Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-01-18 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nu har jag alla komponenter för mitt batteribyte. Trevligt att ha allt stående innan leveranserna blir försenade efter att fartygen tvingas runda Godahoppsudden. En komplettering från ursprunglig idé blev att komplettera med en styrbar DC-DC-konverter Orion XS 50A. Jag hade gjort en tankemiss och planerat för laddningsspänningarna utan att fundera på strömstyrkor. Jag kände till riskerna för att grilla generatorn men missade att hantera den risken. Nu kan strömstyrkan justeras in mot att generatortemperaturen hålls på lagom nivå. "Kalibreringen" av "lagom" strömstyrka till LFP-batteriet kommer att ske med hjälp av IR-termometermätning mot generatorn när systemet tagits i drift. Jag hade tänkt kasta ut alla tre AGM-batterierna och köpa ett nytt startbatteri. Sen kom jag på att det kanske är onödigt att köpa nytt startbatteri nu. Det var bara ett batteri som fick kortis och lyftes ur i höstas. Så det blir kvar ett av de gamla AGM som startbatteri. Om det havererar så går det bra att starta motorn genom att låna lite ström från LFP-batteriet. En annan fundering är hur varmt det kommer att bli i batteriutrymmet (slutet utrymme utan anordnade ventilationshål) med den snabbare laddning som LFP ger. Lite temperaturmätning med IR-termometer på cellerna under testkörningarna har minskat oron. Vid 20A laddning av parkopplade celler (två 100Ah-celler som vid testningarna visat sig lagra 250Ah) så stiger temperaturen väldigt lite. Det är sannolikt det låga inre motståndet som gör att det inte utvecklas så mycket värme i cellerna. BMS innehåller både inbyggd och externa temperaturgivare som kan avläsas i appen, sen får framtiden utvisa om det kommer att behövas ventilationshål (det har inte varit något problem med AGM-batterierna). De enskilda cellerna har laddats ur för att mäta prestanda (jag valde att använda urladdningsvärdet, jag tror att det är urladdningen som är mest intressant vid praktisk användning). Det var rätt liten skillnad mellan cellerna. Bästa o sämsta (å sämsta innebär inte att det är så mycket klenare...), näst bäst + näst sämst och så vidare parkopplades. Uppladdning av de parkopplade cellerna gav en skillnad på enstaka tiondels Ah efter att ha laddat in 250Ah. Uppladdningen skedde mellan de spänningsgränser jag tänker hålla mig inom så dessa 250Ah är användbara Ah allihopa. Testsammankoppling av 2P4S-konfigurationen med BMS för att kolla balanseringen visar bra resultat. Inledningsvis hade jag 5A-balanseraren inkopplad men lossade den sedan för att se om den inbyggda balanseraren är tillräcklig. Efter ett tag visade appen en skillnad på 0,003V mellan cellerna. Det var det ingen last eller laddning som påverkade, men min BMS verkar i alla fall balansera som den ska när cellerna är i viloläge. Återstår att bestämma mig för var prylarna ska monteras i batteriutrymmet och tillverka komprimeringen av cellerna (där vet jag hur min konstruktion ska se ut). Sen blir det en del el-arbete i båten. Befintliga kablar som ska flyttas, nya kablar som ska monteras med rörkabelskor och krympslang samt skruvas fast. Å självklart konfigurering av de komponenter som ska mata ström till batterierna.
  2. 1 poäng
    Han kanske inte har en Linjett 32..?
  3. 1 poäng
    Resultatet såg bra ut och torrt men märke när jag gick närmare att det gick att skrapa av med nageln så det är bara att ta fram skrapan och slipmaskinen! Nu vet ni att det inte fungerar och att det är bara att göra om gör rätt 🫡👍
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...