Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-01-03 på alla områden

  1. 3 poäng
    Då jag skruvar och servar en del har jag tyckt att det varit enkelt och bra att tillhandahålla vp originaldelar till kund i den mån det går beroende på prisbild. Att jag nu ska ta en bil och åka till en vp dealer och där beställa delar sedan åka dit och hämta dem kommer inte att ske. Inte nog med att man låst ute de som skruvar och inte är penta certifierade från mjukvara, nu stänger man ute dem från att få tag på reservdelar enkelt med !! Hur tänker ett företag 2024 som ämnar dra tillbaka klockan till 80 talet. Alla andra företag biltillverkare maskinproducenter går en annan väg och underlättar för kund att få tillgång till mjukvara samt original delar. Vad jag förstår så är det en del som nu väljer bort pentas drivlinor i sina nya båtar och väljer andra fabrikat, och det är inte konstigt. Hutlösa priser på nya motorer och drev, samt hutlösa priser på delar, och man stänger ute de som skruvar och hänvisar kunden till endast certifierade dealers. Sen när motorn är runt 10 - 15 år finns inga delar att tillgå. Folk har inte otur idag när de tänker, och i och med internets födelse är folk upplysta. Summa kardemumma är frågan man kan ställa sig är om vp VILL HA kunder eller om man vill köra ut från ett stup. Om jag är irriterad av detta så ja det är jag. Tycker det är ett svek från en tillverkare i ett svenskt land år 2024. Hoppas någon klok på vp vaknar och kanske läser inlägget, och kan komma med en rimlig förklaring, varför man motar bort sina kunder, från tillgång till reservdelar. Nästa båt eller nästa motorbyte lär inte bli en vp det är en sak som är säker.
  2. 3 poäng
    Ser det som att jag inte tänker använda VP:s återförsäljare ( likt Kossor), så jag laddade ner KAD44-300 och DP-C/D/E reservdelslistor ifrån nätet men tyvärr så är dom inte uppdaterade sedan 2014. Nu går det inte att själv lägga beställningar och jag tänker inte stödja eller ens besvära min närmaste VP dealer här nere i södra territoriet. Då blir det VP i Gbg på Ringön, dom är skärpta och serviceminded. Vissa delar funkar bara med VP:s original, tyvärr. Det blir mer piratdelar, som det senaste åren smugit sig in, såsom OIE ,SLP, Drevdelar, Moory , Marinparts och mycket mer Orbitrade. Sen tar nog vårt båtliv slut tidigare än vi tänkt. Har hållit VP högt i 30 år, men nu tröttnade jag också. Någon som hört en förklaring ifrån VP om varför? Är det för att återförsäljarna ska tjäna en hacka på samfrakterna? Fast å andra sidan så arbetar jag för ett Schweiziskt företag som endast säljer reservdelar till sina egna serviceorganisationer och en gång i världen var jag på Atlas Copco som inte gärna sålde till andra än auktoriserade servicepartners, men det är inom industrin. Men VP är väl inte så mycket inom industrin som förr (reservkraft, kompressorer, vattenpumpar osv).
  3. 1 poäng
    Intressant att någon ger sig på att labba med det systemet. Lycka till om du går vidare med det och låt oss andra, som bara är nyfikna, veta hur det går.
  4. 1 poäng
    Jo, det kan Du. https://www.volvopenta.com/shop/522325/part-sections/54160958
  5. 1 poäng
    Jo, nog kan det i ett första skede tyckas galet, för att inte säga helt åt h-e. Observera att detta inte är ett försvarstal, jag har sedan länge inget samarbete med företaget Volvo Penta. Jag har hört sägas att det fanns återförsäljare som inte gillade att Marine Parts Europe sålde VP produkter även till orter där det sedan länge fanns VP återförsäljare. Men man kan fortfarande köpa VP-delar via VP:s nätverk. - Gå in på sidan https://www.volvopenta.com/sv-se/ - Klicka på varukorgen uppe till höger så hamnar man på sidan https://www.volvopenta.com/shop/522325 - Där kan man välja mellan "Hitta reservdelar och tillbehör" https://www.volvopenta.com/shop/522325 och "Hitta återförsäljare" https://www.volvopenta.com/shop/522325/find-dealer - På sidan "Hitta reservdelar och tillbehör" https://www.volvopenta.com/shop/522325 finns till höger funktionen "Filterinställningar". Om man vill söka delarna via sprängskisser väljer man "Endast sprängskisser". - Om man på sidan "Hitta återförsäljare" https://www.volvopenta.com/shop/522325/find-dealer har valt en återförsäljare kan man lägga varorna i varukorgen. - När man vill checka ut varukorgen behöver man logga in eller, om man inte redan är registrerad kund, registrera sig. Att sedan prisbilden generellt och reservdelstillgång till lite äldre maskiner är totalt uppåt väggarna är en annan sak... 👎
  6. 1 poäng
    Var ska då vätgasen komma från för att vara "miljövänlig". Jag vet att många säger från överskottet av vindkraften men så länge som överföringskapaciteten inte slagit i taket för export till områden med fossileldad kraft så är det rent av dumt att använda och förstöra energin genom att tillverka vätgas.
  7. 1 poäng
    Volvo Penta har väl alltid behandlat kunder som skit och idioter? Inget nytt här, även om metoderna ändras.
  8. 1 poäng
    Privatekonomin havererade helt av de ekonomiska följderna av Putin-jävelns krig, så det fanns, och finns, inget utrymme alls för nåt mer än bara löpande kostnader under lång tid framöver, tyvärr.
  9. 1 poäng
    En väldigt enkel lösning på att kör långsammare är att inte köra med växeln i hela tiden. Man behöver bara lägga i växeln korta stunder för att hålla farten nere i hamnen. Det är dock lite klurigare när blåser. Då får man vinkla upp båten mot vinden får att hålla rätt kurs. Detta beskrivs föredömligt i den här videon,
  10. 1 poäng
    Jag köpte en Rulan roderindikator till min förra båt - och sålde den sedan till en Göteborgare här via maringuiden. Beställde den via internet - gå in på Rulan och sök, väldigt många sidor men den finns där. Perfekt liten grej som funkade utmärkt. Jag beställde den från England och den anlände några dagar senare i ett kuvert. Vill minnas inklusive frakt - 375 spänn. Carl_axel
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...