Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2024-02-02 på alla områden
-
2 poängDenna autopilot är ny så den har inte funkat på auto den svänger åt alla håll som den inte skall på nordliga och sydliga kurser men efter jag nu startat om programvaran så kommer jag in på kalibreringsmenyn! Och har nu ändrat till norra halvklotet på menyn norra och södra kursfel! Hoppas det hjälper!
-
2 poäng
-
2 poängTänk när Hemglass skaffar amfibiebilar och börjar spela sin trudelutt i naturhamnarna...😂
-
2 poäng
-
1 poängEtt förslag: Låt båda generatorerna ladda startbatteriet. Byt ut Orion 30A mot en Orion 50A. Orion 50A kan ställas in för hur många A du vill ladda LFP-batterierna med (å även vilken maxspänning den ska ge) och med båda generatorerna så bör du kunna ösa på rätt bra utan att riskera att de blir överhettade. Dessutom har Orion 50A mindre förluster så den blir inte lika varm som 30A-modellen. När du skruvat in delarna så kan du hålla koll på hur varma generatorerna blir och vid behov justera ner laddströmmen till LFP till en nivå där generatorerna inte blir för varma. Genom att låta båda generatorerna ladda startbatteriet så riskerar du inte att laddningen plötsligt bryts så du bränner dioderna när/om laddningen av LFP-batteriet bryts. Blybatteriet blir en stötdämpare som tar hand om effekten när LFP-laddningen plötsligt är klar. (Redigering) Hoppsan, jag skulle nog läst hela tråden först - vi verkar väldigt eniga om hur TS förslag ska justeras..
-
1 poängJo jag har manualen men menyn till kalibreringen hade låst sej! Men det är löst nu fick hjälp av suport så nu vet jag hur man gör!
-
1 poängSer några saker i din ritning som inte är rätt, men antagligen har du tänkt rätt fast ritningen inte riktigt visar så: GEN1 skall vara kopplad direkt till startbatterierna, inte passera genom reläet först Använder du Victrons DC/DC så är kick in/out-spänningen ställbar på den, dvs skiljereläfunktionen som resultat av inspänningen finns redan inbyggd. Konventionella generatorer bör alltid ha en belastning, dvs vara kopplade till ett batteri. Om det är vanliga konventionella generatorer så bör de gå att koppla parallellt. Inkopplingsspänningen ställs sedan in i DC/DC (du kan ju välja om du vill ha en större/modernare eller 2x den "vanliga" 30A) så behöver du som sagt inget skiljerelä. Och för att inte luras av solpaneler/landströmsladdning av motorsidan (om du har sådant där) så bör de även kopplas så de inte ens tittar på inspänningen för att kicka in, genom att lägga in en styrsignal från tändnings-plus på dess plint från resp motor. Det gör också att den bara lastar med 30+30A om båda generatorerna/motorerna går (och spänningen är tillräcklig också, förstås): Givetvis är ovanstående inspirerat av hur jag själv har det kopplat, men du kommer säkert få fler bra varianter på lösning.
-
1 poängOm man kopplar en enkel autopilot till en plotter så märker plottern om kursen avviker och korrigerar för det. Plottern bryr sig inte om autopilotens kompasskalibrering för att åstadkomma det. Sen kan det finnas annat finlir men min erfarenhet av enklare autopiloter är att det inte finns någon anledning att påverka de inställningarna om man har en normalt välbalanserad båt. (Seglade runt med en Autohelm rorkultspilot, som numera köpts av och bytt namn till Raymarine, i 25 år innan vi bytte båt och autopilotmodell...)
-
1 poängDessvärre spelas det helt andra "trudelutter" i såväl natur- som gästhamnar. Men jag kan tycka att disciplinen blivit bättre. Hemglass smakar inte illa, men deras glassar smakar inte så mycket annat heller, alltså ganska tråkiga och smaklösa. Men det är ju ändå litet småtrevligt då det kommer ut ungdomar i mindre båtar i naturhamnarna och säljer glass. Dom gör ju oftast bara en runda på eftermiddagen. Om man ligger i naturhamn längre ut i skärgården ser man inte till dessa glassförsäljare, då man redan sålt slut på lagret vid det öarna som ligger närmast fastlandet. Jag längtar till några olika naturhamnar... På senare tid har det blivit mest gästhamnar pga. atros. Nu avled den mest atrosdrabbade och har ersatts av en piggare och betydligt yngre fyrfota besättningsmedlem, som säkerligen gärna skuttar iland och jagar bort kanadagässen och dom mest närgångna trutarna. Hon har tränat på kvarterets skator och kråkor. Men som jag redan skrivit blir det ändå gästhamn för att fylla på förråden, fylla vissa tankar och tömma en annan tank.
