Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-01-11 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Jag har en Matsutec HA-102 kopplad till en Quark-Elec Quark Elec A034B på NMEA-0183 som sen pratar NMEA 2k med resten samt 0183 till min VHF så den har position och slutar grina över det. Haft i tre säsonger nu, Matsutecen har skött sig utan några som helst bekymmer under den tiden. Rekommenderas för det priset! Plus, för mig, är att den är möjlig att ta med och programmera om.
  2. 1 poäng
    Tja... komboantenn funkar väldigt bra för mig. Med bättre separata antenner kanske AISen hade upptäckt andra båtar och fartyg väldigt långt bort, utanför plotterns praktiska räckvidd... men vad har man för nytta av det? I max praktiskt användbart utzommat läge upptäcker min AIS fartyg som finns långt utanför bildskärmen, alltså sådana jag inte behöver känna till just då. Egentligen kan det ju räcka för vanlig kustnavigering att känna till AIS-sändande båtar i en radie av några få NM. Problemet är ju i flera avseenden "osynliga båtar" som kan dyka upp bakom kobbar och skär, sådan utan AIS såsom kajaker och vattenskotrar, de senare dessutom i rätt så höga hastigheter.... Om jag nu vill veta vilka skepp som ligger för ankar SV utanför Donsö eller var @Makro befinner sig kan jag ju kolla på Marien Traffic....😁
  3. 1 poäng
    Även jag köpte en sådan här gul "blackbox" för några år sedan. En klass B-transreciver. Den kostade väl då omkring sextusen då om jag nu minns rätt. Anledningen till att jag valde den var att övrig marinelektronik ombord är av flera olika generationer och olika fabrikat och inte har nån modernare bus bara gammal NMEA. Dessutom ville jag ha en enkel installation utan att behöva både nya GPS och VHF-antenner, eller då ta in denna info från andra apparater. Graphenen kom med en kombinerad GPS/VHF antenn. Mina båda gamla plottrar koppades upp parallellt med NMEA utgången på AISen och det fungerade med en gång. AIS-transrecivern är monterades dold, en strömbrytare med lysdiod är för "osynlighetsläget" monterade jag i panelen, jag har även dragit fram en USB-kabel att koppla till laptop för att det skall vara lättare att konfigurera AISen utan att behöva riva inredningen.
  4. 1 poäng
    Vattnet som stänkte var ljusbrunt och luktade bajsvatten, så det var helt klart bajsvatten... Hela pumpen stank nåt djävulskt av skit, vilket var det primära skälet till att vi slängde den. Den fick "lukta av sig" på en brygga ett år först, innan det kändes ok att ta in den i en bil... Den vi har är inte en original-Jabsco, utan en kopia för mindre än hälften av det priset. Men jag tror som sagt inte längre att felet är där, eller var där. Däremot har den säkert frostsprängts fullkomligt nu, eftersom det inte gick att få in glykol där pga stoppet. Om vi byter till en ny (än en gång en billigare kopia i så fall) eller om vi tills vidare monterar bort hela skålen också och använder kemtoan som nu är inklämd i toarummet, det får vi se. Har vi en oändlig tur har den överlevt och kan användas efter att rören rensats. Ingen sil, och jag kan inte se hur man skulle kunna montera en sil utan att behöva göra om genomföringen, så det kommer inte ske...
  5. 1 poäng
    Jag menar hur grejerna är monterade. Btw. Fick pressa ut fodret på min reservmotor, 10 ton och värme. Foder åter monterar.
  6. 1 poäng
    Ser att enbart locket går att köpa på ett antal ställen, googla på "Plastimo 12611" så hittar du det för en hundralapp.
  7. 1 poäng
    Hej, Jag köpte ett nytt sånt häromåret på Hjertmans, finns i standardsortimentet här Däcksplatta Plastimo länspump (hjertmans.se) Visserligen måste man köpa med "bälgarna" också så jag passade på att byta dem men om man inte måste så kanske man ska låta bli det bytet, det var trixigare än jag trodde att få tillbaka skruvarna på plats (mycket krypande "i djupet" blev det 😄).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...