtta första produkterna istället är prishöjda jämfört med de senaste 30 dagarna. Kanske kan slinka igenom som en ny definition av "Mässpris" men får knappast kallas "Kampanj": Finns säkert många fler, men jag ids inte leta mer. Jag handlar inte av dessa firmor i alla fall om jag inte måste. Hellre gynna de mindre, som både har personal som kan mer och dessutom en ärlighet på en helt annan nivå.
-
1 poängJag har faktiskt en föregångare till den länkade stegen liggande hemma. Jag bytte ut den förra året för att ersätta med en kassettstege. Jag hade tänkt att sälja den framåt våren. När jag hade bytt till en kassettstege insåg jag att det fanns fördelar med att kunna ta bort stegen från peken. I infällt läge sticker stegen ut lite grann så att den klappar in i bryggan och böjs, när man lägger till lite oförsiktigt. Så nu sitter det två gråa rörstopp i änden på stegen för att dämpa lite. Kan ses i min profilbild.
-
1 poängDå har du nog inte besökt familjeföretaget som håller till på nya varvet. Snacka om kunnande och service! segel i generationer. /m
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00