-
1 poängI ditt fall med det du skrivit, så hade jag nog valt en DC framför styrpulpetare. Detta då det är -som jag tycker- mycket bekvämare för framför allt passagerare att hänga med. Om du ändå lägger till vid en ö eller så, så kan du ju ta upp grejerna och sola, käka, göra vad du vill iland. Sola går också utmärkt att göra på fördäck på en DC. Ett annat plus är mycket bättre stuvutrymme än i en styrpulpet. Mina tankar, men det var ju vad du ville ha - Tankar och åsikter 🙂 Hoppas du finner vad du söker. Ha ett gôtt båtliv 😁👍
-
1 poängSkruvat åt tomgångsskruven! Det är en ställskruv och skall inte vara helt åtskruvad(stängd). Men jag kanske missförstår dig.
-
1 poängLigger till 99,9% i naturhamnar. För mej är det avkoppling att komma ut i naturen/skärgården och njuta av lugnet. Gästhamnarna är bara stökiga och dyra (oftast iaf).
-
1 poäng"Flottörventilen", heter ju nålventil. När det finns tillräckligt med bränsle i flottörhuset flyter flottören upp och petar till nålventilen som då stänger för inkommande bränsle. När sedan bränslet förbrukas i flottörhuset sänks flottören och öppnar nålventilen så att nytt bränsle kan komma in. Nålventiler kan haverera fastna om det är avlagringar på dem, flottörer kan börja läcka och då flyter dom inte upp, vanligt då är att förgasaren flödar över. Det finns några olika varianter på denna konstruktion i olika typer av förknasare, men funktionen är densamma. Huvudmunstycket brukar sitta i en kanal längst ned i flottörhuset, genom vilken bränslet rinner vidare ned i förgasaren där det förångas och blandas med syre, för att nu förenkla förklaringen.. Lättare än så är det inte.
-
1 poängHar varit i samma situation,ett mail till stavhammar så löser han det på nolltid.Ronnie
-
1 poängDet finns väl egentligen bara ett fabrikat när det gäller bra hydraulstyrningar. Sleipner. Ett fabrikat som har funnit i många år och som lagerför reservdelar även till äldre modeller.
-
1 poängJag kör med Sleipners grejor sen många år tillbaks och har varit nöjd med alla grejor därifrån. Inte billigt men bra skulle jag vilja säga. https://se.sleipnergroup.com/styrning?IS_LEISURE=1
-
1 poängDet viktigaste som jag ser det är att använda lokala aktörer som kör ut maten från skärgprdsbutikerna om man inte själv har lust att ta sig dit för att handla. Alternativet kan bli att ännu flera skärgårdsbutiker slår igen och att det bara går att beställa mat via Mathem om man inte vil ta sig in till fastlandet.
-
1 poängOm stiften omväxlande är blöta och torra så kan det vara flottören som hänger sig i helt stängt eller helt öppet läge. Flottören sitter i en kopp i botten/under förgasaren. Ibland lägger det sig smuts och/eller oxid i koppen som kan behöva rengöras. Det kan även vara flottörventilen som kärvar (sitter ovanför flottören inne i koppen).
-
1 poäng
-
1 poängIgår ville den inte starta alls, provade då tanklocket öppet och kunde konstatera att bränslet flödade som det ska åtminstone till bränslepumpen... Var sedan ute på kvällen och testade ena tändstiftet som gav ifrån sig tydlig gnista (mopedtipset gjorde det!). Några idéer? Värt att nämna är kanske att när jag bytte tändstift var stiften helt blöta av bensin när jag skruvade ut dem. Så var dock inte fallet igår kväll när jag skruvade ut de nya. Det ska också sägas att choken normalt inte behövs under gång. Det var endast någon gång eller 2 härom månaden som den krånglade och krävde choke för att gå.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00