Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-01-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    Svarar på min egen fråga om det är någon som funderar i dessa banor vid ett annat tillfälle. Svar ja - det är krångligt och en hel del som måste bytas ut till andra delar inkl kyldetaljer vatten filter etc. Så bättre att leta upp en motor direkt som avsedd för drev än att försöka konvertera en backslagsversion. //
  2. 1 poäng
    Bara lite länk till forskning inom området, "Union of Concerned Scientists har även de gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat “wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning." Från https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
  3. 1 poäng
    Då elbilen i annonsen som trådstartaren hänvisade till kostar drygt 580.000 kronor i månaden så får man hoppas man inte behöver ladda någon gång på sträckan Göteborg- Stockholm......eller returen Stockholm-Göteborg.....oavsett hur många gånger man kör den sträckan😄
  4. 1 poäng
    Det finns också ett väldigt bra och starkt konstruktionslim som heter "No More nail", det finns två varianter, inom- och utomhus. Jag har limmar en teaklist mot plast på min båt och den sitter väldigt bra fast, liksom en trälist direkt mot glasbetong i ett duschrum, och även den sitter som berget, och det är då utomhusvarianten jag limmat med om nu någon undrar.
  5. 1 poäng
    När jag zoomade in bilden så syns det att låd-fronten i alla fall har årsringar i ändträt. Är det ärgade skruvskallar som syns i skivan strax ovanför botten och i durken? Då går det kanske att skruva loss alltihopa.
  6. 1 poäng
    Det där ser väl ut som en lackad inredning? Om den är lackad har nog fukten trängt in under lacken och därför inte torkat ut snabbt nog när båten torrsattes och därför missfärgat trät. Jag tänker så eftersom durken i båten verkar oberörd i övrigt och ser trären ut och inte missfärgad.Är det en låda under sittbänken man ser gaveln på ? Jag hade isf. testat att skrapa lådan lackren som första åtgärd och se vilket resultatet blir. Möjligen kan man när ytan är trären bleka det skadade med t.ex. klorintvätt. Om det blir bättre kan du putsa ytterst försiktigt med fint sandpapper för ändå bättre resultat, sedan betsa och lacka. Som någon skrivit är fanerad yta väldigt tunn så största försiktighet. Om detta inte funkar får det väl bli vitmålade. Min erfarenhet är att det oftast går att få mycket bättre resultat av trärenovering än man först tror. det är väl ändå en per yta hyfsat begränsad skada? Så även om det är jobb så är nog insatsen värt det. OCH vitlackering är en riktig fullösning om du frågar mig, hellre lite patina och att göra det bästa av det sämsta med lack och bets. Hälsningar Mikael
  7. 1 poäng
    Jag har kört med Cayennepeppar i några år nu och jag kan säga att det fungerar till 100% mot späckhuggare! Trots att jag kör båt flera gånger i veckan under 8 mån per år i de Åländska vattnen så har jag aldrig blivit attackerad! 🙂 🙂
  8. 1 poäng
    Kan nog vara idé att kolla hur båtens tank ser ut inuti. Är där mycket klägg kan det vara på sin plats att pumpa ur RME-dieseln och göra ren tanken. RME-dieseln kan Du förhoppningsvis använda i någon/någons bil istället för att skrota den. Om båtens tank är ren och fin är det nog ingen panik för de 70 litrarna RME-diesel över vintern. Som andra skriver är det på sin plats att ha koll på bränslefiltret. För att känna Dig lugnare kan Du hälla i en skvätt bakteriedödare i båtens tank. Framöver undviker Du RME-diesel. Det finns ett antal personer här på MG som säger att de aldrig har haft bränsleproblem trots att de alltid tankar RME-diesel. Så kan det kanske vara, men jag tar inte risken utan tankar RME-fri diesel och har koll på vad som lägger sig i filterkoppen. Det finns ännu bättre preparat, Grotamar. Om Du anser att plånboken klarar en merkostnad på c:a 7:-/liter kan Du med fördel göra som @Peter_K skriver och tanka HVO100. Blankdiesel åtkomlig från land finns på ett flertal ställen. OKQ8 Islinge har för övrigt blankdiesel på land också.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...